Nä nu Jä***r! *lååångt*

M

Mirela

Vi har haft hund innan som ni kanske vet. Idag har vi inte det. Våra grindar står alltid öppna nu när vi inte har hund längre. När jag i godan ro sitter och dricker kaffe på morgonkvisten hör jag att det är ett jäkla liv på framsidan, så jag går och ser efter. Då utspelar sig ett senario som gör mig förbannad på riktigt.

En hund står vi ett av våra träd närmast ytterdörren. Han pendlar mellan trädet och våran trappa. Hunden kommer inte in under trappan, eller upp i trädet och jag kan inte förstå vad det är han håller på med när han skäller, gräver, spekar och hoppar,Tills jag ser att en av våra katter sitter i trädet och kan bara anta att den andra ligger under trappan.

Jag blir vansinnig och ser att det är en av jägarna i byns hund, en stövare. Jag tar jackan i ena armen och ett gammalt koppel i den andra och klampar ut. Då ser jag att hans fru kommer lungt lullande längs vägen och ser inte ut att bry sig nämnvärt. Jag blir ännu mer förbannad och ryter till på henne att kalla in sin hund (som vid det här laget är tossig och studsar, skäller och är allmänt uppspelt så jag inte får tag i skrället) Frun ser ut att få panik och börjar famla efter en visselpipa i fickan som hunden skiter fullständigt i. Frun står vid grinden och visslar i pipan (som hunden fortfarende skiter i) och gör inga ansatser att försöka få tag i hunden utan står bara där och ser panikslagen ut.

Hunden är så uppspelt att han är blockerad så han lyssnar inte ett skit, när han gör en raid mellan trädet och trappan tar jag helt sonika kopplet, daskar till han på rumpan, varpå hunden stannar upp en halvsekund och jag tar tillfället i akt och slänger mig fram så jag får tag i nackskinnet på den. Hunden blie :eek: och jag kopplar snabbt som attan hunden, ger honom till ägaren och är så arg att jag kokar. När hon sedan har bett om ursäkt har hon förklaring att det är ju faktiskt en jakthund, det är hans instinkter. Ja men har honom kopplad då? var mitt svar. Nej det gick inte att ha hunden kopplad för han är inte VAN vid det. Stackaren får panik när han är kopplad du ser väl själv? Säger hon och hintar lite åt hunden som far runt som en idiot i kopplet, skäller och drar. När jag kontrar med ägandeansvar, kontoll och risker blir hon mer och mer sur, sätter tillslut näsan i vädret och säger kort att han är en jakthund som är och förblir okopplad då han inte kan hjälpa sitt beteende och att det är synd om honom, varpå hon tar hunden går en bit tills hon är i slutet av vårat staket (precis där skogen börjar) kopplar lös hunden och slänger in kopplet på våran tomt.

Jag :eek:

Hur ska jag gå vidare med det här? Jag känner på mig att det här inte är sista gången detta händer och jag är nog inte den sista som råkar ut för det heller (jag syftar på hennes attityd gällande hunden). Hur hade ni gjort? Jag tänker försöka prata med hennes man vid tillfälle (han jobbar mycket och jobbar han inte är han och jagar).

Dom passerar trots allt rätt över våran gårdsplan. Vad gäller?

Långt och förbannat inlägg, säkert luddigt skriver med men finns det någon lyckas tyda det så kom gärna med lite råd hur ni hade reagerat och gjort.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

nästa gång: ta hunden, kasta in den i bilen, åk till polisen och lämna in den som lös hund utan ägare = 600 spänn för å lösa ut den..... :cool:
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Snyggt jobbat med hunden! :bow:

Nu gäller det bara att få ordning på kärringen. :devil:
Även om det är frestande kan det bli olyckliga konsekvenser om du använder smisk, nackgrepp och koppel - fast det nog skulle behövas. Och hagelbössa har du antagligen rätt att använda mot hunden, men knappast mot ägarinnan.

Prata verkar vara att slösa bort varmluft. Och polisen har väl knappast tid att rycka ut. Men du kan ju ringa och höra om de vill ta upp en anmälan.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Det hade vatt nått. Det som gör mig mest orolig är att nästa gång detta händer, det behöver inte vara jag som är utsatt utan kanske någon annan, som inte är hemma, eller hör. Vad händer då om hunden kanske får tag i katten eller vad det nu kan vara? :mad:
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Nej, att skjuta hunden har hon ingen rätt till.

Ring och prata med polisen, om inte annat så blir det förhoppningsvis registrerat någonstans om det skulle hända igen/något värre.
Och ring och prata med mannen om du tror att han är vettigare.

Är inte hunden bekväm i koppel så vänjer man den vid koppel! Har ju svårt att tro att man har nytta av en jakthund som inte går (?) att styra vilka djur den ska jaga och inte heller går att ha kopplad :grin:
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

men hjälp! vad är det för fel på människor! :eek:

lär hunden gå i koppel för helvete! SPECIELLT eftersom det är en jakthund med sina instikter som ägaren har noll koll på.

bra gjort av dig! men nästa gång gör som messy säger
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Förresten, stäng grinden så är katterna iaf tryggare på er tomt. Inte för att det ska behövas men uppenbarligen gör det ju det.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

grinden är stängd (gjordes i samma sekund som hunden satte sista tassen utanför tomten).
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Nej, att skjuta hunden har hon ingen rätt till.

Som du säkert förstår var det ett retoriskt grepp snarare än ett praktiskt tips. Men sanningen är nog att du kan klara dig ganska bra genom att hävda en nödvärnsrätt om dina husdjur eller din boskap attackeras av hund på din egen tomt.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Vi äger inga vapen av något slag så tyvärr. Dessutom hade jag nog aldrig kunnat skuta en hund.

Jag funderar på att prata med ordföranden i jaktlaget. Han är skittrevlig (och till skillnad från andra, ansvarstagande) och är även ordförande i byföreningen som dom har här. Det borde nog ta skruv tycker jag.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Hörde senast idag på radion om att det bara gäller lantbruksdjur. Och en katt som hittat skydd i ett träd är knappast i direkt fara heller. Vad man skriver på internet kan lätt dels misstolkas och dels tas som en sanning. Antingen av TS eller någon annan.

Mirela, det låter som en bra plan!
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter


1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.


2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde.

Borde vara klockrent. Släng fram en kopia på lagen i fråga till kärringen, det skulle jag ha gjort om hon kastat in kopplet och betett sig sådär.. Kanske ringer nån klocka om du har tur. ;)
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Vi äger inga vapen av något slag så tyvärr. Dessutom hade jag nog aldrig kunnat skuta en hund.

Jag funderar på att prata med ordföranden i jaktlaget. Han är skittrevlig (och till skillnad från andra, ansvarstagande) och är även ordförande i byföreningen som dom har här. Det borde nog ta skruv tycker jag.

Låter som om du har en plan. :idea:
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Ja. Jag pratade precis med granntanten vid brevlådan och hon tyckte det hela var heeemskt då hon sett hela förloppet. Så nu kan dom inte komma undan med det heller, granntanten sa dessutom att hunden tidigt i sommras hade vart inne och röjt runt med deras ungdjur i hagen :mad:
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Vi hade tidigare en granne som brukade ta med sig jägare ifrån storstaden. Inget fel i det. Däremot var deras jakthundar störtförtjusta i att tränga upp våra tackor o bäbisar i sin ligghall :(
Samt att jaga hästarna...
Brukade stänga in dem i vedboden tills de var saknade. Men fick precis samma bemötande som du - med total oförstående. Märkligt - jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag insett att min hund ställt till med elände.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

jag tycker man ska vara snäll mot hunden :angel:
men mot ägaren :devil: du gjorde helt rätt mot ägaren! :)
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Otroligt synd att det finns idioter... Vi har oxå jakthund, men dels så jobbar vi stenhårt med att inkallningen ska fungera prickfritt, dels är han kopplad när det behövs och de gånger han faktiskt har stuckit ifrån mig så har det varit till grannen som jag då har bett om ursäkt. Men där har vi en väldigt bra relation så de brukar göra sitt bästa för att "skrämma" hem våran hund och peppar peppar så var det väldigt länge sedan han pyste över dit, men visst skulle han gärna vilja, men då är det upp till mig att hålla så bra koll att han inte får möjligheten till det.
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Jag har samma problem som dig, jakt hund som beroende på säsong löper amok i min trädgård. Jag har vid ett tillfälle kopplat hunden, bundit fast honom i staketet, satt mig i bilen åkt iväg till jägarnas bilar och satt lappar på varenda bil " varsegod kom och hämta er hund hos mig", satte adress och telefonnummer på lappen. Ingen hörde av sig så till slut släppte jag den igen.

Har snackat en del med en jägar kompis om detta, han blir skitsur på mig för han anser att vi som ej vill ha Jakt hundar jagandes i våra villa trädgårdar skrämmer hundarna så dom ej vågar jaga mer!!! och var mitt svar, i min trädgård finns det bara katter att jaga och dom är det inte säsong på.

Jag förstår dock honom, men dom måste även förstå oss som inte vill ha jakthundar i trädgården. Det är lite surt att behöva fälla träd för att få ner katten igen ( har gjort det en gång).

/B
 
Sv: Nä nu Jä***r! *lååångt*

Hmm OT men hur gör man egentligen med en jakthund "i tjänst" för att den ska hålla sig på rätt jaktmarker? Går det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 948
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag alltså.. som är vansinnig på speciellt ett hundmöte och måste skriva av mig, kanske få något råd. En av mina hundar har varit...
Svar
6
· Visningar
1 414
Senast: Ananas
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 986
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 191
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp