Sv: Stå still!!!
Jag kan ju bara säga hur jag gjorde.. vi började träna på ridbanan med repgrimma å långrep(eller grimma å longerlina).
Bad henne helt enkellt att stå still genom att hålla upp handen mot henne(eller vad vad man vill använda sig av för tecken) så stod vi still så. Linan låg på marken framför henne så jag inte ofrivilligt drar henne med mig samtidigt som jag vill att hon står still :smirk:
Sen började jag röra mig runt henne, först kanske jag bara går rakt fram och när hon ville gå iväg eller följa mig så ruskade jag i linan så hon backade tillbaks, så fort hon gjorde det så lägger jag ned linan på marken igen och håller bara i ändan. Gör på nytt det tecken jag valt för att hon ska stå still och börjar om. Brukar gå ganska så fort. Sen rör jag mig även i en vid cirkel runt henne och vill att hon står kvar.
Efter att det fungerar ute så börjar jag be henne att stå still även lös i gången med grimskaftet i marken. Flyttar tillbaks och flyttar tillbaks igen

Själv har jag valt att även lägga till ordet "Stå" men man väljer ju själv vad man vill använda sig av..
Vill man vidareutveckla kan man när detta fungerar göra "konstiga" saker som att hoppa jämfota runt hästen kanske vifta med påse eller liknande, dra en burk i snöre efter sig.. man får garanterat sin hästs fulla uppmärksamhet iaf
*dansa runt hästen som en indian kanske.. hihi*
Tanken med det är att det ska kunna hända saker runt hästen och att den ändå ska känna sig trygg och stå kvar

V
En varning bara, andra i stallet kan tro man tappat greppet totalt...