Bukefalos 28 år!

Ställning bakifrån

Sv: Ställning bakifrån

Tack for ditt utforliga svar Susan:bow: Jag maste saga att jag ar imponerad att du orkade ta dig igenom min flummiga fragestallning:p

Du satter ofta ord pa det jag forstar praktiskt:laugh: Att tornutskotten ar nagot roterade at hoger pa min "exempelhast" later logiskt, da har jag forstatt det ratt. Och att stallningen inte rakriktar men flyttar vikten mellan bogarna later ocksa logiskt. Poangen med att halla halsen rak eller stalla nagot utat (i hogervarvet) ar val att forhindra att tornutskotten roterar for mycket antar jag. Och ja, precis, min expempelhast ar latt att forboja i halsen.

Jag forstar inte riktigt hur du anvander din position som ryttare for att rakrikta hasten, men det far vi nog ta i en annan diskussion, den har handlar ju om stallning bakifran:p Jag ar valdigt intresserad av att hora mer om det vid tillfalle i alla fall, jag ar saker pa att du kan satta ord pa flera av min praktiska forstaelse:idea:
 
Sv: Ställning bakifrån

Det är ungefär det där jag tänker med att nacken håller höftens ställning. Så om baken är lite "felvriden" (inte nödvändigtvis tydligt utan precis som ställning generellt alltifrån knappt märkbart till rejält så det ser orent ut) ger det inget att rätta till nacken inåt om inte bakdelen/höften också ställs lite inåt.

Precis, det kan vara rent skadligt om man forsoker stalla at det hall hasten ar latt at forboja (at hoger i mitt exempel), dvs motsatt det hall tornutskotten ar överroterade at. Wow jag hittade ö-kappen yippie!!:bump:

Själv upplever jag ju att ju bättre koll på höfterna vi har, desto lättare blir även ställningen/böjningen, medans ställningen i sig inte är svår att få till NÄR resten sitter, annars i princip omöjlig (nåja, för mig iaf! ;) )att få till utan att något annat blir fel.

Sa upplever jag det med. Innan hasten ar rakriktad och har uppnat en viss grad av skolning sa ger det inget. Som Susan sa, det ar gradde pa moset. Eller hur det nu var:)
 
Sv: Ställning bakifrån

Precis, det kan vara rent skadligt om man forsoker stalla at det hall hasten ar latt at forboja (at hoger i mitt exempel), dvs motsatt det hall tornutskotten ar överroterade at. Wow jag hittade ö-kappen yippie!!:bump:


Det är inte skadligt att ställa åt något håll men det kommer inte att bli en korrekt ställning om du inte har hästen någotsånär jämn mellan bogarna och därmed i handen så det är ju meningslöst. Det är inte ställning i så fall.

Istället måste du först få hästen mer rakriktad och ang din fråga till Susan om position där, så börja med att se till att du sitter rakt över hästen och att du känner båda sittbenen i sadeln. Troligen (enligt din beskrivning av hur hästen gör) så kommer ditt högra sittben att hamna nära mitten av sadeln medan det vänstra hamnar "utanför", och du inverkar inte korrekt på något bakben. (Jag tolkar det så av hur du beskrev att hästen gör, dvs skjuter ut vänsterbogen, och troligen sätter dej då som jag beskrev)

I och med att du verkligen sitter rakt över och inte låter dej flyttas hjälper du hästen till rakriktningen. Det hör ihop med ställningen!
 
Sv: Ställning bakifrån

Men det avser inte den korrekta ställningen mellan atlas axis - och heller inte det du gör när du ställer utåt rakt eller innåt. För det är omöjligt att göra åt fel håll - om man anser att hästen har en ryggrad
Det finns många nyanser av vad hästen behöver här oo nu.

Jag tror mig kunna känna till typen som malinskys häst tillhör o hon gör helt rätt.

Hon har ju även fått kvitto på det- både i känsla o andra bystanders.

Tror inte att Heike skulle rida den så mkt annorlunda.

vissa hästar måste sysselsättas mer än andra o sen kan de liksom vi bli stela i hals o nacke- av statiskt form. Om du gör en överstrykning på en sdn- händer inget. Ej heller om du vill lägga ner den.
 
Sv: Ställning bakifrån

Tack för tipset, låter logiskt! :) Tänker egentligen redan i dom banorna men lyckas ändå sällan få till det lustigt nog, har nog inte lyckats utarbete bra teknik till att flytta tillbaka hästen eller "hålla kvar" hästen med sitsen utan att något annat i sitsen kollapsar. Upplever att min egen sits också blir bättre (kommer ner med v. sittben) om hästen är rak eller lite utåtställd och jag själv tittar rakt fram alt. utåt. för att sen kunna få rätt böjning när man väl fått ner sittbenet...
 
Sv: Ställning bakifrån

Knapplån

Har ögnat, men endast ögnat igenom tråden. Trött som bara den.

Fastnade lite vid rida framifrån och rida bakifrån.

Jag är säkert helt ute o seglar vad det gäller vad ni diskuterar men va faen, jag slänger in min fundering ändå :D

Rida hästen framifrån:

Axlar - hand-tygel-bett-påverkan på underkäke som påverkar bakben med risk för att lutningen blir framåt, hästen hamnar på bogarna.

Rida hästen bakifrån:

Sittben - bakben - hand - tygel - bett - påverkan på underkäke som ger reflex tillbaka på bakben. Hästen aktiverar bakdel.


Så tänker jag.

Om det nu ens hade med saken att göra :angel:
 
Sv: Ställning bakifrån

Det kan det självklart, men i detta fall är det med manken kvar uppe o med aktiva bakben. Ej med en ryttare som lägger ner sig mer än pålle;)
 
Sv: Ställning bakifrån

Det är inte skadligt att ställa åt något håll men det kommer inte att bli en korrekt ställning om du inte har hästen någotsånär jämn mellan bogarna och därmed i handen så det är ju meningslöst. Det är inte ställning i så fall.

Det ar skadligt om du med handen forsoker stalla hastens huvud at "fel hall". Men som du sjalv skrev, pa en icke rakriktad hast kommer du aldrig att fa en stallning genom hela kroppen. Om du laser det jag skrev innan om travhasten, sa kanske du forstar, pa honom var det sa illa att en nerv eller muskel kom iklam, det gjorde val skitont och han for i taket. Och det handlade inte om att stalla huvudet mycket at hoger (som var hans "svaga" sida, dvs han skot ut bogen at vanster) innan tornutskotten blev tillrackligt overroterade for att orsaka smarta.

Istället måste du först få hästen mer rakriktad och ang din fråga till Susan om position där, så börja med att se till att du sitter rakt över hästen och att du känner båda sittbenen i sadeln.

Angaende att forst fa hasten mer rakriktad sa haller jag fullstandigt med om det. Att sitta rakt over hasten och vara liksidig ar lika sjalvklart. Jag fattade det som att Susan anvander positioner pa hasten for att kompensera snedheten hos hasten. Jag har lart mig att sitta rakt over och sen anvanda skolor till att rakrikta. Jag var bara nyfiken om Susan hade nagra andra ideer.

Troligen (enligt din beskrivning av hur hästen gör) så kommer ditt högra sittben att hamna nära mitten av sadeln medan det vänstra hamnar "utanför", och du inverkar inte korrekt på något bakben. (Jag tolkar det så av hur du beskrev att hästen gör, dvs skjuter ut vänsterbogen, och troligen sätter dej då som jag beskrev)

Ja den hasten som jag beskrev i mitt exempel kommer att forsoka att skjuta over mig pa vanstersidan. Jag rider inte manga sneda hastar nufortiden, men jag provade en for ett tag sen, och jag upplevde det som om den inte har en hogersida. Jattelaskigt:o


I och med att du verkligen sitter rakt över och inte låter dej flyttas hjälper du hästen till rakriktningen. Det hör ihop med ställningen!

Ok da forstar jag vad som menas med positionen. Det ar inget nytt for mig. Da tanker vi lika i sa fall.
 
Sv: Ställning bakifrån

Fast jag menade att man gm att påverka nacken kan få respons i bäckenet.

"Rida framifrån" har en smittad status. ;)
 
Sv: Ställning bakifrån

Delvis KL
Jag får en känsla av diskussionen här att bara man sitter rakt så jobbar hästen liksidigt- som en cykel- lika med båda bakbenen o blir smidig i kroppen o även sidorna.

Ibland får man nog putta på ngt bakben- det står t o m i böckerna.

Var det tyskarna som sa att våra hästar är så dåligt lösgjorda:confused:
Tror jag det;)
 
Sv: Ställning bakifrån

Jag får en känsla av diskussionen här att bara man sitter rakt så jobbar hästen liksidigt


Nej, så är det inte men det är en bra början:angel:
Sitter man inte på båda så jobbar hästen garanterat inte liksidigt, men för att man sitter på båda så börjar den inte jobba liksidigt av sej själv, självklart:rofl:
Det är en början, att inte åka med hit o dit utan behålla sin position rakt över.Så fort en bog trycks ut har man slutat sitta rakt över.

Sittbenen inverkar också för att aktivera bakbenen, man har ju kontakt med bakbenen via sittbenen, det går ju inte om dom inte är där dom ska, eller hur?Skänkeln ramar in och aktiverar. Tänker jag.
 
Sv: Ställning bakifrån

Det här kan oxå bli moment 22 för vet alla när det sitter rakt?
eller har hästen puttat en snett igen.

Jag kan vända på det- få hästen att jobba lika bak, så löser det mesta sig- bara så:angel: Rid lösgörande övningar.
 
Sv: Ställning bakifrån

Delvis KL
Jag får en känsla av diskussionen här att bara man sitter rakt så jobbar hästen liksidigt- som en cykel- lika med båda bakbenen o blir smidig i kroppen o även sidorna.

Absolut inte! Men att sitta rakt ar en forutsattning att kunna fa hasten rakriktad.

Ibland får man nog putta på ngt bakben- det står t o m i böckerna.

Var det tyskarna som sa att våra hästar är så dåligt lösgjorda:confused:
Tror jag det;)

Ja tror man att man ska kunna rakrikta genom att putta pa ett bakben sa forstar jag ocksa varfor det ar dalig med losgjorda hastar...:angel:
 
Sv: Ställning bakifrån

Det är det man får bli bättre på att känna. :idea: Även duktiga trillar dit, fast inte lika lätt som andra!

Klart det är bak det ska vara lika. Men sittbenen inverkar också på bakbenen. Liksom skänkeln.


Moment 22 igen, ja....Lösgörande är ju sidvärts vändningar mm, det jag skrev ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ställning bakifrån

Absolut inte! Men att sitta rakt ar en forutsattning att kunna fa hasten rakriktad.



Ja tror man att man ska kunna rakrikta genom att putta pa ett bakben sa forstar jag ocksa varfor det ar dalig med losgjorda hastar...:angel:

Touche

Hästen är ju en helhet

Och man ser många gånger folk peta på med skänkel och ibland spö - när grundproblemet är att bakbenet inte släpps in av ryttaren

Ett bakben på en häst som är loselassen påverkar kroppen ända fram till en punkt bakom manken - då gäller det att inte sitta i vägen

eftersom detta om hästen jobbar rätt faktistk kommer att lyfta ryttaren i ett sittben i taget - omhästen är stark nog - och ryttaren inte belastar det ena sittbenet med 60 % och det andra med 40 % vilket är vardag för alla ryttare

man ser resultatet på hästen - men inte vad grundproblemet är

här är bilder på hur man kan kontrollera tornutskotten - men rytatren måste först sitta på mitten och vara rakriktad själv


Kopiaavnamnls.jpg



namnls.jpg



KopiaavKopiaavnamnls.jpg


På tävling

http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/Goud_voor_Van_Gruns_91946a.jpg


Eftesom detta är buke- teckningarna är en aning överdrivna för att vara tydliga
 
Senast ändrad:
Sv: Ställning bakifrån

Sombre

jag gör om min snedhet tvärtom- I högervarvet är din hästs tornutskott lutade utåt
Det blir vänster i ditt fall och begripligt enligt bilderna ovan

Normalhästen är sned enligt bild 3 och tar med sig ryttaren dit oavsett varv
 
Sv: Ställning bakifrån

Det här kan oxå bli moment 22 för vet alla när det sitter rakt?
eller har hästen puttat en snett igen.

Ovanstående är väl bara två varianter på samma tema och spelar ingen roll

vet alla - Nej

Men hästen talar ju om - en bog ramlar ut - ett bakben tappas

då får man felsöka och öka sin kroppsmedvetenhet - vad har man själv tappat...
 
Sv: Ställning bakifrån

En följdfråga på dina bilder:
Anser du att ryttaren alltid "ska"/borde kunna rätta till enbart med sitsen eller att det i vissa lägen lönar sig att "utnyttja" att placera hästen annorlunda eller på annat vis ge extrahjälper för att underlätta sin egen sitsförändring? Nyfiken på hur du filosoferar! :p

Jag har ju typ 3 och försöker tänka typ 1 för att snarare i bästa fall få till "rak" som ett mellanting i de desperata försöken att flytta tillbaka hästen. Men upplever det som sagt toksvårt att hålla sin egen sits där utan att samtidigt förtydliga på andra vis för hästen att ja, den ska gå kvar i det läget fastän det kändes lite knöligare! :p
 
Sv: Ställning bakifrån

Detta med tornutskotten är ju bara en del av ramen när man rider hästen - jag tror att man måste använda ramen som helhet annar slinker hästen ut

behärksar man den så är den bra att diagnosticer med -dvs kämpar hästen emot - observera inte slingra sig -för det kan en väl koordinerad ram hindra - så har den nog en orsak

Oftast behövs korrigernad ehjälper för att man inte behärskar ramen - men observera det lär man isg itne på en pisskvart - utan det tar år
 

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 726
Senast: Badger
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 291
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 932
Senast: Immer
·
Träning Jag rider just nu ett kallblodssto som har ett underbart huvud, jag älskar hennes temprament! Lugn som en filbunke att hålla på med...
Svar
4
· Visningar
822
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp