Stallägarens skyldigheter - någon som vet?

D

Dragster

moderatorn får ta bort denna trån om det visar sej att den ligger fel, men jag gjorde vad jag kunde för att få den rätt...

står inför ett problem. det är nämligen så att min familj o jag har hyrt 3 boxar av en tjej under närmare 1 års tid. vi skrev dock aldrig något avtal, utan ägaren själv tykte att det räkte med ett muntligt. där framgick vad vi skulle betala i hyra, vad som ingick och annat praktiskt. och med tanke på hur enkelt det har varit i övriga stall vi varit i och hur tydligt allt har varit där så var vi såpass dumma att vi inte kollade upp hur hon hade tänkt rent ansvarsmässigt... dumt, dumt, dumt...

nu i somras gjordes en ny hage. de har runt 5 stycken, men den här var riktigt stor och fin. hon sa nån gång, att man släpper sina hästar i hagarna på eget ansvar. aja, tänkte alla i stallet, men ut måste dom ju, så det får vi ju göra!
men, problemet var att i den nya fina hagen gick ett bevattningsrör, samt att det i bortersa hörnet låg en jäkla gatulampa! denna kunde enkelt ha undvikits genom att dra tråden 2 meter innanför, men detta gjordes ej. och det som inte fick ske skedde, vår unghäst skar upp ett ben. försäkringen tog 4000, men vi stog med 4000 själva + omkostnader för bandage o liknande...
efter detta uppstog diskussion. varför hade hon inte talat om att det fanns såna saker i hagarna? det kan ju inte kallas eget ansvar om man inte ens har fått reda på sakerna?
då lade hon fram hela hennes tanke om hur saker och ting var, vilken ingen av inackorderingarna visste något om...
vi hade ansvar själva för allt som hände våra hästar. att vissa av hagarna var utan ström, vissa uppenbarligen hade farliga föremål i sig, och vissa var nerbetade var något som vi själva fick ta ansvar för. hon tänkte minsann inte göra några förändringar. ville vi skaffa el, lägga bark på vintsarna eller ta ut bevatningsrören fick vi göra det, eller byta hage. problemet var väl att det i så fall bara skulle finnas 1 hage till 8 hästar, men det verkade hon inte riktigt fatta... vad som hände oss var helt enkelt inte hennes ansvar. dessuom, menade hon, stod inte stallet som företag, så detta bedrevs väl (lyckades vi luska ur henne) svart. vilket minskade hennes ansvar ännu mer...

läste dock en artikel för ett bra tag sen, om att stallägaren har ansvar för allt som händer i dennes ägor. så i princip skulle nån kasta kunna in en glasflaska i en hage, o en häst skadar sig på den, så är det ändå dennes ansvar, då det skedde på dennes ägor. alltså har våran käre hyresvärd fel, fel, fel...

min fråga är då: är det någon som vet hur lagstadgan funkar? vi håller på att rota runt i tidningar, fråga oss runt och ska väl försöka få tag i nån bok där det eventuellt kan stå något om det, men är det någon som har nån bra länk, eller bara vet något om hur det hela fungerar, så känn er fria att säga det! börjar bli lite smådesperat nämligen...
 
Sv: Stallägarens skyldigheter - någon som vet?

Rent juridiskt hänger det på vilken typ av avtal ni har. Hyr ni vissa boxar och sköter allt själv eller hyr ni plats för tre hästar med viss skötsel?
Beroende på vilket hamnar man i olika lagstiftningar. I det första fallet är hästägaren själv ansvarig för allt som rör hästen enligt hyreslagstiftningen. Så då är det hästägarens ansvar att se efter så att det inte finns något farligt i hagen som man släpper hästen i.
I det andra fallet så blir det delat ansvar för hästarna enligt djurskyddslagstiftningen. Hästägaren blir aldig utan ansvar men stallägaren kan det alltså i vissa fall.
 
Sv: Stallägarens skyldigheter - någon som vet?

ja okej... nä, vi har som avtal att stallägaren tar hand om utsläpp, insläpp utfodring osv... har inte benkoll där, då det var mamma som skötte själva dealen... var 17 då o hade inte så mycket att säga till om iaf:P
det känns verkligen som om det är något som har gått riktigt jäklens fel här nämligen, så det är sökning med förstoringsglas o ficklampa som gäller fram tills vi får bukt på detta...
 
Sv: Stallägarens skyldigheter - någon som vet?

Nja..säger stallägaren att man släpper ut hästarna på eget ansvar så kollar man väl definitivt hagarna själv? Hon har ju ''varnat'' er..
(jag hade nog kollat dem även om hon inte sagt något). Så jag tycker att det är lite dåligt av er hästägare att inte ta er tiden att gå runt hagen och kolla. Då hade ni själva kunnat fixa problemen (en bit staket runt gatulampan t.ex.)

MEN jag tycker även att stallägaren skulle ha sagt något om rör etc. och kan inte förstå varför hon inte gjorde det.

Hoppas allt ordnar sig för er och hästen. Lycka till.
 
Sv: Stallägarens skyldigheter - någon som vet?

jodå, vi gick en runda runt för att kolla... problemet var ju att eftersom detta var en sommarhage hade gräset vuxit sig såpass högt att gatlampan inte syntes...
visst, bevattningsröret var ganska korkat att vi inte kollade upp mera. vi hade fått höra av henne att det bara var som en slang (gick tydligt och synligt för hästarna att se) som inte hade några vassa föremål på sej... det borde vi väl iof kollat med , eftersom det visade sej sen att det satt stålbitar som skulle hålla den på plats som petade rakt upp från den!

problemet var väl annars att de andra hagarna var i så dligt skick. vinterhagen var tvungen att växa till sig gräsmässigt, de 2 andra småhagarna var strömlösa och låg ett par 100 meter från stallet, vilket gjorde att vi som ville ha hästarna ute dygnet runt inte kunde ha dem där... den sista hagen var helt nedbetad, och dessutom så överfull av mygg o bremsar att myggmedel o täcken tnappt gjorde nån verkan.
alltså bara en hage kvar att välja. bra gräs, stor o dwessutom med ström efter att stallägaren egen häst nästan klivit mellan trådarna några gånger... valet var inte så himla svårt...
men visst, det var inte så himla smart av oss att inte kolla upp den hagen bättre, självklart har vi ju täkt så jag vet inte hur många gånger! det är ju ganska lätt att sitta här sen efter och vara efterklok!;)
 
Sv: Stallägarens skyldigheter - någon som vet?

Jo, det är alltid lätt att vara efterklok.
Lycka till med hästen iaf, mår han ok nu?
 
Sv: Stallägarens skyldigheter - någon som vet?

jodå, det är helt läkt nu, även om han fick sej ett jädrans överben:/ men tur i oturen var att snittet, som var lodrätt (stallägaren menade länge att det säkert var en spark av en annan häst, men jag har då aldrig sett en häst sparka ett spikrakt, rakbladsfint, 15 cm långt jack) inte tod 3 cm högre upp. då hade ledband och senfästen rykt hejvilt...
men men, han har iaf blivit mer elelr mindre återställd. rids in just nu, så det blir ett framtida projekt att så om han klarar påfrestningar ellr inte...
 
Sv: Stallägarens skyldigheter - någon som vet?

Vad skönt iaf. :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en jätte konstig dag. Eller kan börja att i fredags så var det en jätte jobbig dag och jag gjorde en skit dum sak som är...
18 19 20
Svar
393
· Visningar
22 256
Senast: Luff
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 069
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 074
Senast: Hyacinth
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 071
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp