Nathalies planer

Trådstartare
Hej på er!
På vår lilla minitomt på 2000kvm ska vi bygga ett pyttestall till två minishettisar. Innan någon förbarmar sig vill jag tillägga att det finns gott om hagar runt om och jag tänker att vi ordnar med inackordering så de får en större yta också ibland att röra sig på.
Dock några frågor. Vi bor i ett icke detaljplanerat område, grannarna som är nära har lämnat sin godkännande. Jag läser reglerna utan och innan och blir dock inte riktigt klok.
Behöver jag bygglov på ett stall som är under 20kvm? Tänkte med tanke på regler kring attefallshus..
Behöver det även förprovas om de kommer att vara med i en verksamhet?
Behöver jag tänka på vår brunnsborrning, och isåfall hur långt ifrån kan hagen vara utan att vattnet skadas? Hur långt ifrån behöver gödselstacken vara?

Någon som har erfarenhet av minishettisar? Om de körs parvis hur mycket kan de då dra? Jag har hört tre gånger sin vikt men det känns väldigt mycket..
Övrig fråga, någon som vet växter som kan vara i anslutning till hästarna utan att de är farliga? Har hört att syrener och svarta vinbär fungerar någon som har mer förslag.

Många frågor. Jättetacksam för svar💫🐴🐴
 
Hej på er!
På vår lilla minitomt på 2000kvm ska vi bygga ett pyttestall till två minishettisar. Innan någon förbarmar sig vill jag tillägga att det finns gott om hagar runt om och jag tänker att vi ordnar med inackordering så de får en större yta också ibland att röra sig på.
Dock några frågor. Vi bor i ett icke detaljplanerat område, grannarna som är nära har lämnat sin godkännande. Jag läser reglerna utan och innan och blir dock inte riktigt klok.
Behöver jag bygglov på ett stall som är under 20kvm? Tänkte med tanke på regler kring attefallshus..
Behöver det även förprovas om de kommer att vara med i en verksamhet?
Behöver jag tänka på vår brunnsborrning, och isåfall hur långt ifrån kan hagen vara utan att vattnet skadas? Hur långt ifrån behöver gödselstacken vara?

Någon som har erfarenhet av minishettisar? Om de körs parvis hur mycket kan de då dra? Jag har hört tre gånger sin vikt men det känns väldigt mycket..
Övrig fråga, någon som vet växter som kan vara i anslutning till hästarna utan att de är farliga? Har hört att syrener och svarta vinbär fungerar någon som har mer förslag.

Många frågor. Jättetacksam för svar💫🐴🐴

Tror det är bättre att du hyr in dig istället..
 
Har en i min närhet som varit/är med om liknande. Bygga stall på liten gård i närheten av andra bostadshus. Kan säga att det har gått så långt som till domstolen. Vill inte skriva något mer ingående men det har varit en lång och psykisk påfrestande för denne person. Så tänk till en extra gång innan ni bygger.
 
Hej på er!
På vår lilla minitomt på 2000kvm ska vi bygga ett pyttestall till två minishettisar. Innan någon förbarmar sig vill jag tillägga att det finns gott om hagar runt om och jag tänker att vi ordnar med inackordering så de får en större yta också ibland att röra sig på.
Dock några frågor. Vi bor i ett icke detaljplanerat område, grannarna som är nära har lämnat sin godkännande. Jag läser reglerna utan och innan och blir dock inte riktigt klok.
Behöver jag bygglov på ett stall som är under 20kvm? Tänkte med tanke på regler kring attefallshus..
Behöver det även förprovas om de kommer att vara med i en verksamhet?
Behöver jag tänka på vår brunnsborrning, och isåfall hur långt ifrån kan hagen vara utan att vattnet skadas? Hur långt ifrån behöver gödselstacken vara?

Någon som har erfarenhet av minishettisar? Om de körs parvis hur mycket kan de då dra? Jag har hört tre gånger sin vikt men det känns väldigt mycket..
Övrig fråga, någon som vet växter som kan vara i anslutning till hästarna utan att de är farliga? Har hört att syrener och svarta vinbär fungerar någon som har mer förslag.

Många frågor. Jättetacksam för svar💫🐴🐴
Vad är tomten klassad som? Är det en vanlig villatomt tror jag det blir mellan mycket svår till omöjligt om du inte har arrende på mark nära stallet.

Lättast är att höra med kommunen du bor i.
 
När det gäller brunnen så beror det en del på vilken typ av mark det är. Här där jag bor är det krav på minst 50meter från stall och gödseplatta.
Lite samma sak när det gäller gödseln dels förvaring men även spridningsareal eller annan lösning. Kolla med miljökontoret hos kommunen vad som gäller just där ni bor.
 
Tack alla för svar! Jag har pratat både med miljökontoret samt kommunen gällande bygglov. Det var jättebra med svaren jag fick här för då kunde jag ställa extra frågor. Det löser sig dock fint här på samtliga punkter. Är inget detaljområde, grannarna har lämnat skriftlig ok och enligt miljökontoret var det ok att göra med gödslet som jag tänkt ( enorma kompostbehållare där allt blandas med matavfall). Stallet är såpass litet att det gick under attefall, det har såklart andra krav på sig men inget bygglov behövdes. Så, puh☺️😅 Nu är det ett steg närmare, kul!
 
Min kompis har minishettisar som körponnysar, hon hyrde in dem hos mig på lösdrift tidigare. Hennes vagn som hon använder till tävlingar väger nog kring 100 kg och sedan två vuxna människor på det så drar de utan problem 250-300 kg iaf när de körs i par. :)

Ang växter så räkna med att de äter upp allt de får tag på.... :p Men mina granträd överlevde. De andra träden och buskarna fick hägnas in med nät.
 
Min kompis har minishettisar som körponnysar, hon hyrde in dem hos mig på lösdrift tidigare. Hennes vagn som hon använder till tävlingar väger nog kring 100 kg och sedan två vuxna människor på det så drar de utan problem 250-300 kg iaf när de körs i par. :)

Ang växter så räkna med att de äter upp allt de får tag på.... :p Men mina granträd överlevde. De andra träden och buskarna fick hägnas in med nät.
 
Åh! Tack för svar! Det är inte helt enkelt detta. Hittar information men få som gjort de i verkligheten. De känns så små... och tack ang växterna. Jag försöker mest sondera ut om något kan vara nära utan att bli mat... Jag får nog ge upp där🙈
 
Lättast och billigast är att göra en ligghall alternativt 2 uteboxar
Jag har gått i de tankarna jag med! Det blir dock ett vanligt stall.. Men jag tänker att inget hindrar att ha det öppet med hagen enda inpå under sommaren. Då kan de traska lite fram och tillbaka som de vill. Det behövs enligt bestämmelser en sjukbox om någon av de blir sjuka och det kan vara skönt på vintern att stå i ett stall med värme och fixa...
 
Hej på er!
På vår lilla minitomt på 2000kvm ska vi bygga ett pyttestall till två minishettisar. Innan någon förbarmar sig vill jag tillägga att det finns gott om hagar runt om och jag tänker att vi ordnar med inackordering så de får en större yta också ibland att röra sig på.
Dock några frågor. Vi bor i ett icke detaljplanerat område, grannarna som är nära har lämnat sin godkännande. Jag läser reglerna utan och innan och blir dock inte riktigt klok.
Behöver jag bygglov på ett stall som är under 20kvm? Tänkte med tanke på regler kring attefallshus..
Behöver det även förprovas om de kommer att vara med i en verksamhet?
Behöver jag tänka på vår brunnsborrning, och isåfall hur långt ifrån kan hagen vara utan att vattnet skadas? Hur långt ifrån behöver gödselstacken vara?

Någon som har erfarenhet av minishettisar? Om de körs parvis hur mycket kan de då dra? Jag har hört tre gånger sin vikt men det känns väldigt mycket..
Övrig fråga, någon som vet växter som kan vara i anslutning till hästarna utan att de är farliga? Har hört att syrener och svarta vinbär fungerar någon som har mer förslag.

Många frågor. Jättetacksam för svar💫🐴🐴
 
Haft stall hemma. Fungerat utmärkt.
Lägg inte gödselförvaringen in till dricksvatten runnen. Har du rasthage nära va brunnen mocka hagen dagligen.

Glöm inte bort hö förvaring o strö, och en ok skötselplats.

Har grannarna godkänt ska det inte va några problem.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 765
Senast: svea
·
A
Hästmänniskan Jag har en unghäst som jag tyckte mig nästintill ha hittat den perfekta stallplatsen. Stora och kuperade hagar, lekkompisar och schysta...
2
Svar
38
· Visningar
4 681
Senast: zillax89
·
L
Hästmänniskan Stallbygget fortskrider... Börjar nu att fundera på el och vatten. Vad ska jag tänka på? Elvattenkoppar är jag inne på men tycker det...
Svar
15
· Visningar
5 077
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp