Städtråd!

Helly

Trådstartare
Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är inte lätt att städa med ett litet barn). Nu är det dags att komma igång i rutiner igen!

Jag tänkte det hade varit kul med en städtråd, med tips och snack om hur vi organiserar vår städning, tips på rutiner för att förenkla och så vidare. Nu får man ju dessutom tänka till lite extra kring ekonomin och inte "bara köra en tvättmaskin" som i alla fall jag mer har gjort innan kanske inte helt fulla men enklare och snabbare för mig att hantera mindre kläder åt gången.

Har robotdammsugare som sköter den dagliga dammsugningen och tvättar sängkläder varje helg

Det jag vill ha in i min städrutin utöver det vardagliga är bland annat
*dammsuga kökslådor
*städa kylskåp
*underhåll av tvättmaskin, diskmaskin, soffa, ugn
*grundlig rengöring av badrum och tvättstuga
*grundlig och mer regelbunden rengöring av köksfläkt

Så varsogoda att bomba tråden med tips!
 
Jag är inte för fem öre en som gillar att städa men just att dra fram ugnen och torka av den samt dammsuga under var betydligt mer tillfredsställande än jag trodde :D
 
Gillar föresten dessa! Enkelt och smidigt 😃 nackdelen att de torkar rätt snabbt när man öppnat
 

Bifogade filer

  • fonster-glas-stadservetter-parfymfri-800x800-600x600.png
    fonster-glas-stadservetter-parfymfri-800x800-600x600.png
    61,4 KB · Visningar: 13
Jag alskar stadinfluensers pa instagram - har inspirerat mig mycket att starta och kora storstadningar med deras diverse tricks och trips
Jag med :love: Jobbade som städerska i ett par år och skulle mer än gärna fortsätta med det -men den låga lönen tänker jag inte ta. Det är bedrövligt att städning inte värderas högre. Jag låter mig mer än gärna inspireras av städfilmer på tuben. "Until vaccum do us part" är bäst. Även minimalitst filmer tittar jag på och blir inspirerad av. Benita Larsson gör superfilmer. Det har inspirerat mig att gå igenom köksinventarier och Städa bort det som egentligen aldrig används, ställa undan det som används någon till några gånger om året och ha väldigt lätt tillgängligt det som används varje vecka /dag. Eftersom jag jobbar med underhåll så har jag skapat ett excelark där jag lägger in "periodiskt underhåll". Så som att städa ur lådor, skåp, kyl och frys, ugn, torka dörrar, damvippa i hörn i tak osv. Låter helt galet nu när jag skriver det, men oooo så mycket det gör att slippa STORstäda. Nästa vecka tex. ska vinterjackor tvättas inför vintern. Jackor som användes i våras får hänga tills mitten på mars, då har dom en pop up som säger dom ska tvättas.
Vi under sommaren lagt in enhetligt parkettgolv i hela huset och just nu inga mattor. Jag moppar det.....varje dag:D Går på typ 10 minuter. Har i princip inga prydnadssaker eller tavlor så damma går väldigt fort och görs vid varje städning som sker på onsdagar eller torsdagar (utom mitt älskade golv som får sär-behandling). Skulle gissa att städning av vårt hus tar någon timma i veckan och då läggs det alltid in något från excelarket. Igår tex, ingick det i städningen att torka garderobsdörrar i sovrummet. Nästa vecka tror jag och jag inte minns fel att det var ytterdörren....
Uhhh vad detta låter pretentiöst och jag måste betona att jag är verkligen inte pedant. Har ju inga barn hemma så det är så mycket enklare att hålla det städat då.
 
Jag med :love: Jobbade som städerska i ett par år och skulle mer än gärna fortsätta med det -men den låga lönen tänker jag inte ta. Det är bedrövligt att städning inte värderas högre. Jag låter mig mer än gärna inspireras av städfilmer på tuben. "Until vaccum do us part" är bäst. Även minimalitst filmer tittar jag på och blir inspirerad av. Benita Larsson gör superfilmer. Det har inspirerat mig att gå igenom köksinventarier och Städa bort det som egentligen aldrig används, ställa undan det som används någon till några gånger om året och ha väldigt lätt tillgängligt det som används varje vecka /dag. Eftersom jag jobbar med underhåll så har jag skapat ett excelark där jag lägger in "periodiskt underhåll". Så som att städa ur lådor, skåp, kyl och frys, ugn, torka dörrar, damvippa i hörn i tak osv. Låter helt galet nu när jag skriver det, men oooo så mycket det gör att slippa STORstäda. Nästa vecka tex. ska vinterjackor tvättas inför vintern. Jackor som användes i våras får hänga tills mitten på mars, då har dom en pop up som säger dom ska tvättas.
Vi under sommaren lagt in enhetligt parkettgolv i hela huset och just nu inga mattor. Jag moppar det.....varje dag:D Går på typ 10 minuter. Har i princip inga prydnadssaker eller tavlor så damma går väldigt fort och görs vid varje städning som sker på onsdagar eller torsdagar (utom mitt älskade golv som får sär-behandling). Skulle gissa att städning av vårt hus tar någon timma i veckan och då läggs det alltid in något från excelarket. Igår tex, ingick det i städningen att torka garderobsdörrar i sovrummet. Nästa vecka tror jag och jag inte minns fel att det var ytterdörren....
Uhhh vad detta låter pretentiöst och jag måste betona att jag är verkligen inte pedant. Har ju inga barn hemma så det är så mycket enklare att hålla det städat då.
Ska vi flytta ihop 😍😍😍😍

Precis ett sånt schema vill jag också skapa!

Och precis som du är jag inte pedant!
 
Jag hatar att städa, men får alltid lite inspiration av diverse olika (oftast hemma-mammor) från USA och deras "clean with me". Får lite tips, men framförallt blir jag avundsjuk och vill också ha det rent, så då får jag tummen ur ^^
 
Jag gillar appen Tody. Där är det enkelt att lägga in uppgifter på den sortens intervall man vill och checka av. Har i princip all städning där men speciellt de där udda sakerna som köksfläkten, köra citron i diskmaskinen osv.
 
Jag gillar appen Tody. Där är det enkelt att lägga in uppgifter på den sortens intervall man vill och checka av. Har i princip all städning där men speciellt de där udda sakerna som köksfläkten, köra citron i diskmaskinen osv.
Såg att den kostade 75 kronor. Har du testat andra appar också och föredrar denna?
 
Jag är inte för fem öre en som gillar att städa men just att dra fram ugnen och torka av den samt dammsuga under var betydligt mer tillfredsställande än jag trodde :D
Klart det är kul att städa under ugnen, där kan man ju hitta alla möjliga gamla matbitar som ramlat ner och bara väntar på att bli uppätna
 
Såg att den kostade 75 kronor. Har du testat andra appar också och föredrar denna?

Nu minns jag inte ens vad som ingick i gratis eller inte faktiskt samt om jag testat liknande. Det går i perioder jag testar igenom appar för liknande behov/planering men när jag fick tips om denna av habiliteringen så tyckte jag den var såpass lovande (jag är väldigt kräsen med både det visuella och inställningsmöjligheter) att jag betalade direkt antar jag 😅

Inte så mycket till hjälp tyvärr.
 
Ugnen får en grundlig rengöring 1gång per år hos mig. Av någon anledning vid jul. Jag rengör den alltid i omgångar, en sida åt gången. Sprayar på Mr Muscle ugn (säkert urdålig för miljö men tyvärr enligt mig absolut bäst) lägger på gla pack så det blir tätt. Låter medlet verka i minst 2 timmar, sen börjar jag röra på plasten, flytta runt medlet. Då ser man hur mycket som lossnat. Tar bort plasten och kan med lätthet bara torka bort allt klegg. Ibland blir sidan som helt ny:) Ibland behövs fler behandlingar. Galler och plåtar får samma behandling. Inget gnuggade eller skrapande
 
Följer du the organized mum på insta? Hon har ett städschema för vardag och större grejer. Tycker det är bra även om jag inte orkar följa det själv 😅
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 116
Senast: Korven
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 712
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp