Språkresa!

Barnet läser engelska motsvarande 6:an just nu och önskar vara iväg ca 1 vecka om hästlöst samt 2 veckor är OK om hästar/ridning finns.
Går det inte att skicka henne till ett vanligt ridläger fast i uk? Om hon inte har någon att prata svenska med så tvingas hon ju att prata engelska hela tiden, vilket kanske är effektivare än att "plugga engelska" om hon sedan riskerar att hänga med sina svenska klasskompisar övrig tid?
 
Jag var på språkresa i England sommaren mellan 9:an och gymnasiet. Åkte med en kompis, vi fick en jättetrevlig värdfamilj och åtminstone jag lärde mig mycket engelska framförallt när vi pratade med familjen.

Det här var dock ca 20 år sen (herregud vad jag måste blivit gammal 😱 ).
 
Går det inte att skicka henne till ett vanligt ridläger fast i uk? Om hon inte har någon att prata svenska med så tvingas hon ju att prata engelska hela tiden, vilket kanske är effektivare än att "plugga engelska" om hon sedan riskerar att hänga med sina svenska klasskompisar övrig tid?
Absolut, har du något ridläger du kan rekommendera?
 
Skulle inte skicka ett barn, eller ungdom, själv till Malta. Både jag och bekanta har väldigt tråkiga upplevelser därifrån.

Irland är kul, och vissa läger i england. Jag var själv i england två veckor som tonåring och hade skitskoj. Men det är bäst att kolla upp hur dom håller ridlektioner tex om det är viktigt för barnet. Många ridskolor där har någon konstig metod att man rider en och en medan resten av gruppen bara skrittar på volten under tiden. Så det blir 90% voltskrittande.
 
Bott på Malta, väldigt trevligt. Läste också engelska där, jättebra, lärare från England, Sydafrika, Skottland etc.
Nu är livet annorlunda men på min tid var där otroligt mycket ryska barn. Fick berättat för mig att föräldrarna släpper sina barn till Malta med en ”lärare”, de är borta nästan hela sommaren från sina föräldrar, ofta mellan 8-12 år för att lära sig engelska.
Och för att lära sig bli självständiga. Fortsätta plugga sen, bra jobb osv.
 
Går det inte att skicka henne till ett vanligt ridläger fast i uk? Om hon inte har någon att prata svenska med så tvingas hon ju att prata engelska hela tiden, vilket kanske är effektivare än att "plugga engelska" om hon sedan riskerar att hänga med sina svenska klasskompisar övrig tid?
Jag hade tänkt mig för innan jag hade lämnat mitt barn i ett vanligt ridläger för engelska barn där hen var den enda ”utlänningen” och om barnet dessutom bara kunde engelska motsvarande åk 6 i svenska skolan. De engelska barnen kanske är jätteinkluderande och tycker det är charmigt med någon som talar så ”dålig” engelska. Eller tycker de inte det och då blir barnet väldigt ensam under sin lägervecka/lägerveckor.
 
Jag ska skicka mitt barn på språkresa, språket är engelska. Är det endast UK som gäller? Eller finns det någon pärla någon annan stans? Vilka ska man välja som arrangerar resan? På min tid kunde man kombinera med ridning men tyvärr var ridningen ingen hit, inte heller kollen på ungdomarna var särskild hög. Tänker har någon här en bra erfarenhet av något mindre, mer personligt alternativ? Eller någon bra erfarenhet av de större bolagen tex en specifik stad eller område?
Mina föräldrar skickade mig på två veckors ridläger i England istället. Det var inte så dumt :) de hade en språklektion per dag.

Dock så gäller det nog att skicka just när de engelska eller amerikanska barnen har skollov, den senare veckan var det en jätteflock av Italienska flickor och de kunde inte ett smack engelska. Den första veckan var det en annan svensk tjej, jag och en bunt amerikanska flickor (de hm skippade språkundervisningen den veckan iofs :laugh:).

(Sovsal med våningssängar och de hade även vanliga ridlektioner som en vanlig ridskola.)

Min engelska förbättrades något oerhört (kanske främst för att jag lånade böcker av amerikanskorna och de var så bra så jag började läsa böcker på engelska iofs) med ridlektioner på engelska och få svenskar där så har man ju inte så mycket val. Dessutom är ridlektioner så bra iom att man lär sig snabbt när man måste utföra saker som sägs i språk.

(För att inte tala om ridningen då, som var väldigt bra. Och England har ju (hade ju?) annat fokus i ridningen än Sverige så det var annorlunda.)
 
Senast ändrad:
Skulle inte skicka ett barn, eller ungdom, själv till Malta. Både jag och bekanta har väldigt tråkiga upplevelser därifrån.

Irland är kul, och vissa läger i england. Jag var själv i england två veckor som tonåring och hade skitskoj. Men det är bäst att kolla upp hur dom håller ridlektioner tex om det är viktigt för barnet. Många ridskolor där har någon konstig metod att man rider en och en medan resten av gruppen bara skrittar på volten under tiden. Så det blir 90% voltskrittande.
Där jag var hade de ganska normala ridlektioner.
(dock med fokus på andra saker än jag var van vid)
 
Jag hade tänkt mig för innan jag hade lämnat mitt barn i ett vanligt ridläger för engelska barn där hen var den enda ”utlänningen” och om barnet dessutom bara kunde engelska motsvarande åk 6 i svenska skolan. De engelska barnen kanske är jätteinkluderande och tycker det är charmigt med någon som talar så ”dålig” engelska. Eller tycker de inte det och då blir barnet väldigt ensam under sin lägervecka/lägerveckor.
Iofs intressant tanke. Kanske var lika bra att det inte var under de engelska barnens skollov jag åkte.
Amerikanskorna var hyggligt inkluderande, väldigt trevliga, svenska flickan såklart! Men de italienska flickorna not so much. (jag var inte 12 heller utan några år äldre)
 
TACK! Horsexplore verkar ju jättebra! Har du någon egen erfarenhet med dem?
Nu kommer jag in lite sent här, men jag var på just en kombinerad rid & språkresa i Skottland anordnad av Horsexplore när jag var 16 (vilket nu är 14 år sedan) och kan varmt rekommendera det. Som jag minns det hade vi en timmes engelskalektion per dag, vilken gavs av den svenska reseledaren, och sedan red vi två pass om dagen. Jag var ganska hyfsad på engelska redan när jag åkte och tyckte nog att jag lärde mig ganska mycket bara av att få ridlektionerna på engelska, tvingas prata engelska när jag ville ha hjälp i stallet, när jag skulle säga vad jag ville äta, osv. Vi hade även kvällsaktiviteter med den engelsktalande stallpersonalen om kvällarna. Men det var definitivt mer fokus på ridningen än på engelskan, det ska jag inte sticka under stol med!
 
Har faktiskt bokat horsexplore nu så får vi se hur detta blir. Irland blev det och 2-3 personer per rum. Gillade att det var så olika aktiviteter samt att de som håller lektionerna är utbildade. Tog en vecka och blir detta bra hoppas jag på fler år! Barnet är eld och lågor iallafall så jag hoppas detta blir bra. Tack för alla tips och tankar, fyll gärna på mer tex vad behöver vi packa som man kanske inte tänker på?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 128
Senast: Trissa
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp