Haft stall hemma. Fungerat utmärkt.
Lägg inte gödselförvaringen in till dricksvatten runnen. Har du rasthage nära va brunnen mocka hagen dagligen.

Glöm inte bort hö förvaring o strö, och en ok skötselplats.

Har grannarna godkänt ska det inte va några problem.
Tusen tack! Vi har sån tur har en granne med stall som vi får köpa hö och strö hos dvs behöver inte så stort utrymme hemma. Vi tänkte lägga hagen 15m från brunnen, det borde räcka hoppas jag?😳 Känns mysigt och så roligt. De har varit hemma och gjutit plattan nu. Så nu är jag i tankarna minishettisar eller falabella🙈 Vilket lyxproblem!
 
Tusen tack! Vi har sån tur har en granne med stall som vi får köpa hö och strö hos dvs behöver inte så stort utrymme hemma. Vi tänkte lägga hagen 15m från brunnen, det borde räcka hoppas jag?😳 Känns mysigt och så roligt. De har varit hemma och gjutit plattan nu. Så nu är jag i tankarna minishettisar eller falabella🙈 Vilket lyxproblem!

Jag hade rasthagen/grushagen kloss in på vattenbrunnen. Tog flera vattenprover aldrig några problem. Mockade hagen dagligen.

Det är mysigt att kunna se dom genom fönstret på huset❤️
 
Jag hade rasthagen/grushagen kloss in på vattenbrunnen. Tog flera vattenprover aldrig några problem. Mockade hagen dagligen.

Det är mysigt att kunna se dom genom fönstret på huset❤
Vad härligt❤️ Det ska bli fantastiskt med närheten. Det innebär att det kommer bli väldigt många ” kort-stunder” med minisarna. Mycket tillsyn, det är bra.
 
Vad härligt❤️ Det ska bli fantastiskt med närheten. Det innebär att det kommer bli väldigt många ” kort-stunder” med minisarna. Mycket tillsyn, det är bra.

Ja det är så skönt även om det är slitigt in i mellan att ha eget stall.

Löste lunch fodring med mekanisk timer från Feedx i från Åmål tor jag företaget finns.
Samt en natt fodring med lika dan 6 timmar timer. Riggade så små maskiga hönäten precis nåde golvet i boxarna ( mina hästar va oskodda) när hö äten var ned släppta. Lite rep som gick av vid 159-160 kgs tryck och ringar och krokar och funderande så funkade det toppen bra, så fick hästarna natta mat.

Det är super gott att ha hästarna hemma. Och man ser dom ofta och lätt att gå ut och se till dom.
 
Du har ju redan fått ok från kommunen och grannarna så det är väl bara skrida till verket :)
Tänker ändå att det kan vara bra nu när du ska bygga att du även tänker mer längre fram. Eftersom det är begränsad yta tycker jag det är smart att man bygger så att det i framtiden går att bygga om smidigt till ett annat ändamål. Tex garage, verksdag eller något annat. Om du säljer någon gång eller ändrade omständigheter.
 
Ja det är så skönt även om det är slitigt in i mellan att ha eget stall.

Löste lunch fodring med mekanisk timer från Feedx i från Åmål tor jag företaget finns.
Samt en natt fodring med lika dan 6 timmar timer. Riggade så små maskiga hönäten precis nåde golvet i boxarna ( mina hästar va oskodda) när hö äten var ned släppta. Lite rep som gick av vid 159-160 kgs tryck och ringar och krokar och funderande så funkade det toppen bra, så fick hästarna natta mat.

Det är super gott att ha hästarna hemma. Och man ser dom ofta och lätt att gå ut och se till dom.
Åh vad smart!!!! TACK!!! Ska absolut se på en sån lösning!!!
 
Du har ju redan fått ok från kommunen och grannarna så det är väl bara skrida till verket :)
Tänker ändå att det kan vara bra nu när du ska bygga att du även tänker mer längre fram. Eftersom det är begränsad yta tycker jag det är smart att man bygger så att det i framtiden går att bygga om smidigt till ett annat ändamål. Tex garage, verksdag eller något annat. Om du säljer någon gång eller ändrade omständigheter.
👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻 Ja nu är allt på G! Så spännande!! Det är klokt som du säger att ha de tankarna, och ett förråd om det skulle bli så i framtiden är ej fel😊
 
Spontan
Hej på er!
På vår lilla minitomt på 2000kvm ska vi bygga ett pyttestall till två minishettisar. Innan någon förbarmar sig vill jag tillägga att det finns gott om hagar runt om och jag tänker att vi ordnar med inackordering så de får en större yta också ibland att röra sig på.
Dock några frågor. Vi bor i ett icke detaljplanerat område, grannarna som är nära har lämnat sin godkännande. Jag läser reglerna utan och innan och blir dock inte riktigt klok.
Behöver jag bygglov på ett stall som är under 20kvm? Tänkte med tanke på regler kring attefallshus..
Behöver det även förprovas om de kommer att vara med i en verksamhet?
Behöver jag tänka på vår brunnsborrning, och isåfall hur långt ifrån kan hagen vara utan att vattnet skadas? Hur långt ifrån behöver gödselstacken vara?

Någon som har erfarenhet av minishettisar? Om de körs parvis hur mycket kan de då dra? Jag har hört tre gånger sin vikt men det känns väldigt mycket..
Övrig fråga, någon som vet växter som kan vara i anslutning till hästarna utan att de är farliga? Har hört att syrener och svarta vinbär fungerar någon som har mer förslag.

Många frågor. Jättetacksam för svar💫🐴🐴

Spontant:

Max 25 kvadrat får du bygga utan bygglov, DOCK måste d anmäla och u få startbesked av kommunen.

Se till så att brunnshålet är högre än hagarna och gödselplattan i marknivå så skulle jag tro att det är OK. Så resonerade man när vi borrade vatten och alla avloppsbrunn!

Men måste du ha gödselplatta för två hästar? Förprövar verkligen Länsstyrelsen när det är en ”anläggning” för två hästar?
 
Men måste du ha gödselplatta för två hästar? Förprövar verkligen Länsstyrelsen när det är en ”anläggning” för två hästar?
Huruvida man behöver gödselplatta eller inte beror på var man bor. Det är olika krav på olika platser i landet, det kan till och med skilja inom samma kommun.
Exempel ur verkligheten:
Där jag bor räknas det som kustnära, vilket jag inte riktigt kan se... (se bild nedan) Det innebär för vår del att vår gödselplatta måste vara stor nog för att lagra 8 månaders gödsel. (vilket inte är något problem för vår del . den är väl tilltagen från gårdens förra ägare och det ligger närmare 8 års gödsel där nu...)
Innan vi flyttade hit hyrde jag stall på andra sidan av kommunens centralort (2 mils bilväg härifrån) och där räcker det att man har plats för 4 månaders gödsel.

(jag bor vid gula "kartnålen", mitt i skogen...)
34361
 
Spontan


Spontant:

Max 25 kvadrat får du bygga utan bygglov, DOCK måste d anmäla och u få startbesked av kommunen.

Se till så att brunnshålet är högre än hagarna och gödselplattan i marknivå så skulle jag tro att det är OK. Så resonerade man när vi borrade vatten och alla avloppsbrunn!

Men måste du ha gödselplatta för två hästar? Förprövar verkligen Länsstyrelsen när det är en ”anläggning” för två hästar?
När vi byggde för hästar här år 2000 så behövdes gödselplatta från fösta hästen.
 
Bor inom ett område där det krävs redan vid 1 häst, 2000 var innan regeln om att kom om att hästar ska ha sällskap av annan häst.

Jo precis, men här där jag bor finns ingenting sådant enligt Jordbruksverket.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 155
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 825
Senast: svea
·
A
Hästmänniskan Jag har en unghäst som jag tyckte mig nästintill ha hittat den perfekta stallplatsen. Stora och kuperade hagar, lekkompisar och schysta...
2
Svar
38
· Visningar
4 692
Senast: zillax89
·
L
Hästmänniskan Stallbygget fortskrider... Börjar nu att fundera på el och vatten. Vad ska jag tänka på? Elvattenkoppar är jag inne på men tycker det...
Svar
15
· Visningar
5 109
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp