Stämpelklocka

iruba

Trådstartare
Okej, nu jobbar jag på en arbetsplats där vi då har stämpelklocka. Denna sitter precis vid dörren när man går ut från byggnaden. När vi avslutar ett pass går vi igenom två korridorer innan vi kommer till utgången, men i början av dessa korridorer har vi våra omklädningsrum. Detta brukar betyda att man hämtar väskan och/eller jackan på vägen när man ändå går förbi så man hinner med bussen som går strax efter vi slutat (detta tar inte mer än kanske 20 sekunder). Idag gjorde vi samma sak; vi går ut, tar jackan och fortsätter mot stämpelklockan och drar vårt kort. MEN! idag stod vdn på företaget och skrev upp namnen på alla som gjorde så och vi förväntar oss nu ett möte imorgon där man tar upp just detta.
Är det verkligen världens undergång att hämta jackan (eller ja, som dom ser det, dra ut på tiden man får betalt) på vägen ut?
 
Vi har liknande på mitt jobb. Stämpelklockan sitter dock påväg till jackan, så för oss blir det inget springa fram och tillbaka. Vi måste stämpla ut innan vi hämtar jackan. Tror inte att de minutrarna spelar så stor roll i sig, men vissa kanske "bara ska gå på toa också" eller "bara sminka sig", och då blir det ju lite längre tid. Kan ju leda till att man heller inte stämplar ut om man "bara ska slänga i sig en macka" tex.
 
Det är faktiskt ingen vad jag sett som utnyttjat det där på det sättet. De flesta ska som sagt med en buss som går ett par minuter efter arbetstid. (kan tilläggas att företaget inte har i närheten av avtalsenliga löner och utnyttjar ungdomar ganska duktigt i allmänhet, vilket gör att jag stör mig ännu mer på detta)
 
Om ni gör klart för VD att alla gör så för att slippa springa fram och tillbaka för att inte missa bussen, så borde det ju vara upplagt för diskussion iaf.

Enklast borde väl rimligtvis vara att flytta stämpelklockan :)
 
Problemet med att flytta den är att vi har fler avdelningar som ligger på andra våningsplan och trappan är precis där klockan är nu. Fast dom som jobbar på dom andra våningsplanen har sina grejer där uppe istället för i omklädningsrummet så dom drar ju på sig jackan innan dom stämplar ut, och dom håller han inte koll på. Och man kan inte kräva att alla ska använda skåpen i omklädningsrummet för förvaring av ytterkläder och liknande går ju inte heller då vi har för få skåp.
 
Det där är ett ständigt problem på ställen där olika avdelningar har olika väg till klockan. På sjukhuset där jag jobbar är det så att på ett ställe sitter stämpelklockan så att de kan stämpla in efter de bytt om, medan de flesta andra byter om i källaren och har klockan på avdelningen. Vissa åker då upp och stämplar in innan de åker ner igen och byter om, för att de tycker det är orättvist att vissa får flera minuter mer per dag.
Någon avdelning har löst det så att man får en fridag på schemat då man slipper jobba som kompensation.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 663
Senast: Lhas
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 626
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 543
Senast: Fibusen
·
Relationer Nytt nick eftersom det här känns jobbigt för mig... På min arbetsplats finns två personer som är mycket extroverta och väldigt sociala...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp