Stall-ritning

Sv: Stall-ritning

ritning.jpg


har dock inte att ut några mått för sånt suger jag på men om nån skulle vilja får den gärna leka vidare med ritningen :D
 
Sv: Stall-ritning

Den ser väldigt trevlig ut om man bara sätter spolspiltan vid ytterdörren dårå som några här tipsat om. Men boxen längst in där, går det att skjuta in dörren bakom väggen där på någe sätt?
Sitter nu och lurar mer o mer på en loge...
Eller...
Att bygga bara 3 boxar...
Himla svårt det här... Åsså läser jag nu tråden om att bygga i tegel... verkar också spännande men jobbigt... Läste i en hästtidning idag att man får billigare försäkring om man bygger stall i "sten". Min gubbes jobbarkompis hade visst byggt ett stall i sten förra året med polacker som hade gjort jobbet, allt kostade 200,000 för ett helt färdigt stall. Vet dock inte hur stort lr hur många boxar han hade.

Flera som är rit-sugna? ;)
mvh Jezz:cool:
 
Sv: Stall-ritning

Det går ju att dra fram foderförrådet ända till boxen (eller lämna kanske 50 cm för sopborstar och annat) så blir den ju lite större.
 
Sv: Stall-ritning

Här kommer tredje varianten:
http://www.halifax.se/stall3.htm
Då får jag 4 boxar, 1 på 12 kvm, 2 st 10,5 kvm och 1 st 9 kvm.
Sadelkammaren blir på 7,5 kvm och foderförrådet blir 2,1 m bred och 8,6 m lång. Med möjlighet att bygga ett loft ovanpå foderförrådet.
Vad tycker ni nu? Blir sadelkammaren för liten el är den ok?
thanx /Jezz :cool:
 
Sv: Stall-ritning

bästa förslaget hittills enligt min smak... enda funderingen jag har är om foderförådet e för smalt... men de beror ju på vilken typ av foder man har... o de har du säkert lagt in i planeringen... önskar dig all lycka till!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Stall-ritning

Jag gillar fortfarande ritning två bäst, med tillägg för skulle. JAG skulle försöka få in de större boxarna som du har i alt 2.

Men av ritning 1 och 3 är trean klart bäst.

En helt annan sak, jag skulle faktiskt stryka fönstren i spolspiltan om du inte pga av det estetiska från utsidan eller något vill ha dem där.
 
Sv: Stall-ritning

Jag skulle flytta dörren i foderkammaren (så att den hamnar mer mitt på kortsidan) och se till att ha en bred dörr mellan foderkammare och stall. Bra med en extra utrymningsväg vid brand.

Instämmer i att ventilationen ska tänkas igenom ordentligt.
 
Sv: Stall-ritning

Hej
Jag byggde ett nytt stall i fjor som ritning 1. Fast jag hade tre boxar på 12 och en på 9. Annars ser det ut precis som du ritat det är kanon.
 
Sv: Stall-ritning

Glömde säga att foderkammar dörrren har jag i mitten och den är extra bred.
 
Sv: Stall-ritning

Alexandra_W skrev:
Jag gillar fortfarande ritning två bäst, med tillägg för skulle. JAG skulle försöka få in de större boxarna som du har i alt 2.

Men av ritning 1 och 3 är trean klart bäst.

En helt annan sak, jag skulle faktiskt stryka fönstren i spolspiltan om du inte pga av det estetiska från utsidan eller något vill ha dem där.

Lurar lite på det du säger om att stryka fönstren i spolspiltan... Min tanke var att vädra när man spolar så det inte blir så fuktigt i stallet, så därför undrar jag varför du skulle stryka fönstren där?
mvh Jezz
 
Sv: Stall-ritning

Tur man har lite tid på sig :rofl:
Här kommer den fjärde varianten:
http://www.halifax.se/stall4.htm

En extra dörr på långsidan där jag tänkte ha en container utanför, så man kan köra ut skottkärran där. Samt blir det en extra nödutgång. Som ni ser lite utrymme där jämte som man kan ha lite sopborstar, grepar etc. Och då tänkte jag att ovanpå den vänstra delen göra en liten skulle, så man får mera plats till höet. Sadelkammaren blev lite större nu... (ehrm... hur stor sadelkammare behöver man till 4 hästar?)
Tack till alla som orkar engagera sig i mitt lilla stallbygge :bow:
mvh Jezz :cool:
 
Sv: Stall-ritning

Gillade ritning 2 bäst men foderförrådet blir ju lite väl litet. Om du tar den ritningen och byter plats på boxarna så 10,8m2 boxen hamnar i mitten kan man inte då dra ut foderförrådet ända fram till boxväggen och få plats med en boxdörr i hörnet?
Dålig förklaring fråga om du inte förstår.
 
Sv: Stall-ritning

Nu börjar jag att bli riktigt nöjd :angel:
Här kommer den 5:e varianten:
http://www.halifax.se/stall5.htm

4 stora boxar, sadelkammaren blev väldans stor och förrådet hyfsat.
Med en skulle ovanpå.

Tusen tack för alla tips :bow:
Men huruvida det ska vara fönster lr ej i spolspiltan undrar jag ju fortfarande ;)
mvh Jezz :cool:
 
Sv: Stall-ritning

ska du bygga helt nytt så för guds skull släng höet på logen! det finns ingen anledning att ha superstor foderkammare eller!

förvara gärna allt foder som inte är öppnade fodersäckar på logen, och ha en lucka ner och en enkel hissanordning av block och talja ich nät så kan du hissa ner fodersäckar ner i stallet utan problem, och slänga ner hö genom luckan, gör en lucka över varje hästbox så kan du fodra från logen också!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stall-ritning

stallbyggnad.GIF


såhär skulle jag ha byggt:
* 1 spolspilta med gödseldörr bakom, enkelt att slänga ut ev hög som hästen lämnar i spolspiltan (OBS att klä nederdelen av dörren med plåt för att minska risken för rutten dörr)..
* 2 ponny/småhästboxar..
* 3 storhästboxar..
* Foderkammare för enbart det tillskotts och kraftfodret som används, hyllor på båda sidor och fodertavla rakt fram..
* Sadelkammare(isolerad) med isolerad förvaring ovanpå, dvs hål i taket och stege upp så att man kan ha täcken och annat säsongsbetonat ovanpå, även med sånt som inte används och reservgrejer..
 
Sv: Stall-ritning

Tycker BeastieBabes stall var väldigt funktionellt!
Det röstar jag på;)
---------------------------------------------------
I övrigt har vi 3x3metersboxar (nybyggt) till en liten häst på 152 och en stor häst på 167, ingen av dom har några som helst problem att ligga ner eller på annat sätt röra sej i boxen.
Vi har väldigt högt i tak dock, så de ser större ut än vad de är. Sen har vi inga galler, (de står mitt emot varandra.) vilket också gör att det blir mer luftigt.
Har stått i stall med lågt i tak men med samma boxstrlk som ser mycket trångare ut.. Men även där har ingen häst nånsin haft problem att ligga ner eller nåt sånt i boxen. Där har det också stått hästar på 165+.
 
Sv: Stall-ritning

BeastieBabe skrev:
stallbyggnad.GIF


såhär skulle jag ha byggt:
* 1 spolspilta med gödseldörr bakom, enkelt att slänga ut ev hög som hästen lämnar i spolspiltan (OBS att klä nederdelen av dörren med plåt för att minska risken för rutten dörr)..
* 2 ponny/småhästboxar..
* 3 storhästboxar..
* Foderkammare för enbart det tillskotts och kraftfodret som används, hyllor på båda sidor och fodertavla rakt fram..
* Sadelkammare(isolerad) med isolerad förvaring ovanpå, dvs hål i taket och stege upp så att man kan ha täcken och annat säsongsbetonat ovanpå, även med sånt som inte används och reservgrejer..
mvh Jezz

Ser jättefint ut. Dock försvinner lite utrymme på insidan av stallet. Utsidan mäter 9x12 m. Sedan skall läggas en ram m lecaculor runt om som är 20cm bred (och hög). Så på en långsida försvinner 40 cm, likaså på kortsidan sas. Jag tänkte också ha max 4 boxar, eftersom jag inte har så mkt mark att det skulle räcka med bete för mer än 3-4 st. Mycket fiffiga tips. Noterat :idea:
 
Sv: Stall-ritning

okai, jo det försvinner alltid, ytterväggar 30, innerväggar (sadelkammare och foderkammare) 10 cm (dvs 30 mot yttervägg då du måste isolera) och boxväggar 5 cm.. så egentligen försvinner 70 cm på långsidan mot de mindre boxarna.. men en sadelkammare på 3x2,3m är inte toklitet det heller :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 740
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 477
Anläggning Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt? Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 672
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp