Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Solis

Trådstartare
Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry:

Vi har hyrt in våra hästar i närheten av en stor anläggning med ridhus, men i somras blev vi erbjudna att ha våra hästar hos grannen (kallas Y) på bete, ca 6 ha. Härligt! Våra 2 ston gick ihop med Ys 2 valacker, varav den ena är 28 år, och det funkade bra. Tyvärr visade sig Y vara måttligt engagerad. Vi fick själva se efter hagen, det var bara vi som tittade till hästarna. Hade vi inte fyllt på vatten så hade hästarna varit utan… Vi bor dock bara 100 m från stallet o tyckte det var så skönt att få ha dem hemma, vi har tidigare ahft eget stall. Undrade dock lite över Y ointresse, deras hästar var rejält fula i hovarna, den ena hade uppenbarligen skotts någon gång under våren, men skorna trillade av en efter en. Jag har aldrig sett så långa tår förut….

Vi frågade i alla fall om vi kunde få hyra in våra hästar i stallet till hösten (eftersom det kändes som att ha dem som hemma), och det var OK. Den andra hyresgästen (kallas X) hade haft en ponny o en islänning i stallet vilka nu gick på bete vid X sommarstuga. X hade dessutom medddelat att ponnyn (lånad) skulle lämnas tillbaka till ägaren, så X behövde bara en box. Vi kunde då göra iordning boxar till våra 2 hästar i en egen liten avdelning i stallet, det kändes som att ha ett eget ”krypin”. X hade dock haft ponnyn där inne förut o lagt gummimatta på golvet (X använder mkt lite spån). X hade inte städat ur boxen än. När vi håller på att göra klar shettisens box (vi vill börja stalla upp hästarna i månadsskiftet augusti/sept) så kommer plötsligt X tillbaka från betet med BÅDE isis o ponny. X får då bygga en box till ponnyn i andra änden på stallet, vilket vi får intrycket är lite besvärligt, gummimattan får vi själv ta undan från vår shettis box, annars vet vi inte när hästarna hade fått komma in.

Sedan förflyter allt tämligen lugnt. Unghästen är nyss inriden o det är så roligt att kunna rida direkt när man kommer hem från jobbet. Det finns en 60 m ridbana ca 300 m från stallet som vi får låna. Toppen!

Under hela hösten är dock X väldigt snarstucken o grinig. X har hyrt box i ett år (så länge X ägt isisen) nu o är full av klagomål på Y (som vi ju också uppfattat som tämligen ointresserad av sina hästar), dennes hästar (som aldrig rids eller motioneras överhuvudtaget) går ute mkt länge på kvällen. Vid ett tillfälle under hösten glömdes de bort helt o fick vara ute hela natten. Att vara ute till långt in på kvällen är inget vi praktiserar för våra hästar av praktiska skäl, MEN vi har inget som helst problem med att andra gör så, OM det är för hästarnas skull o det ses till att de har mat o vatten när de går ute. I detta fall går hästarna ute av ren bekvämlighet, det has alls ingen koll på tillståndet i hagen. X har stora problem med att dessa hästar går ute, X citat ”klarar inte av att se de lida” utan tar in dem varje kväll. Enligt X uppgift har X fått gjort så hela tiden X hyrt där, samt dessutom mockat sent på kvällarna eftersom Y inte bryr sig alls. Enligt X glömmer de också att ge hästarna mat, de kollar aldrig vattnet. Stallet ser ut som ett bombnedslag med skräp o oskyddade lysrör, trasiga golv, 28-åringen står i en box med en dörr med utskjutande dörrhandtag på en väggen samt halv boxdörr, det är den nedre halvan som saknas, skulle alltså vara lätt för en finurlig häst att kila fast sig där. Jag har många ggr undrat vad en djurskyddsinspektör skulle säga om stallet. Det är vårt ”krypin” som ser ut som ett stall med ordentliga boxar, vi gör vårt bäst för att hålla snyggt där.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Forts:

X säger sig vara så trött på det hela att X ställt sig i kö i ett annat stall längre bort från byn. X har dessutom vid upprepade tillfällen klippt Ys hund utan att ha fått betalt för det, eller ens en reducerig av hyran som tack, vilket X är mkt irriterad över o klagar över vid flera tillfällen.

Snarstuckenheten hos X har visat sig när vi t.ex. påtalat att vi måste hjälpas åt med staketet när det kommer blötsnö. Blötsnö på eltråd är ingen hit, när det dessutom tillåts ligga kvar så länge att det fryser har man ingen säker hage kvar (vilket man ju inte har när tung blötsnö tynger ned tråden heller). Det är bara vi som fått ta ansvar för hagen, varken Y eller X sätter sina fötter frivilligt där.
När X lånade ponny skickades tillbaka så släpptes isisen ihop med de andra hästarna, de hade dittills haft egen hage. Isisen var ganska kaxig vid fodring i hagen o vevade åt de andra hästarna, vilket vi talade om för ägaren. Det var inte populärt, det blev en rejäl avsnsäsning.
Maken påtalade på ett tidigt stadium att det är bra om hästarna kommer ut i rimlig tid på morgonen. Det blev en avsnäsning till svar, X barn måste gå först naturligtvis, hästarna får vänta. Barnen ifråga är 17 o 10 år gamla o borde kanske kunna fixa frukost själva, kan man tycka (vilket vi dock inte sagt). Morgonfodring o utsläpp har dock funkat riktigt bra efter ett rullande schema med Ys dotter, vi o X.

På sista tiden har jag dock börjat spänna mig när X kommer till stallet, jag undrar alltid vad som är fel idag då, vad ska det gnällas på idag? Jag är i stallet för att ägna mig åt våra underbara hästar, jag orkar inte med gnäll o tjafs. Jag vill inte agera psykolog eller ”slagpåse” åt X.
Jag är väldigt blyg men samtidigt rak o jag är hyfsad på att läsa av andra. Under hösten har jag ibland undrat om X försöker framställa Y i ännu sämre dager inför oss. Dock har vi ju fått bekräftat en hel del slarv när hästarna t.ex. glöms bort att tas in, när Ys dotter verkar ta för givet att ”någon annan” ska fixa åt deras hästar. Deras hovslagare var i stallet i augusti/sept, 28-åringen går nu på sommarskor på snö o is i hagen, han vågar knappt röra sig, det har lossnat bitar ur hovarna på travaren. Maken har försökt påtala det på ett snyggt sätt men Y rycker bara på axlarna.

Jag har börjat tycka att det är jobbigt eftersom vi och Y, och uppenbarligen också X, har så HELT olika syn på hästar. Vi vill ge frukost vid 7-8, lunch 11-13, vi middagsfodrar vid 17-18 och ger rejält med kvällshö innan vi går o lägger oss. Vi ser efter våra hästar dagligen o rider unghästen varannan dag. Vi ser till att hovarna är i god kondition, att hästarna är rena o att de rent allmänt mår bra. Detta ses som jättekonstigt i det här stallet där man tar hand om hästarna lite grann när man får tid o lust, när man inte har något annat för sig. Vid lunchen känner Y (och X får vi veta senare) sig jagade med blåslampa för att hinna ge senast 13, det gör väl inget om man ger lunch kl 15 istället (hästarna går ut 7-8 och får då ca 2-3 kg o har inget annat att äta på i hagen). Hästarna får aldrig inkräkta på annat som ska göras. Vi har mer än en gång frågat oss varför dessa personer alls har häst? Status?

Jag har under hela hösten lyckats bita ihop mot snäsiga svar o spydigheter från X. Det har inte varit lätt, jag har kort stubin o har mkt svårt att ta obefogat skit, MEN jag har faktiskt lyckats bita ihop o inte snäsa tillbaka, vilket jag känt mig stolt över.

Igår morse brakade dock h-t lös. Vi skulle rida ut tillsammans. X bor ca 1 km från stallet o MÅSTE alltid ta sin lilla knaggliga bil. På vintern har den dock visat sig lynnig o svårstartad. Jag har själv tidigare haft längre till stallet o då både gått, cyklat o åkt spark. När X, som vanligt tjurig, kommer in i stallet o klagar över bilen så fäller jag obetänksamt den ENORMT HEMSKA OFÖRSKÄMDA kommentaren: ”du kan väl gå o få lite motion så slipper du förlita dig på bilen när det inte är så långt hit”. X blev tvärarg, förstås. Till saken hör att X alltså var försenad, vi hade borstat o sadlat unghästen men inte tränsat än. X säger då att ”jaha, ni är alltså klara om typ 3 min då”, jag svarar att ja, vi är snart klara. ”Jaha, ja, då mockar jag o rider i sedan istället” får jag som svar i MYCKET snäsig ton. Hade det varit jag som var försenad så hade jag ursäktat mig o bett den andra vänta 5 min när jag sadlar min häst. Men X var tjurig o grinig istället. Och med det bemötandet så kände jag heller inge lust att krusa.

När vi ska ta in våra hästar på eftermiddagen så har Y plötsligt kallat till stallmöte redan nästa dag (vi har efterlyst ett stallmöte sedan i augusti, men det var aldrig särskilt angeläget från Ys sida).
På stallmötet tar vi upp en del småsaker o vi bestämmer hur vi gör med luncherna (jag o maken sköter våra hästar själva i egen hage). Sedan kommer den STORA frågan upp, min HEMSKA kommentar om bil o motion en sträcka av 1 km. Det visar sig att senare under gårdagen har X gått in till Y o storbölat över min hemska kommentar om bilen (!?), kommentaren var i ”fel” tonläge tydligen, o sagt att X vill flytta, X klarar inte av att vara kvar i stallet. Jag kläcker ur mig den mindre pedagogiska kommentaren att ”jaså, vill du flytta för min skull nu? För ett par veckor sedan skulle du ju flytta pga Y, du stod ju tom i kö i ett annat stall.” Och får ett fullständigt oförstående svar, nej så har det aldrig varit, X har aldrig velat flytta förut, så det så. Jag blir helt ställd o frågar om allt som X klagat på under hösten. Varpå X med änglalik uppsyn säger att nejdå, så är det verkligen inte, vad håller du på med? Nu har mitt under hösten upptränade tålamod tackat för sig o jag försöker ställa X mot väggen varpå X snattrar som en papegoja oupphörligt, allt för att jag inte ska få en syl i vädret. X har under hela stallmötet dessutom varit såååå kompis o tjenis med Y som hon inför oss snackat skit om hela hösten. Jag orkade inte ta mer skit utan lämnade mötet, och dessutom tyvärr maken i sticket. Jag gick en promenad, jag grät o grät o mådde illa, jag höll på att spy efter vägen.

Jag har mer o mer börjat märka av konstigheter hos X, och ångrar djupt att jag inte tog varningstecknen mer på allvar o lyssnade mer på min intuition, X är snar att snacka skit om andra, X kallar inte vissa ”obekväma” personer vid namn (dit hör numera även jag), X har dessutom visat sig lida av förföljelsemani, jag uppfattar det som att X försöker göra sig mer betydelsefull än vad X är. X framställer sig själv som ett stackars offer, det är jättesynd om X som har råkat ut för den ena o den andra, det finns också kriminalitet i släkten säger X (vet dock inte hur mkt som är sant längre, kanske inget), X kör bil onykter utan några betänkligheter, X kan supa långt fram på natten bara för att 3-4 timmar senare glatt tabilen till stallet 1 km bort genom byn. X lyckas framställa sig som en liten änglaliknande snäll varelse inför de människor X har något att tjäna på. X har t.ex. helt lyckats få Y på sin sida, de är förmodligen gamla ”kompisar”. Alltså samma Y som X ena stunden snackar skit om, sitter X i nästa stund hemma o fikar hos o ondgör sig över andra (t.ex. oss har det visat sig, hon spelar alltså ut oss grannar mot varandra o har lyckats väldigt bra med det, X har också sitt ex som bodyguard, jag är tydligen en mkt farlig person…).

Maken sa naturligtvis upp våra stallplatser på stående fot, vi ska börja leta nya i morgon. Hade jag haft möjlighet så jag jag nödflyttat hästarna ikväll.
Jag mår skitdåligt, känner mig oerhört sviken o illa behandlad. Allt för en kommentar om att kanske kunna gå 1 km…
Det känns oerhört otäckt att ha utsatts o utnyttjats av en person som X, jag har aldrig träffat en så falsk människa förut.
Är det friskt att reagera så häftigt på en sådan kommentar? Är det sunt att som stallägare tycka synd om en sådan ”drabbad” person o dessutom kalla till stallmöte för den typen av kommentar?
Jag vet inte om jag hamnat i snurriga världen, vet bara att det är inte särskilt kul att ha häst nu o jag litar inte på någon annan än min man just nu.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Låter som om du ska vara glad för att ni sagt upp stallplatsen. Dels är det viktigt att man har någorlunda samma hästhållningsprinciper för att det ska fungera, dels verkar den andra inhyrda överkänslig.

Jag tycker inte din kommentar var dum, hade det varit några km hade det varit annorlunda, men 1km är ingenting. Dessutom varför blanda in stallägaren i det hela?

Aja, hoppas du hittar en bättre stallplats så du kan börja njuta av att ha häst igen.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Det finns en i varje stall...jag lovar!
Min trevliga "stall kompis" ser till att jag numera mår riktigt illa av att åka till stallet, det var faktiskt en liknande situation... fast jag kan inte flytta eller fly! Tråkit!! Hoppas du hittar nåt bättre stall men litar inte på de som verker "trevliga" oftast lyser falskheten rakt genom om man tittar en extra gång;)
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Usch! Men jag säger som chloe83 det finns nog en i varje stall! Mina sk kompisar ringer mig mitt i natten och skriker att jag är en borskämt skitunge och att jag och min häst kan dra åt helvete osv osv :mad: Vad har de för jävla rätt att klanka ned så på mig helt plötsligt? :eek: Man blir så jävla förvånad att folk överhuvudtaget beter sig som de gör!

Ta inte åt dig av de som hände utan gå vidare, det blir bara värre av att tänka på det, tro mig, Det är mest synd om de som är så rubbade att håller på såhär. Det som är så jävla irriterande att sådana människor ofta håller maken för andra och låsas som ingenting och skyller ifrånsig, som när jag ringde upp "kompisen" igen och frågar i lugn ton om jag har missat något? varför är hon arg på mig? nej då har jag tydligen varit skitförbannad mot dem osvosv :grin:

Dessutom är det sååå synd om min häst som har en jättekissig box och står med skit upp till knäna osv osv. Jag bli jävligt trött och ska flytta efter sommaren, hur ska jag kunna vänta?!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Jag måste tyvärr hålla med om att man borde kolla en extra gång för folk är inte alltid som de borde. :crazy:

TS: Hoppas att det löser sig och att ni hittar ny stallplats snart.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Vilken j-a soppa! Ja. Du HAR hamnat i snurriga världen och det är bara bra att du kommer därifrån. Y är en kass hyresvärd och X är verkligen stallkompisen från hell! Som flera sagt - dessa människor finns på de flesta ställen - men i ett litet stall kommer man inte undan. Du vet ju att det är du och maken som står för det "sunda" i detta (tur att ni är två!).

Ord på vägen. Det är ett faktum att "förföljelsemani" smittar. Det du varit med om har säkert påverkat ditt förtroende för andra människor (eller hur?). Mitt råd är att du när du flyttar medvetet SER de ljusa sidorna hos dina nya stallkompisar. Man bär med sig sina erfarenheter och när man varit med om det du har finns risk att man blir misstänksam och gör feltolkningar..... Låt inte det drabba dig!

Det är bara synd att "gamla stallet" ligger granne med er bostad. Då tvingas ni konfronteras med skiten varje dag! Åh, vad jag förstår känslan du har i kroppen nu! Håller tummarna för dig och önskar er lycka till!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Bra att ni kommer därifrån, ju fortare desto bättre! Det finns så mycket genomkorkat folk i hästvärlden så man tror inte det är sant förrän man upplever det själv. Jag har, efter mina egna upplevelser, fått väldigt svårt att lita på folk numera. De kan vara hur trevliga som helst ett bra tag och sen helt plötsligt vänder det... Nä, usch!
Försök hitta ett större stall som nån sa. Med ägare som har samma syn på bra hästhållning som du. Om det finns nån sån här människa där så har den inte lika mycket att komma med. I ett litet stall kan han/hon ta över helt och göra vistelsen i stallet till ett rent h*lv*te.
Håller tummarna för att ni hittar en riktigt bra stallplats där ni får trivas:laugh:!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Jag tycker att du ABSOLUT ska anmäla stallägaren så att inspektören kommer och kika på stallet! Tänk på hästarnas bästa!

Och om X beter sig illa så ryt ifrån på skarpen att du inte tollererar sådant!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Jag tycker du belyser ganska bra vad som gått fel :Lyssna inte på människor som är så negativa. Kommer ngn som ska gnälla är det bättre att vänligt förklara att du har inte tid att lyssna på sådant som du inte kan göra ngt åt utan att det är bättre att den tar upp det med den person som det berör. Det finns ett bra ordspråk "den som talar illa om ngn som ej är närvarande talar illa om dig när du är frånvarande."

Det tar tid att lära sig det men det är lättare när man börjar leva efter det.
Lycka till !
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Jag tycker inte att du ska ta åt dig, utan konstatera att din stallkompis har ett djupt stört beteende som du inte kan göra så mycket åt såsom du beskriver det. Det är ganska vanligt att människor med stora psykiska problem håller på med hästar, ofta är det jättebra, andra gånger är det väldigt dåligt när både djur och människor far illa. Försök att inte bry dig särsklit mycket, även om du känner dig väldigt kränkt och sårad, det är inte dig det är fel på, utan den andra personen.
Det du däremot ska göra anser jag, är att anmäla stallägaren till kommunens djurinspektörer, både för stallmiljön och för deras "skötsel" av sina hästar, de är ofta väldigt bra att ha att göra med. Det är mycket viktigt, djur ska inte behöva lida för människors problem.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Tyvärr verkar det finnas en i varje stall, stå på dig du hamnar snart någonstanns där det är bättre.

Annmäl stallet så där blir inspektion...
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Jag tycker att du ABSOLUT ska anmäla stallägaren så att inspektören kommer och kika på stallet! Tänk på hästarnas bästa!

Och om X beter sig illa så ryt ifrån på skarpen att du inte tollererar sådant!

Tyvärr hjälper det väldigt sällan att ryta ifrån när man har att göra med manipulativa personer. Det tas ofta till intäkt för ännu mer klagande, ännu mer problem med den personen. Det enda man kan göra i sådana här situtationer är att helt enkelt flytta därifrån, och undvika personer av denna kaliber för att skydda sig själv.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Sådana där människor har det funnits i varenda stall jag stått i tror jag, oftast är det en singelmänniska utan barn med socialt handikapp som sökt sig till hästar istället, det är min teori i alla fall :angel:. Ingen idé att låta sådana människor knäcka en, för som sagt: dom finns i alla stall!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Det är X som har de stora problemen, denna person måste må oerhört dåligt när h*n håller på som h*n gör. Tycker det är tråkigt att det är du och inte den personen som flyttar, men jag förstår ditt beslut. Man har väl ingen lust att kriga för sin rätt när meningen egentligen är avkopling och fritid i stallet. Det ska vara ett roligt att komma dit, man ska inte behöva få en klump i magen. Frågan är väl vem X nu ska klaga på om hon blir ensam hyresgäst? stackars liten :devil:
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

*KL*

Tack allihop för jättejättejättesnäll peppning!! Jag gråter fortfarande men era ord värmer!

Har idag varit ute och ridit vår underbara häst, våra hästar har fått egen hage o vi sköter dem helt själva tills vi flyttar. Vi har också avsagt oss alla utsläpp av X och Ys hästar, de får fixa det själva.

Någon tyckte att jag skulle anmäla stallet, och det ska jag faktiskt göra, tror det är bra om någon tittar till dessa hästar. Vet inte om stallet inspekterats förut, om det har det förstår jag faktiskt inte hur det har godkänts, med tanke på stall på andra ställen som fått förbättringsorder för småsaker.

Någon tyckte att jag skulle ryta till åt X. Det försökte jag igår, men det funkar inte. Det resulterar bara i att det blir ännu mer synd om den "änglalika" X, denne måste ju som sagt också ha "bodyguard". Tror tyvärr att X inte är helt psykiskt frisk, eller är tämligen säker på det med tanke på beteendet. Att skälla hjälper inte alls. Det är lättare för oss själva att lämna detta stallet. I en "normal" situation kan man vara oense om saker o ting (hästfolk i ett nötskal?), men livet i stallet funkar ändå. I denna situation är det däremot helt ohållbart. Som någon sagt så "smittar" förföljelsemani o jag känner mig rätt osäker själv.

Jag ska verkligen försöka att "se livet från den ljusa sidan" när vi hittar ett nytt ställe. Vet inte om det hjälper att tala om sina upplevelser, kanske är det bättre att helt enkelt bara försöka se det positiva då.
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Jag tycker din inställning är jättesund. Ibland kan man helt enkelt inte dra jämnt med folk, och X verkar inte vara riktigt normal i skallen. Det är bäst att lämna sådana situationer innan de eskalerar till någonting riktigt obehagligt (och farligt). Stå på dig, var glad för dina hästar och din sambo, och jag lovar dig att ditt nästa ställe kommer att vara trevligare. I min erfarenhet finns det en knäppgök på varje ställe, men de är vanligtvis långt mindre otrevliga än X... så det blir definitivt jättebra på nästa ställe. :)
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Oh my God! va jobbigt! Säg upp stallplatsen omedelbart!! Skit i det där. Släpp det, anmäl inte, gör ingenting, lämna det bara! De kommer få sitt! Det är mitt bästa råd. Man önskar att man kunde göra mer för hästarna, men man kan inte hjälpa alla. Var lycklig för dina hästars skull som har det så bra...
LYCKA TILL!

ps. tack och lov har jag bara goa människor runt omkring mig i mitt stall. Känner mig extra tacksam idag!
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

Oj va snurrigt ! Tycker ni gjorde helt rätt som sa upp stallplatserna. Vore det jag som inte kan hålla igen truten hade jag förbannat mig över dem en lång stund. Sånna där människor tål man ju inte ! Hoppas ni hittar ett trevligt stall nu och om ni orkar o vill kan ni ju be djurskyddet ta en titt på Y:s stall och hästar. Tycker inte du gjorde något fel alls, herregud efter alla kommentarer och snäsighet X:s verkat visat dig under hösten och så säger du det där om bilen, hon skulle ju inte stå ut med sig själv egentligen! Vilken typ!

Återigen Lycka till och hoppas ni får tag på en ny stallplats snabbt! :)
 
Sv: Stall"kompis" from hell (Jättelångt)

usch vad jobbigt, men som tidigare skrivit, det finns en sån människa i varje stall...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp