stalltäcke som luktar skunk

alazzi

Trådstartare
Jag har haft ett antal olika stalltäcken till hästen och i somras köpte jag ett nytt snyggt stalltäcke. Problemet med detta täcke är att det börjar lukta skunk på nolltid. Det har jag aldrig varit med om tidigare med mina stalltäcken.

Har ni varit med om samma?

Varför luktar vissa täcken?
 
Att det luktar illa kan nog betyda att bakterier frodas. Min gissning (helt okvalificerad då jag bla. inte sett täcket) är att det kanske inte andas så bra. Då blir det gärna fuktigt för hästen vilket gör att bakterier och annat trivs.
 
om ett ulltäcke luktar är det oftast att det luktar får. enligt min erfarenhet iaf.
Så fort det blir fuktigt luktar allt ylle precis som får. Men jag tycker att det lukar lite mysigt... ibland
 
Ja, det luktar får och alla gillar inte får-doften... :D
 
nej det är något syntetmaterial.
Löpt på Sharpmans i somras.

Har funderat på ull men tycker att det finns en del nackdelar med ulltäcken.
 
Som vadå?
Ull är det enda materialet som värmer även när det blir fuktigt. Det andas (precis som alla andra naturmaterial) och går att tvätta på ull/handtvättprogrammet i en vanlig tvättmaskin. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 407
Senast: CFrisk
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 171
Senast: Blyger
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 341
Senast: Badger
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp