Bukefalos 28 år!

Ställning bakifrån

Sv: Ställning bakifrån

Det ar skadligt om du med handen forsoker stalla hastens huvud at "fel hall".
Var finns den vetenskapliga faktan om det:confused:

Jag har svårt att se att det skulle vara "farligt"- om man nu inte rider så mkt- vilket det inte handlar om. Stela muskler eller ensidigt/ felaktigt belastade ligament/ leder ska oxå finnas med i kalkylen.

Tornutskotten i ryggen ska inte påverkas alls- om man nu inte gör helt fel- bör kännas i hästens balans.
All ridning som lägger hästen på ngt framben är nog mer skadligt i längden.

I inlärandet av fiskpassagen blir det dock så, men det är därför som man rider sakta- markbundet o bör få till det skapligt snabbt.

Faran med att tänka att lätta med ngt sittben är att man kan bli sned o oxå få en felbelastad andra sida. Vikthjälper som kan stjälpa.
Faran med att tänka för mycket o inte förlita sig på känslan mer, kan ge mer strul.
 
Sv: Ställning bakifrån

Faran med att tänka för mycket o inte förlita sig på känslan mer, kan ge mer strul.


För mig måste känslan få hjälp på traven av en tränare. Antar att det är så för de flesta av oss, som inte är naturbegåvningar. Nu pratar jag bara utifrån mina egna erfarenheter, inte utifrån statistiskt bevisbara "sanningar", men jag hade inte enbart kunnat förlita mig på en känsla när jag skulle försöka lära mig rida.

Ibland kan ju ett steg på vägen gentemot balans/harmoni/högre form (whatever som är ett steg "uppåt") kännas märkligt. Både för häst och ryttare! Hästen kanske har ett visst rörelsemönster, och går inte omkring rakriktad 24-7, och börjar då ryttaren rakrikta känns det förstås kymigt. Likaså för oss i sadeln. Om jag inte ens känner till mina egna egenheter, brister och styrkor, måste jag få hjälp av någon som kan lära mig om samspelet mellan häst och ryttare och hur dressyr går till.

Jag tror säkert det är en självklarthet för alla, men ibland kan jag bli lite förbannad på den här "känslan". :D Någon måste också förklara hur det SKA kännas, hur det KAN kännas och varför det känns på endera sättet. En resa till Florens kan ju börja med att man åker båt till Tyskland, men om jag tror att jag ska kunna träda rakt in på Uffizierna när jag de facto kör på båten i Trelleborg kan jag ju känna mig lurad. Om jag inte har någon som förklarar att detta är steg 1 och att jag måste sitta på den här båten i 4,5 timme innan jag når Tyskland, som är ett annat land jag inte heller visste fanns...

Om ni menar vad jag fattar?
 
Sv: Ställning bakifrån



tänkte du på vem du frågar :D Biomekaniska forksningen givetvis

Normalhästen har en "drift" vet inte hur jag skall översätta, men typ som en båt driver snett åt höger - de har tom mätt upp hur extra långt den springer pga av detta

Kolla "The dynamic horse"
 
Sv: Ställning bakifrån

jag menar vad du fattar - obsalut

- för känslan - känns fel i den egna kroppen - men hästen går rätt - och när det händer måste tränare gasta

Men mycket av detta tycker jag hästen ger gensvar på i förbättrad takt och jämnvikt - och det är ett så direkt gensvar, men å andra sidan försvinner det innan man "grasped it" - fått tag i känslan så länga att man lärt känna den

Så tränaren måste gasta då också


men jag bekänner mig till Hempfling :p

1 det skall alltid var roligt för hästen

2 Det skall alltid se harmoniskt ut

eftersom vi är dödliga - i alla fall jag - händer det att man inte uppnår detta alltid - men då backar man ur och börjar om, för 1 och 2 gäller för mig
 
Sv: Ställning bakifrån

Jag måste nog prata om helt andra saker :o för i en skänkelvikning tex så kan jag variera mellan att ha en motställd, "rak" (i min bemärkelse, tydigen inte i andras ;) ) och medställd - i samma rörelse alltså.

Vad är det för böjning du pratar om? Jag kan ju tex i skritt på rakt spår växla lite, lite i nacken lite utåt, lite inåt, rakt osv.. som jag brukar göra i samtliga gångarter iofs.. Då böjer jag inte hästen.. det är inte min avsikt iaf då det är små skillnader i handen.

Förklara gärna hur du menar för jag fattar inte :(

Först så villjag säga att jag inte sagt att du eller någon anan gör fel man kan ju ha olika syften med olika saker

Nu handlar ju tråden om att påverka reflexmässigt
bakifårn hela vägen fram till nacken

Lilla snurren är ju en sådan grej - hästen tar ett steg inåt tyngdpunkte och det påverkar upp till öronen

samma sak fast mcyekt mindre kan man åstadkomma på en nästan rak häst

Då handlar det om att ha hästen i en sådan hållning att det som händer baktill i en kota tillåts fortplanta sig framåt så att kotorna har ett likartat inbördes förhållande - det görs med de allra minsta hållningsmusklerna som bara löper över en kota i taget

i en skänkelvikning för vänster skänkel åt höger måste vikten flyttas åt höger - inte så mycket att hästen börjar linka åt höger men tilläckligt för att jämnvikten skall behållas och takten vara ren
 
Sv: Ställning bakifrån

tänkte du på vem du frågar :D Biomekaniska forksningen givetvis

Normalhästen har en "drift" vet inte hur jag skall översätta, men typ som en båt driver snett åt höger - de har tom mätt upp hur extra långt den springer pga av detta

Kolla "The dynamic horse"

Hänger...inte med.

Bilderna du visar (De sneda) är ju symptom på vad som kommer bakifrån.

Hade varit mkt mer intressant att se bilder från bakpartiet då det är där snedheten startar.

Belastning på VF är procentuellt högre generellt ja, men det kommer från HB - Som belastas av ryttarens Högerhäntet och ryttarens oförmåga att sitta 50/50 samt att OM de sitter 60/40 eller tom. 70/30 så har de ej lärt sig att kompensera.

Att någon sitter 60/40 gör inte så mkt, man kan lära sig att utföra jämna och funktionella rörelser ändå.

Virre här på Buke är ett fantastiskt exempel på det.

http://s52.photobucket.com/albums/g14/Jilted1/?action=view&current=P1010014.flv

Nu är denna filmen från en tävling och Virre kommer förmodligen att sända mig onda mardrömmar typ 3 år i sträck för att jag visar den här, :angel:

Och, och men, jag har sett detta ekipage utföra rörelser som gör att man bara står där med tårar i ögonen o vill ha mer..mer o mer.

Virre sitter sin häst fullkomligt snett, tills hon kopplar på och ser till att utföra funktionella rörelser, då är det INGEN som kan se hur "illa" hon sitter.

Vad ville jag ha sagt med det?

Jo, att visst finns det procent hit o dit och högerhäntet etc, rörelser isolerade i ryttare samt häst som plötsligt ska sammankopplas men det HAR inte så stor betydelse hur häst o ryttare ser ut eller rör sig individuellt, sammankopplingen är den viktiga, om de synkroniseras kan rörelserna bli fantastiska, enkla och funktionella ändå.
 
Sv: Ställning bakifrån

Min tanke o erfarenhet är att man- jag, är både hö. hänt o bent:grin:

Det märker man om man går på gymet.
jag har periodvis varit så medveten om detta att jag har blivit starkare i vä. antar att det kan växla- som hos hästen.
Sen vill fråga jag dig, huruvida man kan se hästen som periodvis svagare i ena sidan eller om det främst märks diagonalt?
Tänker på det här när hästarna byter mansida eller om den står åt alla håll;)

Ang mkt sneda ryttare så finns det hjälp att få. Jag hade en medryttare som hade fått diagnosen förslitna höfter o satt då snett- vilket jag inte var glad över o skickade henne med röntgenplåtarna till min Homiatriker som fixade till henne o hon t o m kunde börja bugga.

Så för våra hästars skull är det inte bara de som ska justeras:crazy:
 
Sv: Ställning bakifrån

Var finns den vetenskapliga faktan om det:confused:

Jag vet inte var den vetenskapliga faktan finns, det ar bara mina erfarenheter efter x antal ar med min ridtranare och studerande av otaliga "korrigeringshastar".

Tornutskotten i ryggen ska inte påverkas alls- om man nu inte gör helt fel- bör kännas i hästens balans.

Tyvarr kanner en stor del av de jag ser dagligen inte det pa hastens balans.

All ridning som lägger hästen på ngt framben är nog mer skadligt i längden.

Absolut ar det det. Det ar ju en hel del kotledsinflammationer och senskador dar ute ocksa.

I inlärandet av fiskpassagen blir det dock så, men det är därför som man rider sakta- markbundet o bör få till det skapligt snabbt.

Och vad ar en fiskpassage?:confused::confused:

Faran med att tänka att lätta med ngt sittben är att man kan bli sned o oxå få en felbelastad andra sida. Vikthjälper som kan stjälpa.

Ja farligt att latta i ett sittben om man inte ar i balans och har styrka och koordination att halla sig i balans.
 
Sv: Ställning bakifrån

kl
Oj, dt var mycket roligt som avhandlas i denna tråd :d
Först måste ja skriva om mina tankar om ställning o om ridning framifrån eller bakifrån.

Som jag ser det så börjar min ridning framifrån så ställning fungerar på en längre tygel med en längre hals som är djup.
Ställa gör jag rakt fram med en diagonal hjälp, dvs en något framflyttad inner undreskänkel med något lyft innerhand till en något tillbakadragen ytterskänkel o lägre ytterhand.
Ställningen måste gå igenom atlas-axis med en rak bål i första hand för att få fri väg till motorn = bak.

Som lösgörande o böjande fortsätts arbetet till öppna på rakt spår där tygellängden o formen kortas automatiskt iom samlingen som öppnan ger med betoning av de diagonala hjälperna till ytter.

Tror dt redan tagits upp o jag håller med om att dt är viktigt att kunna rida rakt fram o kunna ställa omväxlande hö - vä med bogarna på plats med drivande bakdel.
Att sedan kunna flytta ett bakben för att lösgöra o eller få hästen mer på ytterhjälpen är avgörande för hur man kan förvalta energin bakifrån ordentligt. En bra övning för det är öppna på volt, ett ordentligt genomtramp för inner för att kunna stötta upp med ytterhjälperna.
 
Sv: Ställning bakifrån

Hänger...inte med.

Bilderna du visar (De sneda) är ju symptom på vad som kommer bakifrån.

På en häst utan ryttare ja

Hade varit mkt mer intressant att se bilder från bakpartiet då det är där snedheten startar.

Belastning på VF är procentuellt högre generellt ja, Förstår inte varfördu säger Ja - när jag säger tvärtom :confused:men det kommer från HB - Som belastas av ryttarens Högerhäntet och ryttarens oförmåga att sitta 50/50problemet är väl att jag delar upp det i flera delar -
Om ryttaren tynger ned ena sidan av bröstkorgen så kommer den sitta ivägen fär det andra bakbenet att räta upp helheten - hästen måste då kompensera - det går bra ganksa långt upp i klasserna, men hästen måste som sagt kompensera och kan då inte ha en hållning baserad på hållningsmuskler och då kan man inte använda dess reflexsystem
samt att OM de sitter 60/40 eller tom. 70/30 så har de ej lärt sig att kompensera. Igen vi pratar om olika saker - en sned ryttaren kan se sned ut men ändå i viss mån behålal jämnvikten - om det är det dumenar med kompensera - men den kan iten rida enligt klassisk modell - axlar bäcken osv - men det är det inte alla som vill/gör heller

Att någon sitter 60/40 gör inte så mkt, man kan lära sig att utföra jämna och funktionella rörelser ändå. har jag inte sagt något om

Jo, att visst finns det procent hit o dit och högerhäntet etc, rörelser isolerade i ryttare samt häst som plötsligt ska sammankopplas men det HAR inte så stor betydelse hur häst o ryttare ser ut eller rör sig individuellt, sammankopplingen är den viktiga, om de synkroniseras kan rörelserna bli fantastiska, enkla och funktionella ändå.

har jag inte sagt något om - jag har bra pratat om vad som krävs för att få tag i hästens egna balanserade reflexer.

och egentligen är ju frågeställningen akademisk - om inte ridproblem beror på att ryttaren sitter ivägen

Tex så kommer bild 3 ge en del problem med högergaloppen, men obs det som tar med sig hästens tornutksott är inte att ryttaren kollapsar i midjan utan var ryttarens tyngdpunkt befinner sig, det är full möjligt att kollapsa i midjan åt ett håll och lägga tyngdpunkten åt en annan :idea:

Funktionella rörelser ja oftast - vill man höja kvaliteten eller komma ur problem så är egen liksidighet och kroppskännedom inte helt dumt faktiskt

Därav så mycket sitsträning..... Men igen alla vill inte rida klassiskt - och alla måste inte det heller

Allt skrivs i ett sammanhang - det jag skrev handlade om ställning och att man antingen kan sitta _med_ i en rörelse - eller _mot_ det är lättare för hästen om ryttaren sitter i samma rörelse som den

det började med att Totola inte fick igenom ställningen
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

Men jag kan inte förstå varför du envisas med att en sned ryttare inte kan rida klassiskt.
Allt beror jö på hur den sneda ryttaren kan kompensera genom att kordinera resultatet av snedheten hästen ger, dvs ge de hjälper som krävs för att hästen ska vara rakriktad oberoende ryttarens snedhet.
 
Sv: Ställning bakifrån

Det beror ju på vad man menar med klassiskt - nu kallar ju alla sin ridstil för klassiskt... :crazy:

Men om det primära hjälpsystemet i klassiska a la RSR eller klassisk a la tysk beridarutbilning är att inverka med sin position - så faller ju det direkt om man inte kan ändra sin position och ständigt sitta i samma position som hästen

Inget levande är rakt - men man kan hantera sin snedhet med koordination - eller låta hästen hantera den

Om man går på gym kan man rakrikta sig i och med att man lyfter samma vikt med båda armar ben rygghalvor

Men en häst vars ryttare sitter snett i benämningen tyngdpunkten förskjuten i sidled kommer aldrig att kunna träna sig till liksidighet då ena sidan bär mer


Jag förstår inte motståndet mot tanken


Sallys Swifts begrepp Centrering vilket är en av grundstenarna kommer ifrån dansen och handlarom hur stilla en dansar kan hålla sin tyngdpunkt för att göra piruetter

kan en sned dansare göra en piruett - ja - men inte lika bra som en som kan centrera sig

En häst som skall samla sig måste göra samma sak - dvs hålla en stilla tyngdpunkt - mycket lättare om lasten har en stilla tyngdpunkt

hur skall hästen hitta sin jämnvikt om inte lasten befinner sig i jämnvikt?

Om hästen är ett plan som själv flyger lite snett åt höger och så läggs lasten mer åt höger - så kommer motorerna på höger sida få jobba hårt för att planet skall behålla kursen

Det handlar om att inte störa hästen på jobbet utan hjälpa den
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

Inget levande är rakt - men man kan hantera sin snedhet med koordination - eller låta hästen hantera den

Nu pratade jag inte om att hästen skulle hantera snedheten, tvärtom, om snedheten påverkar måste en bra ryttare med en god känsla kunna kordinera hjälperna på ett sätt som ger rakriktning ändå.

Du refererar till en position som är optimal, mig veteligen är det ingen här på buke som nu är optimal.
Kan inte diskussionen handla om oss vanliga dödliga med snedheter och brister istället ?!
 
Sv: Ställning bakifrån

Överför man detta till gymmet så kommer man när man börjar lyfta vingla med skivstången efter somman är starkare i ena armen

Man väljer då en så pass lätt stång att man fixar det med den svagare och kanhitta balansen och koordinera

Vill hästen ramla på höger fram - här är jag enig med Carola att vä fram skyfflar diagonalt - så kan man underlätta för höger bak - genom att avlasta den sidan så att högerbak kan börja skyffla på lika mycket - så att hästen rör sig liksidigt

Man hjälper den
 
Sv: Ställning bakifrån

så din defition av klassiskt är att de som utövar den behöver vara på RSR eller tysk beridarutbildnings nivå enbart? Då har du uppfunnit din egen benämning på en skola som så vitt jag vet, inte existerar ngnannanstans.
 

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 726
Senast: Badger
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 291
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 931
Senast: Immer
·
Träning Jag rider just nu ett kallblodssto som har ett underbart huvud, jag älskar hennes temprament! Lugn som en filbunke att hålla på med...
Svar
4
· Visningar
822
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp