Stall med låga takbjälkar.

A

AnkiMaxenNathalie

Vi har tittat på ett hus som har ett gammal djurstall som (självklart) har för lågt tak. Eller själva taket är inte för lågt utan dom där takbjälkarna eller vad det nu heter. Och tyvärr sitter dom för tätt och på fel ledd för att man ska kunna bygga boxar så takbjälkarna hamnar ovanför boxväggen. Vi gillar huset för övrigt men det är stallet som är kruxet.
Det får inte vara för krångligt eller dyrt att fixa det. (enligt min man. :))
Vi vill ha 4 eller 5 boxar + spolspilta.

Och nu tänkte jag höra med er kloka om vad som är billigast/lämpligast.

Ska man riva ner hela skiten och bygga nytt? (inte billigt skulle jag tro) Och vad skulle det kosta isf? Vi behöver inte ha nå avancerat. Lagligt och enkelt. :)

Eller ska man försöka höja takbjälkarna på nå vis? Är det krångligt?
 
Sv: Stall med låga takbjälkar.

Kan man inte byta ut balkarna över boxarna till tunnare, fast lika starka? Eller förstärka dem ovanifrån och såga ur ovanför boxarna?

Har flr mig att balkarna i vårt stall är ngt låga men det är ok. Däremot kanske det har att göra med placeringen av dem osv. Jag skulle ringa kommunen och fråga.

Samt höra med en snickare/hantverkare om det är möjligt att lösa situationen på ett smidigt sätt. Hör om pris, kanske är det inte så farligt. Och är det dyrt har du ju fått en ide om hur svårt eller krångligt det skulle vara att göra själv. :)

Hoppas det går att lösa och att ni kan köpa gården.
 
Sv: Stall med låga takbjälkar.

Loft uppe på antar jag. Varför inte helt enkelt öppna upp ända upp i nock?
 
Sv: Stall med låga takbjälkar.

Finns juh både möjligheten att sätt nya bjälkar ovanför de nuvarande innertaket o sen riva ner det gamla, gjorde så i vårat hus när vi bygde om en gammal del o ville få högre upp till tak.
Sen kan man juh även sänka golvet, vet att vissa gjort den lösningen i gamla stallbyggnader.
 
Sv: Stall med låga takbjälkar.

Det räcker ju inte bara att ta bort bjälkarna över boxarna. Överallt där hästarna vistas, alltså även stallgången måste ha godkänd takhöjd. Enda stället där du kan ha lägre är där det är boxväggar rakt under, men då måste man tänka på mellanrummet mellan bjälke och boxvägg, det får inte vara så brett/smalt så att det finns någon risk att hästen fastnar.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 543
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 513
Senast: Pilot
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 030
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 164
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp