Stalltvätt

fejko

Trådstartare
Måste man ha högtryckstvätt när man tvättar stallet eller klarar man sig med en vanlig vattenslang? Hur mycket kostar en (hygglig) högtryckstvätt? Kan man bygga om kompressorn till en högtryckstvätt?
 
Sv: Stalltvätt

Klart det funkar utan högtryckstvätt, men det behövs lite mer handkraft, blir till att skrubba ordentligt.

Rekomenderar Kärcher eller Nilfisk, du kan hitta lite enklare maskiner från ca 600:- och uppåt, kika när byggmarknaderna har kampanjer. Har en Nilfisk 110 bar som jag är helnöjd med.
 
Sv: Stalltvätt

Vi skrubbade stallet idag med en Kärcher, och denna gång hade vi en altan/väggtvätt till, med roterande borstar på ett rörligt munstycke. Det har aldrig nånsin gått så snabbt och enkelt!
 
Sv: Stalltvätt

Det går mycket fortare med högtryck eftersom man slipper mycket av skrubbandet :) Vi brukar låna en högtryckstvätt av en bonde samt hyra en vattensugande dammsugare för att bli av med vattnet snabbt.
Oftast så blöter vi ned stallet dagen innan så att smutsen löses upp, sen är det bara att köra med högtrycken. Ibland använder vi desinficerande tvättmedel och ibland bara vatten samt såpa om det behövs skrubbas någonstanns.
 
Sv: Stalltvätt

När jag stod i inackorderingsstall tvättade alla sin egen box själv. Då var det vattenslang, såpa och skurborste som gällde. Gick alldeles utmärkt! (Jag skurade vid behov under året, så mina väggar blev fina utan problem)
Sen avslutade vi alltid med grillning hela stallet :D En bra tradition för då såg man nästan fram emot städdagen.
 
Sv: Stalltvätt

I år har jag införskaffat både högtryckstvätt och en grovdammsugare. Jättesmidigt:idea:.
Har sluppit allt skurande för hand och det gick på ca 4 timmar.
Högtryckstvätten kostade 650-: och grovdammsugaren 300-:.
Väl värt pengarna. Väldigt bra att kunna dammsuga upp vattnet efteråt.
Har tidigare år fått lägga ut spån på vissa ställen för att suga upp vattnet.
 
Sv: Stalltvätt

Har nyss tvättat klart både med högtyck och skurat lite med borste och såpa så nu luktar det härligt :love: Stallet får stå med öppna dörrar och torka, sedan är det bara fram med målarfärg :D
 
Sv: Stalltvätt

Senaste fyra åren har vi använt högtryckstvätt när vi städat stallet, riktigt smidigt.
Under åren när jag hade hästen inackorderad användes bara vattenslang, såpa och skurborste. Det funkade helt okej då väggarna var i något speciellt material, såg ut som lackad plywood, skiten lossnade lätt iaf. Har iofs väldigt renlig häst med :bow:
 
Sv: Stalltvätt

Såg i Ridsport att det finns ett företag som ångtvättar stallar. Verkar ju hemskt smidigt, samtidigt som det borde ta död på en del bakterier utan att man behöver använda massa medel.
Nån som har testat detta?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
591
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 233
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 587
Senast: Lilla vän
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp