Bukefalos 28 år!

Stängsla in 19000 kvm

kolblakkur

Trådstartare
Om man ska stängsla in 19000 kvm mark med cirka 1,5 meter mellan varje stolpe: hur många stolpar behöver man då?

Om en rulle elrep är på 300 meter, hur många rullar behöver man då för att kunna ha två linor rep runt om hela hagen?

Matematik är inte min starka sida :angel:


Mycket tacksam för svar!
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Det beror ju helt på hur formen på ytan ser ut?
Nu har jag ingen minräknare här, men om marken är kvadratisk får man ta kvadratroten ur 19000m2. (Närmaste jag kom i huvudet var 430m*430m = 184900m2)
Där får du då ta 430/1,5m (väl tätt med 1,5 meter? Jag brukar ha 3-4m..) = 1147 stolpar. ;)

Hu rmycket rep du behöver beror ju på hur många trådar du vill ha? Men 430*4/300 = 5,7 rullar per tråd.

There you go. ;)

/Nixehen
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Nu blev det väl ändå lite fel? :angel:

Det var väl 19'000 m2 hon skulle stängsla in?

Vi låtsas att det är ett fyrkantigt område.
Roten ur 19000=137.84
Omkrets runt hagen= 137.84*4= 551.36 m
Stolpar: 551.36/1,5= 367.57 st
Trådrullar per varv: 551.36/300= 1.84= 2 rullar

Så får jag det till iallafall.
 
Senast ändrad:
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Haha! Jag råkade visst göras området en aaaning större. :angel:

TS: Lyssna inte på mig, lyssna istället på LUEN! :D
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Följdfråga
Hur många joule osv behöver jag för att ha bra med ström i staketet? Hagen är helt platt och där finns ingen risk för att gräs och grenar kommer och lägger sig på trådarna.
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Inte mycket om stängslet är välskött. Cirka 600 meter är ingen stor hage. Tänk på att bra jordning är vikligare än uteffekten på aggregatet
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Är inte 1,5 meter väldigt nära mellan stolparna? Vi har 3 meter och det fungerar alldeles utmärkt.

/KT
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Hej!

Det enklaste är att du stegar upp hur många stolpar du behöver. Om du tycker att fyra steg är lagom så är det ju bara att räkna vart fjärde steg medan du knallar runt sträckan där stängslet ska gå. Lägg sedan på sisådär fem stolp, på det, det är alltid bra att ha.

Sen kan du antingen mäta upp hur långa dina steg är (t ex genom att gå en uppmätt sträcka på 20 meter fram och tillbaka ett par gånger och se hur många steg det blir i genomsnitt). Eller, om du köper stängselmaterial på ett ställe där du kan få öppet köp, så köper du en extra rulle som du lämnar tillbaka om den inte går åt.

Jag skulle inte köpa elrep om jag var du, det kan vara farligt. Bättre då att satsa på eltråd av bra kvalitet.
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

ELBAND i såfall- tunn eltråd om knappt syns är definitivt minst lika farligt som elrep!
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Eltråd syns alldeles utmärkt, och till skillnad från elrep går den av om hästarna av någon anledning skulle trassla in sig.

Elband är bra om man har råd att köpa hög kvalitet och hittar riktigt bra isolatorer som håller fast bandet stenhårt = dyyyyrt! Annars blåser det bara sönder eller blir slakt när det lägger sig snö på det.
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Hur starkt aggregat du ska ha beror på en del saker, tex: ohm antalet i ledarna. Ju mindre motstånd i ledarna desto längre kan du stängsla med aggregatet. Sen påverkas det även av hur många trådar du ska ha. Men det är bra att köpa ett rätt starkt aggregat eftersom du då inte blir begränsad. 3-5 joul är rätt ok och med det klarar du dig ganska bra.
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Eltråd syns alldeles utmärkt, och till skillnad från elrep går den av om hästarna av någon anledning skulle trassla in sig.
Vad menar du med "eltråd"? En tunn, blank metalltråd?
Ett elrep kan viss gå av om en häst fastnar i det likaväl som metalltrådar inte gör det. Vad som händer om en häst fastnar beror på en mängd faktorer.

Diskussioner om vilket stängsel som är bäst, farligast osv finns i otal att söka och läsa på Buke. Närmast sanningen är väl att inget stängsel är ofarligt och inget är bäst, utan var och en måste själv beräkna dom kompromisser valet innebär.
Vi fann, för vår del, att elrep av god kvalité var det bästa valet, och vi har hittills inte haft anledning att ompröva det.

LIA
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

När ni skriver eltråd, skriv vilken sort det är. Det finns både polytråd, järntråd och high ten tråd, sen har vi band och rep. Men alla vet ju vad band och rep är, men de andra trådarna bör ni ju åtminstone skriva ut namn på.


POLYTRÅD SUPER/MAXI
maxi.jpg


POLYTRÅD STANDARD ( denna tråd är för korta stängsel)
polystd.jpg
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Villken tråd pratar du om ? Polytråden tex den är alls inte lika farlig som elrep då polytråden absolut inte är stark. Går av för nästan ingenting. Men visst, den kan väl sno sig runt benen på hästarna som alla andra stängseltrådar, men i det hela så är den ganska klen.
 
Sv: Stängsla in 19000 kvm

Jag menar i alla fall polytråd, det är vad jag brukar köpa. Alfa Lavals svartvita syns mycket bra, men går av lättare än en sena även om den inte är spänd.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
852
Senast: MissFideli
·
Anläggning Hej alla kloka! Jag har löst alla utfodringar hemma på gården med automatiska lunchgrindar. Timern fungerar som de ska, men det som...
Svar
13
· Visningar
2 789
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp