Bukefalos 28 år!

stall/lösdrift. välja?

Eme_liie

Trådstartare
Nu är jag fast i mina tankar och skulle behöva lite andras tankar om vad som kan bli bäst. I december så får jag hem 6 månader föl, har läst och känner lite själv att lösdrift är det absolut bästa men (finns alltid men) så här ser mina val ut:

Alternativ 1:
"mitt stall" ingen lösdrift där har jag min äldre häst som rids m.m Stall ägaren släpper ut på morgonen vid 7. Stor hage plus min häst som kompis blir ju ingen stor flock men hon kommer ändock att ha kompis. Tänkte då låta dem gå ute runt 16 timmar eftersom att de inte får gå ute längre om man inte har lösdrift Och ser ju helst att hon får stå inne så lite som möjligt. Har en till hage som är ännu större och med mer "terräng" så som små diken och en massa träd. Stora boxar bra ljus m.m Jag själv köper in hö å spån tar analys på höt tänkte också köpa halm i sånna fall så att hon alltid har något att plocka med.

Alternativ 2:
Lösdrift ligger ca 10 min gångväg över gärden från mitt stall där jag har den äldre hästen.
Står 5 st islandshästar där så (hon är ett halvblod) så hon kommer inte att få någon kontakt med sen egen stora ras. Har hört att det inte är så bra att släppa halvblod med isisar? varför? någon som kan säga vad som kan hända?
Har hört att isisar har ett litet eget sätt kommer då fölis att ta efter isiar och bli mer som dem i sättet?? De ger Hösilage, kommer även här att ta analys så att jag vet att hon får i sig det hon behöver. Stora hagar om jag inte minns fel så är det avelsston en del och så står det hingstföl där vet inte om det är sålt och flyttar i december och det finns också en ett åring där så det är blandning på åldrar men som sagt isisar.

Alternativ 3:
Går även att ha kvar hos säljaren, lösdrift. men det ligger Långt bort så man kan inte åka dit en gång i veckan och hälsa på :( Vill ju vara med och se henne växa upp. Helt insatt på att man gör i princip inget med föl och åringar förutom att lyfta lite ben kanske last träna och värka hovarna. Men som sagt här kommer jag i princip inte ha någon kontakt med henne.

Alternativ 4:
Leta rätt på annan lösdrift i örebrolän. har sett några stycken men även där så är det islandshästar. Kanske inte är så vanligt att ha stor hästar på lösdrift. Har kanske en lösdrift för stora hästar men där vet de inte än vad för hästar som ska stå där alltså ras och ålder.

Pris spelar ingen roll men lösdriften bervid mitt stall blir billigast. Så kloka råd tas gärna emot. hur skulle ni välja??
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

I vintras hade jag min föling tillsammans med en valack. Inne i box på nätterna och ute i vanlig hage på dagarna.
Sommarbetet har han tillbringat tillsammans med 6 andra 1årshingstar. säkert haft det jättebra men till hösten kommer han hem igen.... Tänkte att han skulle få årets föling som kompis i vinter...
Hur jag gör sen vet jag inte. Jag har också hört att lösdrifter ska vara jättebra men jag känner även dom som har haft som hemma. Det har blivit hästar av allihop fakiskt...
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jo jag läser överallt att man Ska ha på lösdrift. Men tyckte det var konstigt alla kan ju inte ha möjlighet till lösdrift :S

Tänkte också att i maj/juni så får hon åka i väg på sommarbete med andra 09: or. så hon blir inte kvar på lösdriften över sommaren om hon nu ska stå där.

dock så måste jag bestämma mig snart för om jag ska ha henne på stall så måste jag fixa mera hö :)

Hur länge stod din inne?? Och fölis och din 1 åring kommer att gå inne på nätterna igen?
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag skulle välja alternativ 2 och sedan skicka iväg på bete med jämnåriga. Alternativt om det finns någon lösdrift där hon kan vara med jämnåriga redan nu.
Att det är med islandshästar borde inte vara något problem :)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

har verkligen försökt att hitta en lösdrift med samma ålder men finns tyvärr inget som jag kan hitta i örebro. bete har jag tänkt skicka iväg på då med jämnåriga å då spelar det inge roll om man får åka en bit. å ha i närheten vill jag gärna så man kan kolla till hästen en gång i veckan iaf på bete sen så kommer hon få vara bara häst men ska såklart åka ut ibland och se så att hon inte skadat sig eller något :)

har hört att hon kan ta efter islandshästen kanske inte så bra eftersom att hon är halvblod? :) har du egen erfarenhet? :)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

har verkligen försökt att hitta en lösdrift med samma ålder men finns tyvärr inget som jag kan hitta i örebro. bete har jag tänkt skicka iväg på då med jämnåriga å då spelar det inge roll om man får åka en bit. å ha i närheten vill jag gärna så man kan kolla till hästen en gång i veckan iaf på bete sen så kommer hon få vara bara häst men ska såklart åka ut ibland och se så att hon inte skadat sig eller något :)

har hört att hon kan ta efter islandshästen kanske inte så bra eftersom att hon är halvblod? :) har du egen erfarenhet? :)
Vad skulle hon ta efter? Tölten eller?;) På den fronten är det säkert inga problem tror jag. Det skulle kunna vara problem med att få in henne i flocken möjligen. Jag talar bara av egen erfarenhet av en flock islandshästar. Min ponny kom aldrig in i det gänget trots att han har haft lätt för andra hästar. Han stod med den flocken i över ett år, men kom aldrig in i den. Men det gällde en flock, inte alls säkert att det är så ofta. Kanske bara den här flocken som var "rasister".
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Vad skulle hon ta efter? Tölten eller?;)

Jag har träffat en shettis som bodde på en islandshästgård och den hade jättefin tölt :D

Jag skulle försöka med alt 2. Blandade åldrar och fler än en kompis i hagen låter bra.
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Om det är så att hon kommer att gå tillsammans med sin mamma, ev. äldre syskon och andra hon känner hos uppfödaren så hade jag absolut väntat med att ta hem henne tills nästa vår. Jag tycker du har allt att vinna på att göra så, sex månader är väldigt ungt för att helt separera sto och föl tycker i varje fall jag, även om det självklart kan gå bra ändå. :)

Dessutom att få hem sitt föl mitt i mörkaste och kallaste vintern låter inte som någon höjdare precis.
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag hade helt klart låtit henne gå med islandshästarna på lösdrift. :)
Fast jag kanske är lite partisk eftersom jag har både islandshästar och har dem på lösdrift. ;)

I gammeltants flock har vi ungston som är halvblod och det går hur bra som helst. Min tant adopterade henne redan andra dagen vi flyttade dit, det ser dock lite roligt ut eftersom gammeltant är 1.34 och 2-åringen är nog en sådär 1.60...Men båda är fuxar i alla fall. Finns även unghästar i hingstflocken som inte är islandshästar. Funkar jättebra.

Jag har själv en lilleman som är 3 månader, men han står ju redan på gården så han kommer bara att flytta över till hingstflocken med sin bästis när han blir gammal nog att skiljas från sin mamma. Tycker det är toppen att de får vara med jämnåriga och äldre och leka och busa på stora marker. :D

En liten halvblodsmadam som äääälskar sandstället på betet. Har även hittat henne och en jämnårig islänning badandes i någon av de 3 sjöarna flera gånger nu i sommar när det varit jättevarmt.
2009-07-29037.jpg


Mysstund med jämnårig islänning
FlisflockenoFanni022.jpg
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag måste hålla med IIII, 6 månader är på tok för ungt, och du vinner allt på att låta fölet vara föl med sin mamma ett tag till, då får du en stabilare unghäst när du väl tar hem den, och att uppfödaren är med under den tiden är bara ett ännu större plus!:bump:
I din situation skulle jag vänta med att ta hem hästen förens i vår eller sommar, innan hemkomst skulle jag leta upp ett unghästbete över sommaren, gärna samma bete som hästens nya hästflock kommer vara på, och se till att hästen blivit avvänjd ordentligt. Det är mycket skönare att bekanta sig med sin nya häst under sommaren än under mörka, slaskiga, kalla vintern tycker jag.
Välj ett lösdriftstall med 2 stora hagar så att den ena hagen hinner återhämta sig från hästhovar under vintern och då blir det minskad risk för parasiter också. Sen är det skönt om det endå finns tillgång till belyst spolspilta. Kolla så att dom sköter om hagarna, vinskydd och vattnet ordentligt.
Lycka till :D
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Men om jag har förstått det rätt äger inte hon mamman till fölet- det kommer till henne avvand o klart....
Min fölunge lekte lika bra med valacken förra året som han gör i flocken nu... Visst är de fler på betet men han blir ju inte lättare att hantera... Han vill inte gå ifrån sin flock när man kommer... Kanske är det jag som inte brytt mig tillräckligt men det är lite skönt att man kan ta tag i det till hösten när han kommer hem... Det blir nog inte enklare med det när han är 3 och helt förvildad....

Jag är själv mkt mkt kluven. Trodde att jag skulle vara helsåld på lösdrift till han var 3... Kanske är det för att jag fick en hingst till jag har ändrat mig...
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Ne men de jag prata med som även de har isiar sa att hon kunde ta efter betende (har aldirg hört förut att de inte har samma betende som halvblod) det är lite därför jag undrar är ju tänkt att hon ska gå med halvblod sen.

Tölten fattar jag att hon inte tar efter ;) var mer betende jag tänkte på och så. Och de jag pratade med sa att det skulle nog vara svårare att få in ett vuxet halvblod i en islandshäst flock än ett föl hon är ju endå bara 6 månader när hon kommer.

Sen så har jag ju min äldre häst inte långt ifrån och om det skulle bli STORA problem att hon blir mkt uttstött och inte får äta m.m så har jag en tom box i mitt stall så får väl då helt enkelt flytta henne till gammel gubben.

Jag funderar ut alla möjliga senarion vill inte stå i vinter med en liten fölis och inte kunna ha henne någonstans. Men är alltid bra att få lite andra åsikter då jag inte har någon att prata med direkt min mamma har ingen koll. Och jag har koll men man vill jag vill alltid ha fler åsikter :) Strömsholm 3 år känns bra att ha i ryggsäcken :)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

skönt att höra från någon som har erfarenhet av det hela :D

De "islandsmänniskorna" jag har pratat med tror att det är lättare för fölis att komma in i flocken då den är så ung än om jag skulle ställa dit min 18-åring det skulle kunna bli problem. :P

Jag skulle oxå vilja sola i stranden där :)

Å jätte skönt att höra att det funkar :D
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Sök runt lite på ASVH och andra avelsförbund bland uppfödare i dina trakter, kontakta och fråga om det finns möjlighet att få hyra in hästen så den kan gå tillsammans med jämnåriga.
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Till IIII å hast-hund Mamman skall ha föl nästa år och har läst överallt att de inte ska gå kvar hos mamman mycket längre än 6 månader. Och det känns som om man har köpt en häst vill man vara iaf jag vara med från böjan (och då pratar vi inte om att jag ska stå och gosa och skämma bort hästen och träna varje dag) hon kommer att få vara häst och jag kanske åker och kollar till varje dag (inte håller på) utan kollar så att allt ser lugnt ut. Då uppfödaren bor väldigt långt bort så känns det som om jag kommer att missa en massa, och jag kan inte säga till om så mkt. Under sommaren är det tänkt att hon bara ska få vara häst och leka och inte behöva ha mig som en efter hängsen svans. :)

men bra att få flera tankar om det hela
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Känner också lite det att en treåring som inte knappt är klappad på :S sen är det inte min mening att det ska bli någon knä hund absolut inte. Jag pratar om kontakt i gång i veckan för att lyfta lite hovar och lite borsta inget mer seriöst. sen vill jag så klart åka dit utan att man behöver ha kontakt med hästarna för att kolla så att allt funkar.
Är väl inte jätte bra om fölis inte får i sig den mat hon behöver.

Vart nog mer ett svar till alla.

Hur länge gick dina ute om dagarna emelieR? du tar bara in och ut från hage i princip? :)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Ett mkt bra tips det ska jag kolla upp :D Vet dock om rätt mkt stall i örebro trakten och kan inte komma på någon som direkt har en större gård och bedriver avel.. Men ska helt klart kolla upp det tack för ett mkt bra tips :)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Ja- eller rättare sagt släpper in dom i boxen. Skulle behöva leda de mera känner jag. Boxen står i hagen o man är ju lat...
Fast båda är snälla att borsta o lyfta hovar.
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag skulle prioritera att fölis kan leka mycket, för att bygga muskler och stärka kroppen.

Fölis lär behöva ganska mycket kraftigare mat än övriga på isis-lösdriften (isisar är ju lättfödda), är det enkelt att lösa?
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag skulle välja alternativ 3 tills hästen är ungefär 1 år gammal. Då stöter mamman oftast naturligt bort sin unge när hon får en ny att ta hand om. Även om mamman inte är betäckt i år, så tycker jag ändå att det blir en mer lagom ålder för en ung häst att tas från sin mor.

När hästen är 1 år, skulle jag ställa den på lösdriften i alternativ 2. En så ung häst kommer säkert lättare in i en flock, än en äldre häst, samtidigt är unghästen lite äldre och har fått lite mer uppfostran av sin mor.

Jag har erfarenhet av att först ha haft min häst (Nordsvensk) tillsammans med en islandshästflock. Min häst var då 3 år gammal och accepterades inte lätt av flocken, det tog säkert ett par månader innan han var skapligt accepterad, men han hade ändå nog bland de lägsta rangen i flocken.
Därefter hade vi några år senare honom (plus en kallblodstravare som vi ägde då) i en ny islandshästflock. Samma visa där, rejält bortkörda i början, men de hade i alla fall varandra. Kbl-travaren såldes och så köpte vi en till ung 2-årig Nordsvensk istället. Hon blev med en gång accepterad av min Nordsvensk, men islandshästarna ville sätta henne på plats.

Trots allt blev våra två utbölingar aldrig riktigt accepterade i flocken. De var aldrig en total enhet, utan det fanns en gräns mellan dem även ett år senare. Nu var ju som sagt våra hästar betydligt äldre än vad din är, och jag tror att en islandshästflock är mer toleranta ju yngre en nykomling är. :) Det är bra om hästar får möjlighet att röra sig så mycket som möjligt, det är jag övertygade om.

Just nu går våra Nordsvenskar i en lösdrift med 4 halvblod. Behöver jag säga att våra blev rejält bortjagade de första dagarna, även om det blir bättre? Det kommer att ta tid med acceptansen, men det är inte mycket att göra åt. :(
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 008
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp