Stall med lägenhet?

Centaur

Trådstartare
Undrar vad ni har för erfarenheter/synspunkter på att bygga stall med lägenhet ovanpå eller vid sidan om? Stallet ska isf vara för tre-fyra hästar, rymligt och med sadelkammare och utrymme för foder, spolspilta, bred stallgång. Lägenheten ska jag ha, har väl inga jättekrav, men det ska vara rymligt och snyggt.

Vilka summar tror ni det rör sig om?? Och är det en bra ide med kombinerat stall/boende? :confused:

Kommer att vara på min mormors gård, och vi ska i så fall ta över boningshuset den dagen hon inte kan bo kvar (hon har Alzheimer). Marken är f.n. utarenderat, men det är gott om plats för hästar, och plant så det är inte svårt att anlägga ridbana. Dessutom centralt. Har ju letat hästgård länge nu, men hittar inget som passar i det området som vi vill bo (dvs kustnära i Bohuslän...). Min pappa kom på den här iden, och det lät ju inte helt oaktuelt... :)
 
Låter som en bra idé, tyvärr har jag ingen aning om vad det kommer kosta. Lycka till! :)
 
De låter ju smart :idea: men jag vet inte om jag skulle ha lägenheten ovanpå stallet, ifall det hörs mkt igenom golvet. Det vet jag att det gör på vår klubb där kontor + omklädningsrum ligger på logen ovanför stallet...

Får man fråga vart gården ligger??
 
jag har alltid drömmt om att ha en lägenhet brevid stallet med en plexiglasruta i vardagsrummet - så att man kan se IN till stallet
 
jag ska nu flytta till ett litet hus (jag hyr av de som äger stallet och det stora huset på gården), som ligger ca 2 meter från stallet. jag tycker att det är jätte bra!
då har man nära till stallet, och kan ändå leva "avskilt" från hästarna i huset..
jag tycker det låter som en bra idé, se bara till å isolera ordentligt så det inte hörs in i lägenheten när hästarna sparkar, skrapar, gnäggar etc..
priskostnad har jag ingen aning om.. är det ladugård där nu eller? för då har ni ju grunden liksom, så då sänks ju den allra största kostnaden.
 
Minns att jag för många år sedan var runt i regionen öster om Bremen i Tyskland och såg flera gårdar där det fanns fönster mellan köket och stallet. Du kunde sitta vid köksbordet och ha koll på kusarna.
 
VI har vårat hunddagis och butik med fönster rakt in i stallet. Det är väldigt lyhört! :crazy: Men mysigt!
 
Lägenheten ska jag ha, har väl inga jättekrav, men det ska vara rymligt och snyggt
Inga jättekrav, nä nä.

Om jag får veta storleken och så vad dessa "inga jättekrav" består av, så kan jag ge dig en idé i alla fall.

Men allt ifrån litet och "superenkelt", vilket inte är = rymligt och snyggt, för runt 500 000:- till "rymligt och snyggt" för 1 500 000:-.
Dessutom så behöver jag veta förutsättningarna vad gäller marken, ev. grundläggning och VA samt el.
Vilken uppvärmning skall det vara?
 
Är din mamma ensambarn? Annars ska du nog kolla med hennes syskon vad de tycker och se till att få det skriftligt. Arvsskiften brukar ta fram det sämsta hos folk.

/Soapbubble
 
Jag skulle inte bygga lägenheten ovanpå stallet. Det är lyhört, svårt att ändra på osv. Jag tycker att ett hus brevid är lämpligare. Det finns ett annat skäl till det också och det är att det är väldigt bra att ha ett separat gästhus eller till att hyra ut om sommaren om man vill dryga ut kassan(gäller ju att det är någorlunda attraktivt område naturligtvis).
Men du kanske skulle kolla på prefabricerade hus som tex Hus
Men det kostar 160 000 :- för 50 kvm som exempel. Och då kommer det till en del grejor, räkna med 100 000 :- till minst. Men där är alltså standarden "fritidshus". Bara för att ha som jämförelse nu när ni börjar titta.
Jag har för mig att man säger att när man bygger hus så ligger kostnaden på 10 000:-/kvm som ett riktmärke, men det går ju att få både upp och lite ner. Beror så himla mycket på förutsättningarna, hur mycket ni gör själva och om ni kommer över billigt byggmaterial. En del åker ju till Polen och hämtar material för det är så mycket billigare så det kanske är en idé.
 
Jag har för mig att man säger att när man bygger hus så ligger kostnaden på 10 000:-/kvm som ett riktmärke,
Det var några år sedan.
Nu så får man nog räkna med 15 000:- om man skall ha en bostad med kök och badrum, avlopp samt kallt och varmt vatten.
Och vill man dessutom ha en bättre uppvärmning än direktverkande el, så drar det iväg.
Det kan vara en bra ekonomi i att bygga lägenheten ovanpå stallet, både vid själva byggandet och sedan för uppvärmningen.
Det är inte så svårt att ljudisolera golvet, och det kostar betydligt mindre än att göra en grund till.
 
Har inte tänkt så noga igenom det, är helt på ide-stadiet. men det behöver inte vara lyxigt, bara fräscht och stilrent, med ljust trevirke.
 
men det behöver inte vara lyxigt, bara fräscht och stilrent, med ljust trevirke.
Du, det är INTE billigt.
Jag gissar att du med "ljust trevirke", menar trävirke, och så gissar jag vidare på vitmenad furupanel.

Jag byggde för några år sedan en hall på 11kvm, den är fin och kostade 90 000:- och då är den inte ens färdig.
Klinkergolvet ligger på logen och all panel är inte uppspikad och inget listverk är ditsatt.
Så jag gissar på att en hall kostar 10 000:-/kvm att bygga.
Ett badrum går lös på 100 000:- och ett kök på lika mycket.

Om det slipper att vara "bara fräscht och stilrent, med ljust trevirke", så går det att göra billigare.

Nöjer du dig med vanliga hederliga tapeter och billiga plattor i taken, samt plasmattor på golven.
Ett badrum bestående av en dusch-hörna med draperi och väggar och golv klädda med våtrumsmatta, samt ett enklare kök utan diskmaskin och där spisen har plattor av järn.

Då så kan du nog bygga en lägenhet på 75kvm uppepå stallet för 10 000:-/kvm = 750 000:-. Och då så ingår dragning av el, vatten och avlopp till befintlig anläggning på rimligt avstånd.

Vill du ha ett nytt stall under också?

Lägg till lika mycket till för 4 boxar med stallgång och spolplats samt plats för hö.

Summa 1 500 000:-.
Och jag lovar, det är ingen lyx med i det.
 
Oj, då kanske pappa tycker det är bättre att köpa en egen gård istället, SÅ mkt tror han säkert inte att det kostar. Har hittat ett jättefint ställe nu, om dom styckar upp egendomen så att skogen säljs separat vill säga... Skog för 3 mill+ är inte så aktuelt.

Tack för hjälpen! Vad mkt du vet om allt sånt här! :bow:
 
Jag har gård, och där så har jag byggt både det ena och det andra.

Jag har hållit nere kostnaderna genom att acceptera en låg standard, återanvända befintliga byggnader och vara listig.

Jag skulle nog kunna bygga ett stall med en lägenhet uppepå för halva kostnaden.
Men då så skulle det inte vara vare sig snyggt, rymligt, frächt eller stilrent.
Och inte skulle där finnas någon spolspilta eller uppvärmd sadelkammare.

Men om man kan ta det litet sunkigt, så kan man göra det billigt.

Jag bor sunkigt och mycket billigt.
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 919
Senast: MaRomer
·
Anläggning Hur mycket skulle ni anse att en liten hästgård ökar i värde med en enklare anlagd ridbana? Svår fråga, men generellt? Kanske inte rent...
2
Svar
26
· Visningar
5 923
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 936
Senast: iddiss
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 429
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp