Staket som är inbrottsssäkert?

lady_vip

Trådstartare
Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och vi vågar nu inte använda halva hagen.

En sträcka på ca 300 meter går längs med en 70 väg, där är brett elband uppsatt i nuläget. Som närmast granne en bit ligger ett par industritomter, den första tomten tillhör Skanska och nästa tomt en metallskrot. Dessa har högt industistaket och plank in till sina tomter även mot betet till och har sina infarter från ett annat håll där det då är stora grindar, strålkastare och ja, ni vet, inte något ställe där man står och fifflar med grinden en mörk natt. Så då, för att stjäla metalskrot så har tjuvarna helt sonika tagit vägen genom hästhagen.

Första gången klippte de upp staketet och körde in med bil. Jag har elaggregat som larmar så jag körde upp på vägen och fann det då uppklippt, med alla hästar kvar och som tur var hade tjuvarna gett sig iväg. Vi satte då upp ett staket längre in så att de fick fri passage till Skanska-tomten. Men nästa gång var det inte målet, utan de plockade ner det inre staketet och tog sig då in på metallskroten.
Skrotägaren hjälpte mig då att lägga stora stenbumlingar längs staketet en bit och vi slapp då inbrott nästa år och kunde nyttja hagen.

Året därpå valde de en annan väg, en väg jag inte trodde de skulle ta i första hand och jag kom upp på morgonen och fann trådarna avklippta. Vi la då dit ännu fler stenbumlingar.
Samma sak förra året, vi vågade inte låta några hästar gå på nedre biten men hade ändå staketet helt såklart, även då var de innovativa och lyckades hitta en väg in. Så tydligen är de här tjuvarna beredda att göra ganska mycket arbete för att komma åt skrotet.

I år vågar jag inte ha några hästar på nedre biten, vi kommer antagligen få betesbrist, men det är så fruktansvärt obehagligt att inte veta om staketet kommer vara helt dagen efter.

Men vi har funderat på hur vi ska göra om vi ska kunna utnyttja betet, vi förlorar 3 hektar på detta sättet och det är dessutom den bästa marken som försvinner.

Trästaket var min tanke, men min far menade att med en motorsåg är det ett snabbt jobb. Ännu fler stenar var min tanke, men jag är också rädd att nästa gång kommer de med en hjullastare...
Det dumma i det hela är att hela betet är omringat med stengärden, utom biten längs med vägen, så de kommer verkligen inte in någon annan stans runt betet - inte med normala fordon iaf.

Har ni några tips? Riktigt bra malle i staketet kanske? Någo typ av larm?
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

finns det inga diken som kan fördjupas eller nygrävas eller kanske bara använda det betet dagtid och p
lanera så att man enkelt kan kolla med stängselkollaren om tråden är hel.
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

finns det inga diken som kan fördjupas eller nygrävas eller kanske bara använda det betet dagtid och p
lanera så att man enkelt kan kolla med stängselkollaren om tråden är hel.
Tänkte det också. Riktigt djupa diken stoppar det mesta. Annars trä i kombination med sten. Ägaren till skroten är ju säkert också intresserad av att slippa inbrott på sin skrot så ni kan kanske dela på jobbet? Det gäller ju att göra det så besvärligt som möjligt för tjuvarna så att de väljer att försöka sno åt sig grejor någon annan stans i stället (Det är ju säkerligen koppar de är ute efter från skroten, så några husinbrott är nog inte intressant som alternativ...)
 
Senast ändrad:
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Det är en aluminiumskrot, så tydligen är det också av intresse, men hos Skanska stal de mycket riktigt kopparkabel. Tyvärr verkar det inte som att skrotägaren är så intresserad, de får nog inte med sig så mycket så att denne känner att det är lönt att göra någon större insats, för de får ju klättra över det 3 meter höga plåplanket för att komma in dit.

Dike var ett bra förslag som jag ska se om det är genomförbart.
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Men vilken jobbig situation!

Men som någon längre upp sa, stänga av hagen på natten bara så att hästarna dagtid kan gå i den delen av hagen? För jag antar att det är på nätterna tjuvarna kommer?
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Jo, i teorin går det ju, men jag bor inte på gården så det är inte praktiskt genomförbart, framförallt inte att släppa ner hästarna där på morgonen.
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Kan du fixa ihop en bild eller ritning på det, så kanske någon av oss på forumet kommer på en bra lösning?

Annars låter det som att ett dike + mer sten kan vara den bästa lösningen.
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Jag funderar på om det kanske är görbart med dike + plank (och taggtråd?) och sen vanligt elstaket en bit in mot hästarna?
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Kan du fixa ihop en bild eller ritning på det, så kanske någon av oss på forumet kommer på en bra lösning?

Annars låter det som att ett dike + mer sten kan vara den bästa lösningen.

Extremt enkel bild. Allt det bruna är stengärden eller där vi lagt sten. Det är även stengärden längs hela hagen på utsidan förutom då biten längs vägen.

ritning_zps3bdcaeb7.jpg
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Kan du inte lämna ett par meter mellan ditt staket och industri tomterna? Så behöver de som gör åverkan på staketet hos hästarna gå för bi utan att behöva göra sönder hästarnas staket. Om det går att få till ett dike (som föreslås i trådarna ovan) som följer ditt staket några meter från industritomterna borde buset lämna ditt stängsel i fred hoppas jag.
Men jag förstår att det är oroligt och man vill inte att hästarna kommer ut.
Hoppas det går att finna en bra lösning.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Fler stenbumlingar plus djupt dike, ev järn staket längst vägen om det går att ordna.
Eller så sätter du en grind där med en trevlig uppmaning till ev tjuvar att stänga efter sig när de tjuvat klart, verkar mest hållbart för dig åtminstone...
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Plocka bort stenen närmst skanska tomten från vägen och ge dem helt enkelt en "väg" bred nog att köra in med sina bilar till skrotfirman, på det viset tappar du ju bara en liten del av hagen (skrotfirman kommer säkert inte bli så glad men du löser ditt problem, vill du vara ännu säkrare så gör du dessutom ett dike hela vägen längst med denna "väg" du skapar så att de inte kör ner staketet för att enklare kunna vända eller dylikt.
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Tack för alla svar!

Just att skapa en väg hade nog varit det smartaste. Jag är förvisso ändå rädd att de ta sönder staketet, men då kan man ju kombinera med er andra idé, att se om vi kan låta de beta endast dagtid där nere tills vi ser om staketet får vara i fred. Men de borde ju välja den enklaste vägen in tycker jag.
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Om nu skroten/Skanska har väktare som kommer flera gånger per dygn, borde de inte kunna kolla dina staket när de ändå är där? På Skanskas/skrotens bekostnad så klart! Det är ju DERAS grejer tjuvarna vill åt när de förstör dina staket. :angel:
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Kan inte du och Skanska komma på ett gemensamt sätt att komma ifrån problemet?
 
Sv: Staket som är inbrottsssäkert?

Om nu skroten/Skanska har väktare som kommer flera gånger per dygn, borde de inte kunna kolla dina staket när de ändå är där? På Skanskas/skrotens bekostnad så klart! Det är ju DERAS grejer tjuvarna vill åt när de förstör dina staket. :angel:

De verkar inte intresserade av att mitt staket tas sönder tyvärr.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 235
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 677
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: Nelle
·
M
Övr. Hund Vi har haft hund innan som ni kanske vet. Idag har vi inte det. Våra grindar står alltid öppna nu när vi inte har hund längre. När jag i...
2
Svar
26
· Visningar
3 520
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp