Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Vad tråkigt att det blev så här!

Jag tycker dock att det är synd att det inte gick att lösa på något sätt när ni förlorar en stallplats så nära er och en fin anläggning.

Jag hade faktiskt valt att få hyra min egen del av stallet och min egen hage där jag skulle ha hörautomat för lunchfodring alt. fri tillgång på grovfoder.
Alla in- och utsläpp skulle jag ordna själv (alt. lösdrift om möjlighet finns att bygga lösdrift och ordna vattenförsörjning).
Ni sköter er hage, de får sköta (eller "icke-sköta":crazy:) sin hage.

Jag tror nämligen aldrig att era (i mina ögon rätt sunda) krav kommer att gå hand i hand med X och Y som uppenbarligen har en udda och felaktig syn på hästhållning.

Det är nog inte alls fel att den djurinspektör får ta en titt på stället!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Som jag uppfattar det finns det dels inhyrda hästar och dels sex stycken på stället. Det innebär att stallet skulle ha varit förprövat hos Länsstyrelsen innan ni byggde de sista boxarna. Kan komma bli väldigt dyrt nu i efterhand. Vet inte om ni själv går fria från det när det är ni som byggt boxen. Nästa bit är att med så många inackorderingar så ska nog stallägaren ha ett paragraf 16 tillstånd för verksamheten. Vilket då förmodligen inte heller finns. Så en anmälan i det här läget kan bli dels väldigt dyrbar efter som stallet redan är byggt och i drift och dels kan den leda till att inackorderingarna inte får vara kvar.

Lugnast för er och grannsämjan är nog om lugnt och försynt så fort som möjligt flyttar era hästar till ett godkänt stall. Gör det innan ni anmäler också för er egen skull.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Åhh, vad jag kände igen mig när jag läste din historia...just det här att man helt plötsligt utan att man fattar någonting, blivit den "onda" :devil:.Man har gått där och lyssnat på all skit, i mitt fall både från x och y, sedan råkar man säga något harmlöst och vips så blev man den dumma.Om ett tag när ni hamnat i nytt stall och du har fått lite distans till det hela så kommer det kännas mycket bättre!
mvh. Matten
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Herrejösses!:eek: Det värsta är att jag känner igen typen av människa. Helt plösligt vänds alla begrepp upp och ner och man vet inte riktigt vad som hände när helvetet brakade lös...:confused:

Som någon annan skrev, undvik sådana här personer. De är energislukare utav stora mått, och sprider på något sätt också sin negativa energi omkring sig bara genom att vara. Synd bara på stallplatsen, men jag antar att Y också tillhör klientelet då hon ställt sig på Xs "sida" (så fånigt så att det finns inte!).

Försök att inte ta åt dig, det är X och Y som har problem låter det som, inte du! Hoppas du hittar vettiga stallkompisar, de finns, jag lovar! Jag stod i stallet from hell tyckte jag, men nu har jag hittat ett stall som är bra, med härliga:love: stallkompisar som man blir glad av!:):)
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Åhh, vad jag kände igen mig när jag läste din historia...just det här att man helt plötsligt utan att man fattar någonting, blivit den "onda" :devil:.Man har gått där och lyssnat på all skit, i mitt fall både från x och y, sedan råkar man säga något harmlöst och vips så blev man den dumma.Om ett tag när ni hamnat i nytt stall och du har fått lite distans till det hela så kommer det kännas mycket bättre!
mvh. Matten


Haha, du också!:grin: Precis så menade jag men lite luddigare skrivet:angel:
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Mitt jäätelånga inlägg blev nog lite virrigt. I stallet finns 5 boxar + en byggd box i ett rörigt utrymme åt X lånade ponny, vilken nu är återlämnad till ägaren. I vår avdelning finns 2 av de 5 ordinarie boxarna. Dessa var fullstora o byggda på så vis att den innersta hästen måste passera genom den yttersta hästens box för att komma ut. Vi delade av den yttersta boxen till vår minishettis. Det innebär att hon har en box enligt gällande mått precis som vårt halvblod med sin fullstora box. På köpet fick vi då också en gång in till halvblodets box. Vi håller rent o snyggt i vår avdelning.
Dock är det väl så att det måste finnas gödselplatta från 5e hästen?
Vi kommer att flytta våra hästar innan vi anmäler (egosistiskt kanske...).

Sar: vi sköter våra hästar helt själva tills vi hittar något annat stall (eller eget ställe). Vi har också en egen hage åt dem.

Alla: återigen jättejättejättetack för all peppning!
Ni som varit med om något liknande vet så klart hur det känns, man anklagar sig själv hela tiden, vad har jag gjort för fel? är det jag som är dum? osv osv. Jag trodde att i ett litet stall ska man väl kunna ha en god stämning lätt som en plätt, det är ju enkelt att bara säga till om man tycker att något kunde förbättras osv. Jag tänker igenom X beteende under hösten, hur X blivit arg för minsta lilla. Jag tror att h-t hade brutit lös förr eller senare om jag så bara kommenterat att himlen var blå.
Och som någon skrev, efter detta så kan det ju bara bli bättre....
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Så fort det går att ha fem eller fler hästar på ett ställe ska stallet förprövas oavsett om det är ny- till- eller ombyggnad. Så det är helt klart att detta stall skulle ha förprövats innan den sista boxen gjordes. Gödselplattans vara eller icke vara beror mindre på antalet hästar än kur det ser ut i kommunen. I vissa kommuner krävs platta från häst nummer ett i andra kan med mellan fingrarna för många hästar. Det hänger lite på hur miljön är runt om stallet och hur den påverkas av ev utsläpp från gödselhögen.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Ja!!jag tycker att du skall säga till stallägaren. Att man måste sköta hästarna.
O den andra flanen, skulle jag säga till att hon skall gå tll stal:bump:lägaren o gnälla.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Lås in allt du äger eller ta hem det, jag har både sett och hört om saker som "försvunnit" efter såna där bråk i stall. Har också hört om stall där någon varit så förbannad på en annan hästägare att dennes hästar inte fått komma in eller fått mat som "straff".

Hoppas verkligen att ni hittar ett bra stall och slipper såna där hemska människor i framtiden. Jag har träffat min beskärda del men inte i alla stall, lyckligtvis!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Jag har varit i en liknande situation för ungefär 6 år sedan. Jag flyttade min häst till ett litet mysigt stall på landet och trivdes jättebra där. Tyvärr höll det inte i sig så länge. Det fanns två personer där som gjorde mitt hästhållande till ett rent helvete. Jag fick inte förvara min hästs saker i samma utrymme som de andra, för de hade plötsligt kommit på att han har hudsvamp (?), fick inte heller ha mitt foder i foderkammaren osv. Mina saker förvarades i stallägarens snickarboda, där de blev fulla av spåndamm och då mina små fodertunnor var tomma kunde det gå dar innan de fyllde på dem.
Sedan började hemskheterna på allvar. Dessa två människor ansåg att jag inte putsade min sadel tillräckligt ofta så en kväll när jag redan hade varit i stallet tog de min starka sadeltvål och dränkte hela sadeln så att den var så gott som förstörd. Tur så hjälpte min mor mig med den saken och ordnade så att de hamnade ersätta skadorna.
Så blev min häst sjuk, han skadade böjsenan på vänster fram.. Han skulle vila men skrittas från marken varje dag och så skulle benen lindas. En dag hade jag varit och gå med honom, lindat benen och var på väg hem. Så kom jag på att jag hade glömt något efter mig, svänger om för att hämta det. När jag kommer till stallet, ca 10 min efter att jag åkt första gången står dessa två personer och tar bort benlindorna från min sjuka häst!? :eek:
När de ser mig komma frågar de bara vad jag gör där och går lugnt ut från hagen!
Det var inte allt, utan några dagar senare då jag var med min mamma på stan för att handla kläder till skolavslutningen ringer min telefon. Det är en av tjejerna som ringer, helt andfådd, och säger att min häst springer omkring i hagen och benet kommer förstöras helt. Hon ber mig också ringa efter veterinär genast så att han får lugnande och smärtstillande.
Jag åker till stallet och hittar min häst stressad i hagen, med piskrapp i dammet på rumpan och ryggen. Dessutom är min longerpisk inte på samma ställe den varit tidigare.
Den sjuka jäveln hade jagat omkring min häst så att han skulle bli ännu mer sjuk!
Som om detta inte varit tillräckligt fick jag senare veta att tjejens mor hade hållit tät kontakt med min hästs förra ägare och berättat en massa att jag inte hade gett tillräckligt med mat åt hästen då det var dem som inte fyllde på tunnorna, att jag hade gjort så att han blev sjuk osv. Så ägaren krävde att köpa tillbaka hästen, så honom miste jag :(

Så det finns sjuka människor överallt. När detta hände var jag 14 år gammal, och tjejerna lika så. Man kan lugnt säga att lusten att ha häst försvann..
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

KL

Vad fruktansvärt tråkigt Solis!:cry: Lider med dej, jag vet hur det är!

En sån människa går det nog inte att fungera med och man blir helt upptagen av det och tappan glädjen med att åka till stallet.:crazy:

Jag hade två hästar en kort period för länge sen i ett litet stall som skulle varit perfekt på alla sätt. Om det inte varit för en total idiot som jag tror än idag var allvarligt psyksikt sjuk:eek: Det var en kvinna som hade otroligt dåliga kunskaper och la stor vikt vid helt fel saker, samtidigt som hon inte fattade vad som var viktigt i hästhållningen.

Hon hade en gammal häst som var halt varannan dag (eller varje men hon märkte det inte vissa dagar) den kunde inte gå nerför backar, )och det konstaterade hon glatt utan att förstå att den hade ont) den var omusklad och fet. Hon var helt säker på att den bara var stel och red ändå och hoppades att det skulle gå över. Vilket det inte gjorde, det blev värre, men så länge jag var kvar tog hon inte ut veterinär, även om hon åtminstone bara skrittade på slutet pga den var så halt.....:mad:

Ja det finns mängder av exempel. Hon var helt enkelt inte klok och det gjorde att vi blev osams när hennes toikiga idéer kunde gå ut över våra hästar samt ang hennes halta häst......Hon blev galen när jag sa något om det. Helt galen. Skrek och svor och kallade med en massa saker......:cool:

Jag tog hästarna därifrån från en dag till en annan. Det gick inte att ha ont i magen för att åka till stallet:crazy::(

För mej hade det stallet ändå varit en tillfällig lösning i samband med en flytt men jag minns ändå den tiden med fasa. Förstår så väl hur du har det, och jag hoppas ni hittar en bra lösning.

Det låter inte heller bra att vara i ett stall där så mycket är helt fel, att öht bli inblandad i sånt. Så länge förhållandena inte blir bättre i hela stallet och med folket där verkar det svårt att vara kvar:confused:

Tänker på dej och hoppas att ni hittar en lösning snart!!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Jag har varit i en liknande situation för ungefär 6 år sedan. Jag flyttade min häst till ett litet mysigt stall på landet och trivdes jättebra där. Tyvärr höll det inte i sig så länge. Det fanns två personer där som gjorde mitt hästhållande till ett rent helvete. Jag fick inte förvara min hästs saker i samma utrymme som de andra, för de hade plötsligt kommit på att han har hudsvamp (?), fick inte heller ha mitt foder i foderkammaren osv. Mina saker förvarades i stallägarens snickarboda, där de blev fulla av spåndamm och då mina små fodertunnor var tomma kunde det gå dar innan de fyllde på dem.
Sedan började hemskheterna på allvar. Dessa två människor ansåg att jag inte putsade min sadel tillräckligt ofta så en kväll när jag redan hade varit i stallet tog de min starka sadeltvål och dränkte hela sadeln så att den var så gott som förstörd. Tur så hjälpte min mor mig med den saken och ordnade så att de hamnade ersätta skadorna.
Så blev min häst sjuk, han skadade böjsenan på vänster fram.. Han skulle vila men skrittas från marken varje dag och så skulle benen lindas. En dag hade jag varit och gå med honom, lindat benen och var på väg hem. Så kom jag på att jag hade glömt något efter mig, svänger om för att hämta det. När jag kommer till stallet, ca 10 min efter att jag åkt första gången står dessa två personer och tar bort benlindorna från min sjuka häst!? :eek:
När de ser mig komma frågar de bara vad jag gör där och går lugnt ut från hagen!
Det var inte allt, utan några dagar senare då jag var med min mamma på stan för att handla kläder till skolavslutningen ringer min telefon. Det är en av tjejerna som ringer, helt andfådd, och säger att min häst springer omkring i hagen och benet kommer förstöras helt. Hon ber mig också ringa efter veterinär genast så att han får lugnande och smärtstillande.
Jag åker till stallet och hittar min häst stressad i hagen, med piskrapp i dammet på rumpan och ryggen. Dessutom är min longerpisk inte på samma ställe den varit tidigare.
Den sjuka jäveln hade jagat omkring min häst så att han skulle bli ännu mer sjuk!
Som om detta inte varit tillräckligt fick jag senare veta att tjejens mor hade hållit tät kontakt med min hästs förra ägare och berättat en massa att jag inte hade gett tillräckligt med mat åt hästen då det var dem som inte fyllde på tunnorna, att jag hade gjort så att han blev sjuk osv. Så ägaren krävde att köpa tillbaka hästen, så honom miste jag :(

Så det finns sjuka människor överallt. När detta hände var jag 14 år gammal, och tjejerna lika så. Man kan lugnt säga att lusten att ha häst försvann..

Men herregud att ni inte polis anmälde dom?!:eek::mad::(

STACKARS DIG!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

KL

Till TS: Hjälp vilka människor o.O Hoppas du snabbt hittar ett nytt stall! :)
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

*KL*

Tack alla ni som tagit er tid att läsa mitt enormt långa inlägg o ge stöd o uppmuntran. Det har hjälpt mig mycket, jag har kunnat ta mig i kragen när jag varit påväg "nedåt".

Vill bara tala om att det har löst sig för oss. Vi har fått stallplats i ett stall som är det fräschaste jag sett på mycket länge. Stoooora boxar, rent o snyggt o prydligt, riktigt hyfsade hagar o ridvägar, ridbana på gården o ca 5 min skrittväg till närmsta ridhus (med ganska generöst med lediga tider). Nackdelen är att det ligger 1,5 mil från vår bostad, dock får vi låg hyra o träningsmöjligheterna är ju goda.
Så det verkar ordna sig trots allt, sannolikheten att träffa på ytterligare en person av X kaliber är nog inte heller så stor kan man hoppas....
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Vad roligt att du kommer tillbaka med rapport!!!! Vi är ju flera som engagerat oss. Så klart du kommer att "drabbas" av saker där också (människor är människor och hästar är hästar....) - men det kan ju i alla fall inte bli värre än tidigare! Jag förstår förstås att det du HELST skulle vilja är att ha ett BRA ställe (utan knäppgökar) nästgårds! I alla fall -

Jätte-jätte lycka till i nya stallet!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Jag har förstått nu att vi borde polisanmält dem, för det de gjorde var inte rätt. Jag skulle kunnat ta att de frös ut mig osv, men att de gav sig på hästen, det förstår jag inte!
Människor kan kanske förstå varför de blir behandlade illa, utfrysta osv, men det kan inte djuren..

Antar att anledningen till varför vi inte anmälde dem var för att jag var så ung och min mamma inte riktigt visste vems sida hon skulle ta (även hon inser nu att hon borde trott på mina berättelser och det hon såg) och så för att min styvpappa är jordbrukare och vi bodde ju ganska nära dem, så han var rädd att ryktet skulle sprida sig att vi är otrevliga eller nått..

Saknar fortfarande den där hästen, önskar att det vore honom jag möter i stallet varje dag, men istället är det nåt slags surrogat som står där. Klart, jag gillar honom oxo, men helst av allt skulle jag vilja ha tillbaka min travarkille :cry:
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Vad glad över att du sagt upp din stallplats.
Men jag tycker din kommentar var både oförskämt sagd och olämplig.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Men jag tycker din kommentar var både oförskämt sagd och olämplig.

Det tycker inte jag. Men att vara efterklok är lätt och jag tror faktiskt att TS är medveten om olämligheten sedan det gått upp för hennes hur X fungerar. För en "normal" människa hade denna kommentar inte alls varit speciellt uppseendeväckande om man säger den i lite skämtsam ton vilket jag antar har gjorts.

TS: Som flera andra redan skrivit så är personer som X enklast att hantera genom att bara ignorera dem. Det är ingen ide att konfrontera, bråka eller spela med dem då de kan få för sig att ni "spelar i samma lag" och därmed räkna med att du är med på dennes upptåg. Det bästa att göra är att medvetet inte hålla med och vara överens om tex gnäll, alltså att inte ge ett tillfälle där en sådan person kan känna samhörighet med en.
Man kan tycka vad man vill om att man ska bita ifrån osv men faktum är att en person som beter sig på detta vis och är manipulativ, kanske psykiskt sjuk eller annat, inte fungerar på det viset. Ofta får man bara ett ännu större helvete med dem, och väldigt få klarar av att hantera det då. Egenskapen att "bli en ängel" är den mest obehagliga eftersom man då aldrig vet vart man har dem samt alla andra som denne person manipulerat. De kommer tids nog att inse hur denna person är, men det är inte säkert att det går upp för folk samtidigt som för en själv och helt plötsligt står man där med flera emot sig.

Nej, så länge man inte har som yrke att vårda dessa personer så ska man låta bli att beblanda sig med dem, det skapar bara problem och som du säger: Man är i stallet för att umgås med sina hästar och inte för att vara psykolog eller annat åt folket där. Iaf inte jag.
Så, sköt erat eget, se till att ni inte har något som är värt att stjäla samt håll extra koll på era hästar: Jag har varit med om att min häst medvetet misskötts och behandlats illa för att mer eller mindre psykiskt sjuka personer varit osams med mig och det är INTE kul :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 350
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp