Stängseldax

towe

Trådstartare
Behöver lite konkreta råd angående min hästhage som ska upp i veckan. Det är 180 cm *8 trästolpar som jag ska ha elrep till. Jag hade tänkt ha 3 meter mellan stolparna men ser nu att vissa firmor rekomenderar 10 meter! Vad tycker ni är lämpligt?

Jag ska 3 trådar och kommer ha ett halvblodsto med föl och en islänning.

Ska isolatorerna sitta på insidan eller utsidan? Måste man ha speciella hörnisolatorer?

Sv: Stängseldax

Vi trästolpar (med 6 meters mellanrum), och 3 trådar (elrep). Isolatorerna sitter på insidan och vi har särskilda hörnisolatorer.

Immer

Finns inget exakt avstånd för stängselstolpar. Det beror på jorden. Om det är det väldränerad mark, raka stängsel i skyddade lägen så kan 8-10 meter fungera. Är det mjukt och lerigt och man drar krokigt så är 3-4 meter för mycket.

Beror också lite på hur man ska använda hagen. Är det en stor beteshage som kommer att ha mycket gräs kan man ofta ha lite längre mellan stolparna för hästarna har då inte så stor anledning att försöka ta sig ut. Liten hage som används som rasthage året om tätare mellan stolparna.
Också om det unga eller gamla hästar, stora eller små, hingstar eller ston och valacker.
I den hage jag först släpper mina föl så har jag tätt mellan stolparna för att staketet ska synas så bra som möjligt.

Vi satte stolpen med 6 m mellanrum från början, men efter några år insåg vi, att det blev för instabilt och "hängigt". Elrep (vi har 2) blir ganska tunga, fr a i samband med regn.
Numera använder vi 4,5 m mellanrum och det fungerar perfekt. Det ställer heller inte så stora krav på att repen måste vara hårt sträckta.
Vi har mestadels lerjord, vilken blir mjuk och ger dåligt stolpfäste vid blöta.

Isolatorerna ska sitta inåt hagen.

Nej, man måste inte ha speciella hörnisolatorer (finns en del andra "måste-grejer" man inte heller behöver). Det går utmärkt med dom "vanliga". Isolatorer finns i en mängd olika typer och kvalitéer. Dom vi använder har kraftig skruv och stor öppning i huvudet. Hållbara och sväljer 8 mm rep.

LIA

Nu har vi börjat! Det blev 4 meter mellan. Vi bankade ner de så att stolpen blev ca 148 cm höga. Kändes väldigt högt dock. Har läst att översta tråden ska sitta på 135 cm om man ska ha tre trådar.
Vad tror ni?

Det ser ju inte helt rakt ut eftersom marken är lite ojämn. Ska man mäta varje pinne för sig eller ska man utgå efter att det ska se hyffsat rakt ut? Mäter man isolatorläget från marken eller?

Hoppas ni förstår mina frågor :D

180- 148= 32. Dvs 32 cm i backen, vilket jag tycker är alldeles för lite (delvis beroende på markens beskaffenhet).
Vi drar ner våra till c:a 110 cm över markytan (70 cm i backen). Tidigare hade vi 160 (50 i backen) vilket var för lite.

Här använder vi 2 rep på 100 resp 60 cm höjd till hbl. 135 cm känns som hingststängsel. :)

Vi följer marken eftersom repen ska göra det. Det blir lite uppåt/nedåt ibland, men så är ju marken under också så det ser OK ut.

LIA

Vi har drygt 5 meter och det skulle kunna gå att ha ännu längre.

Är det raka sträckor och man har extra rejäla hörnstolpar med kraftiga hörnisolatorer så kan man ha ännu längre mellan stolparna eftersom man kan sträcka mycket hårdare. Med sträckta band eller rep så är det ingen större belastning på stolparna.

Hej,
Har köpt 60mm, 180 cm stolp.
Samt franska el-band.

Jag skall ha tre band.
Då undrar jag:

Hur långt drar jag ner stolpen?
Vilka mått sätter jag sedan
-band 1 längst ner
-band 2 mitten
-band 3 högst upp
??
//Jezz

Hur högt vill du ha översta bandet? Vi har övre repet på 100 cm till skötsamma hbl. ;) Det betyder att vi drar ner stolpen c:a 70 cm i marken där så går, dvs så långt som möjligt. Detta för stabilitetens skull. Kvar blir då 110 cm stolpe över markytan.

Undre repet har vi på 60 cm höjd, varför mellanrummet blir 40 cm.

Du måste bestämma dina mått utefter dina behov. Dvs hurdana hästar du har, omgivning mm. Skulle vi haft en hårt trafikerad väg som granne, hade vi kanske satt ett tredje rep och det understa då lite lägre.

Har man shettisar, är det nog inte fel med ett lägsta band på 40 - 50 cm. Vi hade i o f s shettis ihop med hbl:en ett år med bara ett rep på 80 cm, och det gick bra. :o
Man sätter ju inte högsta bandet högt, för att hästen inte ska kunna hoppa över. Ett hbl t ex hoppar ju lätt 150 cm, utan grejen är att elstängslet fr a blir ett mentalt hinder. Därför finns egentligen ingen anledning att överdriva höjd eller antal band/rep. Det är skillnad på stängsel av träslanor, taggtråd etc, där djuren törs pressa emot och även krypa under/ emellan.

Nackdelen med att sätta det lägsta bandet lågt, är att det vanligen kommer en massa grönsaker ur jorden frampå våren och lägger sig som kortslutningar mot bandet. Det är lätt att säga "hålla efter" men, men ...

Prova och se vad du tycker om 100 cm, 75 cm resp 50 cm, räknat överkant på banden. Och jämför gärna med 100 cm resp 60 cm (banden täcker ju dessutom en större yta än rep). Det kanske räcker?

LIA

Hej,
Jag har två islandshästar och ämnar ta föl nästa år. Samt ska jag hyra ut två stallplatser och jag vet inte vad det kan bli för ras på dom ;)
Så, hagen ska alltså hålla för alla sorters hästar.
//Jezz

Jag anser som sagt inte att stängslet behöver vara så märkvärdigt. Hästarna ska ju ändå inte röra det.
Viktigt är däremot att man verkligen lär hästarna vad elstängsel är för något. Så är det inte heller helt fel att ha en sådan allmänmiljö i hagen, så hästarna trivs där. ;)

LIA

Jag har likadana stolpar som dej och eltråd. 3 trådar. Stolparna sitter med ungefär 5-6 m mellanrum, men bitvis runt min hage (som är 5 ha stor) så gränsar det till 10 m eftersom det är väldigt stenigt på sina håll i marken = omöjligt att slå ner stolparna. Trådarna sitter på 40-100-120 cm tror jag. På sina ställen lägre än 120 cm beroende på att stolpen har gått att slå ner mer. Vi slår ner dem så mycket det bara går, på de flesta ställen här är det inte så tvärenkelt att få ner särskilt långt.

Har unghästar i hagen, bland annat ett russ, ingen tendens att gå igenom eller liknande (om jag inte glömmer strömmen :o )

Jag har tråden på insidan och har provat flera olika hörnisolatorer för att se vad som är bäst ;)

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07430000-07439999/640x480/7432122.jpg

Vi hade i o f s shettis ihop med hbl:en ett år med bara ett rep på 80 cm, och det gick bra. :o
LIA

oj :p min skettis lär ha band typ 10 cm ovanför marken för att han inte ska springa under..:rofl:

Vi har kluvna trästolpar 180 cm långa som vi (hm, ok sambon) slår ner 60 cm i backen med 5-6 m mellanrum beroende på hur det ser ut.

Använder vanliga ringisolatorer även i hörnen. Eftersom vi har en storhoppande krabat har vi skruvat fast förhöjningar på varenda stolpe så att vi nu har trådar på 40, 80, 120 och 160 cm höjd i sommar/vår/hösthagarna och i vinterhagen finns ytterligare en tråd på 200 cm höjd. Ser inte så fint ut med förhöjningarna men det fungerar bra och eftersom hagarna var nyuppsatta när krabaten skaffade sig denna hobby så var vi inte roade av att dra upp alla stolpar och slå ner 300 cm långa stolp istället, för att inte tala om hur man beter sig för att få ner dessa utan maskin då vi har en hel del stolpar inne i skogen där man inte kommer åt med en maskin. Jag har en pinne markerad vid de höjder där isolatorerna ska sitta så att de hamnar på rätt höjd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 100
Senast: __sofia__
·
H
Hästvård Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd angående min häst som nu är under igångsättning. I november förrförra året (2009) blev hon...
Svar
1
· Visningar
2 407
Senast: hoppeflikkan
·
Hästmänniskan Vi håller på att sätta "ny" vinterhage just nu och jag funderar dels kring val av tråd, isolatorer men också hur trådarna bör sitta...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: evis
·
Avel Jag och Andrea1 här på buke går i föltankar men eftersom vi är väldigt ny på det området skulle vi behöva lite råd och tips ang, vilken... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 749
Senast: sara81johansson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka