Stämgaffel någon?

Men jag har aldrig uppfattat honom som farlig.
Jag börjar känna mer och mer att jag skulle vilja kontakta hans ex och fråga om hennes erfarenheter.
Hon är snäll. Jag känner henne inte, men hon verkar det.
Jag vet att det är att gå bakom ryggen på honom, men hon är den enda som jag kan på riktigt jämföra den här relationen med
Han förvränger dina känslor och dina upplevelser. Det gör inte partnern i en sund relation.
Du beskriver hur du förändrar ditt beteende för att han inte ska få utbrott. Det är en allvarlig varningssignal.

Exet kanske säger att han är en fantastisk kille fast hon inte menar det, för att hon är lättad över att han inte intresserar sig för henne längre, för hon upplevde detsamma som du och är lättad över att vara ifrån honom.
 
@Atintwgulsno95

En rak fråga: är det du vill höra från exet bekräftelse på att din uppfattning om partnern är korrekt? Att det då skulle bli som en upprättelse för dig själv som gör det lättare att sätta punkt och gå?

I så fall tycker jag att du ska läsa @Nytant 's välskrivna inlägg #299.

Det spelar ingen roll om han skulle kunna slå dig eller om han inte skulle kunna göra det, den här relationen bryter ner dig och din egen självkänsla i vilket fall. Jag förstår önskan att leva i en relation, men denna relation stjälper dig mer än hjälper.
 
Jg har det väldigt rörigt på både jobb och runtikring. Jag återhämtar mig fortfarande från stress och utmattning på grund av en långdragen konflikt med en (kriminell) släkting, samt 2 dödsfall i familjen som bearbetas.
Jagr inte på den plats att jag är redo att dra upp mina rötter ännu.
Jag måste landa på ett ställe i taget. Det blir för mkt att flytta just nu. 🌸
Det är aldrig "rätt läge", det finns alltid någon anledning att inte gå.

Själv bröt jag upp från ett 20-årigt äktenskap tre dagar efter min pappas begravning. Packade en väska, lämnade en 12-årig dotter med sin pappa och flyttade in hos min pappas änka (som alltså inte var min mamma) och landade mitt i en arvstvist mellan änkan och min bror. Det var verkligen inte läge, det var bara nödvändigt. Den tuffaste tiden i mitt liv, men också en tid som lärde mig hur stark jag är och vad jag är kapabel till. Och jag vet att det jag kunde göra, det kan fler och det kan du!

Låt inte jobbet, stress, familjen, Putin eller någonting annat vara anledningen till att stanna i ett pissigt förhållande. Du förtjänar bättre, du kan skapa dig din nya framtid med början idag. För mig var den stora vändpunkten i mitt liv den dag jag fick min nya lägenhet och kunde låsa dörren och vara hemma i MITT hem, mitt EGET hem. Det var fyra månader efter att jag flyttade från min man. Sedan dess har jag bit för bit jobbat mig mot det som JAG vill ha och jag bor idag på en gård med hästar, hund, katt och dotter (som nu är vuxen). En resa på nästan tio år och allt har varit värt det, precis allt.
 
@Atintwgulsno95

En rak fråga: är det du vill höra från exet bekräftelse på att din uppfattning om partnern är korrekt? Att det då skulle bli som en upprättelse för dig själv som gör det lättare att sätta punkt och gå?

I så fall tycker jag att du ska läsa @Nytant 's välskrivna inlägg #299.

Det spelar ingen roll om han skulle kunna slå dig eller om han inte skulle kunna göra det, den här relationen bryter ner dig och din egen självkänsla i vilket fall. Jag förstår önskan att leva i en relation, men denna relation stjälper dig mer än hjälper.
Ja. Det är det jag vill höra.
Jag KAN verkligen inte acceptera att han behandlar mig illa.
Jag har skitsvårt att se det.
Stundvis så känner jag "absolut". Men idag är verkligen en sån där dag där jag känner; "han är snäll, jag har inbillat mig allt. Jag har dåligt självförtroende och försöker skylla det på honom.
Jag gör en alldeles för stor sak av det och det är fegt".

... Fan!!
 
Ja. Det är det jag vill höra.
Jag KAN verkligen inte acceptera att han behandlar mig illa.
Jag har skitsvårt att se det.
Stundvis så känner jag "absolut". Men idag är verkligen en sån där dag där jag känner; "han är snäll, jag har inbillat mig allt. Jag har dåligt självförtroende och försöker skylla det på honom.
Jag gör en alldeles för stor sak av det och det är fegt".

... Fan!!

Jag undrar fortfarande. Låt oss säga att han är "snäll" är det här det förhållandet du vill ha resten av livet?
 
Men alltså, oavsett om han är snäll eller inte så mår du inte bra. I en relation ska en må bra. Det behöver inte vara någons fel.

Kan du ärligt för dig själv lista några anledningar att stanna som handlar om dig och hur du mår? Väger de verkligen över när du samtidigt ifrågasätter din egen verklighetsbild, inte vågar uttrycka dina tankar och känslor, blir fråntagen din ekonomiska frihet?
 
Jag undrar fortfarande. Låt oss säga att han är "snäll" är det här det förhållandet du vill ha resten av livet?

Det är ju för att han berättar just detta för dig. Det handlar om manipulation
Kan man verkligen vara 100% säker på att det ÄR manipulation?
Jag försöker inte spela dum, jag är bara rädd att jag vridit historien allt för mkt till min fördel och att ni som läser tråden får en helt annan bild av honom.

Jag blir tokig 😱
Jag är så snurrig i skallen att jag känner mig full...
 
Kan man verkligen vara 100% säker på att det ÄR manipulation?
Jag försöker inte spela dum, jag är bara rädd att jag vridit historien allt för mkt till min fördel och att ni som läser tråden får en helt annan bild av honom.

Jag blir tokig 😱
Jag är så snurrig i skallen att jag känner mig full...

Läs hela tråden igen. Och igen. Och igen. När du är uppe i fem genomläsningar -ställ frågan igen.
 
Kan man verkligen vara 100% säker på att det ÄR manipulation?
Jag försöker inte spela dum, jag är bara rädd att jag vridit historien allt för mkt till min fördel och att ni som läser tråden får en helt annan bild av honom.

Jag blir tokig 😱
Jag är så snurrig i skallen att jag känner mig full...
Hade du varit lika tveksam om det hade varit ett syskon eller bästa vännen som skrivit?
 
Kan man verkligen vara 100% säker på att det ÄR manipulation?
Jag försöker inte spela dum, jag är bara rädd att jag vridit historien allt för mkt till min fördel och att ni som läser tråden får en helt annan bild av honom.

Jag blir tokig 😱
Jag är så snurrig i skallen att jag känner mig full...

Du svarar inte på frågan och jag tror det är för att du inte vill erkänna att det kvittar om han manipulerar dig eller inte. Men jag provar igen.

Hur kommer du känna om du fortsätter i ert förhållande i 10 år till? Ingen kan tvinga dig att lämna honom
Men det är samma förhållande som ni har nu.
 
Kan man verkligen vara 100% säker på att det ÄR manipulation?
Jag försöker inte spela dum, jag är bara rädd att jag vridit historien allt för mkt till min fördel och att ni som läser tråden får en helt annan bild av honom.

Jag blir tokig 😱
Jag är så snurrig i skallen att jag känner mig full...
Se det som såhär, i en stabil, kärleksfull relation hade du aldrig behövt starta den här tråden. I en stabil, kärleksfull relation hade han tagit åt sig av det du säger till honom när du säger att du blir ledsen och tänkt på att göra annorlunda. I en stabil, kärleksfull relation hade du fått slösa upp varenda krona du hade på biltvättar om det gjort dig glad utan att han sagt mer än att vara försiktig med högtryckstvätt så du inte blåser av något.

Kort sagt, du hade inte haft ett förhållande du behöver analysera utan bara glatt levt ditt liv med honom som stöd. Inte känt dig uppgiven eller överkörd.
 
Kan man verkligen vara 100% säker på att det ÄR manipulation?
Jag försöker inte spela dum, jag är bara rädd att jag vridit historien allt för mkt till min fördel och att ni som läser tråden får en helt annan bild av honom.

Jag blir tokig 😱
Jag är så snurrig i skallen att jag känner mig full...
Klart du inte försöker spela dum. Ingen här misstror dig. Och det är inte för att du lyckats lura oss, utan för att dessa mönster är lätta att känna igen när man har viss erfarenhet och/eller kunskap. Det är en artskillnad från en sund relation, inte en gradskillnad. Och – det är ju ingen slump att det är du och inte din partner som har skrivit 18 sidor här om att ifrågasätta sig själv och sina egna känslor.

Jag förstår att du just därför behöver få bekräftat utifrån att det du utsätts för faktiskt är illa, faktiskt är oacceptabelt. Du vet allt detta innerst inne själv, men manipulationen – t.ex. där han får dig att be om ursäkt för att du blivit arg när han gått över dina gränser, m.a.o. en HELT SUND REAKTION från din sida – grumlar till ditt perspektiv. Du har fortfarande dina känslor, men du vet inte längre om du har rätt till dem. Det gör mig ont att höra hur dina konturer börjar suddas ut. Jag känner igen det. Och jag vill därför egentligen inte dyvla på dig mer av mina åsikter om saken, men ibland kan det behövas för att komma på rätt spår när det gått såhär långt. Sen när du fått mer avstånd är det dock viktigt att du lär dig och får stöd i att börja lita på dig själv igen.

Så, bara för att ge dig ett litet perspektiv: Jag behövde bara läsa ett par rader av ditt första inlägg innan jag började må illa. Dynamiken är tydlig. Ta hand om dig ❤️
 
Hade du varit lika tveksam om det hade varit ett syskon eller bästa vännen som skrivit?
Det här är ett så värdefullt tankeverktyg tycker jag! Om man varit i en situation där man brutits ned, eller om man kanske aldrig fått lära sig att man är värd att tas väl omhand, kan det funka att "fake it til you make it" genom att bemöta sig själv så som man hade bemött en riktigt älskad vän. Efter ett tag faller det sig mer naturligt, och till slut kan det bli självklart. Så bra att du tog upp det @nightcrawler
 
Nej. Men då hade det ju varit deras ord.
Deras ord litar jag på
Det faktum att du inte liar på din egen upplevelse är i sig ett tecken.

Du behöver inte veta att det är manipulation. Det behöver inte spela roll vad som är medvetet resp. oavsiktligt från hans sida. Det du behöver utgå ifrån är hur du mår i situationen och vilken påverkan det har på dig och ditt liv att vara i den relationen.
 
Du svarar inte på frågan och jag tror det är för att du inte vill erkänna att det kvittar om han manipulerar dig eller inte. Men jag provar igen.

Hur kommer du känna om du fortsätter i ert förhållande i 10 år till? Ingen kan tvinga dig att lämna honom
Men det är samma förhållande som ni har nu.
Jag kommer inte vilja känna såhär som jag gör nu.
Men jag börjar släppa bilden av ett romantiskt förhållande.
Jag vet inte om jag tror på det längre..
Jag har övergått till att se det som ett koncept av grundläggande trygghet och en tvåsamhet där man samarbetar i det praktiska och ekonomiska.

Jag hör ju mig själv och hur jag låter. - Hur deppigt det låter, men jag tror nog inte att kärlek är något för alla längre.
Däremot så gör han vissa saker som är oacceptabla - men jag vill tro att det går och försöka lösa de problem som finns i relationen.
 
Däremot så gör han vissa saker som är oacceptabla - men jag vill tro att det går och försöka lösa de problem som finns i relationen.

Det beror bara på att du inte försökt tillräckligt mycket? Hade du bara försökt mer hade han inte behövt bli så irriterad och sedan hade problemen varit borta?

Nej. Bara nej. Det är helt OK att ha sina egna skäl till att vara i en relation. Men det är inte OK att vara i en sådan relation du beskrivit här.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 132
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 383
Senast: tuaphua
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 247
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp