Stalltjänst.?

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur länge måste ni vara i stallet när ni har stalltjänst?
Då menar jag främst ex ridskolor och liknande där det sker "öppen verksamhet", men ni andra får självklart också svara.

Jag blev nämligen lite förvånad när jag läste på en sida nyss där man var tvungen att vara där mellan ca 07.30-17.30 och inte fick rida under den tiden.

I vårt stall behöver man bara vara där den tiden som krävs för mockning och övrig stallskötsel.

Så jag undrar hur det är på era stall?

Sv: Stalltjänst.?

Likadant på "min" ridskola, men eftersom det ingår in/utsläpp samt fodring, så blir det ju flera gånger/dag (men man har bara ca 1 dag/månad)

är i stallet 8-16 och när jag kommer har ridlärarna redan fodrat morgon så jag sätter igång med stallskötsel(20 hästar) och hjälper elever gröra iordning deras hästar sen när jag är klar ngn gång vid 11 så äter jag lunch antingen hemma (500m därifrån) eller har med mig. På eftermiddagen rider jag 1-2 hästar och förbereder sedan insläpp och sen släpper jag in vid 16. Nu när de är så ljust ute så fodrar jag oftast bara i hagarna och sen släpper stallägaren in senare.

När jag jobbar på dagar då det inte är lektioner så går jag ju hem när jag är klar....

men tanken från ridskolans sida är att det alltid ska vara ngn i stallet, under lektionsdagarna, som man kan fråga om hjälp så då är jag kvar till lektionerna slutar.

Senast ändrad av en moderator:

När jag jobbade på ridskolan (1 helg/månad) så såg tiderna ut:
Ena dagen: 07.00 - 14.00
Andra dagen: 11.30 - 18.30
Började man 07 dagen innan så börjar man 11.30 dagen efter.
Man jobbade 2 och 2. Ibland hände det även att man kunde rida under arbetstid (hon jag jobbade med sa jag att det var ok att hon red då vi hade inget att göra)

Senast ändrad:

Pa min ridskola sa maste man vara dar pa morgonen och mata hastarna och ga hem efter sissta ridlektionen pa den dagen. vi far inte rida under den dagen vi har stalltjanst.

Precis i början när jag började vara skötare på ridskolan var man två stycken per dag och då vart vi tilldelade en hel dag (på två personer alltså) var 6:e vecka tror jag det var. Så det var det alla pass dvs. fyra stycken utfodringar, utsläpp och inslapp samt mockning till alla hästarna. Men man var ju inte tvungen att vara där precis hela tiden men oftast blev det ju automatiskt så att man blev kvar eftersom att det var ett himla åkande annars.

Nu har man ett annat system och har endast eftermiddag och kvällsfodring på samma dag (samt insläpp men det sker alltid ett utav dessa målen). Men man bestämmer givetvis om man vill vara kvar i stallet hela tiden eller ej. Men då får man ju ändå rida sin egen sköthäst också, så oftast kanske man åker ut till stallet, slänger till alla hästarna eftermiddagsmaten och låter de äta upp. Efter tar man in hästen och rider och pysslar om den och en stund senare är det i regel dags för intag och kvällsfodring. Detta gäller då skötarna ;)

Jag är ju inte skötare längre då jag har egen häst utan vi som har privata hästar har ett rullande schema under röda dagar, utsläpp, insläpp, eftermiddags och kvällsfodringar under helgerna samt insläpp och kvällsfodringar vardagar. Detta resulterar att du har ungefär ett pass i veckan. Funkar bra tycker jag!

de helger jag jobbar på ridskolan är jag där 8-17 = fodring, mockning, ta in och ut djur och vara trevlig mot besökare, allt detta tar så lång tid att man inte hinner mycket mer

På min ridskola har man jour två ggr per termin och ridgrupp. Då har man lördag eller söndag förmiddag eller eftermiddag.

På förmiddagen börjar man kl. 7, man är man 4 pers. Man fodrar frukost och lunch, mockar hela stallet (ca 30 hästar). När man är klar kan man gå hem, om det inte är lektioner så att hästarna står inne, då får man inte fodra förrän klockan 12.

På eftermiddagen är man 2 pers. Man ska man ta in hästarna och ta ut dem som har gått lektion om det har varit lektioner, städa klubbrum, sadelkammare och sopa stallet, eftermiddagsmocka och kvällsfodra. Man börjar 13-14 och fodrar 19.

Det är oftast en privatryttare som är ansvarig, och lektionsryttare som är medhjälpare. Privatryttarna har jour 2 ggr/månad. Även de som har lektionshästar på delfoder har ansvarsjourer.

Jourerna finns för att hålla priserna nere, och så lär man ju sig moca och fodra och allt sånt som man gör när man har egen häst.

Btw.

Vår stalltjänst är så att man är två personer, har 6 st heldagar (beroende på antalet privatare och halvfodervärdar) per termin.

Morgonen börjar 7-7.30 då man fodrar, mockar och släpper ut och fixar.
Man brukar vara klar senast 10.
Sen är insläppet vid 14.00. Då ska fodret vara inlagt och så.
Efter det är kvällsfodringen(+mockning) kl 19-20.

Alltså måste man inte vara där mer än ca 5-6 timmar sammanlagt om man är effektiv.
Jag skulle inte vilja "förstöra" en hel dag på att vara i stallet och inte ha något att göra.
Fast å andra sidan kommer det inte folk på helgerna heller, och det brukar alltid finnas någon privatare/skötare i stallet.

Hur menar du nu? Måste ni vara där en HEL dag? Eller när är sista lektionen?
Det borde väl inte gälla folk med egna hästar?

När jag helgjobbade på ridskolan så var det varannan helg melan 7-18. Hade inte mycket ledigt men när vi hade ledigt fick vi rida och sköta våra hästar om vi hann. Var bara 12 år när jag började och det var hårt arbete för att vara så ung. Vi var 2 personer.

Där jag rider har man stalltjänst 1 gång per termin. Man får ha stalltjänst mer gånger, såklart. Man är då där från 8,00-18,00. Mellan lunchen och kvällsmaten 14,00-18,00 får man såklart åka hem om man vill, men det brukar jag inte göra för jag och mina kompisar brukar sitta i klubbstugan och titta på film. : ) Det finns 17 hästar (8 spiltor, 9 boxar att mocka). Man fodrar (morgon, middag, kväll), släpper ut och tar in, mockar, sopar, lägger upp höpåsar.

Vi har stalljour 1 gång/månad. Då är vi 4-5personer. Först fodrar vi, sen mockar vi alla boxar och spiltor efter det fikar vi och sen ska dom ha lunch. Efter lunchen får man rida och sen är det middagsfodring och sen får man åka hem :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 959
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 047
Senast: lizzie
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 128
Senast: Lavinia
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
33 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka