Bukefalos 28 år!

stall/lösdrift. välja?

Sv: stall/lösdrift. välja?

Mamman skall ha föl nästa år och har läst överallt att de inte ska gå kvar hos mamman mycket längre än 6 månader. Och det känns som om man har köpt en häst vill man vara iaf jag vara med från böjan (och då pratar vi inte om att jag ska stå och gosa och skämma bort hästen och träna varje dag) hon kommer att få vara häst och jag kanske åker och kollar till varje dag (inte håller på) utan kollar så att allt ser lugnt ut.

Jag tror att man har ändrat sig och tycker att det är i tidigaste laget. Flyinge rekomenderar så sent som möjligt, helst att man låter stoet avvänja själv (kolla gärna på deras hemsida, där står en hel del bra information under avel).

Jag förstår att du gärna vill ha hem fölet så fort som möjligt, det hade jag också velat, men jag tror ändå att man vinner på att inte separera föl och sto så tidigt. :)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag skulle välja alternativ 2 och sedan skicka iväg på bete med jämnåriga. Alternativt om det finns någon lösdrift där hon kan vara med jämnåriga redan nu.
Att det är med islandshästar borde inte vara något problem :)

Det var inget problem när min islandshäst fick fostra en halvblodshingst. Han blev en mycket trevlig individ , nu kastrerad tyvärr.
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag hade valt lösdriften närmast dig om jag vore i din sits. Låta hästen växa upp som häst o inte i bur halva dygnet...

Islandshästar är inte "dåligt sällskap" i något avssende så det känns obefogat att vara orolig för. Det är väl snarare så att islandshästar är sundare i sitt beteende gentemot varandra och gentemot människor just för att de är fostrade i flock. Dvs en alldeles utmärkt uppväxt även för en liten halvblodsgrabb! Det är ju alltid bra med jämnåriga men även viktigt med äldre hästar i en flock för av de kan den unga hästen lära sig mycket nyttigt- kanske framförallt respekt!

:) Lycka till med pållen
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag har hört många islandshästägare som säger att Islandshästar trivs bäst med sina egna, och att de har ett "speciellt sätt att umgås". Jag påstår att det är rent bull****. Vi har en lösdrift med två islandshästar, en Morgan, två araber och en D-ponny, och min 1-åriga Morgan är superbästis med den jämnåriga islandshästen och min arab är bästis med D-ponnyn. det förekommer aldrig att hästarna inte förstår varandra eller delar upp sig efter ras, och då har vi haft både andra islandshästar och andra araber i samma flock. De umgås mest med de i samma ålder, så enkelt är det.

Så om jag var du skulle jag börja med lösdriften, just för att de får mer regelbunden motion och matvanor av att vara ute hela tiden (om de får fri tillgång på grovfoder, vill säga). Ditt stall låter som ett bra alternativ också, men jag tycker det är synd att fölis inte har en jämnårig lekkamrat att busa med, och jag ser ingen vits med att ett föl står på box om natten.

Hoppas det blir bra, hur du än gör!
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag kan ju säga att vi även fått in en 22årig gammal travare i flocken i juni. :) Han var ju lite utanför i början, men min gammeltant är en sån som tar hand om alla och dessutom är hon killgalen ;) så i början gick hon mellan honom och flocken, men det tog inte lång tid så var han inne i flocken han med. :) För tillfället går de inte tillsammans men de blir båda överlyckliga när de får träffa varann och då kan man INTE tro att hon är 20 och han 22...;) Snart kommer de att träffas på lösdriften igen. Kommer även komma några ungponnier till hösten vad jag vet.

Frigg och pojkvännen. :)
27maj09079.jpg
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Phu svårt....hm...skulle nog låta lillfölis gå med mor sin till sommaren och sedan skaffa unghästbete, som någon annan i tråden så klokt sa.

Vårt första föl (1999 basjkir) gick med mor sin på lösdrift tills hon ledsnade på honom, han gick med henne länge och blev inte besvärlig på något sätt. Jag tror han mådde himla bra av det och hans mamma också.

Föl nr 2 (2002 frieser) fick vi hem på tok för tidigt... hon var fem månader... Uppfödaren ville bli av med henne och hanteringen där var inte den bästa så det bara blev så. Hon gick sedan med mina gamla hästar som klemade bort henne totalt.. Det var INTE bra och vi har fått arbeta mycket på hennes bufflighet och orespekt... NU 7år senare är hon ljuvlig!

Föl nr 3 (2008 frieser) åkte med mor sin på sommarbete med andra ston och föl (travare). Hon avvandes i då hon var 7mån. Vi hämtade då hem mamman och fölis blev kvar bland alla sina avvanda travarkompisar. De gick på lösdrift och jag tror det var bra men jag led av att hon var skitig och att jag inte hann pyssla och fixa med henne. I sommras var hon kvar på bete med kompisarna och vi tittade till henne då och då. Vi tog hem henne i början av augusti i år...då var hon smal...och jag kände mig arg över att jag inte tagit hem henne tidigare... Nu går hon i hagen med de andra äldre hästarna och hon är en himla go och trevlig häst! Så det blev nog ganska bra ändå trots att hon var på tok för smal. I vinter går hon in i box för att jag vill ha koll på att hon får i sig allt hon ska äta! Slutet gott allting gott!

Hoppas du blev lite klokare om du orkade läsa:)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

De har fri tillgång på hö :P och jag ska ta analys på det så att jag vet att hon får i sig tillräkligt med MJ och smrp. :) och som sagt så har jag ju boxen 10 min från lösdrift så kan ju ta in henne och låta henne stå innen nån timme för att få äta för sig själv i lugn å ro så får man ju se så hon får i sig mat, sen kommer jag ju såklart vara där ofta vid lösdriften inte för att umgås med hästen utan för att se att det är lugnt i flocken och så ser man ju oxå om hon är "mobbad" och inte får äta m.m.
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

jo har hört att det är lättare ju yngre de är.
Men i alla böcker jag läst så står det att de ska max stå hos mamma fram till 7 månader max 6 om mamman ska ha föl igen.. Det är inget jag bara hittar på utan det är vad jag har läst i kända unghäst böcker? :S men det kanske inte stämmer??
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Men unghäst böckerna rekommenderar runt 6 månader. Det är inget som stämmer ?? jag blir lite förvirrad då det ändock är ganska kända unghäst böcker jag har läst. :S
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Det är lite det jag känner att det blir en liten yta även om jag då kommer låta dem vara ute så mkt som möjligt. :) men det lutar åt lösdriften här hemma
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

skönt att höra att det funkar för dig :D

Och det är ju mkt det som gör att jag funderar så mkt på det, det har alltid lutat åt lösdrift då jag vet att det är mkt mkt bättre å ha dem med flera hästar och inte bara min underbara stor häst. Tycker inte heller om box egentligen om inte min stora hade varit så frusen av sig och gillat att komma in så hade han helt klart fått gått på lösdrift (deras natur).
Men man behöver ju lite och jämföra med, och ha en extra plan om det skulle skita sig med den andra :O jag skulle verkligen inte vilja säga aja det löser sig nog på lösdriften och så gör det inte det den vad gör man då liksom :)

det ska vara fritillgång men ska prata med ägaren igen att hon är iförståd på att min kommer ju behöva minst 10 kilo om dagen för att få i sig ordetligt så hon blir stark :D
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jo men sen är det ju det man läst att om mamman ska ha föl igen så är det inte så bra att föl går med mamman hur länge som helst :/ men verkar ju som om att det inte är något problem enligt vissa men undrar oxå då varför de skriver de stora unghäst böckerna :S

Jag ser ju såklart helst att hon får gå i en så stor flock som möjligt men om det nu inte skulle funka så måste man ju ha extra planer.
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

God morgon:)
Jo anledningen till att man rekomenderar att avänja föl vid 6-7 månaders ålder är att det sliter på mamman att ge di längre. Precis som på människor tar den lille krabaten mycket kalcium och vitaminer och energi från mamman. Det är ju viktigt att stoet får "hämta hem" innan hon får nästa föl. Om man tävlar mycket så vill man ju även då att stoet så snart som möjligt får orken åter.
Stona är även mkt olika i sitt moderskap, en del går ner mycket i vikt och är stressade och helt "uppe i" sitt föl. Andra ston skaffar "barnvakt" (ofta ett yngre sto) och diar bara sitt föl, vilar mycket och tar inte speciellt stor skada av att gå länge med sitt föl. Jag vet inte vad forskningen säger om påverkan på fölet? Vore intressant om någon vet?

:)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Slänger in en liten kommentar - det är jag som är uppfödaren :).

Vi har under de senaste åren låtit fölen gå med mamman ända fram till betessläpp (april-maj). Det har funkat otroligt bra! Är det hingstföl får man såklart vara observant på om de börjar intressera sig för stona, men ingen har gjort det än. All ny forskning visar på att detta är det bästa för båda, framförallt för fölets utveckling både fysiologiskt och mentalt. De blir starka individer som får ett otroligt bra psyke.

Det har hos oss överhuvudtaget inte påverkat stonas hull eller förmåga att ta hand om sitt nya föl (som i regel kommer en månad efter att det gamla är avvant).
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Slänger in en liten kommentar - det är jag som är uppfödaren :).

Vi har under de senaste åren låtit fölen gå med mamman ända fram till betessläpp (april-maj). Det har funkat otroligt bra! Är det hingstföl får man såklart vara observant på om de börjar intressera sig för stona, men ingen har gjort det än. All ny forskning visar på att detta är det bästa för båda, framförallt för fölets utveckling både fysiologiskt och mentalt. De blir starka individer som får ett otroligt bra psyke.

Det har hos oss överhuvudtaget inte påverkat stonas hull eller förmåga att ta hand om sitt nya föl (som i regel kommer en månad efter att det gamla är avvant).

Tycker det låter helt rimligt att föl och ston mår bäst av att vara tillsammans länge. (vet inte om det beror på att jag just nu är mammaledig;)) Jag inbillar mig att man tydligt kan se om det inte fungerar? och då får man väl tänka om? Låt fölis gå med mamma sin, det skulle jag göra:)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag tror att du har alldeles rätt! :) Ston och föl är kraftigt bundna till varandra och att separera dem i fölets tidiga ålder (dvs typ det som tidigare varit gängse, 6 mån) kan innebära en väldigt traumatisk upplevelse för både sto och föl. Det bästa är om fölet avvänjs naturligt, när stoet får sitt nya föl. Naturligtvis är ston individer också, vissa ston låter sina tidigare föl gå med dem hur länge som helst, och tycks ha väldigt starka band till sina föl. Andra ston är inte alls så bundna vid sina föl och stöter självmant bort dem när de anser att det är dags.

Du har erfarenhet av tidigare uppfödningar och vet säkert själv erfarenhetsmässigt vad som fungerar bra. Lycka till!
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

det är jag medveten om :) men man blir ju fundersam när man läser en sak och så får man höra en annan :)

Och av det jag läst så uppfattar jag det som om att det är rätt många som hämtar föl vid 6 månder :P

Vill så klart det absolut bästa och då måste få i gång en disskution :) tycker jag lyckats bra sen får man ta allt i å tanke och sedan bestämma sig för hur man ska gör :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 008
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp