Städhjälp

Funderade allvarligt på det när ungarna var små. Men det kändes som jag gärna ville städa innan städerskan kom. Typ plocka undan alla saker.
Så när jag funderade så var det inte själva dammsugningen o torkningen som tog tid, utan allt plock. Och det ville jag inte leja bort.
Det är så olika! Att plocka undan är för mig inte att städa. Dock nödvändigt för att kunna städa. Städa är för mig rengöring av tex toaletter, damm osv.
 
Gärna. Eftersom jag tjänar in kostnaden för proffshjälp genom att stanna några timmar extra på jobbet...

Ni som är för snåla, tjänar ni verkligen mindre på era förvärvsarbeten än städkostnaden?

Inte alla har valet att stanna några timmar extra på jobbet och få betalt för övertid. På mitt jobb jobbar man i team och det funkar liksom inte att plötsligt ba "Jag jobbar två timmar extra idag för att tjäna in städhjälpen!"
 
Jag hade nog kunnat tänka mig att anlita städfirma för att typ moppa/ångtvätta golven, göra rent ovanpå köksskåpen, putsa fönster, torka rent väggarna i duschen, ja allt sånt som "glöms bort" i vardagsstädningen. Dock tycker jag att det känns obehagligt att ha främmande personer i mitt hem, så det kanske faller på det. Men flyttstäd - ja tack, det är mördande tråkigt att städa noggrannare än man någonsin gjort, och veta att det inte ens är man själv som kommer få njuta av det sen ;)
 
Jag hade nog kunnat tänka mig att anlita städfirma för att typ moppa/ångtvätta golven, göra rent ovanpå köksskåpen, putsa fönster, torka rent väggarna i duschen, ja allt sånt som "glöms bort" i vardagsstädningen. Dock tycker jag att det känns obehagligt att ha främmande personer i mitt hem, så det kanske faller på det. Men flyttstäd - ja tack, det är mördande tråkigt att städa noggrannare än man någonsin gjort, och veta att det inte ens är man själv som kommer få njuta av det sen ;)
 
Inte alla har valet att stanna några timmar extra på jobbet och få betalt för övertid. På mitt jobb jobbar man i team och det funkar liksom inte att plötsligt ba "Jag jobbar två timmar extra idag för att tjäna in städhjälpen!"

Alla kan inte det. Men ganska ofta kan man göra sådana överenskommelser med chefen, inte sådär spontant, utan mer långsiktigt.

Jag tycker det är bättre att fler gör mer av det de är bra på och mindre av det de är mindre bra på eller inte vill göra. Win-win.
 
Men alla kan ju faktiskt inte stanna kvar och jobba några timmar extra-det beror ju på familjesituation, typ av yrke/anställning osv. Om jag var tvungen att stanna längre på ett jobb enbart för att täcka städkostnaden skulle jag hellre gå hem, starta spotify på högsta volym och städa;). Men om mitt jobb ändå kräver de där extratimmarna-då är det ju bra om jag slipper städa. Byta städning mot jobb-nej. Byta städning mot fritid-anytime!

Ok, men då tycker du helt enkelt inte att det är värt kostnaden och tycker att det är roligare att städa än att jobba extra timmar på eget jobb.

Dags att byta karriär eller är det omväxlingen som gör det roligare?
 
Ok, men då tycker du helt enkelt inte att det är värt kostnaden och tycker att det är roligare att städa än att jobba på eget jobb.

Dags att byta karriär eller är det omväxlingen som gör det roligare?

Nej. Jag skrev bara att i alla jobb är det inte möjligt. Jag har städhjälp en heldag i veckan. Karriär har jag redan bytt- den förra var lukrativ nog att än idag, 10år senare, täcka städhjälpen. Men det jag menade var att i alla yrken är det inte möjligt och det beror inte enbart på snålhet att man kanske måste välja bort städhjälp.
 
Nej. Jag skrev bara att i alla jobb är det inte möjligt. Jag har städhjälp en heldag i veckan. Karriär har jag redan bytt- den förra var lukrativ nog att än idag, 10år senare, täcka städhjälpen. Men det jag menade var att i alla yrken är det inte möjligt och det beror inte enbart på snålhet att man kanske måste välja bort städhjälp.

Självklart inte. Min fråga var ställd till dem som själva hävdar att de är för snåla att inte anlita städhjälp.
 
Den dagen ingen av oss är föräldralediga längre kommer vi skaffa städhjälp. Just nu har vi inte riktigt råd tyvärr.
 
Städhjälp kommer med stor sannolikhet att bli en typ an insparksjobb på arbetsmarknaden. Något för att ungdomar/invandrare/flyktingar skall få en fot in på arbetsmarknaden... Åker man utomlands (Africa/Asien) så är det ju väldigt vanligt förekommande att man har städ/hemhjälp....
 
Jag skulle nog aldrig anlita städhjälp för vardagsstädning, även om jag till skillnad mot nu skulle ha en bra lön. Jag har själv arbetat som städerska och genom det blivit väldigt petig med mitt eget hem och jag vill att städningen sker på mitt sätt och inget annat. :D Sedan är en stor del av städningen, hemma hos mig i vart fall, att sortera och plocka undan och slänga saker. Det kan ju inte någon annan än jag ändå göra...

Det jag dock skulle kunna tänka mig att anlita hjälp med är fönsterputsning om jag hade en större lägenhet/hus. Trots att jag putsat x antal fönster i jobbet genom åren är jag värdelös på det och tycker det är så drygt. :wtf: Även flyttstäd skulle jag kunna betala för att slippa om jag hade råd.
 
Absolut!
Men just nu funderar jag allvarligt på att köpa ogräsrensning i min trädgård. Undrar mest hur många timmar det skulle ta att röja allt GRÄS som vuxit in i rabatterna och all Kirskålen..... Kirskålen behöver förmodligen snarare täckas med täckduk i 2 år, där hjälper ingen rensning.....

Vad betalar man per timma för ogräsrensning, undrar jag? Hur fungerar det, ens, att anlita någon? Om det inte är en firma utan en privatperson, t.ex. en tonåring som vill ha ett kort extraknäck?
 
Vi har anlitat flyttstädning de senaste två gångerna vi flyttade och det var jätteskönt att bara flytta ut grejerna och dra! Dessutom är man garanterad att jobbet blir ordentligt gjort, har inflyttande hyresgäster något att anmärka på efteråt så är det städfirman som får ta hand om det.

Jag skulle tycka det var bra att ha städning 1-2 ggr i månaden eller så, men känner mig för snål och är lite obekväm med att andra ska stöka omkring i mitt hem. Dessutom är det sambons uppgift att städa och jag tar hand om tvätten så jag slipper ändå :p Men han har så ont om tid så det blir inte städat så ofta precis...Så därför skulle det vara bra med en rejäl städning av firma då och då, och så kan man själv dutta runt lite med dammsugaren däremellan.
 
Ni som har haft städhjälp: hur mycket behöver man plocka undan saker innan de kommer och städar? Får det vara prylar på golvet, typ tidningstravar och liknande? Jag tänkte att de kan städa runt omkring det då. Eller kan man göra upp om att de bara städar vissa rum och hoppar över de andra?
 
Ni som är för snåla, tjänar ni verkligen mindre på era förvärvsarbeten än städkostnaden?
Alltså, nu utgår du ju från någon typ av medelklassig världsbild igen där lönen alltid räcker till att köpa in tjänster etc.

Ok, men då tycker du helt enkelt inte att det är värt kostnaden och tycker att det är roligare att städa än att jobba extra timmar på eget jobb.

Dags att byta karriär eller är det omväxlingen som gör det roligare?

Samma här, dina inlägg känns rätt nervärderande bara för attalla inte gladeligen stannar kvar på jobbet om det ens är möjligt. Jag gillar tex mitt jobb men värdesätter definitivt att vara hemma och städa i stället för att stanna kvar på jobbet. Inte för att jag vill byta jobb men jag tillbringar tillräckligt mycket tid där/vecka så det är liksom inte motiverande att stanna kvar (vilket jag tex hade behövt göra för att ha råd med städhjälp utan att snåla in på annat - så jag kan väl klassas som snål - om jag nu hade haft ett jobb där det var möjligt att göra en sådan sak)
 
Ja absolut. Som andra har varit inne på så lägger jag hellre någon timme extra på jobbet, som jag är bra på, och lämnar städningen till någon som klarar den bättre än jag och dessutom uppskattar sysselsättningen och lönen. Nu när jag pluggar, lever på CSN + deltidslön och lätt kan småstäda som pausaktivitet på dagarna så är det dock inte aktuellt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 905
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 857
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 946
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 412
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp