Spruta tuppkam i hals venen?!

F

Frågetecken

En kompis till mig berättade att hennes häst, som haft kotledsinflmmation fick Tuppkam sprutat i blodet, genom hals venen. Veterinären påstod att det var lika effektivt, men mindre farligt eftersom man ej gick in i leden, som ju är så känslig.
Är det verkligen så? Jag tycker att det verkar lite hokus pokus?! :confused:
 
Om hästen är ofräsch i flera leder kan man spruta så för att bota inflammationen allmänt istället för att spruta i alla leder.
 
Alltså det här låter helt galet i mina öron. Jag har aldrig hört talas om att man skulle ge tuppkam intravenöst.

"Bota inflammationen allmänt"? Har hästen kotledsinflammation är det kotleden som ska behandlas och inget annat.

Hyaluronsyra är det som utvinns ur tuppkam. Hyaluronsyra finns naturligt i ledvätskan. Den har antiinflammatoriska egenskaper och är mycket trögflytande. Dess trögflytande konsistens gör att det efter behandlingen fungerar som tillfällig ledvätskeersättning. Det stimulerar också ledkapseln att bilda ny frisk ledvätska som vid inflammationer i leden är vattentunn.

Vet att det diskuteras att använda laser för att behandla kotledsinflammtioner för att slippa sticka i leder.
 
Jag vet att det har kommit något som är antiflematoriskt som man sprutar i halsens ven som sedan "lettar upp" det stellet som hästen har inflamation i.

En i grann stallet anväde detta till sin häst när den kändes litte knakig och lätt den villa i en vecka sedan kändes den bättre efter det, ägaren är en vet.

kram
 
Det är ny forskning som visat att det går att spruta intravenöst med bra resultat - inget hokus-pokus, alltså.

Oftast behandlas en kraftigare inflammation med kortison också i leden, och där har man visat att resultatet blir bäst när både kortison och hyaluronsyra sprutas samtidigt.

Alltså, vilket veterinären väljer att göra beror på vad hästen har för problem, och hur mycket vet. tar del av ny forskning. ;)

Länk till läkemedelsföretags info-sida om ett prep. som finns i USA - samma prep. finns här men heter annorlunda. Hyaluronsyra intravenöst

/z :cool:
 
Hmm, det där var intressant och helt nytt för mig. Måste höra mer med vet. om det.

Man lär sig nåt varje dag.
 
Har också hört att det ska fungera bättre att spruta i blodet. Tydligen letar tuppkammen själv upp leden där det behövs. Dessutom slipper man risken med att spruta direkt in i leden.
 
Jodå,att spruta tuppkam på detta sätt är något som en del veterinärer gör.Min blev sprutad 4 ggr i halsen i vintras mot kotledsinflammationer.
Visade sig iofs senare att det var helt i onödan,problemen satt i ryggen...Så kan det gå, behöver jag säga att jag aldrig mer anlitar den veterinären????
Men som svar på din fråga - Det går bra att spruta i halsen,tuppkammen ska tydligen "hitta" inflammationen.Men jag får ändå för mig att det tar bättre att spruta leden direkt,men enl. denna vet så är båda sätt lika effektiva.
 
Visst kan man göra detta. Har läst en del produktblad om detta och i dessa är det ju väldigt fina siffror för just den här behandlingsmetoden. Blev själv lyrisk då jag läste dessa så jag tog en diskussion om detta med en vet som mer eller mindre inget annant gör att spruta hästar i leder.

Han hade givetvist läst själva forskningsrapporten i sin helhet och han sa att där fanns, som han själv sa, "vissa brister". Själv var han väl lite tveksam till att detta skulle vara bättre än att sätta kanylen direkt i leden.

Grejen med denna behandling är ju att då hästägaren kommer för sent till veterinarkliniken så har ju hästen dragit på sin inflammation mer eller mindre runt om och då har hästägaren inte råd att spruta i alla leder. Därför blir då denna behandling billigare och förmodligen skonsammare för hästen. Kommer hästen in i tid med en eller två leder som ska behandlas, ja då väljer man ju att behandla direkt i leden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 838
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp