Stängsel och ansvar?

Hera

Trådstartare
Vad har man egentligen för ansvar närm det kommer till att stängsla in sina hästar?
Är man ändå inte skyldig att se till att de blir innanför?

Om en häst rymmer och orsakar skador på andras egendom tex gräsmattor, fotbollsplaner, bilar, andras hästar och djur mm mm ska verkligen den drabbade stå för kostnaderna då?

Är det inte djurägarens ansvar???

Sv: Stängsel och ansvar?

vad jag har förstått o levt efter är att det alltid är djurägarens ansvar om djuret ställer till med något...

Det borde ju vara så för en markägare kan väl inte hjälpa att en häst rymmer från sin hage?

Om det inte har skett någon lagändring så är djurägaren i de flesta fallen ersättningsskylldig. Undantag t ex om en lös häst ställer till med en trafikolycka. Har staket varit bra i hagen den rymt ifrån blir ägaren inte ersättingsskylldig.
När det gäller trädgårdar och andra mindre anlagda områden så finns dubbelt stängselansvar ibland. D v s att djurägaren ska hålla inne sina djur inne och den som inte vill ha dem in till sig ska ha staket som håller dem ute.
När det gäller åkrar så blir det djurägaren som får betala. Finns till och med försäkringar för lantbrukare som gäller för skador som djuren kan ställa med om de kommer lösa.

Jo det går väl på bilens vilt/djurkollitions försäkring vid trafikolyckor. Men jag vet att det kan bli väldigt olika vem som anses vållande till olyckan när häst är inblandat...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 360
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 587
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 401
Senast: Johanna1988
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan... 23 24 25
Svar
495
· Visningar
44 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka