Stärka högersidan?

loobah

Trådstartare
Nu hoppas jag att den här tråden hamnar rätt. Min häst är väldigt ojämn. Han har tidigare gått löp och jag behöver hjälp med att muskla hans högra sida mer. Och bygga upp den? tips?:D
 
Sv: Stärka högersidan?

Det man får tänka på är att om muskler påverkas så är det aldrig bara muskler som påverkas, eftersom de i sin tur fungerar med så mycket annat! :p Så ta det försiktigt, är mitt råd! Kvalitet framför kvantitet!
Tänk också på att om kroppen är van att användas ojämnt/med en viss teknik, då kan det vara väldigt svårt för hästen att börja använda kroppen på annat sätt, dels just för att så mycket kan vara påverkat, dels för att vissa rörelsemönster/rörelser/användning av vissa muskler kanske inte ens finns kvar i registret, är väldigt svåra t o m för hästen själv att aktivera. Man kan mao inte helt sonika be hästen aktivera det området mer och förvänta sig få svar på det, man får försöka sätta ihop övningar som triggar hästen att börja använda rätt sida/rätt muskulatur, försöka ge hästen förutsättningarna för det (inverka så jämnt som möjligt själv, se till att sadeln ligger rakt över hästen, osv.) och sen vänta ut det hästen klarar av.
Det låter som en lång väg, och det kan det tyvärr vara i vissa fall, men den stora risken man löper annars är att hästen bara "går runt" det och går vad som verkar vara mer jämnt men i själva verket bara en annan typ av kompensation som är svårare att märka. Vilket i sin tur lätt leder till förslitningar och för hög belastning på vissa områden.

Egentligen så är de flesta övningar där hästen "egentligen" behöver använda bärande/balanserande muskulatur för att det ska flyta på bra exempel på såna övningar. Vilket är ganska många! :p Åttor, serpentiner, med ganska svag böjning till en början men att man kanske testar lite mindre volter också för att checka av. Början till bakdelsvändningar dvs lite snävare volt tillbaka, flytta in- ut på volt osv. Men ju mer krävande övningarna är, desto mer accepterande kan man behöva vara på att det kanske inte blir perfekt, men för varje gång den upprepas är chansen lite större att hästen själv lär sig hur den ska hantera sin kropp och anpassa den till övningen. Sen får man tänka på att inte göra samma övning för många gånger i sträck utan kanske nöja sig med 2-3 försök eller några steg i taget (beroende på vad man ber om).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Anna-KarinO
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 994
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag behöver fylla på mitt lager med vinterridbyxor och vill ha era tips! :D Önskvärt är högre midja och gärna softshell/annat lätt...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
10 809
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp