Stämgaffel någon?

❤️

Jag har tur att sitta i den situation där det ligger på mig själv att lämna - jag är inte under något hot från honom eller utomstående problem för att lämna förhållandet.

Jag har mest svårt att ta distans mentalt.
Jag har fortfarande svårt att se att det är så illa som det verkar.
Jag upplever honom mest som ett omoget barn som inte får sin vilja igenom.
Trots det så är detväl ändå inte mitt ansvar att dansa efter hans regler.
Trotsiga ungar som inte får sin vilja igenom är inte särskilt trevliga att leva med. Särskilt inte när de kommer i vuxen man-format.
 
❤️

Jag har tur att sitta i den situation där det ligger på mig själv att lämna - jag är inte under något hot från honom eller utomstående problem för att lämna förhållandet.

Jag har mest svårt att ta distans mentalt.
Jag har fortfarande svårt att se att det är så illa som det verkar.
Jag upplever honom mest som ett omoget barn som inte får sin vilja igenom.
Trots det så är detväl ändå inte mitt ansvar att dansa efter hans regler.

Och det är där du är. Du är i en relation med ett omoget barn, hur länge vill du vara det? Om 1 år, 5 år 20 år. Då är du i exakt samma relation om du stannar, frågan är inte hurvida du gör rätt eller fel i att göra slut. Frågan är om du kan tänka dig att ha exakt denna relationen i 20 år till? Fyller tanken dig med glädje eller hopplöshet?
 
Att man i en sån här dynamik ser och inser att ens partners beteende är ganska patetiskt är väldigt vanligt. Att man har medlidande med och tycker synd om personen för att denne inte kan uppföra sig bättre och agerar så omoget är ofta en av de sakerna som håller en kvar. Särskilt om man är en "stark" person – eller en sån som är van vid att behöva stå ut med kassa omständigheter och leva sitt liv ändå – löper man risk att inte dra den där slutgiltiga gränsen. Man vet att man tål en hel del, så att säga. Men att man kan bära tunga bördor betyder ju inte att man ska behöva göra det, och det säger väldigt lite om priset man betalar.

Sen är det ju så att inte ens barn tillåts agera hur som helst. Ganska snabbt lär vi dem att de inte har rätt att skada andra.
 
Jag är nu hos en vän Och efter ett par glas vin så känner jag inte direkt att min sinnesstämning är förändrad.
Men jag blev tidigare idag konfronterad med att min reaktion bygger på den tanke "metoo"skapat.
Jag är rädd att hamna på den plats där jag följer med för att orden låter bra.
Det går liksom att motivera både sidor väldigt bra..
Och därför är ingenting för mig självklart..
Men jag kanske bara är defensiv.
Jag vill välja MIG i det här livet.
Men jag tänker nog skylla på omständigheter fortfarande.
Det är inte läge att lämna..
Ligger nog lågt ett tag :/


Dessutom är jag nu mest rädd för Putte...
Vad är det som gör att det inte är läge att lämna nu?
När är det läge att lämna?
 
❤️

Jag har tur att sitta i den situation där det ligger på mig själv att lämna - jag är inte under något hot från honom eller utomstående problem för att lämna förhållandet.

Jag har mest svårt att ta distans mentalt.
Jag har fortfarande svårt att se att det är så illa som det verkar.
Jag upplever honom mest som ett omoget barn som inte får sin vilja igenom.
Trots det så är detväl ändå inte mitt ansvar att dansa efter hans regler.

Det är bra att du inte känner dig hotad.

En del män har väldigt svårt att acceptera att deras kvinnliga partner inte vill vara ihop med dom längre. De kan bete sig på ett sätt som man aldrig kunnat föreställa sig och bli både hotfulla och våldsamma. Skulle du hamna i en sådan situation vet du var du kan vända dig för att få hjälp.
 
Vad är det som gör att det inte är läge att lämna nu?
När är det läge att lämna?
Jg har det väldigt rörigt på både jobb och runtikring. Jag återhämtar mig fortfarande från stress och utmattning på grund av en långdragen konflikt med en (kriminell) släkting, samt 2 dödsfall i familjen som bearbetas.
Jagr inte på den plats att jag är redo att dra upp mina rötter ännu.
Jag måste landa på ett ställe i taget. Det blir för mkt att flytta just nu. 🌸
 
Det är bra att du inte känner dig hotad.

En del män har väldigt svårt att acceptera att deras kvinnliga partner inte vill vara ihop med dom längre. De kan bete sig på ett sätt som man aldrig kunnat föreställa sig och bli både hotfulla och våldsamma. Skulle du hamna i en sådan situation vet du var du kan vända dig för att få hjälp.
❤️
 
Jg har det väldigt rörigt på både jobb och runtikring. Jag återhämtar mig fortfarande från stress och utmattning på grund av en långdragen konflikt med en (kriminell) släkting, samt 2 dödsfall i familjen som bearbetas.
Jagr inte på den plats att jag är redo att dra upp mina rötter ännu.
Jag måste landa på ett ställe i taget. Det blir för mkt att flytta just nu. 🌸
Fast frågan är om du blir bättre av att bo med honom?
Sånt suger all energi av en.
Jag höll ut alldeles för länge.
Hade sedan en önskan om en förklaring men för mitt eget bästa bröt jag all kontakt.
Och nu mår jag bra och lever mitt liv.
(Psyket är väl fortfarande inte på topp, men jag önskar inte att dö längre.)
 
Jg har det väldigt rörigt på både jobb och runtikring. Jag återhämtar mig fortfarande från stress och utmattning på grund av en långdragen konflikt med en (kriminell) släkting, samt 2 dödsfall i familjen som bearbetas.
Jagr inte på den plats att jag är redo att dra upp mina rötter ännu.
Jag måste landa på ett ställe i taget. Det blir för mkt att flytta just nu. 🌸
Hur bra återhämtar du dig med en sådan man i din närhet hela tiden? Han verkar ju inte direkt göra något för att underlätta för dig och hjälpa dig med återhämtningen... Blir det bättre av att du försöker landa i ett hem med honom och sedan försöka börja om med att landa på något annat ställe efter att ha lämnat honom? Är det inte bättre att bara sticka och landa ordentligt någonstans där det inte finns misshandlande energitjuvar i närheten, där du kan ta hand om dig själv och få det bra?
 
Hur bra återhämtar du dig med en sådan man i din närhet hela tiden? Han verkar ju inte direkt göra något för att underlätta för dig och hjälpa dig med återhämtningen... Blir det bättre av att du försöker landa i ett hem med honom och sedan försöka börja om med att landa på något annat ställe efter att ha lämnat honom? Är det inte bättre att bara sticka och landa ordentligt någonstans där det inte finns misshandlande energitjuvar i närheten, där du kan ta hand om dig själv och få det bra?
I teorin är det ett självklart ja.
Men verkligheten är inte densamma
 
I teorin är det ett självklart ja.
Men verkligheten är inte densamma
En sak som kan hända när han börjar känna sig hotad är att han börjar skära i dina kontakter med vänner. (Och med nätet. Vad skulle hända om han visste att du skriver här? Skulle han kräva att du raderar ditt konto?) Har du någon vän som vet hur det ligger till? Som kan se till att kolla upp dig om du plötsligt slutar ta kontakt? Det må vara att han inte är våldsam än. Men jag har minne av minst ett fall på Bukefalos (många år sen) när en användare skrev en liknande tråd, och sen bara försvann. Jag hoppas att det gick bra för henne, och jag hoppas att det går bra för dig. Men se till att ha livlinor.

Du började med att fråga efter en stämgaffel. Nu har du fått höra tillräckligt mycket att det du lever i inte är något som är på något sätt rimligt eller normalt. Jag tror du behöver fortsätta ha kontakt med människor som påminner dig om att din situation inte är något någon ska behöva vara i, och att det är han som är idioten, inte du. Förr eller senare kommer du förhoppningsvis att orka ta steget, men fram till dess, se till att ha den där livlinan, se till att du inte tillåts klippa kontakten med andra som kan påminna dig. För den där personen du bor med, han är farlig, och han kommer att bli farligare, och du måste ha den där stämgaffeln kontinuerligt, för att inte tappa bort vad som är verkligt.
 
En sak som kan hända när han börjar känna sig hotad är att han börjar skära i dina kontakter med vänner. (Och med nätet. Vad skulle hända om han visste att du skriver här? Skulle han kräva att du raderar ditt konto?) Har du någon vän som vet hur det ligger till? Som kan se till att kolla upp dig om du plötsligt slutar ta kontakt? Det må vara att han inte är våldsam än. Men jag har minne av minst ett fall på Bukefalos (många år sen) när en användare skrev en liknande tråd, och sen bara försvann. Jag hoppas att det gick bra för henne, och jag hoppas att det går bra för dig. Men se till att ha livlinor.

Du började med att fråga efter en stämgaffel. Nu har du fått höra tillräckligt mycket att det du lever i inte är något som är på något sätt rimligt eller normalt. Jag tror du behöver fortsätta ha kontakt med människor som påminner dig om att din situation inte är något någon ska behöva vara i, och att det är han som är idioten, inte du. Förr eller senare kommer du förhoppningsvis att orka ta steget, men fram till dess, se till att ha den där livlinan, se till att du inte tillåts klippa kontakten med andra som kan påminna dig. För den där personen du bor med, han är farlig, och han kommer att bli farligare, och du måste ha den där stämgaffeln kontinuerligt, för att inte tappa bort vad som är verkligt.
Men jag har aldrig uppfattat honom som farlig.
Jag börjar känna mer och mer att jag skulle vilja kontakta hans ex och fråga om hennes erfarenheter.
Hon är snäll. Jag känner henne inte, men hon verkar det.
Jag vet att det är att gå bakom ryggen på honom, men hon är den enda som jag kan på riktigt jämföra den här relationen med
 
Men jag har aldrig uppfattat honom som farlig.
Jag börjar känna mer och mer att jag skulle vilja kontakta hans ex och fråga om hennes erfarenheter.
Hon är snäll. Jag känner henne inte, men hon verkar det.
Jag vet att det är att gå bakom ryggen på honom, men hon är den enda som jag kan på riktigt jämföra den här relationen med
Det känns spontant som att det inte är den sundaste vägen att ta. Oavsett om han är generellt farlig eller inte mår du uppenbarligen inte bra i relationen och då är han ju ändå en fara för dig och ditt välmående. Det kommer inte hans ex varken bevisa eller motbevisa.
 
Men jag har aldrig uppfattat honom som farlig.
Jag börjar känna mer och mer att jag skulle vilja kontakta hans ex och fråga om hennes erfarenheter.
Hon är snäll. Jag känner henne inte, men hon verkar det.
Jag vet att det är att gå bakom ryggen på honom, men hon är den enda som jag kan på riktigt jämföra den här relationen med
Varför ska du kontakta henne? Vad ska du få ut av det?
 
Men jag har aldrig uppfattat honom som farlig.
Jag börjar känna mer och mer att jag skulle vilja kontakta hans ex och fråga om hennes erfarenheter.
Hon är snäll. Jag känner henne inte, men hon verkar det.
Jag vet att det är att gå bakom ryggen på honom, men hon är den enda som jag kan på riktigt jämföra den här relationen med
Kom ihåg att det inte bara är fysiskt våld som är farligt.

Vad tänker du att den kontakten ska ge dig?

Oavsett hur deras relation var, så låter din situation väldigt oroväckande, inte bra alls.
 
Men jag har aldrig uppfattat honom som farlig.
"Farlig" betyder inte nödvändigtvis att han slår dig. Han är farlig för att han får dig att tvivla på din egen verklighetsuppfattning och istället gå efter hans - och sen kommer han inte ens att behöva slå dig för att du ska känna dig fullkomligt värdelös, och du kommer inte att kunna gå din väg för vem tror du skulle hjälpa dig. Du behöver ha den där kontrollen, den där vännen som finns där och säger "hördu, det här är vansinne", den där som du vet finns där den dag du faktiskt säger emot honom, tvättar din bil som du vill, och inte längre ber om ursäkt, för risken finns att han inte är ofarlig på det sättet heller då.

Jag citerar från ett tidigare inlägg:
Jag vågade knappt säga de orden, jag ville inte ha mer bråk.
Han svarade att han inte samtycker med att han har humör och sa att jag provocerar honom.
Han att jag bara sökte en ursäkt till att kritisera honom.
Han blir arg.
Jag ber om ursäkt och sa att det var onödigt av mig att ta upp det.
Jag frågade hur jag Skulle göra för att det skulle passa honom bättre. Han sa att jag bara skulle vara avslappnad, ta rätt på disken och sånt. Han sa att han har svårt med tilliten till mig för att jag slarvat med disken.

Du vågar knappt fråga, han blir arg och skyller det på dig, du ber om ursäkt och frågar hur du ska passa honom (!) bättre. Behöver du verkligen kolla med hans ex för att veta huruvida det är en situation du vill leva i? (Och om hon säger att han är ett kräk, lyssnar du då, eller kommer du att anta att hon bara tycker illa om honom för att han är ett ex?)
 
Men jag har aldrig uppfattat honom som farlig.
Jag börjar känna mer och mer att jag skulle vilja kontakta hans ex och fråga om hennes erfarenheter.
Hon är snäll. Jag känner henne inte, men hon verkar det.
Jag vet att det är att gå bakom ryggen på honom, men hon är den enda som jag kan på riktigt jämföra den här relationen med
Har du läst på om normaliseringsprocessen? Om inte, googla och läs på om det (men gör det i inkognitoflik eller från jobbdator så att han inte kan se att du kollat upp sådant).
 
Men jag har aldrig uppfattat honom som farlig.
Jag börjar känna mer och mer att jag skulle vilja kontakta hans ex och fråga om hennes erfarenheter.
Hon är snäll. Jag känner henne inte, men hon verkar det.
Jag vet att det är att gå bakom ryggen på honom, men hon är den enda som jag kan på riktigt jämföra den här relationen med
Ett annat möjligt perspektiv är att du kanske redan har all information du behöver. Du vet hur det är att ha en relation med den här personen – du har ju det.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 206
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 241
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp