Bukefalos 28 år!

Sprängticka - chaga

Lejonelle

Trådstartare
Någon som provat sprängticka som också kallas chaga? Min pappa som normalt är en ganska förståndig person försöker övertyga mig att det hjälper mot min stress-sjukdom. Jag är ganska skeptisk mot olika kosttillskott och preparat men det kanske vore värt att prova? Vad säger ni?
 
Mitt ex säger också att chaga är väldigt bra. Han är dock väldigt alternativ (driver kursgård) men han har bra koll och är inte bland dem som "går på" allt möjligt.

Skadar inte att prova tänker jag.
 
Jag har nu druckit det här avkoket på sprängticka i två dagar och är rätt förvånad faktiskt. Dimman i huvudet känns lättare och jag orkade ta itu med städning. Hade aldrig förväntat mig att känna skillnad från en dag till en annan men även om allt är placebo är jag glad. En bra dag är en bra dag.
 
Lustigt.
Jag satt på en middag i onsdags kväll och hade en man till bordet som var väldigt frälst på detta. Enlig honom fanns det inte nog superlativer för hur bra detta var.

Köper du eller kokar själv?
 
Jag har provat chaga i drygt en månad. Känner mig piggare och sover bättre.
Jag jobbar natt och brukar vara extra trött så här på höstkanten.
Jag köper mitt.
 
Jag har nu druckit det här avkoket på sprängticka i två dagar och är rätt förvånad faktiskt. Dimman i huvudet känns lättare och jag orkade ta itu med städning. Hade aldrig förväntat mig att känna skillnad från en dag till en annan men även om allt är placebo är jag glad. En bra dag är en bra dag.

Intressant. Får man fråga vilken sort du köpt? Eller har du plockat själv?
 
Hur ser en sån där sprängticka ut?
250px-Inonotus_obliquus.jpg


den parasiterar på björk och dödar så småningom trädet vad jag förstår.
 
Jag har provat chaga i drygt en månad. Känner mig piggare och sover bättre.
Jag jobbar natt och brukar vara extra trött så här på höstkanten.
Jag köper mitt.
Jag har kollat runt lite och det finns en massa olika produkter.
Vilken är det som du har provat?
Det finns som droppar bl a, det verkar ju smidigt.
 
Lustigt.
Jag satt på en middag i onsdags kväll och hade en man till bordet som var väldigt frälst på detta. Enligt honom fanns det inte nog superlativer för hur bra detta var.
Visst blir man skeptisk när något verkar för bra för att vara sant.
Men det vore ju kul om det faktiskt fungerade!
 
Jag har en kompis som själv plockat sprängticka och gjort te på det, just för dess välgörande egenskaper. Tyvärr minns jag inte hur resultatet blev för honom.
 
Jag har ko har en llat runt lite och det finns en massa olika produkter.

Vilken är det som du har provat?

Det finns som droppar bl a, det verkar ju smidigt.

Har köpt mitt hos Alyose i Sätrabrunn, jag tror att dom har en websida.
Är mald sprängsticka som brygger te på. Brygger en liter på morgonen och dricker det under dagen.
Tillsätt gärna lite honung, det smakar inte mkt annars
 
Jag har en kompis som själv plockat sprängticka och gjort te på det, just för dess välgörande egenskaper. Tyvärr minns jag inte hur resultatet blev för honom.
Mannen jag satt invid plockade och kokade i 20 timmar! Sedan la ha bitarna i sprit dessutom. Kokvattnet användes och späddes med vatten. Spriten användes också.

Själv funderar jag på vad som de facto finns i detta. Vedaska ska man ju tex använda sparsamt i växtodling eftersom ett träd tar upp många många års nedfall av gifter och tungmetaller. Sprängtickan lever på trädet (tills den tar död på det)
Vad innehåller en sprängticka och hur påverkar det kroppen? Vilka organ belastas?
 
Om något är verksamt har det också biverkningar. Låter det för bra för att vara sant och det saknas vetenskapliga studier så är det inte värt risken/kostnaden.

Säljs medlet med mirakelförklaringar? Då är det med all säkerhet ren bullshit. Det finns inga magiska lösningar.
 
Jag är ganska skeptisk mot olika kosttillskott och preparat men det kanske vore värt att prova? Vad säger ni?
Jag provar allt som andra människor (oberoende av varandra) provar och lovordar. Är nyfiken av mig och ibland stöter man på överraskningar.
Tycker det var bra att du provat och själv skall jag googla på chaga. Har aldrig hört talas om det! Uppdatera gärna.
gulan
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Var tvungen att googla lite om vad detta är.

Det finns massor med studier som visar att chaga kan minska psoriasis. Bara en sån sak får mig att vilja prova! Sett några artiklar som handlar om cancerbehandling med just chaga. Har inte läst några av artiklarna, lite jobbigt att läsa sånt på mobilen.

Det verkar onekligen vara nån slags mirakel. Men som med allt, det borde finnas nackdelar. Kvalitet på kosttillskott kan ju variera kraftigt om inte annat.

Jag tror banne mej jag ska testa! Om det hjälper mot psoriasis/eksem kommer jag gråta av lycka i fyra år, minst. Om det dessutom motverkar trötthet/ger bättre sömn, herregud vad pigg jag kommer bli!
 
Var tvungen att googla lite om vad detta är.

Det finns massor med studier som visar att chaga kan minska psoriasis. Bara en sån sak får mig att vilja prova! Sett några artiklar som handlar om cancerbehandling med just chaga. Har inte läst några av artiklarna, lite jobbigt att läsa sånt på mobilen.

Det verkar onekligen vara nån slags mirakel. Men som med allt, det borde finnas nackdelar. Kvalitet på kosttillskott kan ju variera kraftigt om inte annat.

Jag tror banne mej jag ska testa! Om det hjälper mot psoriasis/eksem kommer jag gråta av lycka i fyra år, minst. Om det dessutom motverkar trötthet/ger bättre sömn, herregud vad pigg jag kommer bli!

Studier? Vetenskapliga såna? Hur stora? Blindade? Kvantifierbara? Utförda av vem? Beställda av vem? Publicerade vart?
 
@Migo Ja, vetenskapliga. Utförda på universitet i bla Ryssland och japan (där svampen är "erkänd" som kosttillskott). Vem som beställt osv har jag inte kollat, inte heller läst hela studierna. Lite jobbigt att göra det på lilla mobilen.

Självklart finns det en hel del skitstudier också.
 
Om något är verksamt har det också biverkningar. Låter det för bra för att vara sant och det saknas vetenskapliga studier så är det inte värt risken/kostnaden.

Säljs medlet med mirakelförklaringar? Då är det med all säkerhet ren bullshit. Det finns inga magiska lösningar.

Nej @Migo jag tror inte heller på vad som helst. Många växter som används i folkmedicinen har verksamma substanser vilket lett till läkemedelsutveckling men jag har inte hittat några vetenskapliga artiklar när det gäller den här växten.

Däremot verkar det konstaterat att den har en immunförsvarshöjande effekt (ungefär som ingefära) och innehåller mycket antioxidanter som är bra eftersom det motverkar fria radikaler, lösspringande elektroner som har samband med diverse sjukdomstillstånd exempelvis inflammatorisk tarmsjukdom som jag ju lider av. Det finns forskning på antioxidanter och fria radikaler men inte kopplat just till sprängticka vad jag vet.

http://iform.se/kost/kost-och-halsa/6-helomvandningar-om-antioxidanter

Nej, medlet säljs inte med mirakelförklaringar, det säljs under ungefär samma typ av argument som andra kosttillskott och örtmediciner.

Just när det gäller stress-sjukdomar är det mycket man inte vet om hur hjärnans funktion kan läka och hur man ska hjälpa de skadade områdena att växa till. En del stress-sjuka människor har upplevt jätteskillnader med hjälp av olika naturpreparat t ex rysk rot och sprängticka men många säger också att effekten är tillfällig. Det tror jag själv beror på att immunförsvaret är så nedsatt vid långvarig stress att en boost kan göra att man tillfälligt känner sig mycket piggare men i längden är det ju vila och andra arbetsförhållanden som behövs.

För min personliga del känns det helt underbart att ha fått ett par piggare dagar och vad det än beror på är jag tacksam att ha fått känna mig som mig själv igen. Jag tänker att det kanske är ungefär som att ta en värktablett när man har ont. Smärtan känns mindre och man fungerar lite mer som vanligt men tabletten tar inte bort orsaken till smärtan. OBS att den jämförelsen är min egen reflektion som inte bygger på något vetenskapligt underlag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: gammalek
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 329
Senast: skiesabove
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 346
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ett personlig perspektiv Stress för mig kan vara att lyssna på en föreläsare som pratar fort för att hinna säga allt inom sin tidsram...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp