Shettisar

Trådstartare
"Lill" grabben här har sina sporrar på båda bakbenen kvar.Den ena är missbildad med ytterst lite vidhängandes medans den andra är full utvecklad.Hur tas dessa bort och vid vilken ålder?Uppfödaren visste inte om att detta borde göras så därav är de kvar.
Då det är en jakthund så lär vi få ta bort dom om vi inte vill dras med blodig hund efter varje jaktdag.
 
"Normalt" så borde väl uppfödaren ha tagit bort dessa då valpen bara var några dagar. Men eftersom det nu inte är gjort så får du gå till en veterinär och göra det. Det kan du nog göra när som helst, hunden behöver inte vara i en speciell ålder. Ju förr desto bättre kanske... (innan han hinner skada sig)
 
Det är dåligt av uppfödaren att inte ha tagit bort dom, speciellt när det är jakthundar. Det kan både vara jobbigt och smärtsamt att ta bort dom i vuxen ålder. På grund av detta brukar man ofta vänta med att göra det tills det blir problem. Det är helt enkelt dumt att utsätta hunden för onödigt lidande om den till exempel aldrig får problem med sporrarna.
 
Vad var det fingervisande rådet eller förslaget i ditt inlägg?
Jag skrev att uppfödaren inte hade reda på att de borde ha tagits bortpå honom som valp , ändå påpekar du om igen hur dumt detta var.- Okej kan hålla med .Sedan skriver du "Det kan både vara jobbigt och smärtsamt att ta bort dom i vuxen ålder. På grund av detta brukar man ofta vänta med att göra det tills det blir problem. Det är helt enkelt dumt att utsätta hunden för onödigt lidande om den till exempel aldrig får problem med sporrarna. "Jaha vad ska jag tolka utav detta då?
:confused:Att jag ska låta de plocka bort dom nu eller ska jag låta han få problem med sporrarna och ta bort dom då även om det blir i "vuxen" ålder och utsätta honom för det då?
:confused:Han har redan fastnat 2 gånger med den ena missbildade sporren vid lek så...... :angel: :confused:
 
Min Brors hund hade också sina sporrar kvar.
Dom valde ( veterinärens råd ) att ta bort den nu.

Hunden är 1½ år gammal och av rasen Alaskan Husky.

Han skall användas som draghund och med sporren kvar kan det bli problem.

Dom betalade 1500kr hos veterinären .

Och vad jag hört så har vovven inte ont nu efter åt.
 
Operera bort dem när det passar dig och veterinären.
Eftersom han ska ut i kuperad terräng och redan har
problem så är det onödigt att vänta.
 
Ursäkta om jag trampade dig på tårna, det var inte meningen. Oftast är det skaren som vållar problem för jakthundar om de har sporrar. Du vet väl bäst om ni brukar jaga mycket i snö och skare. Om den typen av jakt är obefintlig eller nästan obefintlig så hade jag avaktat tills det faktiskt är ett problem. Om det aldrig (vilket inte är aktuellt då han redan har haft problem enligt inlägg 2) så behövs de inte tas bort. Man kan även sätta wet-rap runt sporre och benet ett par varv, så att de inte kan haka i skaren eller något annat.

Jaktsäsongen är som sagt snart förestående och det kan vara ordentligt smärtsamt för hunden att få sporrarna borttagna vilket därmed i värsta fall kan spoilera delar av säsongen. Det är kanske inget man vill precis nu när hunden skall börja jaga ....
 
Nej du trampade mig inte på tårna men det är ganska så irriterande att få ett svar som inte innehåller någon som helst info. :banana:
 
Ja vi har tänkt att ta bort den missbildade sporren så snart vi får tid.Däremot så ska vi diskutera angående den andra som är nästintill fullt utvecklad och som inte borde bli problem.
 
Hej!

Jag rekommenderar att ta bort båda två, när ni ändå är igång. Har varit med och tatt bort sporrar på många hundar och det brukar gå jättebra.

Sporrarna sitter såpass löst så det är i princip bara för veterinären att klippa lös dem.

mvh/ Anita
 
stämmer inte alltid. Finns det benförbindelse så är operationen mycket mer komplicerad. Därför brukar man ta bort dem när de är nyfödda, innan benet växer till sig.
Skall man ta bort dem skall man göra det fortast möjligt innan benet "växer till sig".

Man kan känna om den sitter löst dvs om det bara är en "skinnbit" eller om det är ben också.
 
Jo, jag funderade om jag skulle skriva ut det. Min erfarenhet när de är fast är att då tar veterinären helt enkelt och upp förbindelsen också med skalpell. Därför tycker jag att det är en ganska så enkel grej iallafall.

fast jag har inte sett på äldre hundar en fast förbindelse där benet är stabilt, bara på valpar och unghundar där det bara var broskigt och mjukt och fint att skära i.

mvh/ Anita
 
Tack, det var snällt sagt, hoppas det kändes bra. 'Informationen' som inte var information som jag skrev om kom från en veterinär.
 
Jag pratade med vet igår och en annan idag. Ingen sa något om ev problem vid vuxen ålder och borttagande av sporrar.?
Jag har ialla fall fått tid till slutet av månaden och fick besked om att det är gjort på 2-3 timmar .
Så infon du skrev gav mig inget (tyvärr). :angel: :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Vi har länge diskuterat valp hemma men inte kommit överens om ras, vi har båda två haft stora hundar med mycket jakt tidigare, men...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 264
Senast: service
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 237
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp