Nä nu Jä***r! *lååångt*

Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Inte en aning, men jag känner inte att det är mitt bekymmer heller?

Jag anser att en jakthund har inte i ett villa område och dess trädgårdar att göra. Jag kanske tycker fel, men tänk om jag haft små barn? dom skulle bli livrädda av detta röjande i trädgården som denna hund ( som jag haft problem och har problem med) gör.

Inget emot jakt för övrigt, men jakt bör bedrivas i skogen ( om det inte är efter trafik skadat djur givetvis) inte i min eller mina grannars trädgårdar där hunden enbart skrämmer katter och barn.

/B
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Hmm OT men hur gör man egentligen med en jakthund "i tjänst" för att den ska hålla sig på rätt jaktmarker? Går det?

Nja det beror ju lite på vilken slags jakthund man har, vi har kortdrivande som ska gå efter djuret en kort bit för att sedan släppa och söka upp hundföraren eller någon av pass skyttarna, vi har dessutom pelj på våran så vi ser ju när han är på väg till "fel" ställe och kan då kalla in honom. Men det är ju tack vare att han jobbar relativt nära oss. Lång drivande hundar så som stövare driver sitt djur i flera timmar och kan alltså hamna rätt långt hemifrån, och då börja virra runt bland hus för att helt enkelt söka kontakt med människor, eftersom de är rätt social djur.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Man sätter GPS på hunden så man ser var jycken är, sticker den utanför marken åker man sonika och hämtar den. Ingen vill ha grannens vilt drivet...

Eller så har man en hund som bara är borta korta, korta stunder och som hittar tillbaka till föraren snabbt.

Jag föredrar det sista.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Våran Granne hade jakt hundar och dem rymde till oss då och då. En gång hade vi våran Schäfer tik och benner sennen tik ute och en schäfer valp.. När mamma försökte Schasa bort hunden så gav sig våra hundar på den. Dok blev den inte skadad men den kom aldrig tillbaka mer till oss inte :) Vi har hästar och föl ochkatter. Då hade vi även får som deras hundar jagade. Men nu har det inte vart något på länge.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Det skulle jag tro, dom andra i jaktlaget har hudar och så vitt jag vet har inte en enda av deras hundar satt så mycket som en tass på våran tomt.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

*kl*
Frågan är om man inte kan hota med jaktbrott tom. Hund som inte jagar (på rätt mark dessutom) ska ju hållas så den hindras från att driva och förfölja vilt. Att sen TS katter inte är vilda djur behöver man ju inte berätta för grannkärringen ;)
Jag hade lämnat in hunden till polisen så hade de fått hämta den där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 927
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag alltså.. som är vansinnig på speciellt ett hundmöte och måste skriva av mig, kanske få något råd. En av mina hundar har varit...
Svar
6
· Visningar
1 414
Senast: Ananas
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 977
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 190
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp