N

nemi_baby

hur fan kan det tillåtas att ha stackel i dressyr kurser? här i sverige dessutom. hur kan man med att plåga sin hund så? eller andras överhuvud taget. visst, jag har vanlig kedja till min hund när hon inte har selen på sej, men den jävla selen har ju iallafall inga spikar som går rätt in i halsen!
 
Sv: stackel!

nemi_baby skrev:
hur fan kan det tillåtas att ha stackel i dressyr kurser? här i sverige dessutom. hur kan man med att plåga sin hund så? eller andras överhuvud taget. visst, jag har vanlig kedja till min hund när hon inte har selen på sej, men den jävla selen har ju iallafall inga spikar som går rätt in i halsen!

**raderat**
 
Senast ändrad:
Sv: stackel!

Hur kan man tillåta HALTI undrar jag...

Men många prisar just det redskapet för att man inte kan se hur det fungerar ( och inte orkar man läsa på heller )
 
Sv: stackel!

Det är inte tillåtet enligt SBK el SKK.
Varken på kurser eller hemmaträning.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: stackel!

Som medlem är det inte OK att använda stackel hemma, att det sen är svårt att komma åt är SBK o SKK mkt väl medvetna om men det gör det inte mer ok, ffa inte i tävlingssammanhang.
PL
 
Sv: stackel!

PIRU skrev:
Hemma är det helt okej

ej förbjudet enligt lag och använda stackel.


Nej Piru det är inte tillåtet att använda stackel om man är medlem i SBK SKK eller någon av deras underavdelningar! Inte ens hemma! Som medlem förbinder du dig att dressera din hund enligt dom riktlinjer som finns. Medlem är du dygnet runt!
 
Sv: stackel!

peter_lundin skrev:
Som medlem är det inte OK att använda stackel hemma, att det sen är svårt att komma åt är SBK o SKK mkt väl medvetna om men det gör det inte mer ok, ffa inte i tävlingssammanhang.
PL

Det har ju inget med om du är medlem eller inte utanför deras planer finns det inge förbud mot och använda Stackel om du håller dig innanför lagen om djurmisshandel.

Att du jämför det med en person som tar anabola steroider är ju så dumt så det finns inte för det är förbjudet enligt lag vilket INTE stackel är men dock den jämförelsen kan man ju jämföra med el i stället som är förbjudet.
 
Sv: stackel!

Det finns ingen svensk lag som i dagsläget förbjudet användadet av stackel, är dock övertygad om att det bara är en tidsfråga innan det kommer en sådan lag.

Som medlem i t.ex. SBK så förbinder du dig att dressera hundar i enlighet med deras policies. Och det gäller så väl på deras planer som utanför. Hoppas att du förstår vad ett medlemskap innebär?
 
Sv: stackel!

SBK/SKK har en annan uppfattning i den här frågan än vad du har vilket du som tävlande medlem verkat skita i!
PL
 
Sv: stackel!

måste säga att det är pinsamt att du inte har bättre koll. en snabb sökning på SBK's hemsida gav detta;

Kvällstidningen Aftonbladet skriver i söndagens tidning om personer som använder stackel (ett stryphalsband med flera centimeter långa taggar som vänds in mot hundens hals) och elhalsband. I artikeln anges att Svenska Brukshundklubben försöker skydda personer inom den egna organisationen som ägnar sig åt dessa metoder för att träna sina hundar, något som bestämt avvisas av Svenska Brukshundklubbens generalsekreterare Peter Rimsby.

- Svenska Brukshundklubben tillämpar en dressyrpolicy som innebär att vi använder oss av positiv inlärning. Detta betyder att vi inte straffar felaktigt beteende utan berömmer våra hundar när de gör rätt. Enligt vår dressyrpolicy är det absolut förbjudet att tillfoga hundar smärta, säger Peter Rimsby. Dessvärre händer det då och då att personer i vår organisation inte följer vår regler och riktlinjer. Dessa medlemmar riskerar att varnas eller även att bli uteslutna ur vår organisation. Dessa ärenden avgörs i Svenska Kennelklubbens (SKK) disciplinnämnd då det är SKK som är paraplyorganisationen för hundsport- och hundutbildningsverksamheten i Sverige. Disciplinnämnden består bla. av ett antal jurister. För att en person ska kunna bli utesluten krävs en mycket väl underbyggd anmälan med vittnen och bevis. De fall som åsyftas i Aftonbladets artikel kan jag dessvärre inte uttala mig om eftersom det hände för ett antal år sedan, och då fanns jag inte med i Brukshundklubbens organisation. Men jag kan försäkra att vi inte försöker skydda medlemmar som inte följer våra föreskrifter, avslutar Peter Rimsby.
 
Sv: stackel!

som "ny" här på buke har du inte fått hela historien, vilket de gamla har. jag har visserligen försökt svara på dina hästska PM, men det verkar inte ha gått in. du visste vad du gjorde, det gjorde inte jag. och dessutom var jag inte medlem i SBK på den tiden, vilket betyder att jag inte brutit mot deras policy.

jag säger inte heller att jag är duktig på att träna hund, men att min instruktör är det. med hjälp av klickerträningen kan hon numera umgås lös med andra hundar, något hon inte kunde efter TC.
 
Sv: stackel!

Gjorde en tråd om detta för ett tag sen som togs bort pga. att det blev en "tjaffstråd".

Till ALLA: Låt oss slippa en repris av den gamla tråden....
 
Sv: stackel!

Du beskrev tydligt hur du använde det för att få till en tävlingshund i skydds. Minst sagt ovanligt med aktiv skyddsträning för tävling utan att vara medlem, dessutom inget du nämnde i förra tråden.
PL
 
Sv: stackel!

peter_lundin skrev:
Du beskrev tydligt hur du använde det för att få till en tävlingshund i skydds. Minst sagt ovanligt med aktiv skyddsträning för tävling utan att vara medlem, dessutom inget du nämnde i förra tråden.
PL

Det är väl inte konstigt om man inte är medlem så länge hunden inte är färdig för tävling, då jag aldrig tränat aktivt i en klubb utan med privat personer. förrutom de första månaderna var med i en ortsgrupp och sen när figuranten till Piru gav sig följde jag med honom och tränade privat för han.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp