Bukefalos 28 år!

stambokföra fullblodssto?

ameo

Trådstartare
Moderator
Mitt fullblodssto är reggat hos ASVH med gröna papper (raskod 01 = engelskt fullblod). Jag skulle ju vilja stambokföra henne framöver, men måste hon ha fått föl med en halvblodshingst då? Det står på ASVHs sida att hon måste ha fått föl med en "godkänd hingst". Fullblodston är ju lite kul, för man kan avla på dem i alla möjliga inriktningar. Hon kommer sannolikt betäckas med en ponnyhingst i år, kan jag då inte stambokföra henne då heller? (hon fick ju sitt första föl i somras, en äkta buskunge :D :p)
FUnderar på att visa henne på premiering den här sommaren, för att få bedömning när hon är i riktigt gott skick (inte dräktig nu), så att jag kan stambokföra pappersvägen sen. Men kan jag stambokföra om hon får t.ex ett ridponnyföl? (hon är för stor för stbf hos asrp, om nu det hade varit en möjlighet - är det det?)
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Jag har ingen aning om vad som gäller ang "korsnigsföl, men jag trorinte att de "räknas" vid stamboksföring...

OM fölet hon fick 05 är av halvblodsras, och visades på fölmönstringen så kan du stamboksföra henne pappersvägen.

Annars kan du väl visa henne (och ev avkomman från 05) på årets lokala sommarpremiering.
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

stamboksföring är ett sätt att reigistrera de ston o hingstar som går i rasens avel.

Mao så måste ditt "halvblod" av fullblodstyp vara i halvblodsavel för att få stamboksföras som halvblod.

Föl efter icke godkänd hingst räknas aldrig oavsett hur rasren den hingsten är
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Helt rätt! :)
Jag stambokförde mitt ena fbl-sto när hon fölat hos mig med gk hbl-hingst. Förra ägaren hade inte använt hingst gk i ASVH så de hade inte kunnat göra det innan.
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Först, mitt sto år INTE ett "halvblod av fullblodstyp" utan hon ÄR ett fullblod! Registrerad med raskod 01 = engelskt fullblod. Att hon reggats hos ASVH beror sannolikt på att hennes far enbart verkade i halvblodsaveln och löste sin licens där.

Jag är mycket väl medveten om att föl e. icke godkända hingstar inte räknas. (men i övrigt är hon mkt fin och rent svenskt halvblod :D) Hade DE räknats så hade jag ju inte behövt fråga... :p

Då är ju nästa fråga:
OM hon skulle få ett ridponnyföl som blir så bra att det kan visas som hingst, HUR löser man det? Jag menar mamman måste ju vara stambokförd för att hingsten ska kunna godkännas...
Nåja, detta är ju bara hypotetiskt än så länge :p, jag får väl hoppas jag har råd med halvblodsbetäckning framöver. (Min ekonomi tillåter inte det nu i vår TYVÄRR, därför gör jag en deal med en kompis som vill låna hennes mage till sin ponnyhingst)
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Ska hon stamboksföras i halvblodsaveln (ASVH) ska hon ha ett föl efter i halvblodsaveln godkänd hingst.
Antar att det samma gäller för ridponnyaveln och är hon för stor för att stamboksföras där lär inte heller ett ridponnyhingstföl kunna uppfylla kraven på att bli godkänd.
Som jag fatter det så ska hon räknas som "halvblod" efter som hon inte kan tas in i fullblodens stambok. Så hennes enda chans lär vara att bli stamboksförd i halvblodsaveln.
Det blir väl till att hoppas på ekonomi till en bra renrasig halvblodsunge i framtiden.
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Hon ska stambokföras hos ASVH, ja.
Men Hon ÄR fortfarande ett fullblod.
(varför jag poängterar det är att det ju nu är en del rena fullblod som ändå reggas som hbl (raskod 04) pga att de är tillverkade med semin. Så icke i detta fallet)
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Om hon fortfarande är fullblod så borde det vara genom deras stambok som hon skulle räknas som godkänd när det gäller ridponnyavel. Så problemet är nog att hon troligen inte kan föras in i den när hingsten inte löst licens och att det är därför som hon är reggad hos ASVH. Då är nog risken att andra fördelar som att använda henne inom andra raser faller om man vill ha "renrasiga" avkommor. Normalt sett finns ju ett fullblod automatisk i stamboken om alla papper och registeringar skötts på rätt sätt. Grannen hade något liknade problem för ett antal år sedan. Om jag kommer ihåg rätt så hade det fölet inte kunnat uppfylla kraven för att bli godkänd hingst, vilket nu inte spelade någon roll då det blev ett sto.
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Hej,

ditt ASVH-reggade fullblod kan bara stambokföras i ASVH om hon får föl efter en godkänd ASVH-hingst (hbl el. fbl spelar ingen roll, bara den är ASVH-gdk). Hon kan inte stambokföras i ASVH med en RP-avkomma hur fin den än är...

Iom att hon är ASVH-reggad kan hon inte lämna föl som reggas i galoppsporten. Du frågade inte detta men ngn annan nämnde att hon skulle godkännas i deras (xx) stambok och det kan hon alltså inte.

Så här står det i ASRP´s nya hingstreglemente ang. gdk RP-hingst:

1.2 Härstamningskrav
A Hingsten skall vara registrerad i ASRP och motsvara kraven för införande i grundstambok avd I och avseende härstamning vara berättigad till införande i grundstambok I.

Så här står det på ASRP´s hemsida ang. grundstamboken:

• Avd I 43-år-1001 (gröna)

Efter kvalificerad RP hingst. Eller efter ras hingst enligt ASRP:s krav

Undan moder med minst två led erkänd härstamning. (Av för RP-avel erkända raser)

samt:

För Ridponnyavel erkända raser:

Häst: Halvblod, Engelskt fullblod, Arabiskt fullblod,
Angloarabiskt fullblod och Shaya arab.

Ponny: Ridponny, Welsh, Dartmoor, Russ, Exmoor,
Connemara och New Forest.

*****************************

Om jag tolkar det nya reglementet + infon på hemsidan rätt kan ditt xx-sto med RP-hingst teoretiskt lämna gdk RP-hingst även om ditt sto inte stambokförs...

Rätta mig om jag har fel, ni som vet!
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

TACK! :D

Att hon inte kan få stamboksberätigad avkomma i galoppsporten vet jag - har luskat lite där också. Hon kan dock få avkomma som får tävla i galopp.

Då vet jag angående Ridponny, OM det nu skulle bli en fin avkomma.
Sen hoppas jag att det blir en halvblodsunge igen, så kommer hon stambokföras DÅ.

Vad anser NI då? Bra eller dåligt att passa på att visa henne den här sommaren, när hon itne har föl vid sidan? (sommarpremiering)
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Jag blev iallfall upplyst om att OM man ska visa för stamboksföring i ASVH, så måste stoet haft en "godkänd" halvblodsavkomma(stammässigt godkänd alltså:smirk: ) och att den måste vara visad någon gång (räcker med fölmönstringen)...

Men reglerna kanske ändrats?

Det lättaste är väl ändå att stamboksföra vid den regionala fölbesiktningen det året hon fått en fullstammat halvblodsföl...
Tror tom att de i vissa fall kan komma ut och fixa det "på hemmaplan" numera...

Vad är det för "rolig" hingst hon ska betäckas med iår då?

Lite "kuriosa":
jag var för någtoåt sedan lite inne på att betäcka mitt lilla electro/** sto med en mkt känd ridponnyhingst här nere på västkusten... fick då svaret av hingstägaren(!)- "intef*n ska du väl fördärva för det fina stoet genom att sätta henne i ridponnyaveln"...

Mycket ska man höra innan öronene faller av!:eek:
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Nu är ju inte halvbloden med i årets upplaga av SH´s storeglemente, men när jag tittar i fjolårets (2005) så gällde i alla fall följande regler då:

"Stoet måste ha minst en levande avkomma intagen i Grundstambok avd I" precis som jag skrev ovan och vi alla kommit överens om.

Och, angående att stambokföras pappersvägen:

"De ston som visats vid officiell förrättning vid lägst tre års ålder, behöver ej åter visas för att erhålla avelsvärdesbokstav,"

Under allänt står:
"Med officiell plats menas att det är en plats sanktionerad av ASVH eller SH, och att minst en godkänd domare för halvblodsrasen deltar".

Två olika ord används vid officiell: förrättning och plats, men det torde väl mena samma sak.

Som jag kan utläsa av storeglementet är det alltså helt OK att visa ditt sto på sommarprem utan föl, och sedan stbf henne pappersvägen när hon fått sitt hbl-föl med gröna papper.

Det skulle jag gjort om jag visste om att hon var mkt finare nu än hon kommer vara med sitt föl vid sidan.

Å andra sidan, detta är reglementet för 2005 så det är väl bäst att kolla med ASVH ändå, halvbloden är alltså inte med i årets reglemente.
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Du som verkar ha koll, kan Du hjälpa mig med denna fråga? Jag har ett xx-sto (dräktig med halvblods hingst) som är visad på angloriks med höga poäng i både hoppning och gångarter. Det var två stycken godkända halvblodsdomare som dömde, gäller då hennes poäng från angloriks om hon stamboksförs i ASVH eller måste hon visas igen.
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

poff skrev:
Du som verkar ha koll, kan Du hjälpa mig med denna fråga? Jag har ett xx-sto (dräktig med halvblods hingst) som är visad på angloriks med höga poäng i både hoppning och gångarter. Det var två stycken godkända halvblodsdomare som dömde, gäller då hennes poäng från angloriks om hon stamboksförs i ASVH eller måste hon visas igen.

Det här måste du kolla upp med ASVH (eller ngn kunnigare här på Buke?), jag kan inte ge dig ett säkert svar, dels har jag inte årets storeglemente för halvblod, och dels står det inte i klartext i fjolårets.

Hur som helst, jag är tämligen säker på att du inte kan stambokföra henne med meriterna från angloriks, men kolla upp för säkerhets skull.

Visserligen: Det är det här med att SAAF-riks med all sannorlikhet är SH-sanktionerad, och då skall ju siffrorna från SAAF-riks utav ASVH-domare vara ok för den sakens skull.

Men jag är nästan helt säker (hittar det inte på papper utan har det bara i huvudet) att stoet vid bedömningstillfället måste visas SOM DEN RAS HON SKALL STAMBOKFÖRAS SOM, dvs de poäng hon fick på SAAF-riks är ju som en anglo, hon behöver en bedömning som ett hbl. Hoppas du förstår vad jag menar, svårt att förklara.
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Jag förstår precis hur Du menar och jag trodde också att det var så, men skall kolla upp det en extra gång. Varför jag vill att hon ska få behålla dom poängen är att hon då var i tävlingskondition och visade sig mkt bra, efter det har hon skadat sig och är numera triangelmärkt. Hon är visserligen lika fin exteriört men har tappat massor av gång.
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Jag förstår dig!

Synd att ASVH´s storeglemente inte ligger ute... någon som har sett det?
 
Sv: stambokföra fullblodssto?

Poängen från utställning är nog en extra merit, men jag tvivlar på att det går att stambokföra via den.
Åtminstone hos ponnyerna måste de varit visade på PREMIERING för att kunna stambokföras. Skulle tro att det gäller halvblod också (och därmed fullblod i ASVH).

Mitt hblsto är stambokfört pappersvägen i år, visad som treåring (-96) och fölade i somras.

Tror att ASVHs reglementen är på gång, de har ju tagit lite extra tid att skriva om efter nya avelsvärderingsreglerna.
 

Liknande trådar

Avel Jag har då iår precis fått mitt första föl, ett hingstföl e. Cohiba. Jag har lite funderingar på allt, vilken ordning ska kommer allt...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Flippeti
·
Avel Jag har ett engelskt fullblodssto, som är registrerat som fullblod (raskod 01) men i fel avelsförbund, dvs hos ASVH. Hennes pappa...
Svar
1
· Visningar
747
Senast: Masse
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 663
Senast: Blossi
·
Avel Var hemma hos en vän idag... Hon hade just fått reda på att hennes pass var felgjort(de hade glömt att skriva in tecken mm på ena...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 905
Senast: Secret04
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp