Jag förstår dock inte vad det här har med rykt att göra? Jag har aldrig ridit med sporrar, blir jag mer stabil och min häst mera utbildad kommer jag troligtvis testa det- för att få så små hjälper som möjligt. Jag är även mycket (överdriven) noggrann när jag borstar min häst, och självklart hör relationen ihop med vilka hjälpmedel (bett, sporrar, spön) man kan använda. När jag gick på ridskola var det tyvärr sällan hästarna blev ordentligt ryktade (det var för ca ett år sen). Jag tror dock att det hör ihop med att hästarna inte var sura när det kom in folk, dem fick vara ifred. Men det användes enbart vanliga "snälla" bett (även om ryttaren påverkar mest) och jag såg aldrig någon rida med sporrar. Spön användes vid behov, och ofta när man ville att hästen skulle flytta för skänkeln. Hästarna var helt enkelt inte så lyhörda och uppmärksamma som min häst är, men det hör nog ihop med att hon inte är ridskolehäst/ lämplig ridskolehäst också.

Jag tycker nog att det är värre att rida med sporrar på en treåring än att göra det på en 25åring, men det ska inte behövas mer än för att göra mindre. En treåring kan inte vad den ska göra helt, och då tycker jag nog att det är onödigt med sporrar även om det kan funka med mycket bra ryttare. 25 åringen däremot vet troligtvis exakt vad den ska göra och då ser jag inga problem med att rida med mindre hjälper, med sporrar som hjälp för att nå det.
Om inte hästen/ ponnyn var tillräckligt lyhörd, så var det säkert för att det bankats för mycket.
Jag har sett elever sitta och slita dra i en het häst, på skarpt bett "sk pessoa bett"
Bra om du inte såg på den ridskolan att de unga ryttarna red med sporrar.
Om du vill ha exempel på olika fall när rykten spelat in på med utan eller med sporrar, så skicka PM.
Annars försvinner vi ifrån ämnet som är aktuellt här.
 
@Golden_Heart jag tror att det hör ihop med vad som är en lämplig ridskolehäst också. Sen ska man inte behöva rida med sporrar för det, men ser inte hur en ridskolehäst skulle kunna vara lika känslig som en tävlingshäst. Dem ska kunna stå ut med ovana ryttare med dålig balans- inte kan dem vara lika känsliga/ lyhörda då?
Tråkigt med ridskolor som gör så, det borde inte vara tillåtet.
 
Det här var inte hästar som blivit bankade på/ dragna i munnen, det var tåliga stabila ponnyer av kallblodstyp.
 
Först vill jag bara säga ditt inlägg är onödigt och grälsjukt.:rage::banghead:😡

Bara mitt första exempel, har annat också mer personligt.
Tävlade några hästar för många år sedan. En helg tävlade jag alla fyra, det slutade med att en blev halt för den tog i för mycket, de andra tre tappade glädjen för både ridning och hoppning, så jag fick jobba upp förtroendet och glädjen i flera veckor, snudd på månader för att det skulle funka.

Att de tillåter på ridskolan, tycker jag är skit:rage:. En ridelev som knappt rida ordentligt eller ska hoppa typ 50 cm, ska inte behöva ha sporrar. Kom igen när ryttaren ska rida flera hästar/ ponnyer på nationell nivå, då kan man börja tycka att den kan ha. Hästarna/ ponnyerna blir bara skänkeldöva på ridskolorna och förlorar glädjen om för många rider med sporrar. :rage:
Alltså varför drar du ALLA ridskolor över en och samma kam? Den ridskolan jag rider på är absolut inte så som du beskriver "ridskolor", tycker det ger en skev bild av verkligheten att dra alla över samma kam, låter mer som gamla fördomar som hänger kvar eller har du nyligen varit på en ridskola där det varit så som du skriver om?

Den ridskolan jag rider på säger inte till någon att rida med sporrar, möjligen vi som kommit lite längre i ridutbildningen då det finns några hästar som går bätte med sporrar än utan (nybörjarna rider dessa hästar utan sporrar, vi som kommit lite längre rider med sporrar enbart för att hästen ska jobba bättre inte för att göra de skänkeldöva). Jag kan personligen rida med eller utan sporrar, föredrar helt klart att rida utan, men måste jag rider jag med sporrar.
 
Alltså varför drar du ALLA ridskolor över en och samma kam? Den ridskolan jag rider på är absolut inte så som du beskriver "ridskolor", tycker det ger en skev bild av verkligheten att dra alla över samma kam, låter mer som gamla fördomar som hänger kvar eller har du nyligen varit på en ridskola där det varit så som du skriver om?

Den ridskolan jag rider på säger inte till någon att rida med sporrar, möjligen vi som kommit lite längre i ridutbildningen då det finns några hästar som går bätte med sporrar än utan (nybörjarna rider dessa hästar utan sporrar, vi som kommit lite längre rider med sporrar enbart för att hästen ska jobba bättre inte för att göra de skänkeldöva). Jag kan personligen rida med eller utan sporrar, föredrar helt klart att rida utan, men måste jag rider jag med sporrar.
Erfarenheter som är vecko-aktuella och aktuella från denna vår.
Det är bra att du har en bra ridskola där de tar det lugnt med sporrar.
 
Erfarenheter som är vecko-aktuella och aktuella från denna vår.
Det är bra att du har en bra ridskola där de tar det lugnt med sporrar.
Det är rätt många ridskolor häromkring som är likadana, så tycker mer det låter som en enskild ridskola du råkat ut för och så drar du alla ridskolor över en och samma kam pga det. Tycker inte det känns rätt och get fortfarande en skev bild om verkligheten.
 
För att idagsläget har vi inte så mycket val. Dottern älskar att rida och laddar batterier via hästarna.
Hon själv har en otrolig inställning till hästarna; "hon brukar säga att man måste göra sig värdig att få rida, både innan, efter och under ridningen"
Vi ska ta kontakt mer med ledningen av ridskolan bl.a. med styrelsen. Vi funderar bara på hur vi ska skriva osv, för att på ett bra sätt skriva utan att de tror att vi försöker "sätta oss" på dem.
Dottern älskar hästarna/ ponnyerna där också och själv vill inte riktigt byta ifall hon kunde. Därför är det extra viktigt de vistelser hon får hos sin morfar.
Det är ju verkligen ingen bra ursäkt för att stötta en verksamhet där djurplågeri förekommer. Snacka om att kasta sten i glashus. Illa!
 
Men lämna klubben då? Gynna inte en verksamhet om hästarna inte sköts och eleverna inte lär sig rida ordentligt.

Det är för att folk fortsätter gå dit och betala pengar som såna ställen finns.
Det vore önskvärt, men i dagsläget omöjligt och därför är vi kvar.
Annars hade vi lämnat ridskolan.
 
Det är ju verkligen ingen bra ursäkt för att stötta en verksamhet där djurplågeri förekommer. Snacka om att kasta sten i glashus. Illa!
Bankande går inte att göra något åt.
Ryck & slit där sa vi till en äldre ridlärare och sedan har de yngre med licens inte sagt mer att de ska rycka.
När det gäller sporrar så anser de att de som löfte om att få rida med sporrar, kan hantera det.
Det må vara, men idagsläget är det verkligen omöjligt att byta av flera anledningar.
Vi försöker istället föregå med gott exempel på de hästar/ ponnyer som krånglar och för dottern så går de bra.
 
Exakt varför vi inte kan lämna, tänker jag inte ta här.
Allt är inte så enkelt som att säga upp en plats.
Jag är bara glad över att ha en klok, kunnig och omtänksam dotter.
Väldig konstig ridskola om det inte går att säga upp sin plats. Kan förstå att man säger upp sin plats men rider terminen ut då man med största sannolikhet ändå betalat för hela terminen, men att inte kunna säga upp sig alls låter väldigt konstigt. Existerar ens den här ridskolan på riktigt? 🤔 Av det du skrivit tidigare låter det väldigt extremt dåligt eller målar du upp sakerna och gör de större än vad de egentligen är? Om det nu är så extremt dåligt, fortsätt inte gynna en sådan verksamhet och säg upp platsen oavsett uppsägningstid.
 
Väldig konstig ridskola om det inte går att säga upp sin plats. Kan förstå att man säger upp sin plats men rider terminen ut då man med största sannolikhet ändå betalat för hela terminen, men att inte kunna säga upp sig alls låter väldigt konstigt. Existerar ens den här ridskolan på riktigt? 🤔 Av det du skrivit tidigare låter det väldigt extremt dåligt eller målar du upp sakerna och gör de större än vad de egentligen är? Om det nu är så extremt dåligt, fortsätt inte gynna en sådan verksamhet och säg upp platsen oavsett uppsägningstid.
 
Det är inte att det inte går att säga upp platsen, terminen är ju betald för både vanlig lektion och hopp- special.
Dottern älskar hästarna där, i övrigt struntar hon i stället. Hon skulle aldrig sätta på sig sporrar eller rycka i munnen, även om ridläraren skulle säga det.
Hon är där för övningarna och hästarna.
Övrigt varför det inte är för våran familj möjlighet att avbryta där just den här terminen har ingen med att göra.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
851
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 180
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp