Stallkatt -hur börja?

Sv: Stallkatt -hur börja?

nån som läst andra tråden om den försvunna katten?

då undrar jag..om ens hund som hade valpar som försvann..eller en häst som hade föl förolyckades....skulle ni då låta valpen/fölet klara sig självt o hoppas på det bästa? som dem verkade göra med kattungen.

detta är väldigt typikst för folks attityder mot katter. man kanske älskar dem o uppskattar sällskapet..men dem är ändå mindre värda. MINDRE VÄRDA!!!

jag upprepar mig: i denna tråd ifrågasätter jag inte hurvida hon kommer sköta stallkatten. mat, vaccinationer, kastrering osv. utan jag ifrågasätter varför hon inte är beredd att ge katten samma privilegier som sina andra husdjur.

För att olika djur är olika och man ,trots att man älskar dem, har dem till olika saker. Hästen att rida på och utöva sin sport med, hunden som sällskap, kompis och kanske till jakt och träning, katten - i detta fall- som kompis och råttjägare i stallet.

Jag kan inte förstå att man inte tycker katten får samma privilegier som de andra djuren om man på alla sätt sköter den och sörjer för dess välmående, oavsett var den har sin sovplats. Att tycka att katten undervärderas och att det är så hemskt att den bor i stallet tycker jag bara verkar vara ett tecken på att man förmämnskligar djuren och ger dem sinnesstämningar och känslor som de inte har.

Dessutom, om man tänker på hur många hemlösa och dåligt skötta katter det tyvärr finns, är det då inte jättebra att ännu en katt får ett bra och trevligt liv hemma i trådskaparens stall?

ako skrev:
Dessutom, om man tänker på hur många hemlösa och dåligt skötta katter det tyvärr finns, är det då inte jättebra att ännu en katt får ett bra och trevligt liv hemma i trådskaparens stall?
Och många av dessa bor just i stall. Eftersom trådskaparen aldrig har haft katt och dessutom bara lyssnar till de som heller inte kan särskilt mycket om katter (därav alla myter) så är inte jag i alla fall särskilt övertygad om att just den katten kommer att få det så jättebra.

ako skrev:
För att olika djur är olika och man ,trots att man älskar dem, har dem till olika saker. Hästen att rida på och utöva sin sport med, hunden som sällskap, kompis och kanske till jakt och träning, katten - i detta fall- som kompis och råttjägare i stallet.

Jag kan inte förstå att man inte tycker katten får samma privilegier som de andra djuren om man på alla sätt sköter den och sörjer för dess välmående, oavsett var den har sin sovplats. Att tycka att katten undervärderas och att det är så hemskt att den bor i stallet tycker jag bara verkar vara ett tecken på att man förmämnskligar djuren och ger dem sinnesstämningar och känslor som de inte har.

o du ser inte att det här hänger ihop?

katter springer runt o kastrerade o utan vård. kattungar avlas fram på löpande band o dem man inte lyckas ge bort avlivar man. katter är ju oxå gratis så dem behöver man ju inte bry sig lika mycket om som hästar som är dyra. osv osv osv.

allt det här handlar om att katter i männiksors ögon har ett sämre värde en tex en dyr häst eller hund.

jämför det med folk som håller sig med raskatter. räkna med att dem anser att katten ska ha samma privilegie som hunden eller vilket annat husdjur. kanske just för att raskattägare tycker att katten är värd nåt. just därför är dem oxå beredda att lägga ner pengar på att köpa katten.

o så stor skillnad är det inte på tex hund o katt vad det gäller det sociala o den fysiska omvårdnaden. katter behöver oss i lika stor utsträckning som hundarna gör. det är en gammal o förlegad uppfattning att katter skulle vara bättre lämpade att ta hand om sig själva.

jag har inte läst hela tråden, men jag förstår inte dessa upprörda "röster" Att jämmföra katt och hund är bisarrt

kattlover skrev:
Och många av dessa bor just i stall. Eftersom trådskaparen aldrig har haft katt och dessutom bara lyssnar till de som heller inte kan särskilt mycket om katter (därav alla myter) så är inte jag i alla fall särskilt övertygad om att just den katten kommer att få det så jättebra.

Varför är du så övertygad om att ditt sätt att tänka är det enda rätta?
Jag anser att du återigen syftar till att vi som tycker att trådskaparen erbjuder ett bra katthem inte begriper ett dugg om katter.
Hon säger att katterna kommer att ha en varm plats att ligga på, de kommer att få mat, bli vaccinerade, avmaskade, kastrerade mm, så vad är det som är så fel? Hon är villig att lära sig mer om katter och det är väl bara positivt. Katter är inga komplicerade djur att ha och eftersom de har andra typer av djur så kommer det säkert att fungera alldeles utmärkt.

Med mitt sätt att tänka så kommer dessa katter att ha det underbart. De får omvårdnad och kärlek och de kan röra sig fritt och jaga som de vill.

ALLA stallkatter har det INTE dåligt.

Jarrah, som just kommer från stallet efter att ha lekt med kattungar i en timme :) .

Reykur skrev:
jag har inte läst hela tråden, men jag förstår inte dessa upprörda "röster" Att jämmföra katt och hund är bisarrt

Varför är det bisarrt?

JAG personligen, tycker inte att katter är komplicerade att ha. Det har inget med synen på katter att göra. Hur kan du få det till det?
Jag ser det som en självklarhet att mata mina djur och se till att de mår bra och det är inte komplicerat för mig oavsett om det är hästar, katter eller marsvin.
Hundar är mer krävande eftersom de kräver en helt annan fostran än katter gör.

Inte är vår stallkatt mindre privilegerad än hundarna. Får mat varm sovplats o socialt umgänge. I motsats till hundarna har han fått förmånen att bli kastrerad o i motsats till hundarna får han röra sig fritt. Detta är sättet som katten domesticerats på, alltså ett friare mer självvalt förhållande till människan än hunden.
O jag vill nog säga att jag inte är okunnig om katter fast jag har stallkatt.
PL

Senast ändrad:

*knapplån*

Har raderat några inlägg i tråden. Ni som är nya - det är jättekul att ni hittat hit och ni är så välkomna!

Men läs gärna igenom forumreglerna och den här tråden (klickbar länk) som finns nålad här på Katt. Där framgår bl a att ni inte får länka till andra sidor - det är inlägg med länkar som jag tagit bort nu.

mandalaki/moderator

mandalaki skrev:
*knapplån*

Har raderat några inlägg i tråden. Ni som är nya - det är jättekul att ni hittat hit och ni är så välkomna!

Men läs gärna igenom forumreglerna och den här tråden (klickbar länk) som finns nålad här på Katt. Där framgår bl a att ni inte får länka till andra sidor - det är inlägg med länkar som jag tagit bort nu.

mandalaki/moderator
Jag måste säga att jag finner det YTTERST märkligt att man på ett KATTFORUM inte får länka till informationssidor om KATTER. Kattstatussidan har mycket matnyttigt för folk som inte har så stor vana vid katter och har kommit till för att öka folks medvetande om katters situation i Sverige i dag. Så du menar alltså på fullt allvar att man inte t.ex får länka till Djurskyddsmyndighetens hemsida o.dyl heller då?

Dessutom så är det ju ganska onödigt att ta bort HELA inläggen.

kattlover skrev:

Jag undrar fortfarande om du har ETT ENDA exempel på något som trådskapren skrivit som skulle tyda på att hon INTE kommer att sköta sin/sina katter mycket väl, förutom att hon vill låta dem bo i stallet och inte i huset?

Hon tycker inte likadant som du, och därför avfärdar Du henne med att hon bara tar råd av sådana som inte heller (!!) kan mycket om katter. Vem är Du att komma här och bedöma oss andra och vår djurkunskap? Anser själv att jag har mycket gott om kattkunskap efter ett helt liv med katt (har fem kastrerade katter som mestadels är inne), men däremot anser jag inte att endast det sätt som just jag har mina katter måste var det enda rätta och det enda som är bra för katten.

HAr förstått att du vänder dig mot att ha stallkatter som inte sköts och som far illa. Det gör jag också!!!! MEN, som jag tidigare sagt, DET är INTE ett argument för att totalsåga någon som vill ha en välskött stallkatt.

Upprepar min fråga en sista gång: VAD i trådskaparens inlägg - förutom att katten ska bo i stallet och inte i huset- tycker Du tyder på att hon inte kommer att sköta om den/dem väl?

kattlover skrev:
Jag måste säga att jag finner det YTTERST märkligt att man på ett KATTFORUM inte får länka till informationssidor om KATTER. Kattstatussidan har mycket matnyttigt för folk som inte har så stor vana vid katter och har kommit till för att öka folks medvetande om katters situation i Sverige i dag. Så du menar alltså på fullt allvar att man inte t.ex får länka till Djurskyddsmyndighetens hemsida o.dyl heller då?

Dessutom så är det ju ganska onödigt att ta bort HELA inläggen.

Skriver under på det Kattlover säger. Det är rent sorgligt att inte ett ställe som har ett forum om katter kan vara med och bidra till att den sidan sprids. Vad har ni att förlora på det??? :confused: Kattens status måste höjas och information om katten och de felaktiga myterna kring den måste nå ut om någon förändring någonsin kan ske. Kattstatussidan är utformad av erfarna kattkunniga människor vars intresse är att förbättra kattens situation i Sverige.

Artbitch skrev:
katter springer runt o kastrerade o utan vård. kattungar avlas fram på löpande band o dem man inte lyckas ge bort avlivar man. katter är ju oxå gratis så dem behöver man ju inte bry sig lika mycket om som hästar som är dyra. osv osv osv.

Jag är den första att bekklaga att det är så, och det är tyvärr ingen nyhet för mig heller, tro inget annat. Här hemma bor fem stycken på alla sätt väl omskötta innekatter (nåja, de går ut om solen skiner... ) , en lika välskött hund och fyra lika välskötta hästar. Jag sätter alla djur högt och tycker också att det är hemskt när folk inte sköter sina djur.

MEN, det var inte DET den här tråden skulle handla om, utan det var någon som skrev in för att få råd och tips OM HUR HON SKULLE SKÖTA SIN KATT SÅ BRA SOM MÖJLIGT: Verkar som om många har missat det?

Ja, man får länka till myndigheters sidor för att fördjupa sitt svar.

Men sidan ni nämner ligger på en kattsajt, sådana länkar vi inte till här, lika lite som vi länkar till hästsajter. Jag känner mycket väl sidan ni länkar till eftersom jag ofta besöker både den och andra kattsidor.

Ni må finna det märkligt men det är Bukes regler, dem accepterar man när man registrerar sig här. Läs igenom dem om ni inte redan gjort det, ni kan inte ändra dem genom att tjafsa med mig i den här tråden.

Vill ni driva opinionsbildning för att höja kattens status får ni skriva med egna ord, inte länka till andra sidor.

mandalaki/moderator

mandalaki skrev:
Ja, man får länka till myndigheters sidor för att fördjupa sitt svar.

Men sidan ni nämner ligger på en kattsajt, sådana länkar vi inte till här, lika lite som vi länkar till hästsajter. Jag känner mycket väl sidan ni länkar till eftersom jag ofta besöker både den och andra kattsidor.

Ni må finna det märkligt men det är Bukes regler, dem accepterar man när man registrerar sig här. Läs igenom dem om ni inte redan gjort det, ni kan inte ändra dem genom att tjafsa med mig i den här tråden.

Vill ni driva opinionsbildning för att höja kattens status får ni skriva med egna ord, inte länka till andra sidor.

mandalaki/moderator

Så med andra ord borde man kunna kopiera text därifrån och lägga ut i en tråd här?

Sen är jag av åsikten - inga regler utan undantag. Det är ju för ett gott syfte.

men herre gud..läser ingen vad dem andra skriver???

läs:

jag betvivlar att hon skulle missköta sin katt. jag tror säkert att den kommer få all kärlek o omvårdnad den behöver.

jag försöker bara peka på att många har en förlegad inställning mot katter. många tycker inte att katten är lika mycket värd som andra husdjur. vi skulle inte ha över 100 000 förvildade katter samt överfulla katthem i sverige om folk satte ett högre värde på dem.

för att ändra på det så måste ju folk börja tänka om nånstans.

ett sätt är ju att folk börjar behandla dem som dem behandlar sina andra husdjur.

o om alla hennes andra husdjur utom just katten får sova inomhus..så behandlas dem olika.

hur många vet du som har stallhundar? trots att en jack russel skulle vara minst lika lämpad att ta hand om råttor. om inte mer lämpad.

så varför har folk då inte stallhundar? jo för att hundar är i folks ögon mer värda.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 407
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 075
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 498
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är... 2
Svar
34
· Visningar
5 803
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025