Städa bil som tack för lån?

Bukefalos 30 år!

Hade ni uppskattat att få er bil städad som tack för att någon fått låna den ett par veckor? Eller hade det känts som om personen som lånade tyckte att er bil var skitig och äcklig 🤪? Bilen jag lånar är "normalskitig", dvs i behov av lite dammsugning och allmänt TLC. Förutom att naturligtvis fulltanka den tänkte jag då ev städa den invändigt. (Att tvätta utvändigt känns rätt meningslöst eftersom vi båda bor längs grusväg...) Bra idé?
Om du förklarar att du städade den som tack för lånet borde det vara lugnt med missförståndet. Det enda jag tänker är att städning också ger risker att man skadar något (repar, har sönder, använder fel rengöringsmedel) och då skulle inte jag bli så glad. Kanske fråga först om det är okej och något speciellt att tänka på vid städningen?

Jag som har fått tillbaka en supersnuskig bil helt tom på bensin (ca halv tank när jag lånade ut) hade nöjt mig med hel och tankad i samma skick som när jag lämnade ut den, men om någon även hade putsat den lite så hade jag blivit glad! Personen som lånade min bil tyckte även att jag skulle låna någon annans bil för att ta mig till veterinären för hen behövde ju min bil :grin::mad:
Om det ligger grejer utspridda i bilen så hade jag lagt det samlat i en låda. Min bil var alltid fullproppad med prylar så om någon hade gissat sig fram till var de skulle ligga så hade det blivit smått kaos att hitta allt igen sedan

Jag hade lämnat in för tvätt utvändigt och städ invändigt. Framförallt om det var någon jag inte kände väl. Då kan personen se det som ett tack utöver betalning för att jag fick låna bilen på ett helt annat sätt än om bilen är städad av en själv vilket kan ses som att man tyckte bilen var grisig.
En rekond är ju snordyr, det skulle jag tycka vad aldeles för mycket om jag hade lånat ut min bil till en kompis.

Jag hade uppskattat att få bilen tvättad och städad, ett trevligt "tack för lånet!". (Finns det extraljus etc på bilen så hade jag tvättat för hand, i stan där jag jobbar finns en drös mackar med såna "bås" där en tvättar själv men inte tar med något själv.)

Jag hade skippat tvätten. Min bil får enbart handtvättas (jag har bestämt det alltså haha) så hade inte uppskattat få tillbaka den och man kört den i sån maskintvätt tex. Städa insidan tycker jag räcker. Om man inte kört runt på en åker och den är lerig från topp till tå då.
Sant. Jag tänkte inte på att folk kör in i maskintvätt. 🙈

För att då är det professionellt gjort och kan ses som en gåva på ett helt annat sätt. Ett tack för lånet. Försäkring finns dessutom om något skulle blivit repat eller liknande.
Fast den här bilen är 20-25 år gammal. Tycker det känns lite väl mycket att dra till med 🤪 .

Fast jag tror vi pratar mer om en ”vanlig” tvätt fast på en firma, det behöver ju inte direkt vara snordyrt.
Jag har precis bokat "grundstäd samt tvätt" åt jobb-bilen, kommer inte ihåg om det var 1500 plus eller med moms. Inget special alls, definitivt ingen polering eller något. Vet att jag anlitade en ungdom en gång åt pappas bil, han tog "bara" 800 kr. Så det är inte direkt billigt.

Alltså... jag tror en inte ska övertänka det här alltför mycket. Jag hade dammsugit och dammtorkat invändigt och åkt till en "tvätta själv" där en tvättar själv med högtryck och det ingår rengöringsmedel. Det var det vi gjorde på testkörningsbilarna vid veckostädningen.

Jag hade inte kört igenom en automattvätt om jag inte var helt säker på att det är ok. Dock hade jag tvättat utsidan även om den går på grusvägar.

Hade ni uppskattat att få er bil städad som tack för att någon fått låna den ett par veckor? Eller hade det känts som om personen som lånade tyckte att er bil var skitig och äcklig 🤪? Bilen jag lånar är "normalskitig", dvs i behov av lite dammsugning och allmänt TLC. Förutom att naturligtvis fulltanka den tänkte jag då ev städa den invändigt. (Att tvätta utvändigt känns rätt meningslöst eftersom vi båda bor längs grusväg...) Bra idé?
Nej det hade jag inte uppskattat 🙂

Alltså... jag tror en inte ska övertänka det här alltför mycket. Jag hade dammsugit och dammtorkat invändigt och åkt till en "tvätta själv" där en tvättar själv med högtryck och det ingår rengöringsmedel. Det var det vi gjorde på testkörningsbilarna vid veckostädningen.

Jag hade inte kört igenom en automattvätt om jag inte var helt säker på att det är ok. Dock hade jag tvättat utsidan även om den går på grusvägar.
Men hur gör jag nu när det ska bli minusgrader? Jag är lite ängslig för att det - till exempel - ska frysa i låsen om jag tvättar bilen när det är kallt?

Men hur gör jag nu när det ska bli minusgrader? Jag är lite ängslig för att det - till exempel - ska frysa i låsen om jag tvättar bilen när det är kallt?

Nä, det är ingen fara. Det ska vara rejält kallt innan det är något problem. Men smörj dörrlisterna med silikon (finns som stift eller dukar just för det ändamålet) och ha i lite låsolja i låsen om du är orolig.

Vi tvättade alltid testbilarna en gång i veckan oavsett temperatur. Var det -30 fick de väl stå i tvätthallen ett tag typ. Jag har ingen värmeförvaring så jag tvättar inte min egen bil om det är kallare än -10 till -12.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka