Stall-ritning

J

jezzibell

Jag kommer att överösa er med tusen frågor :angel:
Kolla min egna ritning som jag gjort (helt amatörmässigt förstås)

http://www.halifax.se/stall.htm

Jag har skalet att utgå från, 9 x 12 meter.

Nu när jag läser runt här i forumet, så ser jag att många tycker att en box på 9 kvm är på tok för liten. Så, nu blir jag ju förstås väldans osäker... Ska jag göra alla boxarna på 12 kvm, och göra mindre foderförråd, -eller ska jag köra med bara 3 boxar, typ?

Själv ska jag bara ha 2 hästar, men jag tänker lite på framtiden, om man ngn ggn ska sälja, -hur attraktivt stallet skulle vara för ev spekulant etc. Och självklart vill man ju ha det bra till sina egna hästar också.

Sedan lurar jag lite på fönstrena också...
Måste de verkligen vara öppningsbara? (mkt dyrare). Hästarna ska ju liksom i princip bara stå i stallet kvällen/natten, och då har man ju inte fönstrena öppna. Eller är det fiffigt att ha?

Alla tips och synpunkter mottages tacksamt. :bow:
mvh Jezz
 
Sv: Stall-ritning

9 kvm är INTE för litet, det är helt okej om hästen inte är en bjässe.
Hur ofta står en häst inne egentligen?
Jag har iaf min häst inne några få timmar om natten..

Det är ju trots allt ett rekomenderat mått.

Det är inget tvång med öppningsbara fönster så vitt jag vet, en del har det så hästarna kan stå å kika ut, men de har förmodligen inte sina hästar ute så mkt kanske...

Satsa på vanliga fönster med galler framför, det har vi.
Funkar bra, klurigt ibland om man ska putsa dem, men det görs väldigt sällan.

Jag tycker att din ritning var bra, och jag tror inte du vill ha litet foder/strö förråd, hellre för stort än för litet.
 
Sv: Stall-ritning

Jag har läst i andra trådar här på forumet om spolspiltor. Där de har fått råd från djurskyddsinspektören att ha spolspiltan i eget utrymme. Annars krävdes det separat ventilation p.g.a fukten.
Det kan ju vara bra att höra med inspektörn, de brukar hjälpsamma och komma med goda råd.
 
Sv: Stall-ritning

Håller med bonde; Var noga med hur du ventilerar bort fukt och värme från spolspiltan. Jag skulle ha lagt spolspiltan så långt bort från foderrummet som möjligt.
 
Sv: Stall-ritning

Hur stora hästar har du? Är de större än 160 cm i mankhöjd tycker jag att de ska ha större boxar om det är möjligt. Det som står i rekommendationerna är minimimått. Om du inte kommer att duscha hästar dagligen och väggen mot foderutrymmet är isolerad och att ventilation finns, så är det nog ingen fara med fukten. Öppningsbara fönster är trevligt men varför inte göra stalldörren i en över och en underdel, så kan man få in luft den vägen.Stallet är ju inte så stort. Lycka till!!
 
Sv: Stall-ritning

För mig har öppningsbara fönster en viktig funktion - de hjälper till att reglera luften, både fuktigheten och den allmänna genomströmningen. Samt om det dammar mycket under en period är det underbart att kunna ha alla fönster öppna en liten glipa, så att luftgenomströmningen aldrig stannar av. Smaken är som baken, men jag kräver öppningsbara fönster i mitt stall, om det inte bevisligen finns någon annan form av superbra ventilering. Men jag tycker att den naturliga ventileringen är bäst, så länge det inte blir dragigt. Sätter du därtill ett fönster samt utluftsventil vid spolspiltan så borde den inte vara så svår att hålla torr och mögelfri.

Om spolen ska hamna så långt ifrån fodret som möjligt, så kanske du kan byta plats på den och den stora boxen bara? Då hamnar ju dörren nära spolen också, vilket ger ännu bättre ventilation. Och hur praktiskt är det inte att bara kunna svänga in hästen i spolspiltan direkt innanför dörren, om den kommer in med lera upp till magen eller ett sår som ska tvättas? :)
 
Sv: Stall-ritning

Mina boxar är ca 9 kvm och min häst på 1,58 kan ledigt gå runt i den och sträcka ut sig mm. Viktigare med takhöjden om du har en större häst.

Mina fönster är icke öppningsbara men jag har alltid innerdörren öppen och dessutom en "taklucka" så att luften kan cirkulera. Se till att ha en bra ventilation så ska det gå bra.
 
Sv: Stall-ritning

Det är INTE ett rekommenderat mått. Det är ett MINIMImått.

Jag skulle absolut vilja ha större boxar än 9 kvm. Speciellt om jag hade möjlighet att välja om jag bygger själv. Finns liksom ingen anledning att snåla på utrymmet om man har plats.
 
Sv: Stall-ritning

ett litet tips.. byt plats på boxen på 12 kvm och spolspiltan... den är bättre att ha den vid ingången då man slipper smutsa ner hela golvet med leriga hovar om spolspiltan ligger långt in i stallet... dessutom är det väl bra om den är vid dörren då vattnet åker bort lättare för där e det luftigare...
 
Sv: Stall-ritning

Tips!

Ring länsstyrelsen och gå igenom dina planer! De har jättebra tips att komma med om allt möjligt!
 
Sv: Stall-ritning

Jag tycker inte att det är bra att ha boxdörrarna mitt på fronten. Sen skulle jag nog försöka ha en hel vägg mot spolspiltan, och ha dörren direkt ut. Det blir rätt fuktigt när man spolar, och när det blöta golvet ska torka.
 
Sv: Stall-ritning

Jag skulle DEFINITIVT bygga alla boxar om 12 kvm, ju större dessto bättre. 9 kvm är minimimått, och bygger man större boxar direkt så är man så att säga garderad, om man så väljer att betäcka och få föl, skaffa en 170 cm häst eller vad det nu är så är då boxarna tillräckligt stora. Kan vara en fördel vid försäljning med.

Och som de andra säger - byt plats på spolspiltan och 12 kvmboxen.

Foderförrådet - ska du ha hö och sånt där med? Annars känns det väääldigt stort? Jag skulle minska ner det rejält, och som sagt bygga tre stora boxar där 9 kvm-boxarna ligger nu. Bygg skulle om du vill ha mer foderutrymme.

Sen skulle jag placera om dörrarna så de är i 'änden' av fronten och inte mitt på. JAG gillar när dörrarna är 'i bredd', dvs om du har två boxar bredvid varandra så hamnar dörrarna bredvid varandra. Underlättar väldigt om/när man vill ta ut två hästar samtidigt, dessutom ger det om du har galler på fronterna men öppna dörrar t ex mer plats att stå på utan att någon häst når. Och så kan hästarna ha kontakt över dörrarna (bredvid varandra)

Men ser ut att kunna bli ett riktigt trevligt litet stall =)

Hur har du tänkt dig med ventilationen? Du får ju ganska 'många' hästar på liten yta vid 'full beläggning'?
 
Sv: Stall-ritning

3 m stallgång har vi också, och det behöver man så ha kvar den!

Men gör boxarna 10,5 kvm, dvs 3x3,5m. Boxar i den storleken känns mycket större än 9kvm, och så länge du inte ska ha stor häst med föl så behövs ju egentligen inte 12kvm.
Sätter du 2st 10,5kvm boxar på var sida gången så spar du 1 meter mot om de varit 12kvm.
Sen sätter du duschen och sadelkammaren mitt emot varandra, kanske krymper in en aning på foderförrådet så att dushcen inte blir för smal.
 
Sv: Stall-ritning

en spolplatta på stall plan , så slipper du det där med fukten ..
 
Sv: Stall-ritning

Oj, vad många bra tips :bow:
Nej, jag har inget annat foderutrymme, så tänkte ha plats med hö, torv och kraftfoder etc.
Om jag gör en skulle... blir det inte sämre med ventilationen då?
Bra tips med spolspiltan intill dörren. Och tipset med platta utanför... låter bra. Men behöver man då verkligen en spolspilta på insidan?
Ang dörrarna så har jag ritat lite dumt, för jag har tänkt å köpa sådana däringa monteringsfärdiga med skjutdörr... Vi har nämligen tummen mitt i handen ;)
Ska börja fila på en ny ritning.
 
Sv: Stall-ritning

hästsko skrev:
en spolplatta på stall plan , så slipper du det där med fukten ..

men om man vill spola av hästen på vintern ? då är de inte bra att ha den utomhus :smirk: ;)
 
Sv: Stall-ritning

2:an definitivt tycker jag, den är riktigt, riktigt bra ju =) Gör gärna en hel vägg mellan spolspiltan och boxen, samt lägg tak på spolspiltan och ordentligt utsugsfläkt för att få ut fukten.

Ang skulle så behöver det inte ge sämre ventilation alls, det beror helt på hur du bygger ventilationen. Det du däremot absolut INTE ska göra är att ha friskluftsintag från skullen så att säga, då får du dålig luft i stallet. Men rätt byggt påverkar skullen inte alls stallklimatet (mer än att det blir lite varmare iom att det är mindre utrymme för hästarna att värma upp iom lägre i takhöjd) Ett sätt kan ju vara att bygga ett extra foderrum utanför stallet, som en tillbyggnad?

Skulle eller någon annan form av tillbyggnad för att kunna lagra en större mängd hö och/eller halm tror jag du har igen om dus kulle sälja någon dag, iom att alla inte kan eller vill hämta/få hem hö i 'småportioner' utan vill ta hem hela årsförbrukningen på en gång.
 
Sv: Stall-ritning

tror du vill ha ett större foderföråd än det du ritat i 2an... mitt foderföråd är 7,5X 5,5m o jag har ett halvblod o en shettis... där förvarar jag hö, torv, shettisens kärra och ett skåp där jag har hästgrejor jag inte använder.... o då e de ganska fullt...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 712
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 357
Anläggning Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt? Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 669
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp