Stall-ritning

Sv: Stall-ritning

jezzibell skrev:
mvh Jezz

Ser jättefint ut. Dock försvinner lite utrymme på insidan av stallet. Utsidan mäter 9x12 m. Sedan skall läggas en ram m lecaculor runt om som är 20cm bred (och hög). Så på en långsida försvinner 40 cm, likaså på kortsidan sas. Jag tänkte också ha max 4 boxar, eftersom jag inte har så mkt mark att det skulle räcka med bete för mer än 3-4 st. Mycket fiffiga tips. Noterat :idea:

Men i så fall kan du ju ta bort den boxen som är närmst sadelkammaren,och 3 alternativ:
1. Dela upp det utrymmet som är kvar, mellan boxen bredvid och sadelkammaren.
2. Förlänga boxen på den sidan med 1 meter och använda platsen som blir över till att ställa kärror och grepar på (tror inte du har planerat in det någonstans..?)
3. Låta den plats som blir över gå till att förstora sadelkammaren.
 
Sv: Stall-ritning

stallbyggnad2.GIF

svart=vägg av lättebetongblock, 20 cm
mörkgrå=isolerad innevägg, 10 cm
ljusgrå=boxvägg i trä, 5 cm

och ang skottkärror så blir det mycket bättre att ha dem utanför på gödselplattan, med bara ett litet utskjutande tak över.. har du den inne i sådant litet stall så är den mer nerstökande än smidig.. Grep, sop och sparde kan du förvara i foderkammaren..

varför jag ändrade sadelkammardörren till inåtgående och med plats bakom är att bakom dörren är den ypperliga platsen för att ställa en bokhylla och ha saker(böcker/lindor/smörjhinkar) i, hörn är superbra vid all typ av möblering!

och den "lilla" boxen kan du sätta direkt till vänster om du vill, eller ha duschspiltan direkt till vänster innanför stalldörren och ha lilla boxen där duschspiltan är.. :)
 
Sv: Stall-ritning

https://secure.netpod.us/cgi-bin/broadway/get-a-file.pl/DBEf1j8wflKwUoqS6bbGPlv2An5IGS3pA3weMw2YxOajMy9jUu/foo/stallritning+från+archicad+senaste.pdf




Vi är mitt uppe i ett stallbygge just nu, hälften av ytterväggarn är uppmurade:) Spolspiltan blir precis innanför den stora dörren, det blir en "loge" ovanför stallet på 8*7 meter, ovanför garaget blir det en lägenhet.
Fölboxen kommer man kunna dela av med en vägg till två mindre boxar, (det saknas en dörr på ritningen in till fölboxen).
Ytterväggarna murar vi med 29cm leca, innerväggarna vid spolplatsen blir "fullhöjd" oxå dom murade. Vad tycks, synpunkter tas gärna imot:confused:
 
Sv: Stall-ritning

mallab73 skrev:
https://secure.netpod.us/cgi-bin/broadway/get-a-file.pl/DBEf1j8wflKwUoqS6bbGPlv2An5IGS3pA3weMw2YxOajMy9jUu/foo/stallritning+från+archicad+senaste.pdf




Vi är mitt uppe i ett stallbygge just nu, hälften av ytterväggarn är uppmurade:) Spolspiltan blir precis innanför den stora dörren, det blir en "loge" ovanför stallet på 8*7 meter, ovanför garaget blir det en lägenhet.
Fölboxen kommer man kunna dela av med en vägg till två mindre boxar, (det saknas en dörr på ritningen in till fölboxen).
Ytterväggarna murar vi med 29cm leca, innerväggarna vid spolplatsen blir "fullhöjd" oxå dom murade. Vad tycks, synpunkter tas gärna imot:confused:


Din länk funkade inte... :o /Jezz
 
Sv: Stall-ritning

Nu har jag nog bestämt mig tror jag.

http://www.halifax.se/stall7.htm

Börjar känna mig ganska nöjd.
Själv ska jag ha 2 "mindre" hästar som kommer att stå i de 2 mindre boxarna.

/Jezz
Som snart måste börja leta hästar också :D
 
Sv: Stall-ritning

varför så stort foderförråd? ska ni inte använda logen till något?
 
Sv: Stall-ritning

Här är en ny länk, den förra fungerade ju inte så bra..



https://secure.netpod.us/cgi-bin/broadway/get-a-file.pl/tSSpWNQExiWrcYdKsyLHD8uLVdcA3g6Tt1yZbafsUPlk9v4k5n/foo/stallritning+från+archicad+senaste.pdf







Vi är mitt uppe i ett stallbygge just nu, hälften av ytterväggarn är uppmurade:) Spolspiltan blir precis innanför den stora dörren, det blir en "loge" ovanför stallet på 8*7 meter, ovanför garaget blir det en lägenhet.
Fölboxen kommer man kunna dela av med en vägg till två mindre boxar, (det saknas en dörr på ritningen in till fölboxen).
Ytterväggarna murar vi med 29cm leca, innerväggarna vid spolplatsen blir "fullhöjd" oxå dom murade. Vad tycks, synpunkter tas gärna imot:confused:[/QUOTE]
 
Sv: Stall-ritning

mallab73 skrev:
Här är en ny länk, den förra fungerade ju inte så bra..



https://secure.netpod.us/cgi-bin/broadway/get-a-file.pl/tSSpWNQExiWrcYdKsyLHD8uLVdcA3g6Tt1yZbafsUPlk9v4k5n/foo/stallritning+från+archicad+senaste.pdf







Vi är mitt uppe i ett stallbygge just nu, hälften av ytterväggarn är uppmurade:) Spolspiltan blir precis innanför den stora dörren, det blir en "loge" ovanför stallet på 8*7 meter, ovanför garaget blir det en lägenhet.
Fölboxen kommer man kunna dela av med en vägg till två mindre boxar, (det saknas en dörr på ritningen in till fölboxen).
Ytterväggarna murar vi med 29cm leca, innerväggarna vid spolplatsen blir "fullhöjd" oxå dom murade. Vad tycks, synpunkter tas gärna imot:confused:
[/QUOTE]


hej hej, länken funkar inte nu heller. När jag går dit, så ser det ut så här:
Sorry, the link has either expired or been downloaded too many times

//Jezz
 
Sv: Stall-ritning

*KL*

Förslag sju är riktigt bra. JAG skulle göra sadelkammaren så att man enkelt kan 'byta dörr' där och få en boxdörr. Så har du en box med några enkla justeringar den dag (den dagen brukar ALLTID komma) du behöver/vill ha en till. :angel:

Och så vidhåller jag att du ska bygga skulle alldeles oavsett, men det är ju valfritt...
 
Sv: Stall-ritning

Alexandra_W skrev:
*KL*

Förslag sju är riktigt bra. JAG skulle göra sadelkammaren så att man enkelt kan 'byta dörr' där och få en boxdörr. Så har du en box med några enkla justeringar den dag (den dagen brukar ALLTID komma) du behöver/vill ha en till. :angel:

Och så vidhåller jag att du ska bygga skulle alldeles oavsett, men det är ju valfritt...

Smart idé :idea:
Ja, skulle ska jag också bygga. Det är ju bra att den är där, om man nu skulle behöva den liksom... Kände dock att det var skönt att ha ett större foderförråd för att slippa dra upp o ner höet, men om behovet kommer, så har man den ju.
thanks //Jezz
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 738
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 468
Anläggning Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt? Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 672
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp