Bukefalos 28 år!

Stallbandage som inte behöver lindas

J

joneya

Finns det flera än Hööks som säljer dessa bekväma bandage?

Jag har fått rådet att linda min häst varje natt (med arnika-liniment under), och vill själv gärna slippa linda hela tiden, och dessutom tycker nog stallägaren inte om tanken på att behöva linda av 4 ben varje morgon (eftersom det redan tar tillräckligt mycket tid med diverse täckesbyten på alla hästar i stallet).

Är det bara jag som tycker att dessa skydd ser ut att vara av samma typ som de man rider med? Att man lika gärna kan ta "ridskydd" och fästa runt benet (med vanliga paddar mellan skydd och ben)?

Tacksam för svar

M.v.h. från Joneya
 
Veredus har liknande skydd, fast de kostar rätt mkt mer har jag en känsla av, 900kr paret har jag för mig.
Att sätta på benskydd med paddar låter ju lite dumt, tycker vanliga benskydd sitter så pass hårt att de antagligen blir för tight om hästen ska ligga ner med dem m.m.
 
Det är väl bara att välja en storlek för mycket på benskydden?
Och tighta? En häst ska klara av att hoppa och piaffera och allt möjligt knepigt med benskydd på sig, så nog bör de väl inte störa en liggande häst? Det är inte direkt så att de går över framknän och haser...? *funderar på vad du menar* :confused:
 
Jag har en egen variant! :D För 100 år sen ungefär köpte jag ett par värdelösa transportskydd på B*rjes. Då de är så tunna skyddar de absolut inget i en transport. MEN, de värmer :d.
Det är en väldigt enkel modell. Teddyfoder och sen nylonfoder utanpå det. Funkar jättebra tycker jag (och utsläpparen :smirk:)
 
Tycker det låter väldigt obekvämt med vanliga benskydd. Blir det en storlek för stora är väl risken att det blir för långa och skaver.
Vad är det för fel på hööks skydd? Har inte sätt dem mer än på bild och tycker att de ser ut som Veredus fast typ 500 spänn billigare.
 
Såna hade jag till min gammelpålle förut (samma anledning. Stod kollektivt och kunde inte kräva att folk skulle linda av hästen varje morgon).
Skydden var rätt korta (typ cob eller så), och funkade perfekt som stallvärmare, men mindre bra som transportskydd :p
 
Det finns ett företag som säljer BUSBRA grejor över nätet som heter TLtrico, de har sådana stallbandage.
 
Min häst sov med benskydd en gång, en eller två storlekar för stora, och fick hypersvullna ben eftersom han just den natten råkade ligga fel.
TL Trico som någon sa är super bra, samt de från HorseWare verkar bra.
 
Sådana stallbandage som man INTE ska ha liniment under? Arnika-gel är mig veterligen ett liniment, och jag ska kunna använda detta under "lindan".
 
Är det bara jag som ser att Hööks "stallbandage-benskydd" ser ut som helt vanliga benskydd av samma tillverkare? De där mjuka i neopren, som jag redan har som benskydd och som kostade mig mindre än 380:-/paret.

Jag har inte råd med 760:- exakt just nu (och så ska jag plussa på frakt/busspengar också, eftersom de inte finns just i min stad). 800:- extra just nu är inte tänkbart.

Det är därför jag hör efter om lite mera ekonomiskt vänliga alternativ.

M.v.h. från en väldigt fattig student
 
Har också stallbandage från TL Trico. Köpte mina redan -92 och har precis köpt en omgång nya. Behöver inte linimenta under. Superbra!
www.tltrico.com
:)
 
Det är inte på grund av svullnader som jag vill linda benen, det är för att hjälpa lite krassliga ben på traven med läkning m.m. som jag vill linda benenen MED arnika.
Hade det bara varit svullna ben på morgonen (av att stå still för mycket) så hade dessa TLTrico-skydd fungerat superfint, men nu är ju inte det fallet. Svullnad är ett mindre problem, snarare är det värme/kyla i kotlederna och eventuell minimal infektion jag vill få bort, därav arnik-liniment (som sägs vara infektionshämmande).

Värme ökar blodcirkulationen, vilket är bra, men jag vill ha det infektionshämmande också.
 
Köpte mina i Globen på Charlies Häst&Hund. De kommer från Eskadron, har inte hunnit använda dem så mkt än men de brukar ju ha bra kvalitet Eskadron iaf.
Mina kostade 600 kr/par.
 
Liniment ska du i regel inte ha under stallbandage. Om du inte rider precis innan hästen ska gå in i boxen på kvällen, så massera in vanligt arnikaliniment efter du ridit o ha sen skydden på natten utan liniment.
Skydden gör ju att svullnader m.m. hålls nere, så jag tror inte du ska behöva ha liniment då oxå. En del liniment verkar ju först varmt o sen kallt, så ett sådant liniment under ett värmande stallbandage blir ju helt fel.
 
Skydden gör väl BARA att blodcirkulkationen hålls igång så att benen inte svullnar upp på grund av stillastående vätska (?)

Jag är bara i stallet en gång dagligen, så jag kan inte dela upp. Sedan är det så att jag har fått tipset från någon som tycker att jag ska göra precis såhär, linda efter att ha smörjt på arnika.
Kan man använda även TLTricos skydd då om man lindar över liniment, trots att de säger att man INTE ska ha liniment under?

Och som jag skrev ovan så har arnika även några andra effekter som inte lindor/bandage har, så jag vill inte låta bli att använda det.
 
Jag lindar min pålla med arnikaliniment under. Har kört med ett par typ PC skydd ist för lindor eftersom dom flesta inte vill byta lindor (kollektivt). Tycker däremot d inte har funkat lika bra alls.

Nu flyttar vi o då tas lindorna av så då går jag direkt tillbaka till lindor
 
Nu har jag hittat "billiga" skydd på ett ställe, fast jag har som vanligt ingen aning om vad frakt och eventuell tull-kostnad kan ligga på. Skydden kostar 16-17 US-dollar, ca. 125 svenska kronor, för ett par. 2 par, d.v.s. fyra skydd, kostar då alltså 250:-, men så tillkommer frakt, vilket brukar vara rätt dyrt över kontinenterna.
 
Lindar du på liniment så riskerar du att blistra hästen..oavsett om du tar stallbandaga från TLTrico eller andra lindor...
 
De jag har kan omöjligt skava på något vis. Är så mjuka å sladdriga att de formar sig efter hästen, hur hon än ligger. De är av den anledningen värdelösa som transportskydd eftersom de i princip endast består av teddy och kardborrband...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 151
Senast: Dimmoln
·
Utrustning Hur gör man? Är det bara att träna, träna, träna? Jag vill kunna linda riktigt snyggt, så det ser helt perfekt slätt och jämntjockt ut...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Magnum
·
Hästvård Min häst är skadad och behöver lindas för att inte benen ska svullna och för att ge stöd åt det oskadade benet. Jag lindar m padd och...
Svar
4
· Visningar
700
Senast: Ridinglady
·
Utrustning (Hjälp vad jag postar trådar hela tiden nu, sorry! :o) En av ponnyerna behöver lindade ben vid ridning en period. Jag är dock inte...
2
Svar
22
· Visningar
1 790
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp