Bukefalos 28 år!

Sprucken fettknöl på marsvin

ElinaS

Trådstartare
Mitt marsvin, Mimmi som är 9år har i två eller tre års tid haft en fettknöl på ryggen/bakom örat.
Nu i morse upptäcke jag att den spruckit och vit gegga kommer ur :crazy:. Har rengjort och försökt trycka ut allt. Hon verkar inte ha ont, är pigg och glad och äter som hon ska.

Ska man rengöra med något bakteriedödande så det inte blir infekterat? Isf, vilket rengöringsmedel?

Har ni några erfarenheter av fettknölar på marsvin?
 
Sv: Sprucken fettknöl på marsvin

9 ÅR! :o Roligt att hon verkar må så himla bra och är pigg! :laugh:

Ett av mina förra marsvin hade en fettknöl på nosen men hade den bara i några veckor. Vi åkte till veterinären som konstaterade detta och sade att vi skulle vänta ut den. Efter ett tag blev det precis som för dig, att den sprack och vätskade. Jag minns inte att vi gjorde speciellt mycket mer än att klämma ut resten och göra rent med ljummet vatten några dagar :) Läkte mycket fint dessutom :laugh:.

Nu har mina två marsvin också en knöl på ryggen och jag tror att det är fettknölar också men tänkte att det kan det väl inte vara eftersom att dessa varit där i några månader nu. Men eftersom att din lilla gris haft knölen i 2 år och det visade sig vara en fettknöl är det nog mycket möjligt att mina också har det.

Det var mina erfarenheter av fettknölar :D
 
Sv: Sprucken fettknöl på marsvin

Tack för svaret :) Nu känns det lite bättre, ett tag trodde jag att hennes dagar var över ;) Har aldrig annars varit med om att fettknölar spruckit så fick mig en liten chock imorse.
Ska rengöra med vatten, hoppas det läker bra.

Alla mina svin jag haft har blivit minst 7 år, alltid varit pigga och friska :D Mimmis kompis dog för några månader sen (även hon 9 år om hon skulle levt), så nu är Mimmi extra social och vill vara med mig helahela tiden.
 
Sv: Sprucken fettknöl på marsvin

Fettknölar brukar sällan spricka om de inte är elakartade (cancer). Däremot så får marsvin ofta små bölder som kan spricka, det som rinner ut är i så fall var (brukar vara vitt på marsvin).
 
Sv: Sprucken fettknöl på marsvin

Nu blir jag orolig igen. Det som var inne i knölen var vitt och ganska hårt, typ som kylt smör ungefär. Knölen var ungefär lika stor som en 10krona, men mycket tjockare då.
Vill inte åka in med henne till vet då hon är såpass pigg och isånnafall får avsluta sina dagar i sin bur. Om det är cancer kan dom ändå inte göra något åt det.
 
Sv: Sprucken fettknöl på marsvin

Nu blir jag orolig igen. Det som var inne i knölen var vitt och ganska hårt, typ som kylt smör ungefär. Knölen var ungefär lika stor som en 10krona, men mycket tjockare då.

Jag tycker det låter exakt som ett aterom, dvs en inflammerad talgkörtel. Min ena gris har två stycken på ryggen/axeln och båda har spruckit av sig själva efter ett tag. Ut kommer, precis som du beskriver, en tjock vit/beige gegga.

Eftersom din gris haft detta i två-tre år, storleken har begränsat sig och det är enda knölen tycker jag du kan koppla bort cancertankerna direkt. Faktiskt. Är du väldigt orolig ska du naturligtvis åka in men... njä. Du kan känna efter själv hur det känns. Har knölen "rötter" eller sitter den löst, liksom precis innanför huden? Aterom har inga "rötter".

Mår hon bra för övrigt tycker jag bara du ska hålla lite koll på den och tvätta med t ex alsolsprit vid behov. Vad jag vet så läker inte ateromen helt utan det kommer bli som en liten "krater" i huden men det är inget farligt.
Har varit inne till veterinärn med min hona som har ateromen (misstänkte själv cancer innan de spruckit) men de kan inte göra så mycket. Enda alternativet jag erbjöds var att operera bort dom men eftersom hon inte har ont eller tycks fara illa på något annat sätt av det ser jag inte det som nödvändigt. Vissa djur är helt enkelt mer benägna än andra att få dessa. Ibland får de bara en, som t ex din gris därborta.

Ta det lugnt och gå in med lite gurka till bruden, det ordnar sig :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sprucken fettknöl på marsvin

tack för svaret :laugh: Gick och kände på henne nu och det känns bara som en pålagring av hud nu när den är platt och tom med gegga.
Den är hårlös och börjar bli hård, troligtvis läker det inte ihop helt som du sa utan blir som ett hårdare ärr av något slag.

OM det skulle vara cancer tycker jag inte hon borde vara såpass pigg som hon är nu. Min förra katt hade elakartad cancer och direkt när tumören spruckit blev hon jättesjuk och var tvungen avlivas :cry:
 
Sv: Sprucken fettknöl på marsvin

OM det skulle vara cancer tycker jag inte hon borde vara såpass pigg som hon är nu. Min förra katt hade elakartad cancer och direkt när tumören spruckit blev hon jättesjuk och var tvungen avlivas :cry:

Nej och hon har ju haft den länge. 3 år för ett litet marsvin med cancer låter väldigt lång tid i så fall. Och i den respektabla åldern hon redan är i... :p
Sen borde det blivit mer av det, som jag skrev i tidigare inlägg. Cancer sprider sig, det stannar ju inte vid en enda knöl. Jag tror definitivt att hon varit mer påverkad om det varit något farligt.

Trist med katten :(
 
Sv: Sprucken fettknöl på marsvin

Nu blir jag orolig igen. Det som var inne i knölen var vitt och ganska hårt, typ som kylt smör ungefär. Knölen var ungefär lika stor som en 10krona, men mycket tjockare då.
Vill inte åka in med henne till vet då hon är såpass pigg och isånnafall får avsluta sina dagar i sin bur. Om det är cancer kan dom ändå inte göra något åt det.

Nej jag tror inte det är cancer, det är ovanligt på marsvin, men det är nog en böld eller talgkörtel snarare än en fettknöl.:laugh:

Du bör inte låta operera bort något om det inte är absolut livsnödvändigt eftersom marsvin är lite kinkiga att söva.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sprucken fettknöl på marsvin

Fettknölar brukar sällan spricka om de inte är elakartade (cancer). Däremot så får marsvin ofta små bölder som kan spricka, det som rinner ut är i så fall var (brukar vara vitt på marsvin).

Tänkte precis skriva det, min råtta hade elakartad cancer och fick just en sådan böld som sprack med vit gegga som kom ut. Det behöver ju inte vara något liknande men det kanske kan vara värt att kolla upp?

Häftigt med en sån gammal parvel! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu vänder jag mig till allvetande buke för att se om ni har några erfarenheter av mitt "problem" eller några tips och ideér... Min vita...
Svar
15
· Visningar
11 086
Senast: simba_112
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att jag ska ringa veterinär direkt imorgon bitti, så har vi den biten avklarad! Tar det från början. I...
Svar
4
· Visningar
1 339
Senast: Snurrfian
·
M
Hundhälsa Hej Jag och min sambo har en underbar westie hane på 6,5 år. Han är alltid pigg o jätteglad. Men enda sedan han var liten har han...
Svar
8
· Visningar
6 323
Senast: TantEster
·
Övr. Djur ännu en tråd från mig om mina marsvin... ett par dagar sen såg jag att en grisen såg annorlunda ut vid ena virveln på ryggen...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: jubella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp