stängselstolpar

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska göra nya hagar och behöver köpa stolpar. Jag tittar på tryckimpregnerade trästolpar eller möjligen av metall (fjäderstål, att använda mellan stabiliserande trästolpar). Plaststolpar är inte aktuellt. Pris är såklart en av de saker jag tittar på, men jag köper inte det billigaste bara för att det är billigt. Det ska vara hållbart i längden också.

Vad är era erfarenheter av olika typer av stolpar? Det snackas ju en hel del, men vad är era verkliga erfarenheter?

Det sägs att de åttakantiga trästolparna lätt går av - av de vi använde på min förra gård var det bara en som gick av. Vi har haft betydligt fler knäckta svarvade stolpar. De som har bäst hållbarhet är väl de som bara är skalade, utan att ha blivit svarvade eller åttakantiga. Dock tycker jag väl inte att de är så snygga...
Alla svar är välkomna!

Jag ska göra nya hagar och behöver köpa stolpar. Jag tittar på tryckimpregnerade trästolpar eller möjligen av metall (fjäderstål, att använda mellan stabiliserande trästolpar). Plaststolpar är inte aktuellt. Pris är såklart en av de saker jag tittar på, men jag köper inte det billigaste bara för att det är billigt. Det ska vara hållbart i längden också.

Vad är era erfarenheter av olika typer av stolpar? Det snackas ju en hel del, men vad är era verkliga erfarenheter?

Det sägs att de åttakantiga trästolparna lätt går av - av de vi använde på min förra gård var det bara en som gick av. Vi har haft betydligt fler knäckta svarvade stolpar. De som har bäst hållbarhet är väl de som bara är skalade, utan att ha blivit svarvade eller åttakantiga. Dock tycker jag väl inte att de är så snygga...
Alla svar är välkomna!
Vi har använt både åttkantiga och svarvade och vi är nöjda med båda. Fick tipset att sätta på lock för att förhindra att de blir dåliga så det har vi gjort på de stolpar som vi har runt paddocken. De stolparna har vi också betsat svarta för en snyggare look.

Vi har använt både åttkantiga och svarvade och vi är nöjda med båda. Fick tipset att sätta på lock för att förhindra att de blir dåliga så det har vi gjort på de stolpar som vi har runt paddocken. De stolparna har vi också betsat svarta för en snyggare look.
Tack för svaret!

Är det någon mer som har erfarenhet av de olika varianterna av stolpar, som kan komma med input?
Dvs, vågar man köpa de åttkantiga, eller biter man sig i röven då? (Det är de jag hittat till bäst pris, hittills...)

Jag hade turen att hitta ett gäng till mycket bra pris (har för mig att det var 100st jag köpte) via en lokal foderförsäljare, som fått tag på dom via Finland. Dom var 2 meter långa, vilket innebär att dom är lite jobbiga att banka i, men man kan köra ner dom minst 50cm och fortfarande ha mycket kvar att stängsla med.

Tryckade, cirka 10cm diameter.

Höll fantastiskt bra i utmanande klimat (Norrbottenskusten, dvs blötsnö, starka vindar, tjällossning) och flera flyttar/ombyggen. Det enda som tog sönder dom var en väldigt stor häst jag hade som ett tag tyckte det var kul att knäcka dom om jag inte hade ström på innerspåret (paddock paradise). Jag tog dom han knäckte och sågade av den vassa delen och hade dom som markbommar på ridbanan och hinderbommar till shettisagility istället.

Hade dom i 12 år och sålde sen vidare, fortfarande med många år kvar att ge.

Så mitt tips är nog att satsa på storlek, ta inte för tunna eller korta. Och det där med lock låter smart, speciellt om du bor i ett fuktigare klimat.

Inköpet av bra stolpar är dyrt men slå ut det på deras livslängd, så blir det inte så dyrt egentligen.

Min erfarenhet är att de åttkantiga har sämre motståndskraft än de runda tryckimpregnerade (Fyrås trä). Vi hade endel åttkantiga men de är numera avveckalde p.g.a. sämre hållbarhet.

Vi hade tidigare några hagar som hade parallellogram-hörn av trä (med 8 cm stolpar eller 10 cm stolpar), och långa glasfiberstolpar, och så var tredje (eller fjärde) stolpe en mellanstolpe av trä (6 cm), men jag har avvecklat glasfiberstolparna, eftersom isolatorerna halkar ner/kommer ur läge rätt ofta, samt att stolpar hamnar hamnar på snedden.
Glasfiberstolpar håller minst 15 år utan att skadas av uvstrålarna, men när de stått ute mer än 10 år, så börjar en del glasfibrer på ytan lossna, så handskar behövs när stolparna ska hanteras.

Glasfiberstolparna är däremot lätta att sätta (ingen spettning, inget slå ner), och vi har ett fåtal i bruk på ställen där tråden behöver justeras i sänkor och på höjder, och det är mer eller mindre omöjligt att få ner en trästolpe (typ stenröse med tunt marktäcke).
Du kan få ca 50 (eller fler) glasfiberstolpar, både nya och begagnade, blandat, med isolatorer/trådhållare mot avhämtning om du vill prova att använda sådana. Trådhållare har jag både oanvända/nya och begagnade i massor. Skriv PM vid intresse.

Sådana här stolpar handlar det om: https://www.lgprodukter.se/product.html/glasfiberstolpe-8-mm-50-pack-flera-modeller
De är 150 cm långa, med metallspets. Trådhållare som skruvas fast, som den lilla bilden i länken med rött på ena sidan, men mina är trådhållare är helsvarta.

Fjäderstålsstolpar har liknande problem som glasfiberstolparna, de liksom "viker sig" (lägger sig mot sidan) och så rör sig isolatorerna om man inte har modeller där isolatorerna skruvas fast/har fasta uttag. Jag har bara provat med enstaka stolpar.
Jag har sällan eller aldrig sett fjäderstålsstolpar (eller för den delen glasfiberstolpar) mer konsekvent använda till häst. De flesta metallstolparna är ju så korta.

Vi har ju en många, många kilometer med rovdjursavvisande femtrådiga elstängsel främst avsedda för fåren, men dessa stängsel fungerar ju också utmärkt för hästarna också. Utförande av alla stängsel är med stadiga parallellogram-hörn av 8 eller 10 cm stolpar (beroende på "mjuk mark" eller "stabil mark"), och mellanstolpar på 6 cm, numera enbart svarvade från Fyrås trä. Vi talar bokstavligen om tusentals stolpar här, och varje år behöver jag byta högst 5-6 stolpar som ruttnat av. De äldsta sträckorna är nu ca tjugo år.

Men för ett antal år sedan så fick byta en radda stolpar, 30-40 kanske, på två delsträckor som ruttnat i marknivå, samma hage, allt nystängslades samtidigt, stolparna kom antagligen ur samma bunt med stolpar. De hade nog stått ca 7-8 år då. Jag reklamerade via vår lokala lantbruksaffär, och fick en ny bunt stolpar som kompensation. Inga stolpar har ruttnat där sedan dess. Det verkar ha varit någon miss i tryckimpregeneringen.

På den hagen där stona fölar, så har vi trästolpar såklart runt om, fem trådar med Crapal Optimum HT-eltråd (försträckt metalltråd med extremt god ledningsförmåga), men vi har också kompletterat stängslet med en tryckimpregenrad trallbräda 22x95) under översta tråden, och en bräda över nedersta tråden, så att de minsta fölen (som ju inte ser så bra ännu) inte ska försöka ta genvägar i hagsystemet.

Jag rekommenderar trästolpar! Jobbigare att sätta, och lite dyrare, men det blir mindre bök och underhåll sedan.

Jag har fjäderstålstolpar i tillfälliga staket (varav ett på mark jag lånar som därför suttit uppe i sex år). De gör jobbet. Enkla att sätta, behöver rätas upp ibland men det är också enkelt.

Trästolpar i hörn och grind och då och då på långa sträckor.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka