Bukefalos 28 år!

Ställning bakifrån

Sv: Ställning bakifrån

Hur ställer ni andra hästen i nacken med andra hjälpmedel än handen i exempelvis ovanstående situationer?

Nej jag ställer i nacken med handen, den lilla vridningen så att lillfingret liksom blir främst och kommer upp lite, om det går att fatta:confused: Ytterst´lite, men mer behövs inte. (Helan tycker din vridning låter större, som tygeltag, men kanske missförstår)

Delvis KL
Men varför skulle man enbart ställa i nacken om hästen i övrigt inte arbetar igenom kroppen, om hästen inte är någotsånär lösgjord och igenom så kommer den inte ställa korrekt heller och vad är då meningen? Kontakten i handen ska ju gå ner i bakhovarna och även vid ställning.
 
Sv: Ställning bakifrån

i galoppen tex så tror jag det blir mer att jag "flyttar honom mellan betthalvorna" för att uttrycka mig som tränaren. Det blir en liten rörelse med handen. Min pålle fryser gärna fast i en form med halsen och detta är ett bra sätt för mig att ha handen levande och att hela tiden hålla honom aktiverad även med ett rörligt bett.

I skänkelvikning så blir det nog ett tygeltag för mig med.. inte så stort men dock tygeltag. Varför är det så fel (som jag upplever att det är i denna tråd)

Jag kan ju om jag vill tom göra så mycket att jag överböjer i en skänkelvikning.. för att det är en bra lösning just då på vad som händer.
 
Sv: Ställning bakifrån

Delvis KL
Men varför skulle man enbart ställa i nacken om hästen i övrigt inte arbetar igenom kroppen, om hästen inte är någotsånär lösgjord och igenom så kommer den inte ställa korrekt heller och vad är då meningen? Kontakten i handen ska ju gå ner i bakhovarna och även vid ställning.

Men var ställer man då, om man inte ställer i nacken? Jag förstår inte riktigt problemställningen. Är det så att när man ställer hästen i nacken, så samlar den sig mer? Har alltid trott att ställningen bara är till för att - hm, ja vadå? För att inleda en rörelse där hästen ska vara ställd, eller för att lösgöra hästens sida.
 
Sv: Ställning bakifrån

Ja, jag håller med du.. självklart jobbar (försöker iaf) jag hästen bakifrån, men när jag ställer den tex i en skänkelvikning gör jag det med handen... har ingen aning om hur man ställer hästen i nacken på annat sätt faktiskt :o Sen har allt ett samband och alla hjälper samverkar.

Annat exempel är galopp! Jag rider runt fyrkantsspåret tex och har hästen rak på rakt spår och böjt på böjt spår, men jag växlar med att ha en inåtställ, rakställd och utåtställd häst oberoende av böjningen på hästen.

KL

Hur ställer ni andra hästen i nacken med andra hjälpmedel än handen i exempelvis ovanstående situationer?

jag tor inte det går - jag tror de menar en annan reflex


jag tycker att det finns en förutsättning för ställing som man inte riktigt pratar om. Om du tänker skänkelvikning och galopp.

Hästen kan inte vara spikrak i dessa övningar - då den ena parten i benparet faktistk skall röra sig framför det andra.

Det är en minimal böjning - mer snarare en rotation - dvs det jag kallar att tornutskotten tippar utåt, lite men tillräckligt skiftande av vikt för att kunna antingen flytta sidvärts eller frå frma inre benparet i galopp - utan denna "ställning" i ryggraden så kommer galoppen blri oren elelr skänkelvikningen otakmässig

Men det avser inte den korrekta ställningen mellan atlas axis - och heller inte det du gör när du ställer utåt rakt eller innåt. För det är omöjligt att göra åt fel håll - om man anser att hästen har en ryggrad:D

Jag är skeptisk till ställning utåt generellt för då gör man en skolios på ryggraden - väldigt svårt för hästen att sitta ihop då...

Jag ser dock att det vid tillfällen då det kan ge en visnt eftersom dte kan avlasta en bog, men jag tycker det är bättre att göra med positionen. men det är min åsikt
 
Sv: Ställning bakifrån

Men var ställer man då, om man inte ställer i nacken? Jag förstår inte riktigt problemställningen. Är det så att när man ställer hästen i nacken, så samlar den sig mer? Har alltid trott att ställningen bara är till för att - hm, ja vadå? För att inleda en rörelse där hästen ska vara ställd, eller för att lösgöra hästens sida.

Du ä rpå rätt spår......

Fio kan säkert förklara bättre

Om hästen "släpper till" mellan hals och atlas, och mellan atlas och axis så får du fullständig tillgång till dess kropp - den blir ridbar...

jacko kan säkert också förklara bättre

Men om den är så trygg i sin balans att den kan slappna av där så kan du börja "föra den" som en helt "följsam dam".
Inom den klassiska Dresyren så talr om man om känlsan av en boll som går att rulla i vilken riktning du vill

Men som sagt för att den skall slappna av där - så måste flera saker ha hänt först - oftast så ser man det man kallar ställning som en lätt böjning i hästhalsen. När jag var liten gick på ridskola så skulle man se insidans näsvinge eller hur var det nu :confused:

jag tror inte det går att ställa som jag menar om man inte ridit ut halsen dvs hästen söker handen. Det är det som gör halsen stabil i sin balans så detgår att påverka enskilt mellan vissa leder

tror jag:laugh:

Men om man inte kommit dit så kommer man inte kunna ställa korrekt - hur mycket man än mekar med handen - jo stillastående - men hästen kommer att spänna till så fort den måste röra sig om den inte har korrekt balans
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

Men var ställer man då, om man inte ställer i nacken? Jag förstår inte riktigt problemställningen. Är det så att när man ställer hästen i nacken, så samlar den sig mer? Har alltid trott att ställningen bara är till för att - hm, ja vadå? För att inleda en rörelse där hästen ska vara ställd, eller för att lösgöra hästens sida.

Vet inte om jag missförstår frågan eller om du missförstod mej:confused: Jag menar att det inte går att ställa på rätt sätt om inte resten är med bakifrån, det måste finnas en kontakt hela vägen, det finns ingen mening med att enbart ställa som Helan var inne på att man skulle kunna göra, eller jag ser ingen vits med det:idea: Var så jag menade. Själva ställningen sker med ytterst liten vridning av handen, mkt lite, egentligen, och helst går hästen kvar där. Men det blir inte korrekt ställning med det man vill ha om det bara blir ett tygeltag och inget annat, som flera andra också skrivit.
 
Sv: Ställning bakifrån

i galoppen tex så tror jag det blir mer att jag "flyttar honom mellan betthalvorna" mig som tränaren.

jag håller med - det har med hur den fördelar vikten över bogarna att göra

håller också med om att man kan rida skänkelvikning överböjd (i kroppen) för att få kontroll över hästen - säga "följ med här" - hit ska vi:laugh:

Just om du överböjer får du med säkerhet tag i att tornutskotten är åt rätt håll - så att inte en felrotering av ryggraden hämmar hästen i rörelsen
 
Sv: Ställning bakifrån

Det finns kunskaper att hämta utifrån Alexander- och feldenkraisteknikerna (och säkert andra också?), om hur nacken påverkar resten av kroppen. Enligt dessa kunskaper kan saker som sker i nacken påverka ex rygg och bäcken.

Jag anser att dessa kunskaper går att utnyttja av en duktig ryttare, och min alldeles egen tolkning av det "franska systemet" säger mig att det franska systemet vilar till viss del på dessa kunskaper.

I den tyska läran (om jag tolkat den rätt) börjar man bakifrån, sätter ihop hästens ryggrad som pärlor på ett pärlhalsband för att slutligen lägga till axis/atlas.

I den franska skolan gör man säkert så också, men man kan även ta vägen att börja med att påverka framifrån - för att få en effekt bakåt. Jag vet att det är otroligt kontroversiellt för 98% av alla svenska ryttare.

Själv är jag inte på den nivån att jag kan uttala mig om rätt eller fel, bara att det är olika sätt.
 
Sv: Ställning bakifrån

Jag kan inte sånt hur det fungerar (o feldenkrais o sånt) men jag vet att allt hänger ihop även på människor när det kommer till avslappning, slappnar man av i ansiktet ("tappar hakan", käkarna, munnen) så slappnar resten av kroppen av som en följd. Det lärde jag mej på profylaxen inför första barnet.

Det kan man lätt prova själv.

MEN sen köper jag inte att det skulle ge aktivitet bakifrån som krävs, för det kan jag inte se hur det skulle kunna göra, däremot avspänningen, men fortfarande måste man ju ha övriga hjälper med för att få ett arbete, med aktivitet. Stillastående kan man alltså få en avspänning i kroppen kanske, men om den ska jobba måste den redan vara på hjälperna, då får det rätt effekt.

Men det är bara egna spekulationer.
 
Sv: Ställning bakifrån

utifrån mina egna erfarenheter så tror jag att vissa saker kan man göra framifrån och få tag i balanserande reflexer, men då måste hästan vara i en vettig grundbalans först.

tex "fyrkant" bygger på balanserande reflerxer. Jag använder den när jag tömkör - jag leder in framdelen med tömmen och det får en effekt att inner höft går framåt hos hästen - man får till en lateral böjning och får på så vis tag i en longitudal (näsa svansrot) På det sättet hittar jag formen på töm (eg doubble longue) då fyrkanten till slut blir en månghörning = volt

Det kan man ju göra uppsuttet också - men då måste man kunna sitt _med_ hästen och inte mot den - i båda varven

Att flytta in framdelen i olk varianter är ju också att börja framifrån egentligen
rent tekniskt


Men motorn måste ju vara igång bakifrån -annars finns ju ingen höft att koppla ihop

Att få igång hästen bakifrån är ju ett sätt för hästen att balansera också så halsen kommer ut.

Eftersom vi är inne på Klasssikt - så gäller ju tesen - Calm - straight - forward

Man rakriktar ju genom att flytta in framdelen... och det är ju framifrån.


Hm det här blev intressant. Utifårn mitt perspektiv

Man kan ju inte få ut halsen förrän hästen är tillräkligt rakriktad för att få regelbundenhet dvs takt, halsen komerm när hästen slappnar av = är losgelassen.

det står så br ai din bok. Loshelassenheit är att den går att flytta sidvärts och att den är i baösn bakifårn så halsen kommer ut - och du får rätt kontatk med bettet

Så frågan är - Vad lägger man i begreppet - rida framifårn?

Vad vill man uppnå?


Feldenkreis jandlar ju om nerologiska reflexer

du får effekt i hela kroppen om du hålelr in hakan som ryttare 8 står ocksp i den bok) men frågan....... Kan du hålla kvar hakan om du inte har balans ifrån bäckenet - tror inte det - den kommer fjonga ut igen

precis som hos hästen - när den tappar det bakifårn - så ploppar näsan ut och halsen upp

och det är en annan reflex :D

Konsten är väl att locka fram rätt reflexer, men jag tror alla balanserande refelxer kräver balans annars får du bara "rättande" reflexer

igen jag ser det som växelverkan
 
Sv: Ställning bakifrån

MEN sen köper jag inte att det skulle ge aktivitet bakifrån som krävs, för det kan jag inte se hur det skulle kunna göra,

det beror ju på vad du menar med aktivitet

Varje rörelse kräver en motrörelse för att balansen skall upprätthållas. det är ett biomekaniskt faktum


Om du kan få en liten liten bäckenomvinkling i hästen så kommer ditt flyttande - ledande in av framdelen - medföra en balanserande reflex som flyttar fram hästen inre bäckenhalva = du har en liten rundning runt inner skänkeln ( orsakat av en balansernade reflex)


Om du försöker göra samma sak utan den lilla lilla bäckenomvinklingen - så kommer ditt flyttande in av framdeln - få hästen att svara med att sladda med bakdelen( orsakat av en rättande reflex)


dagligt ridproblem för de flesta


Ovanstående är för mig den stora anleningen till att rida med position som huvudhjälp. Kan du kontrollera och få tag i dina egna reflexer så kan du mycket snabbare få tag i hästens


Då kan du lösa ett problem på en långsida istället för att traggla traggla varv efter varv, eller månad efter månad.

För säkerhets skull då.....

Det är inte BARA att - Det har tagit 10 djävla år av dagliga koordninationsövningar:devil: att lära mig kontrollera MINA EGNA reflexer, så det är långt ifrån "bara att". Kunde jag kontrollra dem till fullo red jag GP - det gör jag inte. Så det är deffintivt inte "bara att" flytta lite här och där.

och det går deffinitivt inte så lätt som vissa genvägsinstruktörer vill inbilla sina betalande kunder :p
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

jag måste bubbla en massa innan jag kan sätta konkret ord på det

den stora frågan angående Franskt - när kommer pärlbandet? - för det är ju pilbågen? Kommer den nånsin?
undrar jag
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

Nu hänger jag inte med öht:confused: Var fick du det till att jag flyttade någon framdel:confused: Jag har inte talat om att flytta något alls?
Jag skrev om hur jag ställer med en aningens aning vridning i handleden.

Utifrån inlägget innan (till jacko) kan jag förstå, men fick inte ihop det med vad jag skrev ändå:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ställning bakifrån

det fick jag inte till :laugh:

jag svarade bara på det jag citerade - hur vissa saker kan ge effekt bakåt, jag skrev inte att du gjorde det
 
Sv: Ställning bakifrån

Jag rider en kombination av det tyska och franska. Det är även lite AR, Centrerat och annat inblandat.
Jag rider ut halsen och lär hästen slappna av/söka sig framåt/nedåt och lossar framifrån och bak lite i början. Det kräver dock att man sitter rätt, kan separera hjälperna och känner när hästen gör rätt så man belönar snabbt i rätt ögonblick. Annars kan man få en häst som backar av istället för att halsen kommer ut så manken kan komma upp då man lägger in mer energi. När hästen är loss lägger man in mer energi och börjar rida bakifrån.
Hästen får då inte spänningar/låsningar/stelheter och blir lossgelassen och smöriga. Och att man lossat fram släpper även loss/ger reflexer till bakdelen som när man börjar rida in den mer underlättar för korrekt arbete där. Det handlar inte om att man gratis får arbetande bakdel av att lossa fram. Utan om att genom att lossa och forme halsen underlätta för att sen kunna sätta in resten i korrekt form.
Vi är hela tiden noga med linjen. Våran prioriteringsliusta är:
1. Vägen: hästen i linje på planerad linje vilket främjar balans, främst i sidled
2. Farten: reglera tempo och takt för balans fram/bak
3. Förmen: efter att det andra platsar kan man börja arbeta på formen. Innan är det ingen idé då balansen är A och O.
4. Övning: nu kan man börja rida övningar.

När jag pratar om att vi rider lite franskt så är det inte enbart handridning och framifrån. Men det är mer än man generellt gör. Dock är det en speciell teknik och inget som man bör hålla på med utan tränares hjälp innan man vet vad man gör. Det är inget man själv bör laborera med om man inte har kunskap om vad som sker exakt i hästens kropp. Att halsen kommer ut är en förutsättning för att ryggen ska kunna komma upp. Och hästen måste alltid fortsätta söka sig framåt/nedåt. Det låter motsägelsefullt att kunna rida ut halsen så. Men det går väldigt lätt att lära en häst detta om man gör rätt. Det bygger ju som sagt på att trigga nervsystemet. Dock måste man hålla koll på hästens kropp i övrigt med.
Vi blandar det franska med det tyska och får både pärlband och lossning av hals/nacke. För oss ger det hästar med rund, utlängd fin överlinje och en kortad underlinje med underhals som inaktivt sugs upp.
 
Sv: Ställning bakifrån

jag tycker att det finns en förutsättning för ställing som man inte riktigt pratar om. Om du tänker skänkelvikning och galopp.

Hästen kan inte vara spikrak i dessa övningar - då den ena parten i benparet faktistk skall röra sig framför det andra.

Det är en minimal böjning - mer snarare en rotation - dvs det jag kallar att tornutskotten tippar utåt, lite men tillräckligt skiftande av vikt för att kunna antingen flytta sidvärts eller frå frma inre benparet i galopp - utan denna "ställning" i ryggraden så kommer galoppen blri oren elelr skänkelvikningen otakmässig

Jag kanske verkar trog nu, men tycker att det har ar ratt sa intressant. Sa du menar att en fullt losgjord och rakriktad hast har en rotation av tornutskotten, utat, da den galopperar eller flyttar sig sidvarts? Fattade jag ratt? Jag kan se och forsta det, verkar logiskt. Jag funderar och fragar vidare:


Jag ser dock att det vid tillfällen då det kan ge en visnt eftersom dte kan avlasta en bog, men jag tycker det är bättre att göra med positionen. men det är min åsikt

Nar jag borjar grundarbeta en hast som inte ar rakriktad, vad ar det egentligen som hander dar i ryggen och tornutskotten? Vi antar att jag har en hast som haller sitt hogra bakkna lite rakare an sitt vanstra, och darmed kompenserar genom att skjuta ut vanster bog.

For att fa hasten rakriktad sa flyttar jag in vansterbogen (utvecklas senare till en vansteroppna). Da jag rider eller tomkor pa bojt spar sa haller jag hasten nagot utatstalld, ok, inte den fardiga stallningen som ocksa for mig ar gradde pa moset som du beskrev det, utan mer haller nosen utatriktad snarare an inatriktad. For mig ar det logiskt och jag ser pa hasten att det funkar. Om jag forsoker "stalla" den oliksidiga hasten inat i hogervarvet sa far jag otakt. Sa jag "staller" utat far att bevara takten i hogervarvet.

Hur kommer det sig? Den losgjorda, liksidiga hasten bojer sig ju pa det bojda sparet, men det gor ju inte den oliksidiga grongolingen. Och pa den liksidiga hasten sa star ju tornutskotten rakt upp pa rakt spar eller nar hasten ar rak. Och nu kommer vi till fragan jag egentligen ville stalla:idea:: At vilket hall pekar tornutskotten pa den oliksidiga hasten? For de maste val peka at nagot hall eftersom jag kan kompensera med att stalla utat pa bojt spar i hogervarvet? Ar de nagot roterade at vanster? Och genom att vansterstalla i hoger varv sa kan jag rata upp dem och fa takt i hasten? Men om jag hogerstaller sa kommer tornutskotten att roteras annu mer, sa att de kommer i en onaturlig position och kanske klammer pa nan nerv eller muskel? Oj sa luddigt det blev, hoppas du forstar fragan:o

Jag minns en travare som omskolades till ridhast. Han hade ett rakt hoger bakben och en vansterbog som garna skots ut. Den hasten blev helgalen om ryttaren lat huvudet komma minsta lilla at hoger, darfor att tornutskotten klamde pa nagon muskel eller hur det nu var.
 
Sv: Ställning bakifrån

Det är ungefär det där jag tänker med att nacken håller höftens ställning. Så om baken är lite "felvriden" (inte nödvändigtvis tydligt utan precis som ställning generellt alltifrån knappt märkbart till rejält så det ser orent ut) ger det inget att rätta till nacken inåt om inte bakdelen/höften också ställs lite inåt.

Eftersom jag fortfarande har svårigheter att hålla koll på min kuses höfter så kan det ibland behövas ha hästen rak eller utåtställd för att pålle öht ska kunna svänga till vänster. Frågeställningen uppstod i samband med att jag fick rådet att göra tvärtom - att begära ställningen inåt i nacken trots/med risk att linjen inte kan hållas pga det.
Själv upplever jag ju att ju bättre koll på höfterna vi har, desto lättare blir även ställningen/böjningen, medans ställningen i sig inte är svår att få till NÄR resten sitter, annars i princip omöjlig (nåja, för mig iaf! ;) )att få till utan att något annat blir fel.
 
Sv: Ställning bakifrån

nu måste jag ju tänka :eek:

Jag kanske verkar trog nu, men tycker att det har ar ratt sa intressant. Sa du menar att en fullt losgjord och rakriktad hast har en rotation av tornutskotten, utat, da den galopperar eller flyttar sig sidvarts? Fattade jag ratt? Jag kan se och forsta det, verkar logiskt. Jag funderar och fragar vidare:

en rakriktad ja - och det behövs ju för lösgjordhet
Nar jag borjar grundarbeta en hast som inte ar rakriktad, vad ar det egentligen som hander dar i ryggen och tornutskotten?

rakriktning för mig är att räta upp den naturliga rotationen/snedheten. För i ena varve så tippar de altlför mycket och i det andra åt fel håll

Mina hästar rör sig liksom jag med höger höft. och höger bog före = tornutskoten åt höger
framtill så handlar det om att skifta vikt bort från högerbog och få fram vä bog

baktill så måste man räta upp bäckenet det ligger på sniskan för att... ja det bara bär och inte skjuter kanskeä skjuter i allafall rakt över på höger fram.
Som jag ser det skapar bakben diagonala krafter - men kraften vä bak -> höger fram dominerar


Vi antar att jag har en hast som haller sitt hogra bakkna lite rakare an sitt vanstra, och darmed kompenserar genom att skjuta ut vanster bog.

En tvärtom, ja :laugh:

For att fa hasten rakriktad sa flyttar jag in vansterbogen (utvecklas senare till en vansteroppna). Da jag rider eller tomkor pa bojt spar sa haller jag hasten nagot utatstalld, ok, inte den fardiga stallningen som ocksa for mig ar gradde pa moset som du beskrev det, utan mer haller nosen utatriktad snarare an inatriktad. For mig ar det logiskt och jag ser pa hasten att det funkar. Om jag forsoker "stalla" den oliksidiga hasten inat i hogervarvet sa far jag otakt. Sa jag "staller" utat far att bevara takten i hogervarvet.

Hur kommer det sig?

otakten beror på at den fördelar vikten fel - tänk linka egentligen - du kan inte gå jämnt om du belastar benen olika mycket, när man har ont avlastar man ett ben - merblelastar det andra - och du börjar linka. man ser detta i skänkelvikning och skolor
Den losgjorda, liksidiga hasten bojer sig ju pa det bojda sparet, men det gor ju inte den oliksidiga grongolingen. Och pa den liksidiga hasten sa star ju tornutskotten rakt upp pa rakt spar eller nar hasten ar rak. Och nu kommer vi till fragan jag egentligen ville stalla:idea:: At vilket hall pekar tornutskotten pa den oliksidiga hasten? Jag tror då att på dinhäst så pekar det åt vänster For de maste val peka at nagot hall eftersom jag kan kompensera med att stalla utat pa bojt spar i hogervarvet? Ar de nagot roterade at vanster?ja jag var för snabb Och genom att vansterstalla i hoger varv sa kan jag rata upp dem och fa takt i hasten? nja eller nej - och det är därför som jag åsikt med uttåtstlld. Det du lyckas med är att flytta vikten mellan frmahovarna - men ställningen tar bara med sig halskotorna - inte helavägen bakåt. Du skapar alltså en slags scolios i ryggkotpelaren - men vinsten är viktförflyttningen mellan framdelen - du använder huvudet som en motvikt - tror jag det heter. Hästen gör det ju själv när den vänder i hagen - halsen utåt - för att inte ramla innåt


Men om jag hogerstaller sa kommer tornutskotten att roteras annu mer, sa att de kommer i en onaturlig position och kanske klammer pa nan nerv eller muskel? Oj sa luddigt det blev, hoppas du forstar fragan:o

jag gör ommin snedhet tvärtom- I högervarvet är din hästs tornutskott lutade utåt - men för mycket - den är lätt att ställa i nacken, men svår att få att följa med _in_ på volten pga av den utskjutande/merbelastade yttre bogen. Hm tornutkotten är åt rätt håll - men för mycket. Eftesrom probelemet sitter i slingan som håller upp framdelen - snarare än i nacken - så är min poäng är att du kan rätta till detta med sitsen. Tänk dig att du sitter på en tunna och som roterar utåt i ditt fall Vä -hur rätar du upp dig - ju läger vikten åt höger. Vad man gör som ryttare beror på utgångspunkten - sitter du på mitten - och annat är okey så kan du förkjuta bröstkorgen innåt - tack säger hästen och följer med innåt på böjt spår. Sedan beror det på din inbördes position med sittbenen - vilket är längst fram för vill det sig illa så kan ryggen rotera åt oliak håll i hals bröstrygg och länd kors. Hästen har vissa övergångar i hals tyggkotpelare där den är mer rörlig - man kallar det att den kan "gå av" där, när den är rättad hela vägen säger man att "den sitter ihop" och kraftöverföringen fungerar så att bakbenen spriter ut i öronen - om du hajjar metaforen - tänk en bra ökad trav :D

Jag minns en travare som omskolades till ridhast. Han hade ett rakt hoger bakben och en vansterbog som garna skots ut. Den hasten blev helgalen om ryttaren lat huvudet komma minsta lilla at hoger, darfor att tornutskotten klamde pa nagon muskel eller hur det nu var.


Ja någonting kom i kläm förmodligen en nerv


Hoppas jag inte blandat ihop något på vägen jag har jättesvårt att tänka tvärtom - och är vidnägd vid det här laget

men i det varv som hästen har tonutkotten innåt så har ryttaren ofta det med.
jag har en instrunktion som heter - flytta skärpet utåt för att få samma böjning i häst och ryttare ( vanligt att ryttare är böjd åt andra varvet mot det häsetn går i)

hur man rider mes sätet blri avhängigt vilken snedhet hästen och ryttaen har

där och då i den rörelsen - för tex om jag gärna har glidit åt höger - så i högra varvet så glider jagf vä men bröstkorgen är åt höger en aning efter i rörelsen och det får tunnan att rotera höger i alla fall

det är små skillnader men oh vad de gör skillnad i takt och prestationsförmåga för hästen
 
Sv: Ställning bakifrån

Jag måste nog prata om helt andra saker :o för i en skänkelvikning tex så kan jag variera mellan att ha en motställd, "rak" (i min bemärkelse, tydigen inte i andras ;) ) och medställd - i samma rörelse alltså.

Vad är det för böjning du pratar om? Jag kan ju tex i skritt på rakt spår växla lite, lite i nacken lite utåt, lite inåt, rakt osv.. som jag brukar göra i samtliga gångarter iofs.. Då böjer jag inte hästen.. det är inte min avsikt iaf då det är små skillnader i handen.

Förklara gärna hur du menar för jag fattar inte :(

jag tor inte det går - jag tror de menar en annan reflex


jag tycker att det finns en förutsättning för ställing som man inte riktigt pratar om. Om du tänker skänkelvikning och galopp.

Hästen kan inte vara spikrak i dessa övningar - då den ena parten i benparet faktistk skall röra sig framför det andra.

Det är en minimal böjning - mer snarare en rotation - dvs det jag kallar att tornutskotten tippar utåt, lite men tillräckligt skiftande av vikt för att kunna antingen flytta sidvärts eller frå frma inre benparet i galopp - utan denna "ställning" i ryggraden så kommer galoppen blri oren elelr skänkelvikningen otakmässig

Men det avser inte den korrekta ställningen mellan atlas axis - och heller inte det du gör när du ställer utåt rakt eller innåt. För det är omöjligt att göra åt fel håll - om man anser att hästen har en ryggrad:D

Jag är skeptisk till ställning utåt generellt för då gör man en skolios på ryggraden - väldigt svårt för hästen att sitta ihop då...

Jag ser dock att det vid tillfällen då det kan ge en visnt eftersom dte kan avlasta en bog, men jag tycker det är bättre att göra med positionen. men det är min åsikt
 

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 737
Senast: Badger
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 303
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 935
Senast: Immer
·
Träning Jag rider just nu ett kallblodssto som har ett underbart huvud, jag älskar hennes temprament! Lugn som en filbunke att hålla på med...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp