Städhjälp

Hade jag haft råd för det så absolut! Städning är inte min starka sida... :angel:
Bor nu i hus med sambo och bebis, men hade gärna haft det i lägenheten med innan bebis och när jag bodde själv :D
 
Funderade allvarligt på det när ungarna var små. Men det kändes som jag gärna ville städa innan städerskan kom. Typ plocka undan alla saker.
Så när jag funderade så var det inte själva dammsugningen o torkningen som tog tid, utan allt plock. Och det ville jag inte leja bort.
 
Det vore intressant att höra åsikter från andra personer i andra åldrar och livssituationer. Hur ser ni på detta?

Jag är nu student, finns noll utrymme för städhjälp i min budget. Men när den dagen kommer då jag får lön kommer jag skaffa städhjälp.

Jag har velat lite mellan att det är som vilken tjänst som helst (byta däck på bilen tex) till att det underhåller "rika" och "fattiga" roller i samhället. Men jag har nog landat i att jag försöker se det oproblematiskt istället.
 
Har haft det tidigare, en gång i veckan. Guld värt när man, som jag, hatar städning. Om jag hittade någon som jag litade på skulle jag inte tveka en sekund att börja med det igen.
 
Jag skulle lätt köpa städhjälp. Tråkigaste som finns.
Betalar gärna när jag har råd.

Tror det är lite tabu att be on hjälp för man ska kunna klara allt själv och kan man inte det är man misslyckad. Det intrycket får jag av min omgivning.
 
Jag skulle lätt köpa städhjälp. Tråkigaste som finns.
Betalar gärna när jag har råd.

Tror det är lite tabu att be on hjälp för man ska kunna klara allt själv och kan man inte det är man misslyckad. Det intrycket får jag av min omgivning.


Visst är det fånigt att det är så? Självklart kan jag städa, jag har inget problem alls att göra det själv, jag skulle tom ha tid att göra det om jag prioriterade det. Nu prioriterar vi att ha städat och ordning, men gör hellre något annat med vår tid än att städa. Dessutom ger vi ett arbetstillfälle till någon annan. Jag kan inte förstå varför det anses vara lite tabu. Jag är helt för att leja bort det vi/jag inte vill/har tid att göra. Någon annan får ju en inkomst av det. Vår nästa plan är att anlita en kock som ska komms hem t oss en gång i kvartalet och laga mat. Vi tänker bjuda hem vänner och hinna umgås med dem, kocken lagar mat. Samma där-klart att vi kan göra det själva( vi gillar att laga mat och lägger mkt tid på det) men så skönt att kunna fokusera på att umgås!!
 
För mig är det inte mer problematiskt än att anlita hjälp att t ex byta däck. I vissa kulturer anses det väldigt ofint och själviskt att INTE anlita hjälp som gör att andra kan få ta del av de pengar man själv har råd att avvara. Alla behövs i samhället och alla behöver hjälpa till att få igång sysselsättning. Jag tycker det är en bra tanke. Har jag råd men inte tid, hjälper jag någon annan genom att ge denne jobb.

Vi har haft städhjälp men det går inte längre att få ihop med insläpp etc (har vakthundar).
 
Har haft en som kommer var 41e dag sen flera år tillbaka.
Tyvärr gick hon i pension för några månader sedan så nu får jag hitta en ny.
 
Nej. Jag arbetar som städerska själv och vill ha det städat på mitt sätt :D

Sen är jag nog för snål för att vilja anlita hjälp.
 
Gärna. Eftersom jag tjänar in kostnaden för proffshjälp genom att stanna några timmar extra på jobbet, som jag är bra på , så är kostnader inget problem. Just nu kostar det dock toppflis i framkörningskostnad pga boende på landsbygd.

Flyttstädning är värt det alla dagar i veckan. Har haft dålig erfarenhet av övertagande hyresgäster, skönt att hänvisa till städfirma.

Ni som är för snåla, tjänar ni verkligen mindre på era förvärvsarbeten än städkostnaden?
 
Vi har städning en gång/månad sedan många år tillbaka - definitivt värt varje krona!!! Först hade jag förhandlat till mig städning som löneförmån och sedan RUT-avdraget kom har vi haft det den vägen. För mig känns det lika självklart att kunna anlita någon för städningen som för att leja en målare som tapetserar om eller någon som byter däck på bilen. "RUT-sektorn" borde dessutom egentligen vara alla politikers dröm eftersom det är en bransch där större delen av företagsledarna är kvinnor - d v s oerhört viktigt för jämställdheten. Och dessutom anställer man i mkt stor utsträckning just de grupper som normalt har allra svårast att komma in på arbetsmarknaden, som ungdomar utan eftergymnasial utbildning samt utrikesfödda.
 
Glömde skriva att vi nyttjat flyttstädning flera gånger när vi flyttat också - HELT underbart att både slippa göra det jobbet och dessutom veta att ev klagomål på städningen kommer att hanteras av städfirman. Det är alldeles tillräckligt ansträngande att flytta ändå!
 
Ni som är för snåla, tjänar ni verkligen mindre på era förvärvsarbeten än städkostnaden?[/QUOTE]

Men alla kan ju faktiskt inte stanna kvar och jobba några timmar extra-det beror ju på familjesituation, typ av yrke/anställning osv. Om jag var tvungen att stanna längre på ett jobb enbart för att täcka städkostnaden skulle jag hellre gå hem, starta spotify på högsta volym och städa;). Men om mitt jobb ändå kräver de där extratimmarna-då är det ju bra om jag slipper städa. Byta städning mot jobb-nej. Byta städning mot fritid-anytime!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 825
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 946
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 412
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp