Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.

Bukefalos 30 år!

Bad de fylla vatten åt hästarna en av de första gångerna de var här. Sa att de skulle tömma och diska ur baljan och fylla upp nytt vatten. De tog vattenbaljan och ställde mitt på gården, diskade ur och fyllde upp där den stod. Sedan åkte de hem. Så vattenbaljan stod alltså mitt på gården full med vatten, inte ens i närheten av hagen.
Det här :confused: :meh::rofl: Tror knappt mina ögon.

Det bästa du kan göra är att bryta det så fort som möjligt. Desto längre tid det tar, desto jobbigare och mer "konflikt" kan det bli. Tycker mycket bra förslag har kommit, men bästa svaret är ju något i stil med "hej, pga min sjukdom kommer jag inte kunna fortsätta ta emot besök från er på gården, jag måste prioritera min hälsa och det tar för mycket energi. Tycker ni är jätte trevliga, och hoppas verkligen ni hittar ett stall vart ni kan få hjälpa till så som ni vill, önskar er lycka till". Så hade jag skrivit. Kan inte se det skulle bli någon konflikt med dina grannar, särskilt med tanke på din sjukdom. Det är ju bara rent av elakt att försöka "pressa sig på" hos någon om dom talar om på ett snällt sätt att dom inte orkar med. Det känns alltid jobbigt att säga ifrån, men det kommer kännas bra sedan :)

Det bästa du kan göra är att bryta det så fort som möjligt. Desto längre tid det tar, desto jobbigare och mer "konflikt" kan det bli. Tycker mycket bra förslag har kommit, men bästa svaret är ju något i stil med "hej, pga min sjukdom kommer jag inte kunna fortsätta ta emot besök från er på gården, jag måste prioritera min hälsa och det tar för mycket energi. Tycker ni är jätte trevliga, och hoppas verkligen ni hittar ett stall vart ni kan få hjälpa till så som ni vill, önskar er lycka till". Så hade jag skrivit. Kan inte se det skulle bli någon konflikt med dina grannar, särskilt med tanke på din sjukdom. Det är ju bara rent av elakt att försöka "pressa sig på" hos någon om dom talar om på ett snällt sätt att dom inte orkar med. Det känns alltid jobbigt att säga ifrån, men det kommer kännas bra sedan :)
Jag tycker inte man behöver hitta på något men sen är jag också väldigt rak av mig.
Jag upplever att folk faktiskt uppskattar det :)
Jag höll också på och ljuga mycket när jag var yngre så kallade vita lögner om allt tills jag helt enkelt tröttnade på att hålla reda på att ”jag haft tvättstugan på lördagskvällen för inget annan dag var ledig”

Om du vågar vara rak och säga som det är är mitt tips att helt enkelt prova att säga att du inte vill ha hjälp mer , bara det :)

För vill du inte så vill du inte ditt liv går inte ut på att låta andras vilja styra :)

Jag tycker inte man behöver hitta på något men sen är jag också väldigt rak av mig.
Jag upplever att folk faktiskt uppskattar det :)
Jag höll också på och ljuga mycket när jag var yngre så kallade vita lögner om allt tills jag helt enkelt tröttnade på att hålla reda på att ”jag haft tvättstugan på lördagskvällen för inget annan dag var ledig”

Om du vågar vara rak och säga som det är är mitt tips att helt enkelt prova att säga att du inte vill ha hjälp mer , bara det :)

För vill du inte så vill du inte ditt liv går inte ut på att låta andras vilja styra :)
Det är ju inte en lögn men sanningen? Vet inte om du har läst allt TS har skrivit, men det är ju fakta att hon mår dåligt av dom är där och mår sämre i hennes sjukdom. Så det är ju inte någon lögn men att man förklarar på ett snällt sätt hur saker och ting hänger ihop. Så vet inte riktigt vart du har fått för det skulle vara en lögn?

Det är ju inte en lögn men sanningen? Vet inte om du har läst allt TS har skrivit, men det är ju fakta att hon mår dåligt av dom är där och mår sämre i hennes sjukdom. Så det är ju inte någon lögn men att man förklarar på ett snällt sätt hur saker och ting hänger ihop. Så vet inte riktigt vart du har fått för det skulle vara en lögn?
Det kanske inte direkt är en lögn men det verkar ju mestadels bero på att ts helt enkelt inte vill ha dom där :)

Varför ska de rida, mockning är det viktigaste och det är också något de vill lära sig, viktiga hästaktiviteter.

Du behöver göra ett jobb att sätta dig och tänka igenom vad du vill ha hjälp med och strukturera upp ordentligt. Skriva ned ordentligt och ta dig tid för detta, planera ett par gånger, ett par förmiddagar. Liknande situation kan uppstå igen med andra, ta dig tid att förstå dina känslor för att kunna göra något mer positivt av situationen.
Jag skrev att hade det funkat bra med dom i stallet så hade jag kunnat tänka mig att låta de rida lite som en bonus så småningom. Inte att de ska bli tal om ridning i någon större utsträckning än just det.
Nu funkar det inte och pga min sjukdom så har jag inte orken att få det att funka. Det tar för mycket energi av mig.
Hade jag varit frisk hade det varit en annan sak. Då hade jag kunnat lära upp dom. Men när nivån är så låg så blir det jobbigare för mig att lära upp dom än att sköta hästarna själv i lugn och ro med mitt system.

Det kanske inte direkt är en lögn men det verkar ju mestadels bero på att ts helt enkelt inte vill ha dom där :)
Det beror på min sjukdom att jag inte orkar lära dom allt som de behöver lära sig för att de överhuvudtaget skulle kunna bli någon form av hjälp för mig. Hade jag varit frisk hade jag nog försökt lära upp dom för att se om det hade funkat.
Men nu finns inte den orken och därför funkar det inte att ha dom här eftersom de inte kan någon och inte kan vara själva i stallet.

Eftersom vi bor nära och har barn i samma klass och de är typ bästisar med mina närmsta grannar som jag gärna vill hålla mig på god fot med så vill jag inte göra mamma lch dotter arga på mig.
Men jag ska absolut söga ifrån och hoppas de respekterar det.
Önskar styrka till dig att lösa det här.
Jag bor också på egen gård i en mindre by, där man inte vill bränna sina relationer, så jag förstår ditt dilemma. De människor som bor här har jag haft runt mig i 20 år, och kommer att ha i 20 år till. Oavsett vad vi tycker om varandra.
Försök att formulera ett jag-budskap, inte trassla in dig i bortförklaringar och andra beroenden.

Jag tycker att Tara har en poäng i uppmaningen att tänka igenom vad man vill. I det här fallet uppfattade jag det visserligen som att mamman hörde av sig "oplanerat ", men om man har tänkt igenom innan vad man vill själv och vart ens gränser går kan situationen vara lättare att hantera nästa gång.

Det är skitjobbigt att få in nya människor i stallet! Precis som det är jobbigt med nya hästar. Även vana hästmänniskor behöver ganska detaljerad vägledning. Tex att inte lägga haghöet precis vid stängslet så att det blåser ut ur hagen, eller att koppla loss slangen från utkastet så att självtömnningen fungerar på vintern. Eller stänga dörren till sadelkammaren när man är ute och rider... Jag har full respekt för att TS inte orkar med det, men förstår också dilemmat med att säga till utan att det blir tråkig stämning i grannskapet.

Till TS: ❤️

Det beror på min sjukdom att jag inte orkar lära dom allt som de behöver lära sig för att de överhuvudtaget skulle kunna bli någon form av hjälp för mig. Hade jag varit frisk hade jag nog försökt lära upp dom för att se om det hade funkat.
Men nu finns inte den orken och därför funkar det inte att ha dom här eftersom de inte kan någon och inte kan vara själva i stallet.
Jag tycker också det låter klokt att ”skylla på din sjukdom”. Nu är det ju så att du inte orkar. Kanske hade du orkat ha mer självgående folk där. Som du också klickar bättre med. Men den biten är nog dum att ta upp.
Ev kanske du kan säga att du blivit sämre och därför inte orkar ha dem där.
Jag förstår absolut att du inte orkar eller vill ta någon utbildningsroll när du dessutom mår som du gör.
Hoppas de tar det bra. Det borde de ju göra om de har normal empati.

Ang hästvakt så har jag sett att folk annonserat på FB-hästgeupp här lokalt att de kan ta sig an sådana uppdrag för en rimlig slant. Kanske finns hos er?
Eller kanske går att få kontakt med någon sån via rid- eller trav-skola om du inte har lämplig person i kontaktnät.

Varför ska de rida, mockning är det viktigaste och det är också något de vill lära sig, viktiga hästaktiviteter.

Du behöver göra ett jobb att sätta dig och tänka igenom vad du vill ha hjälp med och strukturera upp ordentligt. Skriva ned ordentligt och ta dig tid för detta, planera ett par gånger, ett par förmiddagar. Liknande situation kan uppstå igen med andra, ta dig tid att förstå dina känslor för att kunna göra något mer positivt av situationen.
Varför envisas du hela tiden med att TS, trots allt hon redan skrivit om saken, ska fortsätta ha de här förskräckliga människorna hemma hos sig?

1) TS vill inte ha dem där.
Egentligen ska detta räcka.
2) De vill uppenbart ha något helt annat än det TS kan erbjuda eftersom de pratar om ridning/körning och det varit tydligt från start att det inte blir aktuellt hos TS.
3) Ungen verkar överhuvudtaget inte intresserad, utan mer medtvingad av mamman och tar alla chanser att smita in i bilen...
4) De verkar helt verklighetsfrånvända och kan absolut ingenting om hästar.
5) Mamman är helt galet gränslös och vägrar acceptera när TS säger att hon är sjuk och vill snarare umgås mer än att bara vara i stallet.

Behöver jag fortsätta?

Skriv bara exakt det då, en vettig människa kan ta det :)

Förhoppningsvis funkar det, även om jag väl visserligen också tycker att en vettig människa förstår att vattenbaljan ska stå i hagen... skulle därmed inte förvåna mig om denna människa blir lite mer av en utmaning att bli av med.
Eller hur. En vettig människa tar inte en smutsig vattenbalja, fyller den på gårdsplan och lämnar den där när den uppenbart är till hästarna (särskilt eftersom dom är just där för att hjälpa med dom). Alltså jag vill inte vara elak, men är ju inte helt normalt funtad om man håller på så.

Förhoppningsvis funkar det, även om jag väl visserligen också tycker att en vettig människa förstår att vattenbaljan ska stå i hagen... skulle därmed inte förvåna mig om denna människa blir lite mer av en utmaning att bli av med.
Fattar dom inte får man ge dom kalla handen man behöver inte var alla till lags, granne eller ej.

Jag fattar precis problemet. Enda rådet jag vill ge (som jag varit väldigt dålig på att lyda själv) är att vara så tydlig du kan. Det känns enkelt och bra i stunden att skjuta det på framtiden, men människor som inte är så bra på att ta en vink kommer då att återkomma. I det här fallet känns det hyfsat givet.

Jag försökte på ett väldigt snällt sätt förklara för en medryttare en gång att det inte funkade. Jag trodde att vi förstod varandra, men efter ett tag när jag sökte ny medryttare blev hen ganska sårad. Det hade varit bättre om jag tagit "konflikten", eller vad man ska kalla det, där och då.

Varför envisas du hela tiden med att TS, trots allt hon redan skrivit om saken, ska fortsätta ha de här förskräckliga människorna hemma hos sig?

1) TS vill inte ha dem där.
Egentligen ska detta räcka.
2) De vill uppenbart ha något helt annat än det TS kan erbjuda eftersom de pratar om ridning/körning och det varit tydligt från start att det inte blir aktuellt hos TS.
3) Ungen verkar överhuvudtaget inte intresserad, utan mer medtvingad av mamman och tar alla chanser att smita in i bilen...
4) De verkar helt verklighetsfrånvända och kan absolut ingenting om hästar.
5) Mamman är helt galet gränslös och vägrar acceptera när TS säger att hon är sjuk och vill snarare umgås mer än att bara vara i stallet.

Behöver jag fortsätta?
Seriöst? Tycker du och dina tummar att det inte ska finnas ett annat perspektiv på situationen? Hur dålig ts är framgick möjligen inte riktigt i första inlägget utan ts ville ha synpunkter på situationen upplevde jag det mer som. Möjligen läste jag snabbt. En lösning med mindre ansvar för hästen och mer grundutbildning är en lösning tycker jag. De ville lära sig hästlivet bortom det flotta tv-livet så läderskötsel och mockning är en av viktig beståndsdel.

Jamen den här formuleringen fungerar väl bra. Den känns bottnad i din situation. Synd att du inte har ork. Hoppas du piggnar på dig.

Seriöst? Tycker du och dina tummar att det inte ska finnas ett annat perspektiv på situationen? Hur dålig ts är framgick möjligen inte riktigt i första inlägget utan ts ville ha synpunkter på situationen upplevde jag det mer som. Möjligen läste jag snabbt. En lösning med mindre ansvar för hästen och mer grundutbildning är en lösning tycker jag. De ville lära sig hästlivet bortom det flotta tv-livet så läderskötsel och mockning är en av viktig beståndsdel.

Jamen den här formuleringen fungerar väl bra. Den känns bottnad i din situation. Synd att du inte har ork. Hoppas du piggnar på dig.
Det finns ridskolor för det...

Varför tycker du att du har företrädesrätt, framför allt framför TS som är den som ska leva med de här helt horribla människorna i sitt liv, och även framför hela resten av tråden där alla (inte bara jag) tycker att hon ska säga ifrån? Du måste skämta? Varför ska TS upplåta sitt liv, sitt hem och sina hästar till några tomtar som för det första är helt gränslösa, för det andra så verkar dottern inte ens intresserad av hästar och för det tredje trodde tomtarna på riktigt att vattenbaljan skulle stå mitt på gårdsplanen trots att de hämtade den i hagen.

Synd att du inte har ork. Hoppas du piggnar på dig.
Kanske du inte menade det så, men den kommentaren låter faktiskt rätt nedlåtande tycker jag.
Nu kanske du inte har läst tråden så noggrant, men är ju rätt tydligt att TS varit sjuk i några år. Så kanske vi kan sluta sparka på någon som mår dåligt och skriva nedlåtande kommentarer till dom och förhålla oss till trådens ämne istället.

Som sagt, kanske du inte menade det så, men jag tyckte din ton har varit tråkig i dina svar och jag uppfattar det som att du tycker TS har någon sorts skyldighet att lägga energi på att lära upp dessa människor. Även om hon hade varit frisk, så har man faktiskt lov att inte orka med det eller ens ha lusten till det.

Jag hade aldrig orkat att ha såna människor runt min häst överhuvudtaget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur