Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.

Bukefalos 30 år!

Åh, vad jag känner igen mig. När jag stod i kollektivstall hade en av de andra hästägarna en medryttare. Flickan var tolv år och jag tyckte verkligen om henne, vi red ofta ihop eftersom våra hästar gick i samma hage. Pappan tyckte att eftersom jag "ställde upp" och red med henne så skulle hon hjälpa mig att mocka min box. Jag var bara tacksam att få sällskap av deras betydligt lugnare medryttarhäst eftersom min femåring inte var helt hundra i trafiken, och tyckte inte alls att de behövde mocka, men de ville ju bara vara snälla.

Det var mer än en gång jag fick stå och mocka om boxen efter att de åkt hem. Men skillnaden mot i TS fall var att här brann flickan verkligen för ridningen och hästarna, och de ville verkligen bara vara snälla. I kombination med att jag är hysteriskt pedantisk.
Känner igen det där. Jag har haft vänliga stallkamrater som typ lagt upp i stallgruppen att de "hade haft tid över och mockat åt alla hästar idag". Jag bara tack det var snällt men gör helst inte om det 😅 😅 😅

Jag är ganska pragmatisk när det gäller mockningen - med heltidsjobb, flera hästar att rida och egen gård + omfattande ideellt uppdrag fixar jag inte kattspade-mockning. Hästarna ska förstås ha det bra, men det får inte bli oproportionerligt. Men mockningen av våra fyra boxar är verkligen inte särskilt tidskrävande och jag har svårt att se just det som något jag behöver hjälp med. Känner även igen det där med ridningen, det är sällan någon hjälp med andra som rider, och särskilt inte barn som föräldrarna säger är "ovanligt duktiga för sin ringa ålder". Däremot har jag ju ibland en häst som vi kan erbjuda som tack för extra hjälp i stallet (framför allt när jag är bortrest, dvs någon som klarar av att sköta stallet helt på egen hand.) Vår äldre häst har just nu två helt perfekta medryttare, pålitliga och kompetenta och dessutom trevliga och roliga att ha i stallet. Jag är verkligen glad att vi har en häst som de gillar att rida som tack för allt de gör för oss.
Jag tror att det är svårt för människor som inte varit så mycket i privatstall att förstå skillnaden mellan det och en ridskola. De "åker till ridhuset" ungefär som de åker till simhallen. Då förstår de inte heller vad som är till faktisk hjälp och vad som inte är det.

Å, den här tråden fick mig att läsa igenom hela messengerkonversationen med medryttaren som det inte funkade med, från att hon började till dess att hon fick sluta. Jag fattar inte att jag höll på så länge - jag får stresspåslag bara av att läsa. Och då var det en snäll fin och egentligen rimlig person, som pga olika omständigheter inte fungerade bra just då (sen fanns det väl iofs vissa orimliga drag också, men på det stora hela).

Ett exempel, där jag från dag ett borde ha varit mycket mycket hårdare, är att jag hade sökt en vuxen medryttare som skulle rida ut i skogen. Jag var tydlig med det. Men den här personen tog regelbundet med sitt barn ut, och barnet red på ridskola så hen ville träna på lektionsgrejor på banan. Jag sa flera gånger att jag inte ville att de skulle det, och jag förklarade varför - och fick argument tillbaka, som "men är det inte bra för hästen att bli riden av många olika personer?"

Sen var det många andra grejor också, en del återkommande. Jag läser mina egna messenger-mess och jag är i början alldeles alldeles för snäll och pedagogisk, och blir tröttare och hårdare med tiden. Jag borde bara varit trevlig men stenhård från dag 1 i stället.

Känner samma när det hänt mig 😅 (Mvh, hon som mer än gärna hade mockat med kattlåde-spaden om det inte fick henne att se helt galen ut)
I min barndom så mockade jag ena boxen med diskhandskar 😅
Men det berodde mest på att den hästen sket typ 5ggr per natt å sprang en halvmara i boxen.. okey, liite överdrift där, men fanns inga högar att mocka lite snabbt, allt i småbitar.. 😅

Drog av plåstret och skrev ett långt meddelande igår där jag förklarade hur min sjukdom fungerar och varför jag därför inte kan fortsätta ta emot dom.
Fick svar och jag tänkte att oj, det här gick oväntat enkelt och smärtfritt även om hon fortfarande inte förstår skillnaden mellan ME och utmattning. Men det spelar ingen roll.
Men så fick jag ett till meddelande idag.
Vet inte om hon försöker få mig att få dåligt samvete och ändra mig?
Svarade hur som helst inte på något av det utan hänvisade bara vidare till ridskola och beskrev vad de kan erbjuda.
Skrev även lite fint att det kan vara svårt att få hjälpa till i privata stall innan man kan lite mer. Att de flesta vill ha personer som kan ta hand om stallet själv en dag för att få vara ledig eller kunna åka bort en helg.
Vi får se vad jag får för svar…

Visa bifogad fil 191029
Jag hade svarat.
Vet du någon som har hästar och trivs med den typen av människor hade jag skrivit det annars hade jag kanske skrivit nej tyvärr men kolla med den lokala ridskolan :)

verkar bara som hon vill manipulera dig, hennes dotter verkar ju inte vara så intresserad av hästarna utifrån vad du har berättat. Verkar som det är viktigt för mamman och ingen annan.

Jag har stått i stall med såna, fast då ägde dom hästen själva. Dock va mamman otroligt snäll i det fallet, men GUD vad ointresserad dottern va av sin ponny, tror det enda hon tyckte va kul va att vinna på tävlingar. Hon verkade totalt ointresserad av ponnyn när hon va där och mamman fixade allt, mocka, borsta, sadla etc.

En gång fick ponnyn kolik och jag ringde mamman och berättade. Då kom hon till stallet ensam. När jag va 14 och min häst fick kolik gick jag runt med honom i timmar och grät för jag va så orolig.

Så är ju inte direkt första gången att en föräldrar försöker pracka på sig ett intresse för egen "vinnings" skull på någon annan 😂
Dottern har absolut ett hästintresse, men blir less efter typ en timme. Hon är typ två äpplen hög och når bara upp att borsta min häst på sidan av magen. Hon behöver få lära sig på en häst i lämplig storlek. Även om min tant är världens snällaste så är det ju inte så roligt när man är för kort så man inte kan göra något med hästen.

Den gång jag erbjöd dottern att sitta på min valack när jag skrittade av honom så blev mamman mer exalterad än barnet. Det var som att barnet hade blivit inbjuden till kungen eller nått. Barnet själv var lite rädd och tveksam men satt upp. Men lika nöjd var hon nog när hon fick sitta av igen.

Sista meddelandet igår har jag inte svarat på. Där skrev hon att hon skulle ringa en av ridklubbarna och höra om de fick komma och hjälpa till på helgerna. Jag vet att det bara är ridande elever på en viss nivå som får hjälpa till. Men det behöver inte jag upplysa om.

I min barndom så mockade jag ena boxen med diskhandskar 😅
Men det berodde mest på att den hästen sket typ 5ggr per natt å sprang en halvmara i boxen.. okey, liite överdrift där, men fanns inga högar att mocka lite snabbt, allt i småbitar.. 😅
Typ som min valack… 😫 Han springer inte runt. Men skiter precis där han står vilket resulterar i att högarna är totalt nertrampade och han luktar blä varje morgon då han då även ligger i dom. Därför har han alltid ett stalltäcke på sig inne som vi kallar Bajstäcket 🙈 Tunt bomullstäcke när det är varmare och ett tjockare på vintern. Lättare att tvätta täckena än hästen då vi inte har varmvatten i stallet samt kallstall.

Alltså jag vill inte vara elak men jag känner såååå väl igen "typen" och det är inte avsaknaden av kunskap som är problemet utan något annat. (Ex, dra ut en hink ur hagen och fylla/lämmna den på gårdsplanen?)

Tack o lov bara från ridskoletiden och inte med mina egna så var både lättare att stå ut med samt dra gränser men ändå.

Dessa människor kräver ett helt annat typ bemötande och tålamod, det är inte bara "att lära dem och visa hur man gör" och det är verkligen energidränerade, ens som frisk än mindre med någon form av sjukdom i bagaget. De är ofta otroligt gränslösa, en del medvetet manipulativa men en del bara otroligt clueless.

Rent okunniga men i övrigt engagerade människor tar i regel inte lång tid att lära upp i basic kunskap som att leda, borsta, fylla vatten/fodra innan de blir hyfsat självgående.

Bra för dig att du stod på dig, det enda som egentligen fungerar är att vara väldigt tydlig, vänlig men bestämd som min mamma älskar att säga. Därefter skulle jag helt enkelt inte fortsätta svara om de ändå fortsätter.

Dottern har absolut ett hästintresse, men blir less efter typ en timme. Hon är typ två äpplen hög och når bara upp att borsta min häst på sidan av magen. Hon behöver få lära sig på en häst i lämplig storlek. Även om min tant är världens snällaste så är det ju inte så roligt när man är för kort så man inte kan göra något med hästen.

Den gång jag erbjöd dottern att sitta på min valack när jag skrittade av honom så blev mamman mer exalterad än barnet. Det var som att barnet hade blivit inbjuden till kungen eller nått. Barnet själv var lite rädd och tveksam men satt upp. Men lika nöjd var hon nog när hon fick sitta av igen.

Sista meddelandet igår har jag inte svarat på. Där skrev hon att hon skulle ringa en av ridklubbarna och höra om de fick komma och hjälpa till på helgerna. Jag vet att det bara är ridande elever på en viss nivå som får hjälpa till. Men det behöver inte jag upplysa om.
Det är alltså barn som i småbarn? Då låter det ju mer som mamman söker en vän i dig.
Trodde barnet var i 10 årsåldern iaf 🙈

Det är alltså barn som i småbarn? Då låter det ju mer som mamman söker en vän i dig.
Trodde barnet var i 10 årsåldern iaf 🙈
Ja barnet är 10 år men liten för sin ålder och upplever henne mer barnslig än vad min son som är i samma ålder är och hur min dotter var i den åldern.
Mamman är också liten och gammeltanten som är otroligt snäll och alltid gör som hon ska blev en gång så less på mamman som drog och höll på i grimskaftet när vi var på promenad att hon helt sonika traskade rakt ut i skogen men mamman släpandes i grimskaftet bakom 🙈

Å, den här tråden fick mig att läsa igenom hela messengerkonversationen med medryttaren som det inte funkade med, från att hon började till dess att hon fick sluta. Jag fattar inte att jag höll på så länge - jag får stresspåslag bara av att läsa. Och då var det en snäll fin och egentligen rimlig person, som pga olika omständigheter inte fungerade bra just då (sen fanns det väl iofs vissa orimliga drag också, men på det stora hela).

Ett exempel, där jag från dag ett borde ha varit mycket mycket hårdare, är att jag hade sökt en vuxen medryttare som skulle rida ut i skogen. Jag var tydlig med det. Men den här personen tog regelbundet med sitt barn ut, och barnet red på ridskola så hen ville träna på lektionsgrejor på banan. Jag sa flera gånger att jag inte ville att de skulle det, och jag förklarade varför - och fick argument tillbaka, som "men är det inte bra för hästen att bli riden av många olika personer?"

Sen var det många andra grejor också, en del återkommande. Jag läser mina egna messenger-mess och jag är i början alldeles alldeles för snäll och pedagogisk, och blir tröttare och hårdare med tiden. Jag borde bara varit trevlig men stenhård från dag 1 i stället.
Ja även med snälla folk kan man få nog ibland. Jag har haft en medryttare som va riktigt snäll, men jag fick säga till grejor rätt ofta. Det blir man lite trött på i längden. Tex mitt i vintern frågade den andra hästägaren om det va ok för min medryttare att fylla allt vattnet den dagen, vilket medryttaren sa ja till. När jag så kommer dagen efter så är det HELT tomt och hästarna är törstiga. Då blev jag faktiskt arg och skrev vänligt men bestämt att fyller man vatten ser man till att vattnet är helt fullt och eftersom det va minusgrader då kan det faktiskt ge kolik att hästarna inte har tillgång till vatten.

Sånt blir man trött på. Eller att täcken inte stängdes ordentligt i fram, så när jag kommer ut har det åkt bak, (Rambo täcken så spännen är fast, men själva täcket åkt bak. Hände bara på medryttarens dagar och aldrig när jag hade stängt täcket.

Eller inte göra rent utrustning ordentligt efter ridning, vilket jag också vill säga till om.

Eller jag ser att dom har spänt nosbandet utanpå bettringar när jag kommer (för tränset hang kvar så).

Pedant mockning bryr jag mig inte om, ser hellre dom pysslar lite extra med hästen när dom är där.

Så nu när jag sökte ny medryttare så va jag extremt övertydlig med att personen jag söker skall vara NOGGRAN. och inte bara försöka bli klar snabbast möjligt. Våran lösdrift är lättmockat och överlag inte mycket jobb som skall göras från medryttarna.

Jag håller med dig till 100 procent. Och även om TS inte hade haft en sjukdomsbild i bagaget så ska hon ändå inte behöva ha folk hos sig om hon inte vill det. Det är ingen rättighet att man får hänga hos någon som har egen häst bara för att man vill det...! Blir tokig på att det verkar finnas folk som verkar tycka det. Då får man söka sig till exempelvis ridskolor som tar betalt för att ha dem där.

De här superspeciella människorna kommer heller inte nöja sig med att borsta och putsa läder och vad det är nu för absurda krav som en användare verkar tycka att TS ska sätta dem på. Möjligtvis skulle jag köpa om TS typ tvingade dem att mocka hagen för att bli av med dem, eller bara satte dem på skittråkiga grejer för att de ska schappa, men det kommer inte hända med de här. För de verkar ju bita sig fast värre än en fästing.
”Absurda krav” ? Att rykta och sköta läder och mocka är ”absurda krav”? Ok! Vilken värld lever du i, inte verkar det vara hästvärlden? Ok. Fint, kul.

”Absurda krav” ? Att rykta och sköta läder och mocka är ”absurda krav”? Ok! Vilken värld lever du i, inte verkar det vara hästvärlden? Ok. Fint, kul.
Om du på riktigt tror att de här människorna, som trots att TS skrivit flera gånger att hon varit jättetydlig från dag ett att det inte kommer bli ridning hos henne, ändå tjatar om ridning/körning, ska nöja sig med att putsa läder och mocka så undrar jag vilken verklighet du lever i? Dessutom är det inte många barn/tonåringar idag som nöjer sig med att inte få rida, och tror du nått annat så är du lika verklighetsfrånvänd som de här människorna.

Dessutom undrar jag varför du hugger på just mina inlägg när exakt varenda användare i den här tråden skriker till TS att hon ska göra sig av med dem? Det är faktiskt bara du som av någon sjuk anledning tycker att hon ska ha kvar dem, men du får det att låta som att det är jag som knäpp?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Bästa Rubriken 🤩
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar