Språkkurs i Dominikanska republiken

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag funderar på att göra en av mina drömresor nästa sommar/ höst.

Tanken är att åka ca 6 veckor. Läsa språkkurs 4 veckor och resa runt 2 veckor.
Det är två orter som finns- Santo Domingo samt Sousa

Det jag vill ha är en ort med nära till vattnet och fina stränder. Men ändå att det finns lite folkliv och restauranger. Sousa verkar fint men frågan är om jag blir uttråkad av att vara där i 4 veckor?

Vart ska jag sen åka på mina resterande två veckor? Är det lätt att åka runt? Tex lokalbuss? Lätt att hitta boende?
Jag kommer åka själv så vill vara på rätt trygga ställen. Jag vill också ha en balans dvs inte bara all-inclusive hotell.
Är rädd att Sousa är för turistigt då?

Annat som är bra att veta?
 
Senast ändrad:
Men gud så roligt @stjarnhimmel ! Jag har ingen koll alls på Dominikanska republiken tyvärr men det låter som en otroligt god idé tycker jag! Ska du åka själv? Talar du spanska sedan tidigare? Vilka företag anordnar språkresor där?

Jag tycker absolut att du ska åka, det låter verkligen som en drömresa så jag hoppas verkligen att du kommer i väg :) :).
 
Men gud så roligt @stjarnhimmel ! Jag har ingen koll alls på Dominikanska republiken tyvärr men det låter som en otroligt god idé tycker jag! Ska du åka själv? Talar du spanska sedan tidigare? Vilka företag anordnar språkresor där?

Jag tycker absolut att du ska åka, det låter verkligen som en drömresa så jag hoppas verkligen att du kommer i väg :) :).
Jag läste spanska på gymnasiet men det är nästan tjugo år sedan. :cautious:
Men har alltid tänkt att jag vill läsa utomlands men det har aldrig funkat praktiskt. Antingen har jag inte tid eller pengar. Men nu tror jag det kan funka! Drömmen är dominikanska enligt ovan men om det inte går så hoppas jag komma iväg till Spanien ett par veckor. Eftersom jag länge tänkt att jag ska göra det så känner jag att jag måste se till att det blir av. Annars kanske jag ångrar mig!

Har tänkt att åka själv. Har rest en del själv men aldrig utanför Europa själv och inte ensam så lång tid. Men tänker att det borde ordna sig.:)
 
Jamen gör det för guds skull, åk! Även om det "bara" blir några veckor i Spanien så kan det också vara en fantastisk upplevelse :). Om du vill ha tips om språkskola i Spanien kan du PM:a, jag har själv studerat spanska här.

Och givetvis kommer det gå finfint! Det kommer nog helt klart vara en fantastisk upplevelse. Och har du läst språket tidigare, även om det var längesen, ska du se att du snabbt kommer in i det :).
 
Rekommendationen från en vän som bodde där ett par år är att hålla dig till turistområden. Resten av landet är tydligen rätt crazy, speciellt om du är ensam kvinna och Spanskan kanske inte är helt 100. Turistområdena är egentligen likadana men där finns det i alla fall andra turister att förlita sig på.

Lita definitivt inte på lokal befolkningen, vännen säger att det är hemskt att säga det, men de flesta av den fattigare befolkningen är uppväxta med att lura andra. De kan verka väldigt trevliga, sen är din plånbok eller telefon borta och personen går helt plötsligt inte att få tag på. Det finns självklart personer som är helt ok också, men det hjälper att lära känna expats som bor där först.

Det jag kommer ihåg från när hon bodde där är att hennes jobb hade en buss som plockade upp dem från deras inhägnade bostadsområde på morgnarna och lämnade av dem på kvällarna för att det var farligt och opålitligt att ta sig till jobbet själv (egentligen hade hon ett väldigt lågavlönat jobb med väldigt dåliga villkor).

Hon flyttade för ett år sedan.

Dagsresor från turistorter kanske är en lösning för att resa runt själv verkar inte särskilt säkert?

Annars kanske du faktist får mer ut av en resa till Spanien när det kommer till att faktist lära dig Spanska? Med tanke på att det är ett helt ok land att resa runt själv i? Vill du däremot uppleva något som verkar vara rätt annorlunda från Europa kanske DR är ok.
 
Rekommendationen från en vän som bodde där ett par år är att hålla dig till turistområden. Resten av landet är tydligen rätt crazy, speciellt om du är ensam kvinna och Spanskan kanske inte är helt 100. Turistområdena är egentligen likadana men där finns det i alla fall andra turister att förlita sig på.

Lita definitivt inte på lokal befolkningen, vännen säger att det är hemskt att säga det, men de flesta av den fattigare befolkningen är uppväxta med att lura andra. De kan verka väldigt trevliga, sen är din plånbok eller telefon borta och personen går helt plötsligt inte att få tag på. Det finns självklart personer som är helt ok också, men det hjälper att lära känna expats som bor där först.

Det jag kommer ihåg från när hon bodde där är att hennes jobb hade en buss som plockade upp dem från deras inhägnade bostadsområde på morgnarna och lämnade av dem på kvällarna för att det var farligt och opålitligt att ta sig till jobbet själv (egentligen hade hon ett väldigt lågavlönat jobb med väldigt dåliga villkor).

Hon flyttade för ett år sedan.

Dagsresor från turistorter kanske är en lösning för att resa runt själv verkar inte särskilt säkert?

Annars kanske du faktist får mer ut av en resa till Spanien när det kommer till att faktist lära dig Spanska? Med tanke på att det är ett helt ok land att resa runt själv i? Vill du däremot uppleva något som verkar vara rätt annorlunda från Europa kanske DR är ok.
Detta håller jag med om! Jag skulle absolut föredragit att åka till Spanien.
 
Jag svarar er alla i samma. :)
@Inglorion
@vackerdag
@niphredil

Hm.. Jag förstår vad du menar @Inglorion
Jag har varit en del i Spanien så det känns mer lockande att åka någon annanstans. Jag gillar Spanien väldigt mkt men har just nu ingen speciell ort som jag vill åka till. Eller visst, jag åker gärna till hela Spanien men det känns mer lockande att lära känna ett nytt land som jag inte varit i förut.

Eller så får jag sätta mig och surfa på Spanien. Det kanske finns något område dom jag inte tänker på? @niphredil kanske har något förslag på spännande ort?

Jag har varit på semester i Mexico och antar att det kan vara lite liknande som dominkansha så helt blåögd är jag inte. Jag är rätt förståndig så jag skulle inte ge mig in i någon större stad eller farligare område.

Frågan är ju då vart man bör åka?
Om jag vill läsa spanska men ändå vara på ett tryggt ställe.
Eller så får jag åka till dominikanska men strunta i att åka runt själv? Istället bo på skolan och vara med på deras aktiviteter. Vet inte varför men jag har fastnat för dominikanska. Sen fattar ju jag också att det man ser när man åker dit som turist en månad inte är "det riktiga landet" man ser utan en tillrättalagd bild. Så var det ju när jag var i Mexiko.
 
@stjarnhimmel Om du inte vill åka till Dominikanska republiken kanske Costa Rica vore nåt? Jag har kikat en hel del på att studera spanska där och det verkar urfint. Har dock aldrig varit där.

Spanien är ju inte superspännande i mitt tycke, däremot finns det en hel del städer jag tycker mycket om. Sevilla till exempel är så jävla trevligt rent ut sagt och likaså Bilbao. Barcelona är ju väldigt populärt men jag personligen skulle undvika det för spanskstudier - det är bättre att vara i en stad där man hör själva spanskan mer, i Barcelona blir det nog lätt mycket catalan och även engelska. Jag gillar Madrid väldigt mycket också, färre turister än i Barcelona och lagom hippt för mig. Få pratar engelska i Madrid, vilket ju är en stor fördel när det kommer till att tvingas prata.
 

Liknande trådar

Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
943
Äldre Jag och min familj (man och tvä småbarn) ska åka till Gardasjön på semester i sommar, vi flyger till Milano, landar på eftermiddagen...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Vi gav min mamma en resa i julklapp. Tanken va att hon kunde få åka till nåt ställe över sin födelsedag (i mars) men det är inte tvunget...
2
Svar
38
· Visningar
2 081
Senast: Thomasine
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp