Städhjälp

Mineur

Trådstartare
Moderator
Dagens lunchdiskussion på jobbet: Har ni/skulle ni kunna tänka er att anlita en städerska för att hjälpa till med städningen av ert hem?

En kollega nämnde att hon funderar på att skaffa någon som grovstädar hennes lägenhet en gång i månaden, och jag vet flera andra vänner som har sagt att de skulle vilja ha något liknande. Personligen har jag någonting emot hela idén som jag inte riktigt kan förklara, och jag skulle inte kunna tänka mig att köpa in liknande tjänster i nuvarande livssituation (det är jag och min sambo i en trea, inga barn eller djur). Den dag jag bor i ett större hus med barn och djur, kanske. Men det är någonting i mig som motsätter sig den här idén i dagsläget - förmodligen kopplat till ett behov av att känna mig självständig, tillräcklig och duktig. Är det något svenskt, kanske? Eller lite gammalt hederligt duktig flicka-syndrom?

Jag tycker liksom att mitt liv är så pass enkelt i nuläget att jag inte ska behöva ta in någon extra hjälp med relativt enkla saker som städning. Kan själv! Andra jag pratat med, som har mycket liknande livssituationer, är helt öppna för att köpa in tjänster av detta slag. De menar att det är ett tecken på självständighet att kunna göra valet att köpa in tjänster, att de då kan använda tiden till något bättre, och att det är bra på så vis att det ger någon som behöver det ett jobb.

Jag kan se båda sidor av saken och dömer ingen - vi hade städerska hemma under ett par år när jag var yngre och jag såg definitivt värdet i det då, på många sätt. Det vore intressant att höra åsikter från andra personer i andra åldrar och livssituationer. Hur ser ni på detta?
 
Jag har inga problem med det!

Bor ensam i en stor tvåa, har ett krävande jobb och hästar som jag tar hand om efter jobbet. Har dessutom mer eller mindre kronisk värk så min kropp klarar inte av att hålla städningen på den nivå som jag skulle önska. Har gjort det och kommer att göra det igen.
 
Har inget principiellt emot att anlita städhjälp, men har själv bara gjort det i samband med flytt. Bor just nu i en tvåa med min dotter som bor hos mig varannan vecka, så känner inte att städningen är så betungande. Den dag jag skulle tycka det har jag inget emot att ta in hjälp!
 
Jag gillar inte att städa och hade gärna anlitat städhjälp, men känner idag att det är något jag inte riktigt kan unna mig. Skulle jag jobba heltid permanent igen skulle jag inte tveka.
 
Jag skulle gärna ta in någon. Jag jobbar borta o tycker att jag bara springer runt o städar när jag är hemma, för att ingen har "hunnit" när jag var borta (är dock övertygad om att jag hade "hunnit" om jag var den som hade varit hemma :mad::cool: ). Men det beror på vad det kostar....har släktingar i Stockholm som har städhjälp som kostar 1600 kr/månaden o det tycker jag är för mycket pengar.

Hade gärna också haft hjälp i trädgården.
 
Jag avskyr att städa och funderar ofta på att anlita städhjälp. Bor i ett 2-våningsradhus med katt alla veckor och dotter varannan vecka.
Är uppvuxen med städhjälp hemma och mina föräldrar har fortfarande städhjälp trots att mamma inte längre jobbar.

Det finns så mycket annat jag vill och behöver lägga min tid på att städning lätt prioriteras bort.
 
Är för snål för att lägga pengar på en sånn sak som jag klarar själv. Är jag, sambon och en kanin i en 3a. Lägger ca 1.5 h i veckan på städning, sambon samma tid.
 
Vi har städhjälp en dag(8.5tim) i veckan sedan 10år tillbaka. Tycker att det är suveränt och har inga som helst moraliska funderingar kring det. 400kvm hus, tre barn ( på helgerna 4-6 barn eftersom tonåringarna alltid har flickvän/kompisar som sover över) så städa en del får jag göra ändå. Men att veta att en dag i veckan blir alla golv dammsugna/torkade, allting dammtorkat etc är så skönt. Vår städfé har varit hos oss i 10år och har koll-hon frostar av frysen, torkar ur köksskåp osv. När vi reser bort kommer hon och tömmer kylen, tar ut sopor etc. Underbart!
 
Vi har stort hus, barn och hund och prioriterar ständigt bort städning så ja vi köper städtjänster ibland. Hoppas på att hitta någon vi trivs med och som gör ett bra jobb så att vi kan ha återkommande städning av samma person. Kommer dock inte vilja ha varje vecka utan liknande som @TeamLundVer beskriver med "grovstäd" och så underhåller vi däremellan (robotdammsugare har vi redan).
 
Med tanke på att jag hatar städning och är helt värdelös på att få in en rutin att städa så ja tack. Hade tagit bort en stor inre stress att vara otillräcklig för jag har svårt att ta tag i den vardagliga städningen.
Ja så kan det ju också vara förstås! Det perspektivet tänkte jag inte ens på!

Jag skulle gärna ta in någon. Jag jobbar borta o tycker att jag bara springer runt o städar när jag är hemma, för att ingen har "hunnit" när jag var borta (är dock övertygad om att jag hade "hunnit" om jag var den som hade varit hemma :mad::cool: ). Men det beror på vad det kostar....har släktingar i Stockholm som har städhjälp som kostar 1600 kr/månaden o det tycker jag är för mycket pengar.

Hade gärna också haft hjälp i trädgården.
Ja är man borta mycket så kan jag absolut förstå att det känns värt det, det var en faktor jag inte ens vägde in faktiskt. :up:

Vi har städhjälp en dag(8.5tim) i veckan sedan 10år tillbaka. Tycker att det är suveränt och har inga som helst moraliska funderingar kring det. 400kvm hus, tre barn ( på helgerna 4-6 barn eftersom tonåringarna alltid har flickvän/kompisar som sover över) så städa en del får jag göra ändå. Men att veta att en dag i veckan blir alla golv dammsugna/torkade, allting dammtorkat etc är så skönt. Vår städfé har varit hos oss i 10år och har koll-hon frostar av frysen, torkar ur köksskåp osv. När vi reser bort kommer hon och tömmer kylen, tar ut sopor etc. Underbart!
Mm, sådana saker hade det ju i och för sig varit rätt trevligt att få hjälp med... Det är liksom sådant som aldrig blir av tycker jag, avfrostning av frys och sådär :p
 
Ja så kan det ju också vara förstås! Det perspektivet tänkte jag inte ens på!


Ja är man borta mycket så kan jag absolut förstå att det känns värt det, det var en faktor jag inte ens vägde in faktiskt. :up:


Mm, sådana saker hade det ju i och för sig varit rätt trevligt att få hjälp med... Det är liksom sådant som aldrig blir av tycker jag, avfrostning av frys och sådär :p

Min frys frostar av sig själv :)
 
Har inget behov av städhjälp och är inte så förtjust i att ha okända människor rantandes runt där jag bor, men sist jag flyttade anlitade jag flyttstäd då jag pga jobbet och avstånden som blev, inte hade tid med både flytt och flyttstäd.
Visst är det behändigt, men värt pengarna? Nej det tyckte jag inte.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 709
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 899
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp