Bukefalos 28 år!

Stärka hästen i traven/Bättre steg

C

Chough

Har köpt mig en liten pålla på fem år (fyller 6 på lördag :angel:).
Hon är ganska "grön" inom dressyren. Har inte hoppat henne sen hon kom, men när jag provred henne så märkte man att där har hon kommit mycket längre.

Nu är detta ingen typisk "dressyrhästtyp" utan hon är ganska liten, 162 cm och fullblodstyp.

Galoppen är helt okej, så det är inte den som behöver förbättras i första hand.

I traven blir hon nästan lite som en ponny, korta snabba steg.
hon släpar inte fötterna eftersig eller så, hon lyfter på dem, men det är lixom ingen längd i steget.
Hon är väldigt mjuk och har lätt för skänkelvikning och sådana rörelser.

Så, vilka övningar kan jag använda mig av för att få lite mer längd i steget? (utan att hon bara springer i väg i 190 med korta snabba steg)
Vill så småningom kunna lära henne att samla sig lite i traven och kunna gå med lite större fast långsammare steg.
Det är det där trippandet som jag "vill få bort".

Någon som har tips på övningar?
 
Cavalettiarbete är bra för att få hästen att länga steget! ;)
 
Du tänker helt rätt. Minska tempot och få henne att vila på steget. Öppna och sluta i skritt och senare även trav är bra övningar så hon måste ta i och stärka sig och verkligen vänta i steget.
 
Okey, så jag ska arbeta med att få henne att hitta rätt takt i lite långsammare tempo innan jag tränar henne att länga sig lite mer?
 
Precis. Hon måste ha styrkan först, ur styrka och samling kommer längning.
 
Håller med Magdalena, börja med samling och sen kommer längningen automatiskt nästan.
Mitt fullblod kunde knappt trava när jag köpte henne för nästan 3 år sen, häromdan älgade hon på som en grand prix-vinnare i ökad trav (så kändes det i alla fall). Är underbart när de orkar länga sig första gången, känns som man svävar :cool:
Så låt det ta tid, hästen är ju ung än!
 
Koncentrera dig på att hitta hästen takt. Takten är urviktig och så for du känner att hon "tappar" takten är den det första du måste återfå. Förmodligen så måste du i början dämpa tempot lite för att det ska funka.
När hon sen går stabilt, taktmässigt framåt kan du nog träna små tempoväxlingar, skänkelvikningar och annat.
 
Tack för svaren allihopa :) Då blir det till att hårdträna dressyr i vår då..hehe..nää men vi ska ta det lite lugnt i början, men snart så ;)

Madelene, förresten, kul att höra det där med ditt fullblod! :) Har nog aldrig ridit ett fullblod med bra trav, det är ju inte deras starkaste gångart...Du måste ha kämpat mycket för att få fram en bra trav? :)...Roligt att höra att det kanske finns hopp även för min lilla pålla :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 382
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: cassiopeja
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 873
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp