Hjälp! Vad ska man tänka på? Checklista olika tester/bedömningar m.m.?

HRG

Trådstartare
Jag har då iår precis fått mitt första föl, ett hingstföl e. Cohiba.
Jag har lite funderingar på allt, vilken ordning ska kommer allt, när ungefär är det på året, är vissa bara för ston - vissa bara för hingstar?
Vad är smart att tänka på, vilka är viktigast att åka på?

Jag känner mig väldigt dum efter att ha kollat runt på ASVH nu i flera månader, men det gör mig bara mer fundersam. :confused: Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig och försöker med det hela tiden ;)

Det jag undrar över då är:

Rådgivande bedömning: 1-4 åringa hingstar - hjälp för att se om det är ngt att satsa på till bruksprovet1- och 2-års premiering
3-årstest
3-årschampionat
Bruksprov
m.m

Stambokföring av stoet då? Hon är tysk, och har tyskt pass och bra stam men man måste stambokföra henne i Sverige då? Eller?

Förlåt för att jag frågar dumt :confused:
 
Sv: Hjälp! Vad ska man tänka på? Checklista olika tester/bedömningar m.m.?

I den här tråden finns sammanfattning på vilka bedömningar som ASVH ordnar:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1071736&highlight=bed%F6mning
Den tråden handlar om ett sto som ska visas och därför nämns inte rådgivande bedömning för hingstar. Rådgivande hingstbedömning görs på höstarna på några olika ställen i landet. Rådgivande hingstbedömning är till för att ägarna ska få råd om deras unghingstar är något att spara på eller om de bör kastreras. Hingstarna ska vara minst 1 år gamla vid visningen men man kan även visa hingstar som är äldre.

På vanliga premieringar/exteriörbedömningar brukar man inte få visa unghingstar. På treårstest och kvalitets är de däremot välkomna.

Du kan tilläggsregga och stamboksföra stoet i ASVH om hon tillhör ett förbund / har en stam som är godkänd av ASVH.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 243
Avel Hej! Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in...
2
Svar
23
· Visningar
2 276
Senast: Candy00
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 276
Senast: Ramona
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 479
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp